PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA OSNOVA 1. Základní teoretické informace, terminologie, vývoj a změny přístupů k dětskému autismu, demografické charakteristiky. 2. Diagnostika poruch autistického spektra. Spolupráce speciálního pedagoga a dalších odborníků. 3.Symptomy PAS, mýty, fakta. 4. Dílčí poruchy PAS, charakteristika jednotlivých poruch, změny MKN-11. 5. Diferenciální diagnostika. Klíčové oblasti rozvoje. OSNOVA 6. Intervence u osob s poruchou autistického spektra. 7. Edukace jedinců s PAS, současná legislativa. 8. Metody práce s dětmi s PAS, strukturovaného učení, Teacch program, ABA, terapeutické přístupy. 9. Kompenzační a edukační pomůcky pro jedince s PAS. 10. Poradenství. 11. Sociální služby a další organizace pro osoby s autismem. 12. Komunikace lidí s PAS Tvz. Diagnostická triáda ➢komunikace ➢sociální chování - interakce ➢představivost - imaginace (stereotypní chování, zvláštní zájmy, hra) Symptomy PAS ➢nevidí svět tak, jako zdraví lidé, jinak vyhodnocuje informace ➢jiným způsobem rozumí tomu, co slyší, vidí, prožívá – ne standartní reakce na běžné podněty ➢jiný ne zcela běžný způsob komunikace ➢mohou mít potíže ve vývoji řeči, chápání druhých ➢podceňování se, nedůvěra ve své schopnosti ➢stereotyp, rituály, struktura dne ➢chování a schopnosti jednotlivých autistů se často liší. Symptomy PAS ➢absence očního kontaktu při komunikaci, odbíhání pohledu, střídání ulpívavého pohledu ➢absence schopnosti společenské interakce a komunikace ➢stereotyp a opakující se zájmy, přesný harmonogram ➢nesnáší změny, většinou jsou samotáři ➢náklonnost projevují odlišným způsobem ➢nízká schopnost vidět věci z pohledu druhých lidí ➢obtížně zvládají běžné mezilidské vztahy, běžnou společenskou konverzaci ➢vítají názorovou vizualizaci – fotky, piktogramy… ➢nadměrná nebo nedostatečná citlivost na doteky, zvuky, pachy, světlo a pohyby. Symptomy PAS V MKN-10 (ÚZIS, 2021) jsou mezi PAS zahrnuty dílčí poruchy: ➢F84.0 Dětský autismus ➢F84.1 Atypický autismus ➢F84.2 Rettův syndrom ➢F84.3 Jiná desintegrační porucha v dětství ➢F84.4 Hyperaktivní porucha s mentální retardací a stereotypními pohyby ➢F84.5 Aspergerův syndrom ➢F84.8 Jiné pervazivní vývojové poruchy ➢F84.9 Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná. Dílčí poruchy PAS Jednou z nejvážnějších a nejčastějších poruch dětského mentálního vývoje. ➢ vždy přítomno mentální postižení ➢ postiženy všechny oblasti triády ➢ komunikace – opožděná, narušeny všechny složky, někteří se nenaučí mluvit vůbec, řeč, monotónní, bez emocí, bez gestikulace, s narušenou větnou vazbou, echolálie ➢ sociální interakce – typické využívání periferního zrakového vnímání, vyhýbá se očnímu kontaktu, stereotypní zájmy a pohyby, hypersenzibilita, agrese, sebepoškozování, ➢ představivost – pevný režim dne, rituály, stálé uspořádání prostoru, nezvládá změny, na změny reaguje pláčem, křikem, vztekem, úzkostí.. Dětský autismus ➢objevuje se až po dosažení 3. let nebo se neprojevuje plně ➢jedna ze součástí triády není narušena ➢TMP, HMP, ale i normální intelekt ➢ nevyskytují stereotypní zájmy, příznaky jsou netypické, trpí poruchou emocí či těžší formou poruchy aktivity a pozornosti ➢ neprojevuje se stereotypní chování ➢ dítě je schopné sociální interakce, nezasahuje sociálního chování ani komunikační dovednosti nebo představivost ➢ projevuje normální zájem o věci kolem sebe ➢ vývoj dílčích dovedností je u těchto dětí značně nerovnoměrný. Atypický autismus ➢v nové klasifikaci není řazena mezi PAS ➢vzácné neurologické onemocnění postihuje téměř dívky ➢genová mutace, která je v drtivé většině případů de novo (tj. nová, nově se objevující, nejedná se o dědičné získané onemocnění). ➢typický je normální vývoj až do věku 6-18 měsíců, kdy se objeví regres v oblasti motoriky, řeči, kognitivních schopnostech, ztrácí nabyté schopnosti, projevy se stupňují, zhoršují ➢zpomalený růst (obvykle i menší hlava) ➢postižení motoriky (ztráta chůze, těžké poruchy rovnováhy, hrubé i jemné motoriky). Rettův syndrom ➢abnormální pohyby rukou (opakované nesmyslné pohyby rukou, jako je mnutí, mačkání nebo tleskání) ➢problémy v komunikaci (ztráta řeči, velmi omezená verbální i neverbální komunikace) ➢mentální postižení (obvykle těžké, ale vzhledem k dalším obtížím nesnadné pro přesnou diagnostiku) ➢problémy v chování (podrážděnost, pláč, emoční nestabilita, emoční záchvaty) ➢z oblasti fyzického zdraví se objevuje skolióza a / nebo gastrointestinální (trávicí) obtíže. (National Institutes of Health, 2019) Rettův syndrom Dříve byla označována jako Hellerův syndrom ➢porucha je specifická odlišným vývojem ➢dítě se vyvíjí normálně (nebo téměř normálně) až do věku cca 4 let (může být do 2 – 6 let, výjimečně až do 10 let) ➢nastává fáze regrese, (zejména řeči, kognitivních schopností, sebeobsluhy) ➢symptomy bývají podobné Dětskému autismu ➢porucha poměrně vzácná. (Thorová, 2016) Jiná desintegrační porucha v dětství ➢typické je detailní vyjadřování a neobvyklé záliby ➢precizní pravdomluvnost, komunikace přímá, konkrétní… ➢znatelný rozdíl ve vyjadřování oproti jejich vrstevníkům. ➢řeč může být monotónní s velmi rozšířenou slovní zásobou proto si rozumějí spíše se staršími ➢řeč bývá příliš formální, mluví jako dospělí ➢intelekt zachován, až nadprůměrný ➢naučí se samy číst, rozeznávají brzy číslice či písmena, umí citovat z encyklopedií, hrají šachy, ovládají počítač, mají vynikající mechanickou paměť ➢obtíže v chápání sociálních situací, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí. Aspergerův syndrom ➢problémy navázat vztah, fixace na jednu osobu či objekt ➢emoční citlivost, snížená sociální inteligence, vytváření rituálů ➢problémy porozumět ironii a humoru ➢omezená či netypická gestikulace a mimika. CO DĚLAT, PRO ZMÍRNĚNÍ NEGATIVNÍCH DOPADŮ ➢dodržovat denní rutinu a strukturu ➢plánování času a cílů spolu s jejich plněním ➢cvičit – procházky, dechové techniky, meditace ➢při práci ve skupině strukturovat aktivity. Aspergerův syndrom ➢nedostatky v oblasti představivosti se mohou projevit v upřednostňování aktivit a činností, které jsou typické pro nižší věk, děti s PAS obvykle nezvládají příliš abstraktní zadání (např. při VV) ➢časté výrazné zaujetí pro jednu nebo více činností, abnormální svojí intenzitou nebo předmětem zájmu (např. astrologie, meteorologie, statistika, dopravní prostředky) ➢činnosti mají většinou ulpívavý charakter na specifických, nefunkčních rituálech a rutinní činnosti ➢řada lidí s PAS má problém se zvládáním změn, mladší děti mohou mít i panické reakce na drobné změny (Čadilová, Žampachová, 2002) Způsoby chování, zájmy a aktivity které nejsou součástí diagnostických kritérií: ➢nerovnoměrný profil kognitivních schopností ➢černobílé myšlení ➢perfekcionismus/potřeba mít události pod kontrolou ➢závěry skokem ➢vztahovačnost ➢nadměrné zobecňování. Nespecifické rysy v chování a kognitivních funkcí žáků a studentů s PAS ➢ potíže s vytvořením myšlenkové osnovy (koncepce) při rozhodování v práci i přes to, že schopnostmi na úkoly stačí. ➢ snížená schopnost imitace pohybů, nachýlená chůze či chůze po špičkách, tleskání, luskání prsty ➢ fascinace pohybem (roztáčení hraček, otvírání a zavírání dveří, sledování různých otáčejících se předmětů) ➢ většinou chybí spontaneita, iniciativa a tvořivost při organizování volného času ➢ problémy s chováním (dyskoncentrace, agresivita, sebezraňování…) ➢ neobvyklé reakce na smyslové podněty (hypersenzitivita na zvuky, světla nebo doteky, nepřiměřené reakce na vůně a pachy) ➢ nepřiměřené emocionální reakce (bezdůvodný pláč nebo smích, střídání nálad, afekty, úzkost, absence strachu v nebezpečných situacích) ➢ problémy se spánkem, jídlem. kvalitativně narušen sociální kontakt s okolím. ➢obtížně se zapojují do kolektivu vrstevníků, mají problém v kontaktu s dospělými Z hlediska navazování sociálních kontaktů důležité, zda jde o žáka pasivního či aktivního, případně o žáka s formálním vystupováním: Deficity v oblasti sociálního chování žáka s PAS Pasivní typ: ➢o sociální kontakty s vrstevníky nestojí, nestojí ani o kontakt s dospělými, často na podněty nereaguje nebo jen omezeně, neprojeví radost ➢působí samotářským dojmem ➢většinou se neúčastní společných aktivit, zapojit se do kolektivu je pro ně velký problém Typ dítěte z hlediska sociálního chování Aktivní typ: ➢snaží se navázat kontakt s vrstevníky, ale způsob a nepřiměřenost těchto kontaktů často způsobí, že se žáci stávají neoblíbenými, neakceptovatelnými a nepřizpůsobivými ➢kolektiv vrstevníků je vyčleňuje a odmítá je ➢nadměrné kontakty s dospělými bez respektování společenských norem, působí otravně, nevychovaně apod. Typ dítěte z hlediska sociálního chování Formální typ: ➢sociálním kontaktem se do kolektivu obtížně zařazují ➢chování se více podobá dospělým než vrstevníkům ➢vrstevnická skupina může takové chování vnímat jako nadřazené, poučující a neodpovídající požadavkům kolektivu ➢v kontaktu s dospělými zdvořilí, ctí pravidla, porušování Typ dítěte z hlediska sociálního chování ➢snížená schopnost porozumět smyslu přátelství a kamarádství, navazování úzkých vztahů ve vrstevnické skupině a podřízení se požadavkům této skupiny ➢v třídním kolektivu vstupují žáci a studenti do sociálních kontaktů v rámci řízené i neřízené činnosti (přestávky, ŠD) ➢v řízené činnosti se zapojují do skupinové práce, ve které musí uplatnit různé sociální dovednosti – kooperovat se členy skupiny, podřídit se zadání, přijmout roli ve skupině, zapojení těchto žáků do soutěží a her Obtíže při začlenění do kolektivu ➢potíže v kontaktu s dospělými a vrstevníky ➢potíže v oblasti sociálně komunikační ➢deficity v chápání a verbalizování emocí, nízká míra empatie Rozdíl mezi úrovní sociálního chování a intelektem je obtížně pochopitelný a často vede k domněnce, že dítě si takto vynucuje pozornost, schválně se chová nevhodně a moc dobře ví, jak by se mělo chovat. Obtíže při začlenění do kolektivu ➢ nedostatečné sociální dovednosti (zvládání stresu - změny, nadměrné nároky/požadavky, chybné vyhodnocení sociálního kontextu, ventilace emocí sociálně přijatelným způsobem) ➢ snaha vyhnout se/dosáhnout ➢ sociální pozornost. Vždy je třeba hledat spouštěče chování, které vyhodnotíme jako problémové. Je třeba zohledňovat: ➢ deficity v sociální oblasti a komunikaci, přidružené poruchy, omyly v myšlení ➢ IMPULSIVITU. Problémové chování u lidí s AS, příčiny Časově ohraničené snížení kontroly nad vlastním jednáním a v některých případech i k její naprosté ztrátě ( záchvat hněvu, smutku, radosti, strachu, úzkosti, vzteku atp.). 1.charakteristika prostředí – rušivé vlivy, přítomnost dalších lidí; 2.dispoziční charakteristika – osobnost, temperament, vzrušivost, frustrační tolerance, schopnost emoční regulace; 3.psychický stav člověka – fyzické nabuzení, únava, frustrace, vliv psychoaktivních látek. Afekt Tantrum - vztek či trucování ➢reakce na nějaké omezení doprovázeno křikem, projevy zlosti, agrese či autoagrese nebo naopak lítostí, pláčem a někdy i smlouváním nebo vyjadřováním nějakého požadavku ➢často objevuje u malých dětí a nejvýrazněji se obvykle projevuje v období vzdoru okolo druhého roku života ➢příčinou je touha po dosažení nějakého cíle, něco si vydobýt „vyvztekat“ ➢ustupuje v momentě, kdy jedinec dostane to, co chce. Druhy afektů dle příčiny Meltdown (autistická krize, afektivní zhroucení) ➢příčinou je přehlcení nebo smyslové přetížení - smyslové, sociální, kognitivní nebo emocionální ➢projevuje se souborem kompenzačních chování - křik, pláč, agrese či sebepoškozování, neřízený pohyb, stimming ➢může se spustit během několika minut ➢přetížení se u člověka hromadí i několik dnů, než k propuknutí meltdownu dojde ➢„poslední kapka“a dojde k přelití pomyslné nádoby ➢smyslem meltdownu je kompenzace přehlcení. Druhy afektů dle příčiny Shutdown neboli vypnutí ➢forma zvládání, snaha omezit veškeré smyslové vstupy ➢projevuje se stažením se do sebe, pasivní strnulá poloha, fixací pohledu na jedno místo ➢člověk nevědomě přestává registrovat vnější podněty, nereaguje na ně, na oslovení apod. ➢má různou délku – od několika minut po několik hodin ➢příčinou je zvýšená hladina úzkosti nebo smyslové přetížení ➢způsob, jak předejít meltdownu. Druhy afektů dle příčiny ➢nejsou projevy mentálního onemocnění ani mentální retardace ➢jde o seberegulační mechanismy senzoricky přetíženého mozku nebo člověka, který čelí kritické míře úzkosti ➢může mít různé formy a projevy, od velice fyzických, až po čistě verbální ➢jedinec, který prochází meltdownem vám nenadává – snaží se kompenzovat. Shutdown, meltdown ➢vyventilování různých emocí a frustrací skrz vybití energie pro ně příjemným způsobem ➢uklidňuje, pomáhá se zvládáním složitých situací, např. smyslové přehlcení ➢různé podoby – mávání rukama, pleskání, točení, chůze po špičkách, kývání, houpání, kousání, točení hraček, předmětů, echolálie, někdy se neventiluje efektivně jako např. štípání druhé osoby, sebepoškozování ➢nabídnout alternativní hračku, nástroj, způsob ke stimmování. Rozhodně ve stimmování nebránit. Stimming Doporučení meltdownu nebo shutdownu ➢ jedince netahat, nekřičet na něj, fyzicky neomezovat, nechat v klidu, možnost se k němu přidat ➢ silné hlazení na zádech pokud dotek toleruje ➢ jak jedinec začíná reagovat pomozte mu se zvednout, pohyby pomalé, jisté a přemístěte se na klidné místo s minimem smyslových podnětů ➢ možnost nabídnout schování pod zátěžovou deku ➢ nabídnout vodu, čaj, k prohloubení dechu, ke zklidnění ➢ nabídnout oblíbenou hudbu, film, umožnit pohupování, respektovat stereotypní pohyby jedince ➢ nabídnout oblíbenou stimovací hračku – provázky, kroužky, plyšáky, polštářky, balonky, kousátko ➢ masírování terapeutickým hřebenem, např. jako alternativa venku místo deky ➢ houpání na houpačce, křesle, vaku. ➢ individuální, citlivý přístup ➢ tolerance jinakosti, deficitů v komunikačních a sociálních dovednostech, v představivosti ➢ dostatečná informovanost o dg. žáka, odborná kvalifikace, sebevzdělávání ➢ spolupráce s rodiči, s SPC, školním psychologem – dodržování doporučení ➢ vyhnout se nátlaku a uvědomovat si svou roli ve formování chování kolektivu k dítěti s PAS ➢ zvážit ODMĚNU musí být vhodná, dosažitelná, atraktivní, motivující „Vhodný“ přístup pedagoga Mají zohledňovat individuální potřeby žáka, vycházet z psychologického (psychiatrického) a speciálně pedagogického vyšetření, náhledů ve výuce, spolupráce mezi školou a ŠPZ. V Doporučení ŠPZ by neměl být jen prostý výčet doporučených metod, ale také způsob jejich realizace. Obecně je u žáků s PAS vhodné zaměřit na metody praktické a názorně demonstrační, než na klasickou frontální výuku a slovní metody vyučování Tvorba individuálních vzdělávacích plánů: Pro žáky s poruchami autistického spektra – Čadilová, V., Žampachová, Z. Vhodné metody práce ➢metoda přiměřenosti (prevence přetížení žáka, nezahlcovat žáka nepřiměřeným množstvím požadavků, domácí přípravy, více testů v jednom dni apod.) ➢metody respektující pedagogickou situaci – individuální výuka (při nácviku nových dovedností), skupinová výuka (při osvojování si a upevňování dovedností, např. při nácviku kooperace s vrstevníky, vytvořit menší skupinu dětí, vytipovat konkrétní děti, které budou schopné s žákem s PAS kooperovat) ➢metoda vizualizace (důraz na vizualizaci výuky, využití vizuální podpory při orientaci v čase, prostoru, při komunikaci) Vybrané vhodné metody práce ➢metoda strukturalizace (zajištění předvídatelného prostředí), struktura úkolů, pracovního místa, jednotlivých činností) ➢metoda postupných kroků při osvojování si nových dovedností (postupovat od jednoduššího k těžšímu, důraz na osvojení látky před výkladem látky nové) ➢metoda přirozeného učení (učení novým dovednostem v přirozených situacích, vycházet ze zájmů dítěte, vybírat motivující činnosti) ➢metoda sociálních scénářů (k nácviku sociálních, komunikačních a emočních dovedností využívat vizualizované sociální scénáře) Vybrané vhodné metody práce ➢metoda modelování (modelování sociálně přijatelného chování žáka, podpora školního spec. ped. či psychologa) ➢metoda vytváření pravidel (sestavená písemná pravidla si žák postupně osvojuje v různých situacích, které se v průběhu vzdělávání opakují) ➢metoda zpevňování (upevňování již nabitých nebo získaných dovedností s podporou zpevňujícího podnětu – motivace) ➢metoda povzbuzování (posilování pozitivní reakce) - využívat v kombinaci s jinými metodami. Vybrané vhodné metody práce ➢Metoda nápovědy a vedení - pedagog je aktivním účastníkem intervence a napomáhá dítěti různými formami nápovědy (fyzicky, gestem, očním kontaktem, slovem, obrázkem, nápisem, zvukem apod.) k úspěšnému dokončení úkolu Přílišná a častá nápověda výrazně omezuje samostatnost dítěte, na druhé straně dítě bez nápovědy může být při plnění úkolů trvale neúspěšné, na druhé straně nápověda nikdy nesmí omezovat iniciativu dítěte a jeho aktivitu při práci. ➢Metoda vytváření pravidel - vede k větší samostatnosti dítěte a lépe můžeme do již zvládnutých pravidel vsunout drobné změny a narušit daný stereotyp. Vybrané vhodné metody práce 1. Jaké jsou základní oblasti, ve kterých se PAS projevuje? Popište je. 2. Jaké další projevy se mohou u některých lidí s PAS objevit? 3. Vysvětlete, co je meltdown a shutdown. 4. Jaké chyby v přístupu k lidem s PAS mohou zvyšovat pravděpodobnost problémů v chování? 5. Jaké jednotlivé poruchy jsou v MKN-10 řazeny mezi PAS? 6. Charakterizujte Dětský autismus, Aspergerův syndrom a Atypický autismus. V čem se od sebe jednotlivé poruchy liší? 7. Co je Rettův syndrom? 8. Jaké metody práce se doporučuje aplikovat při práci se jedinci s PAS? Kontrolní otázky