Dnešní doba a její obtíže u dětí Zuzana Pavelová 777 560 861 z.pavelova@email.cz Děti, se kterými se dnes setkáváme Současná doba je rychlejší, vše je dostupnější, vzdálenosti se zkracují, ze všech stran nás zaplavují informace, ale i elektronická zařízení (dle odborníků - v jedné domácnosti může být i osmdesát). A často bývá i 6 médií, počítače atomizují rodiny. Rodiče ztratily kontrolu nad tím, co děti dělají. Rodiče nemají šanci konkurovat inteligentním telefonům. Je prokázáno, že děti jsou vystaveny větší toxické zátěži – jak z prostředí, zvyšují se i dávky syntetických léčiv. Toto má vše vliv na dítě, ač je dítě inteligentní, bystré, tak může být neklidné, nesoustředěné. Zuzana Pavelová Dnešní doba V dnešní době se vyvíjí model člověka, který stagnuje na úrovni psychické zralosti – má velký rozdíl mezi fyzickým a psychickým věkem. Projevy: nemohou navazovat vztahy se svým okolím jakákoliv přiblížení se k ním je nemožné terorizují své okolí nepřijatelným chováním jsou proti okolí zvenčí absolutně imunní Často se nacházíme v naprosto výjimečném postavení, kdy se děti staly vychovateli svých rodičů a mohou s nimi manipulovat zcela podle své chuti, aniž by je dospělí poslali do patřičných mezí.Zuzana Pavelová Dorůstají dvě generace mladých lidí: Generace Y (miléniové nebo také Havlovy děti) Jsou značně odlišné od generace před nimi: jsou dravější, sebevědomější, ovládají moderní technologie. Bojují s autoritami, protože vědí a jsou si za svým. Jsou konzumní společností, chtějí i práci, aby je bavila a aby u toho mohli žít, co nejpříjemnějším způsoben. Generace X přichází z rokem 2005 Děti této generace příliš nechápou proč se mají učit číst a psát. Chybí jim umění soustředit se. Musejí a chtějí k tomu zvládat mnoho věcí najednou ( multitasking ). Zuzana Pavelová 90 léta – změna generace, dříve se mládež vymezovala vůči starší generaci, že jim jde o peníze, protože jim šlo o poezii o lásku, o dobrodružství, vzdělání. Mládež 90 let se stala generací proměny hodnotového systému společnosti. Propad sociálních hodnot, životního prostředí. Nejvyšší kapesné dostávali delikventi (DÚ, prostitutky). Nejnižší – běžná mládež V této generaci se ukázalo naprostý propad četby Zuzana Pavelová Společný základ Můžeme tyto děti respektovat i od nich se něco přiučit, ale co je důležité všechny potřebují mají společný základ, a to je dáno tím, že procházejí stejným fyziologickým vývojem. Všechny děti pro svůj zdravý vývoj potřebují především během prvních 3 let rozvíjet: pohyb smysly emoce Zuzana Pavelová Měkké dovednosti Pro spokojený život a dobré uplatnění v životě potřebují také tzv. měkké dovednosti, které je povedou k úspěchu a životní spokojenosti. Nejde jen o znalosti a technické dovednosti, ale hlavně o: schopnosti plánovat, rozhodovat, vést ostatní, o ochotě učit se novým věcem – mít růstové nastavení mysli, schopnosti kooperace, tvůrčí přístup k úkolům a životu. Zuzana Pavelová AKROBATÉ Skvělé to vystihla autorka knihy Jak rozvíjet pohyb emoce a smysly s podtitulem Pozorné a spokojené dítě - Petra Poláková Akrobat potřebuje mít: Pohyb: Je třeba, aby měl akrobat zpevněné tělo, především všechny hluboké svalové vrstvy, protože musí být schopný udržet sebe či své kolegy v akrobatických pozicích, a zároveň musí být pružný a flexibilní. Smysly: Akrobat musí mít dokonale vyvinuté rovnovážné ústrojí kvůli balancování na hrazdách a schopnost rychle se zorientovat v prostoru. Emoce: Akrobat musí mít vyrovnanou mysl, být trpělivý, empatický a ochotný počkat a pomoci. Se svými kolegy si vzájemně důvěřuje. Zároveň musí mít odvahu a vytrvalost, aby náročné kousky dokázal natrénovat. Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Je zapotřebí, aby měl výborné vnímání vlastního těla, protože musí jasně a rychle odhadnout, kudy proskočit nebo jak velkou sílu vyvinout, aby dosáhl na partnera či ho zachytil, a nesmí se bát skákat do náručí partnerů (třeba i pozadu, aniž by je viděl). Jeho koordinace oko–ruka, periferní vidění a jeho schopnost soustředit se musejí být perfektní. Aby byli akrobaté úspěšní, musejí mít kromě dokonale vycvičeného těla rovněž schopnost kooperace a musejí se umět spolehnout jeden na druhého. Výzkum v Německu Jeden z 10 adolescentů má problém se sluchem 60% dětí nastupujících od školy má nesprávné držení těla 35% dětí trpí nadváhou 40% má problém s krevním oběhem 38% nemá přiměřenou koordinaci končetin Víc než 50% nemá dostatečnou kondici pro běh, skákání a plavání. Mnoho dětí má ročně zpomalený vývoj pohybový a i smyslový. Je zaznamenáno, že ve společnosti, ve které nepodporujeme smyslový vývoj mladší generace, je i pokles intelektuální úrovně. Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Už dlouhou dobu je snaha přijít na přesnou příčinu problémů žáků s učením a chováním. Tento fenomén prošel mnoha psychologickými a psychiatrickými procesy, ale interpretace a léčba se v různých směrech postupů nápravy stále liší. Mnoho dosud užívaných standardních reedukačních metod se zabývá symptomy, nikoliv však příčinami problému. Bylo provedeno v zahraničí poměrně hodně výzkumů, které vysvětlují významnou souvislost mezi pohybem a procesem učení. Přibývá novodobých terapeutických metod, které napomáhají řešit jádro poruch činnosti centrální nervové soustavy a přispívají tak k celkové harmonizaci organismu. Rizikové faktory Vývoj dítěte začíná od početí Dokonce bylo vědeckými průzkumy prokázáno (Surani, Reik a Walter 2001), že v posledních fázích dozrávání vajíčka a spermií ovlivňuje proces, aktivitu specifických skupin genů, které budou vytvářet charakter dítěte, jež bude teprve počato. To má vliv na mysl i tělo dítěte. Je rozdíl, jestli jsme počati z lásky, ve spěchu, v nenávisti a zda chce být matka těhotná (Lipton 2011 – implicitní paměť). Ukazuje se, že obtíže jsou i způsobení věkem mužů. Starší muži produkují děti s ADHD, vliv poškozených spermií. Chování matky v průběhu těhotenství, komunikace s okolím Hodně se dnes hovoří, že jsou důležité postoje rodičů (i prarodičů) pro vývoj plodu, jakmile matka zjistí, že je těhotná. Stres - psychické trauma Za trauma se považuje náhlá zevní událost, která svým působením na organismus vyvolá poškození. Při silné stresové události není náš neurologický systém schopný pracovat normálním způsobem tzn. použít všechny části mozku. Dojde k rychlému sledu vyhodnocení stávající situace, lidský mozek nedokáže zpracovat tolik informací najednou a aby nedošlo ke kolapsu celého systému, tak mozkový kmen vypne pomalejší části mozku (limbický systém a šedou kůru mozkovou) a v provozu je ponechán pouze nouzový chod, který má zajistit přežití organismu. Právě tyto nezpracované informace a k nim připojené emoce ovlivňují po zbytek života kvalitu našeho emocionálního vnímání v propojení na fyzické i psychické zdraví. Ranné trauma Je trauma vzniklé během těhotenství před a po početí dítěte, v období poradu a v raném dětství do 3 let – do období vzdoru. Zárodek a plod vnímají specifickým způsobem všechny emoce matky a tedy i to, co se děje v jeho nejbližším okolí. Události, za kterých jsme přišli na svět ovlivňují vývoj našeho mozku i těla, nervový, imunitní i endokrinní systém a dokonce i to, jak později vycházíme sami se sebou i s okolí (tedy naši emocionální inteligenci). Předčasně narozené děti - narozené před 37 týdnem Nezralost nervového systému vytváří terén pro vnik funkčních i strukturálních poruch v tělesném rozvoji. Z hlediska motoriky pak jsou to o poruchy obratnosti, rovnováhy, plynulosti a rychlosti pohybu, poruchy relaxace. Nitroděložní reflexy jsou to obrané reakce zprostředkované na úrovni spojení mozku a míchy, které vznikají od 5 a půl týdne do 7 týdne po oplodnění a jsou kontrolované po celou dobu života a zůstávají přítomné i po narození ( přechází do Strauss reflexu, který je přítomný celý život) Fear Paralysis reflex reaguje jako první na stres matky, tento reflex by měl být integrován do 12 týdne po početí před vznikem Morro ref. Primitivní reflexy Jsou zprostředkované na úrovni mozkového kmene Vyvíjí se se od 9. týdne až 12 týdne po početí a jsou většinou integrovány mezi 6.-12.měsícem po narození. Měly by být plně rozvinuty u donošeného dítěte, ovlivňují průběh porodu. Jsou důležité v prvních týdnech života, dokud se nevytvoří propojení do vyšších nervových center. Ovládání hlavy Učit se zvedat hlavu, pomáhá vyzrát vestibulárnímu systému, který ovládá rovnováhu, vyváženost a orientaci. Má také silný vliv na vývoj svalového tonu a zraku. Dítě s nízkým svalovým tónem kompenzuje zvednutím ramen zvednutí hlavy, což negativně ovlivňuje motoriku očních pohybů. Bez náležitého pohybu nevyvinou schopnost smysly úplnou schopnost efektivního zpracování, což vede k problémům se soustředěním, pozorností, čtením, psaním, a k různým obtížím s chování. Omezení kontroly hlavy Dítě má vrozenou touhu po ovládání pohybu. První viditelný krok k nezávislosti je ovládání hlavy. Ve dvou a půl měsících by měla hlavička zůstat ve vzpřímené poloze, nepadat dopředu a dozadu. Ovládání hlavy by mělo začít tím, že dítě získá kontrolu nad třemi krčními obratli a poté pokračuje po páteří dolů. Tato schopnost by se měla rozvinout do 6 měsíce. Dítě k tomu potřebuje dost prostoru, a to tím, že je na zemi na břiše a na zádech (autosedačky, hnízda – nemá příležitost získat kontrolu hlavy). Už týdenní dítě si volí svou polohu (ruce, hlava), kterou potřebuje Asymetrický tónický reflex Symetrický tónicko šíjový reflex Přirozené polohy dítěte ve spánku Největší prohřešky? Jednostranné, dlouhodobé nošení na bříšku nebo na zádech, časté převážení v autosedačkách, ve skořepinách, spaní ve hnízdečkách a tedy omezování pohybu hlavy. Omezování pohybu ve dne i při spánku - hnízdečka Zuzana Pavelová Lehátka používat jen na krmení dětí, které ještě neumí sedět, ale krmí se již lžičkou. Jinak není příliš vhodné pro delší pobyt dítěte. Opět omezování i pohybu v rameni. Tyto děti často mají problém s polohou na bříšku a pasením koníku. Zuzana Pavelová Omezování pohybu i při koupání Projevy kontroly hlavy a koordinace oko ruka Zatím balancuje, zjišťuje Už provádí záměrnou koordinační činnost Kontrola hlavy Dítě má vrozenou touhu po ovládání pohybu. První viditelný krok k nezávislosti je ovládání hlavy (obratel C1-C3). Ve dvou a půl měsících by měla hlavička zůstat ve vzpřímené poloze, nepadat dopředu a dozadu. Ovládání hlavy by mělo začít tím, že dítě získá kontrolu nad třemi krčními obratli a poté dochází ovládání celé páteře. Tato schopnost by se měla rozvinout do 6 měsíce. Dítě k tomu potřebuje dost prostoru, a to tím, že je na zemi na břiše a na zádech. Ovládání hlavy Učit se zvedat hlavu, pomáhá vyzrát vestibulárnímu systému ( je smyslový orgán v labyrintu vnitřního ucha), který ovládá rovnováhu, vyváženost a orientaci. Má také silný vliv na vývoj svalového tonu a zraku. Dítě s nízkým svalovým tónem kompenzuje zvednutím ramen zvednutí hlavy, což negativně ovlivňuje motoriku očních pohybů. Bez náležitého pohybu nevyvinou schopnost smysly úplnou schopnost efektivního zpracování, což vede k problémům se soustředěním, pozorností, čtením, psaním, a k různým obtížím s chování. Závěsy buď omezování pohybu nebo přílišná zátěž na hlavičku Závěsy buď omezování pohybu nebo přílišná zátěž na hlavičku Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Další prohřešky Urychlování vývoje dítěte Motorický vývoj dítěte je dán geneticky a probíhá automaticky. V hrubých rysech probíhá fyziologický vývoj takto: leh na zádech - přetočení na bříško - posazování - lezení - postavování – chůze. Žádnou fázi vývoje nelze přeskočit ani urychlit, aniž by to nemělo vliv na kvalitu vývoje. Je nutné si uvědomit, že každé dítě se vyvíjí svým vlastním tempem. Dítě přechází do vyššího vývojového stupně až tehdy, pokud má zvládnutý nižší vývojový stupeň a mozek i svaly jsou připraveny na další krok. Naše snahy “usnadnit” dítěti nějaký krok (například posazování dítěte) vedou k přetěžování dosud nepřipraveného těla a jednoznačně dítěti škodí! Posazování dítěte, které si ještě samo nesedne. Dítě, které si umí sednout samo, má vsedě krásně rovná záda. Dítě se do sedu vždy dostává z nějaké přechodné polohy šikmého sedu, kdy se opírá jednou rukou o zem, pokud tuto polohu nesvede, sed nebude nikdy kvalitní. A právě pasivním posazováním dítěte tuto velmi důležitou mezipolohu přeskakujeme. Korby na vožení dětí v autě Maminka pracuje ve vlaku Kamarádka vypomohla Neklid řeší kojením Maminka baví dítě chozením a pije kávu P Ř Í B Ě H V E V L A K U Plovoucí podlahy, které ztěžují lezení. Dítě nemá oporu, nedokáže se dobře odrážet. Proto je dobré myslet na to, aby alespoň někde mělo vhodný povrch (koberec, pěnová puzzle apod.). Chodí často o široké bázi. Chodítka či jiné “pomůcky” k chůzi. Pokud dítě samo nechodí, má k tomu důvod - jeho tělo není na to připraveno. Nejprve se musí umět postavit samo s oporou o nábytek, pak obvykle chodí kolem nábytku a teprve pak se pouští do volného prostoru. Vodění za ruce je jistě pro dítě velmi velkou motivací, taková chůze jej baví, ale je třeba si uvědomit, že tím jej okrádáme o nácvik rovnováhy a vnímání prostoru. Dítě nemá chodit za ruce, dokud se nerozejde samo. V závěsu dochází k zatížení ramenního kloubu a celé posturálního aparátu. Boty u nechodících dětí Lidská noha je fascinující složité zařízení, které je stále předmětem mnoha výzkumů i diskuzí. V každém případě lze říci, že zdravá lidská noha nepotřebuje pro svůj “život” boty! Po narození se noha svým projevem více podobá ruce, má velmi silný úchopový reflex. Stačí přiložit prst na bříška prstů dětské nohy a dojde k pokusu o sevření prstu. Tento úchopový reflex sice postupně slábne, ale v zásadě zůstává vybavitelný až do doby, kdy se dítě postaví a noha začne sloužit k chůzi. Noha u nechodících dětí je velmi dynamická část těla, která je neustále v pohybu a citlivě reaguje na různé polohy dítěte. Dětská noha potřebuje volnost pohybu, možnost volného tvarování chodidla podle aktuálních požadavků. Proto bota na dětskou nohu, která ještě nechodí, nepatří. A i když dítě již chodí, rozhodně nemusí v domácím prostředí používat boty. Nemůže mít kontrolu palce a tudíž provést základní reflex, který pomáhá dostat tělo do polohy na 4 a do sedu. Pohyb odrazového palce, důležitý pro lezení Pohyb a učení v raném dětství První pohyb matka zachytí, když dítě začne kopat. Prvních pár let života se učí dítě ovládat své tělo. Prvních 9 měsíců je obdobím, kdy vznikají mnohá důležitá propojení mezi vyššími a nižšími mozkovými centry, která jsou důležitá pro to, aby se dítě naučilo, zvedat hlavu, ruce a kolena, lézt a postupně chodit. Když zvládne vzpřímený postoj, uvolní ruce od nesení těla a mohou se začít rozvíjet manuální zručnosti. Batole se učí poznávat svět prostřednictvím pohybu. Od 9 – 12 měsíců se naučí tisíce pohybových vzorců a zručností. S každým novým pohybem se vytváří nové spojení v mozku. Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Nevyhaslé reflexy – z důvodů přeskočení fáze lezení Zuzana Pavelová Obtíže v sedu ve škole Zuzana Pavelová Sluchové vjemy Mnoho zdrojů zvuku např. televize, rádio v pozadí, když mluvíme na dítě. Toto vytváří zvukový guláš a dítě nerozlišuje hlas matky. Tím mu bude déle trvat než bude rozumět slovům matky a ještě déle než bude řeč používat. Dlouhodobé kojení Obtíže v řeči Pro rozvoj řeči je důležitý pohyb jazyka. Při krmení se jazyk pohybuje všemi směry. Při kojení je jazyk pasívní, je v jedné poloze. Abychom mohli říkat L, potřebujeme aktivní jazyk nahoře. Obtíže v kontaktu Kojení bez napojení na dítě, prs matky často jako nástroj hry, při kojení odosobnění. Absence hranic/ limitů ve výchově Dítě potřebuje laskavý limit, protože jde o bezpečí, umožňuje zrání nervového systému v bezpečném prostoru. Dětská psychika není zatěžována tím, co jí nepřináleží – jako například neadekvátní rozhodování. Při pokusu limit zdolat se učí argumentaci. Naučí se pracovat s omezeními, která se v životě často objevují. Naučí se respektovat pravidla, tím mu to zjednoduší život. Naučí se respektovat autoritu, od které se může mnohé naučit. Absence rituálů Rituály vnášejí řád do všedních a chaotických dnů. Dítě potřebuje řád, aby se zklidnilo a vědělo, co bude následovat, chaos je vyčerpávající. Pravidelně se opakující rytmus dává sílu i pocit bezpečí. Rituály jsou tedy důležité nejvíce v raných stádiích psychického rozvoje člověka, kdy je potřeba bezpečí mimořádně silná. Zejména tím, že se určité chování stereotypizuje, dítě prožívá pohodu (situaci přece již zná) a může se dobře rozvíjet. Paradoxně tedy k tomu, aby jedinec mohl vnímat dostatečné množství nových podnětů, musí mít řadu podnětů, které se opakují. Obezita Brzký výkonnostní sport – a z toho plynoucí zatížené děti Růstová akcelerace mezi 7 – 11 rokem, problém ve statickém zatěžování svalů, pokud jsou jednostranně zatěžování tréninky a zápasy, nemají dostatečně kompenzovanou zátěž a permanentní stres, uznávání jen ve výkonnosti a hodnocení a srovnávání, obtíže s relaxaci Sezení – počítače, tablety Dítě do 3 let by nemělo vidět televizi a do 5 let tablet – neumí rozlišit virtuální svět od reality Nedostatek idolů a nebo vzhlížení k extrémním idolům Stres a nespokojenost Střídavá péče Nejvýznamnější období dítěte 1. do 1 roku věku 2. stádium do 3 let 3. základy procesu učení a chování jsou položeny do 7-8 let 4. empatie do 13 let Ukázka z knihy Fudghuma: VŠECHNO, CO OPRAVDU POTŘEBUJU ZNÁT o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské školce. Moudrost mě nečekala na vrcholu hory zvané postgraduál, ale na pískovišti v nedělní škole. Tohle jsem se tam naučil: O všechno se rozděl. Hraj fér. Nikoho nebij. Vracej věci tam, kde jsi je našel. Uklízej po sobě. Neber si nic, co ti nepatří. Když někomu ublížíš, řekni promiň. Před jídlem si umyj ruce. Splachuj. Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře. Žij vyrovnaně - trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a tancuj a hraj si a pracuj. Každý den odpoledne si zdřímni. Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě. Nepřestávej žasnout. Vzpomeň si na semínko v plastikovém kelímku - kořínky míří dolů a rostlinka stoupá vzhůru a nikdo vlastně neví jak a proč, ale my všichni jsme takoví. Zlaté rybičky, křečci a bílé myšky a dokonce i to semínko v kelímku - všichni umřou. My také. A nikdy nezapomeň na dětské obrázkové knížky a první slovo, které ses naučil - největší slovo ze všech DÍVEJ SE. Představte si, oč lepší by byl svět, kdybychom si všichni - na celém světě každý den ve tři odpoledne dali koláček a mléko a pak si lehli a zdřímli si s polštářkem pod hlavou. Nebo kdyby základní politikou všech vlád bylo vždy vracet věci nazpátek a uklízet po sobě. (Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce). Děkuji za pozornost, krásné dny