MANUÁL K ODBORNÉ PRAXI III Odborná praxe III – průběžná UPPVMP030, UPPVMK030 1. ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU Předmět Odborná praxe III – průběžná je zařazen v zimním semestru 3. ročníku bakalářského stupně studijního programu Speciální pedagogika. Zkratky předmětu: UPPVMP030 – prezenční forma studia UPPVMK030 – kombinovaná forma studia Ukončení předmětu a počet kreditů: Zápočet, 6 kreditů Počet hodin odborné praxe: 65 hodin (přičemž 62 hodin se týká přímé praxe v konkrétních zařízeních, 3 hodiny probíhá úvodní seminář, konzultace). Kreditové ohodnocení zahrnuje studium, přípravu vzdělávacích a aktivizačních činností, vlastní praktické činnosti, realizaci a analýzu vzdělávacích a aktivizačních činností, vytvoření portfolia. Odpovídá návštěvě 2 zařízení (2 x 31hod.) Cíl předmětu: Osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na praktickou aplikaci vybraných prostředků speciálně pedagogické diagnostiky, formulace výsledků orientačního diagnostického procesu a návrh vhodné vzdělávací a aktivizační podpory. Zaměření a úkoly průběžné speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání průběžné praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením (MŠMT, MPSV, MZ), zodpovědnými za řešení problematiky sociální integrace osob se zdravotním postižením. 2. OČEKÁVANÉ ZPŮSOBILOSTI STUDENTA Obecné znalosti a dovednosti: · Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka. · Student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga. Odborné znalosti a dovednosti: · Student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením. · Student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti. · Student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace. Speciální znalosti a dovednosti: · Student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností. · Student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení. · Student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky. 3. ORGANIZACE ODBORNÉ PRAXE · Odborná praxe je organizována dle Směrnice děkana č.1/2022 Podmínky realizace praxí v rámci studia profesních studijních programů. · Praxi organizuje student v úzké spolupráci s didaktikem/školitelem praxe v zařízení. · Za konečný výběr místa pro realizaci odborné praxe je zodpovědný student. · Garant praxe stanoví studentům podmínky plnění předmětu. · Délka průběžné praxe studentů v zařízení: 31 hodin / 1 zařízení (celkem 62 hod.) · Počet hodin v 1 zařízení/den: 6 hod. (5dnů v jednom zařízení + 1 hod. úvodní) · 1 hodina praxe = 60 min. · Student/ka absolvuje praxi v těchto zařízeních: o jedno školské zařízení dle výběru z uvedených typů: § základní školu nebo mateřskou školu, § základní školu nebo mateřskou zřízenou dle § 16 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů), § základní školu speciální zřízenou podle § 48 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) o jedno zařízení poskytující výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti v rámci služby sociální péče nebo služby sociální prevence dle zákona č. 108/2006 Sb.: § služby sociální péče (osobní asistence, centra denních služeb, denní a týdenní stacionáře, domovy pro osoby se ZP, domovy pro seniory) § služby sociální prevence (nízkoprahová denní centra pro děti a mládež, sociálně terapeutické dílny, sociální rehabilitace) Povinnosti studenta: VOLBA ZAŘÍZENÍ: · student si vybere k odborné praxi zařízení : o primárně z nabízeného seznamu zařízení v IS_Dlaždice Praxe_Předmět odborná praxe III, s nimiž má SU uzavřenou rámcovou smlouvu o vedení studentů na odborné praxi^1, zde je nutné respektovat nastavenou kapacitu NEBO o vyhledá samostatně vhodné zařízení dle pokynů garanta praxe (smlouva se SU zatím není uzavřena)^2 · v případě, že si student sjednává zařízení pro výkon praxe individuálně na pracovišti, které není mezi doporučenými, musí výběr odpovídat obsahovému zaměření doporučených pracovišť.^3 · SOUHLASY S ODBORNOU PRAXÍ A REGISTRACE VYBRANÉHO ZAŘÍZENÍ: · student/ka si zajistí potvrzení (podpis + razítko organizace) o plnění odborné praxe III (formulář Souhlas s plněním odborné praxe III). NUTNÁ JE V TÉTO ZÁLEŽITOSTI OSOBNÍ DOMLUVA V ZAŘÍZENÍ A VYPLNĚNÍ VŠECH POLOŽEK VE FORMULÁŘI (Příloha1): § Příloha 6a -je podkladem pro vyhotovení NOVÉ Smlouvy o zabezpečení odborné praxe studenta § Příloha 6b -je podkladem k již existující rámcové smlouvě · Student/ka zároveň u vyřizování Souhlasu s plněním odborné praxe předá školiteli specifikace praxe a domluví si předběžně termíny plnění (Příloha 2) · Student/ka vloží potvrzené (podpis + razítko organizace) Souhlasy s plněním odborné praxe III do Odevzdávárny předmětu (Příloha 1, 2x) · Student/ka se zaregistruje do IS_Dlaždice Praxe_ Předmět Odborná praxe III_průběžná k vybranému zařízení z nabídky (rámcová smlouva se SU je již uzavřena) · Student/ka vloží názvy všech zařízení do IS_Dlaždice Praxe_ Předmět Odborná praxe III_průběžná (rámcová smlouva se SU NENÍ uzavřena)- Příloha 3_Návod pro vyplnění praxe v IS: o vždy přes IČO zařízení o vždy vloží jméno kontaktní osoby/školitele odborné praxe o u zařízení s rámcovou smlouvou přidá k názvu poznámku RS T: 31.5.2024 · Vyučující předmětu zkontroluje vyplněné a potvrzené formuláře Souhlas s plněním odborné praxe (Příloha 1) v Odevzdávárně a vložené požadované údaje v Dlaždici Praxe. Potvrdí nebo zamítne vybrané zařízení k odborné praxi v IS, v případě zamítavého stanoviska student vloží nové zařízení. T: 18.6.2024 · Na základě potvrzení údajů v Dlaždici Praxe bude vystavena smlouva o vedení studenta na praxi · UPOZORNĚNÍ: · Dokumentaci potřebnou pro zahájení praxe musí mít student odevzdanou v termínech stanovených vyučující/m. · Odbornou praxi nelze zahájit bez uzavřené „Smlouvy o zabezpečení praxe studenta“. Termíny odevzdání podkladů jsou ZÁVAZNÉ. 4 OBSAH PORTFOLIA_PRAXE (příloha 4) Úvodní část portfolia: · Jméno a příjmení studenta · Forma studia · Typ, název a adresa zařízení · Cílová skupina · Datum praxe · Jméno didaktika / školitele praxe, potvrzení o účasti Obsahová část portfolia: - popis specifických projevů žáka v průběhu činností (Záznamový arch orientačního diagnostického pozorování) - příprava na vzdělávací a aktivizační činnosti dle doporučené struktury (celkem 4 přípravy z realizované praxe na 1 zařízení) - charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnost - popis průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností - popis asistentské účasti studenta na pracovišti u sledovaného žáka/žáků vykonávané pod supervizí didaktika/školitele - vlastní evaluace diagnostického pozorování a asistentských činností - deskripce uplatněné komunikační strategie - analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky - popis asistentské účasti studenta na pracovišti u sledovaného žáka/žáků vykonávané pod supervizí didaktika/školitele - evaluace orientačního diagnostického pozorování a asistentských činností Záznamový arch orientačního diagnostického pozorování (příloha4, část1) · orientační pozorování žáka/OZP Příprava na vzdělávací a aktivizační činnosti (příloha4, část2 ) · Povinné součásti přípravy: cíl, popis aktivity, motivace, zadání, úkoly, pomůcky · Doporučené součásti přípravy: zácvik, ověření porozumění · Student odevzdá 4 přípravy z realizované praxe na 1 zařízení Záznam o průběhu realizace vzdělávacích/aktivizačních činností (příloha4, část3) · popis asistentské účasti studenta na pracovišti u sledovaného žáka/žáků vykonávané pod supervizí didaktika/školitele · vlastní evaluace diagnostického pozorování a asistentských činností Závěrečná část portfolia (příloha4, část 4): · Evaluace průběhu odborné praxe 5 PODMÍNKY UDĚLENÍ ZÁPOČTU Pro udělení zápočtu má student povinnost: · Odevzdat Souhlasy s plněním praxe do Odevzdávárny ve stanoveném termínu · Registrovat v IS_Dlaždice Praxe podklady k vystavení dokumentace pro zařízení praxe · zúčastnit se úvodního semináře k předmětu odborné praxe (dle RH_ZS) · realizovat průběžnou praxi ve 2 zařízeních dle harmonogramu, stanoveném vyučující/m předmětu · shromažďovat potřebné údaje pro obsah portfolia · zpracovat portfolio dle stanovené struktury · konzultovat obsah portfolia před odevzdáním se školitelem odborné praxe v zařízení (na požádání školitele) · odevzdat portfolio z praxe v každém zařízení (celkem 2x) do „Odevzdávárny” předmětu v editovatelném formátu (word) a v termínu stanoveném vyučující/m s označením souboru Portfolio_název zařízení · odevzdat hodnocení studenta na odborné praxi (příloha5) · odevzdat potvrzení o docházce na odbornou praxi (příloha6) 6 Podmínky na ukončení předmětu pro studenty, kteří absolvují asistenci na min. týdenním letním příměstském (bez noclehu) nebo stálém táboře/odlehčovacím pobytu (s noclehem) pro osoby se zdravotním postižením: Student/ka může požádat o započítání praxe z důvodu asistence na letním táboře pro osoby se zdravotním postižením. Vyplněnou Žádost o započítání praxe_asistence vloží do Odevzdávárny předmětu (Příloha7). TUTO ŽÁDOST NEPOSÍLEJTE NA STUDIJNÍ ODDĚLENÍ. Asistenci je nutné doložit Potvrzením o asistenci při pobytové aktivitě v příslušném kalendářním roce. Potvrzení o asistenci včetně Portfolia (příloha 8, příloha 9) vložíte do Odevzdávárny. Započítání praxe lze uplatnit pouze 1x (v případě, že v kalendářním roce probíhá Odborná praxe II, Odborná praxe III). V případě souhlasu garanta se započítáním praxe student/ka absolvuje povinnou praxi v jednom školském zařízení v rozsahu 31 hod. 7 Požadavky na ukončení předmětu pro studenty, vyjíždějící do zahraničí za účelem studijního pobytu: https://www.slu.cz/fvp/cz/uspzahranicnistaze 8 Podmínky započítání praxe pro studenty, kteří absolvují v průběhu semestru pracovní stáž v rámci programu Erasmus+ - náplň stáže souvisí nebo navazuje na studijní program Speciální pedagogika, student získává praktické dovednosti a zkušenosti v oboru svého studia o odborná praxe bude započítána na základě Žádosti o započítání praxe pracovní stáž (příloha 10) o Potvrzení o absolvování pracovní stáže v rámci programu Erasmus+ student odevzdá na základě Žádosti o započítání praxe s ostatními požadavky na udělení zápočtu do IS (předmět Odborná praxe III_Odevzdávárny). 5. PŘÍLOHY Příloha 1: Souhlas s praxí_formuláře Příloha 2: Specifika OP_III Příloha 3: Návod pro vyplnění praxe v IS Příloha 4: Portfolio_struktura Příloha 5: Hodnocení studenta na praxi Příloha 6: Potvrzení o docházce Příloha7: Žádost o započítání praxe_asistence Příloha8: Potvrzení o asistenci_pobytové aktivity Příloha9: Portfolio_pobytové aktivity Příloha10: Žádost o započitání praxe_pracovní stáž