Metody a techniky sociálního výzkumu

Na čaj s kvalitativním výzkumem 8. 11. 2024

Jak začít s kvalitativním výzkumem?

Dokážete určit, kdy je vhodné použít kvalitativní výzkum namísto kvantitativního výzkumného šetření?

Kvalitativní přístup je vhodný, když například pracujeme s tématem, které není v literatuře dostatečně popsané a chybí nám perspektiva aktérů, kterých se zvolené téma týká. Kvalitativní přístup je také velmi dobře uplatnitelný, když zvolíme téma, které je citlivé.

Pokud chceme zachytit životní zkušenost z perspektivy těch, kteří ji žijí, nebo když se v kvantitativním výzkumu objeví skutečnost, kterou neumíme vysvětlit, je čas na kvalitativní šetření.

Uveďte konkrétní příklady výzkumných témat pro kvalitativní šetření. 


Před každým výzkumem musíme nejprve vytvořit plán neboli projekt výzkumu

Ideový plán

Na počátku každého výzkumu stojí ideový plán, myšlenková skica zamýšleného výzkumu. JE ZÁKLADNÍM NÁČRTEM TOHO, CO SE AUTOR DOMNÍVÁ, ŽE JE TŘEBA ZKOUMAT A Z JAKÉHO DŮVODU POVAŽUJE FORMULOVANÝ VÝZKUMNÝ PROBLÉM ZA VÝZNAMNÝ. Na to úzce navazuje vymezení teoretických východisek, zdrojů dat a celkového metodologického rámce zamýšlené studie.


FÁZE KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU:

  1. Formulace výzkumného problému a výzkumné otázky
  2. Teoreticko-kritická analýza stavu poznání a formulace cíle
  3. Výběr metod
  4. Sběr dat
  5. Transkripce získaných dat
  6. Analýza dat
  7. Interpretace výsledků


Kvalitativní výzkum má reflexivní charakter. Jednotlivé fáze netvoří nutně sekvenci jednoho kroku za druhým ve smyslu, že na první navazuje druhá, po druhém třetí a tak dále. Kdykoliv se můžete do jakékoliv fáze vrátit a upravit ji i podle toho, jaká data se nám ve výzkumu objevují. 


Rozhovor

Rozhovor je velmi efektivní metodou, jak získat velké soubory dat z terénu.

Kvalitativní dotazování je nestandardizované. Je ve srovnání s kvantitativním rozhovorem volné, otázky jsou často tvořeny interaktivně, přímo při rozhovoru.

1. Nestrukturovaný rozhovor - nemáme dopředu vytvořený plán v podobě struktury, které bychom se pevně drželi. Obvykle nedefinujeme ani dílčí okruhy interview. Specifickým typem je tzv. narativní rozhovor.

2. Polostrukturovaný rozhovor - definujeme tzv. jádro interview, tj. minimum témat a otázek, které má tazatel za povinnost probrat, ale je možné zaměňovat jejich pořadí i formulaci a doplňovat je o další otázky a témata, která z rozhovoru vyplynula.

Chápající rozhovor

Tazatel se aktivně zapojuje do otázek, aby vzbudil zájem dotazovaného a při analýze obsahu se nevyhýbá interpretacím. Kvalitativní výzkum nevyžaduje neutralitu tazatele. V případě chápajícího rozhovoru se můžeme respondenta snažit pochopit prostřednictvím soustředěného naslouchání, zájmu o jeho názory, ale také projevů empatie. 

Rozhovor by měl procházet několika fázemi - přípravná část interview, vzestup a upevnění kontaktu, jádro interview a závěrečná část. Je také důležité stanovit si ještě před realizací rozhovoru časové omezení a zvolit pro rozhovor vhodné prostředí.

Co to jsou sériové rozhovory?

Co to jsou skupinové rozhovory?


V odborné literatuře se můžeme setkat s různými designy kvalitativních studií. Miovský mezi základní typy výzkumů v kvalitativním přístupu řadí například případové studie, analýzu dokumentů, terénní výzkum nebo kvalitativní evaluaci.