3. PARADIGMATA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Paradigma obecně přijímané schéma, vzorec myšlení či model myšlenkový rámec souhrn základních myšlenek a předpokladů, představ Thomas Samuel Kuhn zavedl termín paradigma Paradigma dle Valenty dílo Struktura vědeckých revolucí vědecké paradigma období vědeckého bádání předvědecké normální věda krizová věda věda postrádá centrální paradigma, shromáždění informací rozšíření centrálního paradigmatu nahrazení starého paradigmatu novým rozšíření interdisciplinarity oboru vnější vnitřní spolupráce s jinými obory a pracovišti, není to pouze o edukaci, terapie v širším slova smyslu uvnitř pracoviště - rozšíření kvalifikovanosti speciálních pedagogů speciální pedagogika patří mezi humanitní obory, ale má úzké vztahy s nejenom humanitními obry biologie člověka, medicína, psychologie, sociologie, filozofie, ekonomie, právo, technické obory: protetika, kybernetika, infomatika Paradigma dle Jesenského vymezování co, jaké otázky a jakým způsobem má být studováno, jak mají být kladeny otázky, dle jakých pravidel mají být interpretovány získané výsledky = poznatky klasifikace 1. paradigma sociálně a pedagogicko - institucionální 2. paradigma somatopatologické a zdravotní 3. paradigma všestranného rozvoje a socializace 4. paradigma antropologicko - enkulturační a rehabilitační 5. paradigma integrační 6. paradigma legislativně podpůrné 7. paradigma technicko reedukační a kompenzační 8. paradigma informačně komunikační Paradigma dle Záskaliczkého postižení není osobností rys, ale pro jeho povahu je určující, jak na něj reaguje společnost proměna paradigmatu a to od segregace k inkuzi tradiční pojetí postižení je individuální kvalita jedince výkony a schopnosti a rozličné funkce jsou v porovnání s ostatními na nižší úrovni interakční model společnost hodnotí člověka se ZP a v průběhu hodnotícího procesu určuje, zda je odlišný od jejich představ, zda je jiný než je obvyklé intaktní na základě svých představ připisují lidem se ZP schopnosti a role ve společnosti úlohou speciálního pedagoga není léčit, ale podpořit vývoj dítěte se ZP, tak, aby se co nejvíce přiblížil optimálně možnému vývoji Sociální dimenze postižení administrativní definice příčinou postižení nemusí být vždy zdravotní stav člověka, ale také diskriminační a stigmatizující postoje spoelčnosti inkluzivní přístup Proměny v paradigmatudříve SP zatížena medicínskou stránkou teď je pro SP důležité možnosti a schopnosti člověka se ZP do popředí nemoci, patologie, omezení a psotižení vzrůstá význam zdravé složky osobnosti člověka se ZP spolupráce s jinými obory sdílení zkušeností systém školy žák s určitými charakteristikami + úkoly a požadavky ze strany školy + pomoc žákovi pokud to není v harmonii, pak se žák stává rušivým problémy vznikají nejen z důvodu postižení člověk se ZP může naplňovat sociální role made for free at coggle.it