Herní aktivity v prevenci rizikového chování

Příprava, realizace, reflexe a etika herní aktivity


Herní aktivity jsou účinným nástrojem v pedagogické a psychologické praxi, pokud jsou správně naplánovány, realizovány a  reflektovány. Důležité je také dbát na etické zásady při jejich realizaci, zejména v kontextu vzdělávání a prevence rizikového chování.

1. Příprava herní aktivity

Příprava herní aktivity zahrnuje několik klíčových kroků:

  • Cíl aktivity: Definování konkrétního cíle, který má hra dosáhnout, např. zlepšení komunikace, podpory spolupráce nebo rozvoje sociálních dovedností.
  • Volba hry: Vybrání hry, která je přiměřená věku, úrovni dovedností účastníků a cílů aktivit. Hry mohou být buď soutěžní, kooperativní nebo zážitkové, v závislosti na zaměření.
  • Přizpůsobení pravidel: Někdy je potřeba hru upravit tak, aby odpovídala specifickým potřebám skupiny, např. v inkluzivním prostředí.
Pravidla ve skupině

Zkuste se zamyslet nad jednoduchými pravidly, která by měla být stanovena ve skupině, aby byla dodržena etická pravidla? 

2. Realizace herní aktivity

Při realizaci je důležité, aby facilitátor dodržel několik zásad:

  • Vedení a podpora: Facilitátor vede účastníky během hry, ale zároveň je nechává samostatně řešit problémy. Podporuje je v aktivním zapojení.
  • Zajištění bezpečného prostředí: Herní aktivita by měla probíhat v bezpečném fyzickém a emocionálním prostředí, kde se všichni cítí respektováni a zapojeni.
  • Adaptace v průběhu: Pokud hra neprobíhá podle očekávání, facilitátor může být flexibilní a upravit podle potřeb účastníků.

3. Reflexe

Po ukončení herní aktivity je důležitá reflexe, která napomáhá účastníkům analyzovat a pochopit, co během hry zažili:

  • Individuální reflex: Účastníci se zamýšlejí nad vlastními zkušenostmi a chováním během her. Jaké emoce zažili? Co se naučili?
  • Skupinová reflexe: Diskuze o tom, jak skupina spolupracovala, jaké strategie zvolila a jaké překážky musela překonat.
  • Přenos na reálný život: Účastníci by měli reflektovat, jak mohou zkušenosti z herní aktivity aplikovat v každodenním životě, např. v práci nebo ve škole .

4. Etika herní aktivity

Etické aspekty herní aktivity, zvláště pokud se pracuje s citlivými tématy nebo s dětmi. Mezi hlavní etické zásady patří:

  • Respekt k účastníkům: Zajištění, aby se každý cítil respektovaný a aby herní aktivity nevyvolávaly pocit ponižování nebo nevhodné soutěživosti.
  • Dobrovolná účast: Nikdo by neměl být nucen se herní aktivity zúčastnit proti své vůli. Dobrovolnost je základním principem.
  • Citlivost k individuálním potřebám: Hry by měly být přizpůsobeny schopnostem a potřebám účastníků. Např. osoby s fyzickým nebo mentálním postižením by měly mít zajištěný rovnocenný přístup k účasti .

Znáte funkční pravidla od J. Švece pro práci se skupinou? 

  • V jednu chvíli mluví pouze jeden člověk

  • Oslovujeme vyžádanou formou křestního jména, nebo přezdívkou (Marcel)

  • Každý má právo mluvit sám za sebe

  • Co ruší má přednost (něco mě ruší, něco je mi nepříjemné tak o tom mluvím)

  • Chovám se k druhým tak, jak chci aby se chovali ke mně

  • Když mi někdo řekne že je mu něco nepříjemné, tak to přestanu dělat (nejpozději po druhé výzvě, safe slovíčko)

  • Věci řeším přímo, ne za zády

Hra má v pedagogice a psychologii zásadní roli na rozvoj kognitivních, emocionálních a sociálních dovedností. Využití her v rámci zážitkové pedagogiky či terapie nabízí účinný způsob, jak podpořit osobnostní růst a zvládání každodenních výzev.