Sociální patologie BcK2 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením 2. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří včetně aktuálních legislativních změn směřujících k inkluzívnímu vzdělávání 3. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti 4. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy 5. Tyflopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce 6. Psychopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce 7. Logopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče 8. Surdopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce 9. Somatopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce 10. Problematika specifických poruch učení – terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika 11. Kombinovaná postižení 12. Poruchy autistického spektra Speciální pedagogika BcK1 1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, terminologie. 2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky, speciální pedagogika v soustavě věd. 3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti. 4. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO. 5. Srovnání konceptů speciální pedagogiky u nás a v zahraničí. 6. Aspekty speciálně pedagogické intervence u osob se zdravotním postižením napříč věkovými kategoriemi. 7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením. 8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce. 9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky. 10. Specifika socializace osob se zdravotním postižením v dospělém věku. 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga. 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.