Kvalita péče Parametry kvality péče Hydratace ● Stav výživy ● Myslet na polypragmazii ● Soběstačnost ● Zlepšení psychického či fyzického komfortu ● Bolest ● ● Indikátory nevhodného zacházení se seniorem (elder abuse and neglect) Tělesné indikátory ● ● - stesky na týrání ● - nejasné pády a úrazy ● - podlitiny a popáleniny nezvyklé typem a umístěním ● - známky omezování, stopy kurtů či prstů ● - opakovaně chybné podávání či preskripce léků ● - malnutrice či dehydratace bez vysvětlující choroby ● - malhygiena či známky nedostatečné péče (dekubity, zanedbané rány) ● Emoční a behaviorální ● - změna příjmu potravy či poruchy spánku ● - strach, rezignace, zmatenost ● -pasivita, stahování se do sebe, narůstající deprese ● - pocit beznaděje, bezmoci, úzkosti ● - vyhýbání se tělesnému, slovnímu či zrakovému kontaktu s pečovatelem ● - izolace, vyobcování (ostrakismus) ● - neochota mluvit otevřeně ● Sexuální ● - stesky na sexuální obtěžování či zneužívání ● - nejasné změny chování (agrese, stažení se do sebe, sebepoškozování) - opakované stesky na bolesti břicha či nejasné krvácení z dělohy či konečníku ● ● - recidivy zánětu genitálu či podlitiny v oblasti genitálu či prsů ● - potrhané, potřísněné či zakrvácené spodní prádlo ● Finanční ● - neobvyklé či pro daného člověka atypické výdaje peněz ● - výdaje peněz v rozporu s názory daného člověka ● - změny závěti či vlastnictví ve prospěch nových přátel či příbuzných ● - mizející majetek ● - ztráty šperků a osobních věcí (nemožnost tyto předměty nalézt) ● - podezřelé aktivity kolem kreditní karty ● - nedostatek pohodlí (komfortu), které by si senior mohl dopřát Indikátory zjišťované u pečovatele Nepřiměřeně nezúčastněný či naopak angažovaný ● Kritizuje za „prohřešky“ jako je inkontinence ● Zachází se seniorem nehumánně či jako s malým dítětem ● Chová se agresivně ● Nechce připustit rozhovor se seniorem bez své přítomnosti ● Na dotazy reaguje obranně, nepřátelsky, vyhýbavě ● Tráví péčí o seiora během dne neobvykle mnoho času ● Působí unaveně či stresovaně ● Zásady komunikace s pacienty se sluchovým postižením Pomaleji, čelem a s „prázdnými ústy“ (nejíst, nepít, nekouřit, nežvýkat, nepodpírat si bradu, nedávat si ruce před ústa) ● Využívat výrazy obličeje a gesta ● Z odezírání je zřetelné pouze 30-40% ● Zpomalit či větu zopakovat ● Při konverzaci ve skupině říci neslyšícímu téma hovoru, aby se necítil vyčleněn ● Udržovat přímý pohled z očí do očí ● Vypnout všechny rušivé zvuky ● Zeptat se „Co jste mi rozuměl?“ ● Zásady komunikace s pacienty se zrakovým postižením Osoba jednající s nevidomým zdraví jako první („Dobrý den, pane Nováku, jsem pan Novotný.“) ● ● Podání ruky nahrazuje kontakt, oznámi „podávám vám ruku“ ● Při vyšetření vysvětlit, co se bude dít ● Věci nevidomého by měly zůstat na svém místě ● Jednání s nevidomým neprobíhá přes jeko průvodce