Speciální pedagogika UPPVMP003 úvodní blok Andrea Silberová • 80% docházka do seminářů, • úspěšné absolvování písemné zkoušky z obsahu učiva Témata 1. Teoretická východiska SP, terminologie. 2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech SP, SP v soustavě věd. 3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se ZP ve společnosti. 4. Klasifikace SP, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO. 5. Srovnání konceptů SP u nás a v zahraničí. 6. Aspekty speciálněpedagogické intervence u osob se ZP napříč věkovými kategoriemi. 7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením. 8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce. 9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky. 10. Specifika socializace osob se ZP v dospělém věku. 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga. 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva. 1. Teoretická východiska SP, terminologie. 2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech SP, SP v soustavě věd. 1. blok Vědní disciplína známá pod názvem speciální pedagogika existuje poměrně krátkou dobu. Uvedený název se ustálil v 60. až 70. letech 20. století. V historiografii vědy zabývající se lidmi s postižením najdeme názvy jako: nápravná pedagogika, sociální pedagogika, léčebná pedagogika…(Renotiérová, 2006) Speciální pedagogika - vymezení Cíle sp DC: Dosažení určitého stupně edukace, či postupného stupně vývoje v dílčí oblasti. HC: Dosažení maximální možné míry socializace s ohledem na charakter, rozsah a závažnost znevýhodnění jedince. Dosažení změny postojích některých členů společnosti vůči znevýhodněným spoluobčanům. (Pipeková, 2006, s. 95): širší smysl: označení každé pedagogiky vzhledem k obecné p. užší smysl: věda o zákonitostech speciální výchovy a vzdělávání jedince, který vyžaduje z důvodu znevýhodnění speciálněpedagogický přístup, podporu při pracovním a společenském uplatnění. Speciální pedagogika - vymezení (Valenta, 2014, s. 8): užší pojetí: pedagogická disciplína zabývající se edukací dětí, žáků a dospělých osob se speciálními vzdělávacími potřebami azkoumáním formativních a informativních vlivů na tyto jedince. širší pojetí: interdisciplinární obor zabývající se péčí o jedince minoritních skupin obyvatelstva se zřetelem na edukaci, reedukaci a kompenzaci, diagnostiku, terapeuticko-formativní intervenci, rehabilitaci, inkluzi (integraci) postižením a zdravotním či sociálním znevýhodněním. Speciální pedagogika - vymezení Předmět Speciální pedagogiky Zkoumání zákonitostí procesu edukace a socializace dětí, žáků a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami a souvislostí s těmito procesy. SP intervence Jedinec se ZP, zdravotním, či sociálním znevýhodněním. https://coggle.it/diagram/Y8awzb1Eo51jv2Cj/t/3-paradigmata-speci%C3%A1ln%C3%AD-pedagogiky Paradigmata Sp (Lechta, 2014) Současné pojetí: Bio-psycho-medicínský model Trend společného vzdělávání Obecně přijímané schéma. Souhrn základních myšlenek. Myšlenkový rámec. Proměny paradigmatu. Terminologie - vady Orgánové Funkční Vrozené Získané Lehké Střední Těžké anomálie, deformita, deviace, deficit, Terminologie Socializace - začlenění osob do společnosti Resocializace – znovuzačlenění, návrat do společnosti Integrace - začlenění do majoritní skupiny Segregace – vyloučení ze společnosti Inkluze – zaměňováno s pojmem integrace, odlišnost, jinakost je normální, přirozená Terminologie – metody preventivní Primární – zabránit, předcházet, profylaxe Sekundární – zabránit zhoršení stavu již vzniklé deformity, defektivity Terciární – dispenzární následná péče, aktivní sledování jedinců s chronickými nemocemi nebo ohrožených prostředím Reedukace – nesprávně převýchova nebo náprava !!!, - zdokonalení omezené funkce 2 přístupy mono/multisenzoriální Kompenzace – rozvíjí nepoškozené funkce, nahrazují je jinými Rehabilitace – znovu uschopnění, návrat do původního stavu Resocializace – znovu začlenění, návrat do společnosti Speciální pedagogika UPPVMP003 2. blok 3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se ZP ve společnosti. 4. Klasifikace SP, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO. 5. Srovnání konceptů SP u nás a v zahraničí. 2. blok Mezinárodní dokumenty „starší“ dokumenty, kterými jsou normy a deklarace světového společenství (OSN) a na dokumenty formálně „mladší“, evropské, přesněji normy EU (případně Rady Evropy) 10. 12. 1948 Všeobecná deklarace lidských práv celoplanetární úrovně Následovaly 1966: Mezinárodní pakt o občanských a politických právech Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech Mezinárodní dokumenty „starší“ dokumenty, kterými jsou normy a deklarace světového společenství (OSN) a na dokumenty formálně „mladší“, evropské, přesněji normy EU (případně Rady Evropy) 10. 12. 1948 Všeobecná deklarace lidských práv celoplanetární úrovně Následovaly 1966: Mezinárodní pakt o občanských a politických právech Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech Oba dokumenty platnost až o deset let později formou publikace ve Sbírce zákonů na podzim roku 1976. Je obecně známo, že tento akt byl jedním z impulsů pro přijetí Prohlášení Charty 77 z 1. ledna 1977. První úmluvou (závazným dokumentem) v celosvětovém měřítku až v roce 1989 přijatá Úmluva o právech dítěte, čl. 23 - postižené dítě má právo na prožití plného a řádného života v podmínkách zabezpečujících důstojnost a umožňujících aktivní účast dítěte ve společnosti. Mezi nejnovější dokumenty patří Standardní pravidla pro vyrovnání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením schválená Valným shromážděním OSN 28. 10. 1993. Naše další legistativní dokumenty zákony Zasahuje do práva ústavního, občanského, rodinného, trestního, finančního, sociální oblast, ale pro nás zejména školská legislativa: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a sérii prováděcích právních norem, • zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, vyhlášky • vyhláška MŠMT č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, • vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, • vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, nahrazena vyhláškou MŠMT č.116/ 2011 • vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, • vyhláška MŠMT č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. Inkluzivní vyhláška Pod číslem 27/2016 byla zveřejněna ve Sbírce zákonů novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Změny si kladou za cíl odstranit technické nedostatky v textu samotné vyhlášky č. 27/2016 Sb. Má již řadu novelizací http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-pedagog/2033-vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami-a-zaku-nadanych-ve-zneni-ucinnem-od-1-1-2018?highlight=WyJ2eWhsXHUwMGUxXHUwMTYxa2EiXQ== Klasifikace ve sp Klasifikace SP, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO. Klasifikační systémy: dříve (Krejčířová a kol., 2013, s. 14) uvádí: • „Dle míry sociability • Dle míry vzdělavatelnosti • Dle míry vychovatelnosti • Dle vzhledu jedince.“ Klasifikace ve sp Klasifikace SP, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO. Klasifikační systémy: dříve (Krejčířová a kol., 2013, s. 15) uvádí: • Dle etiologie (endogenní, exogenní příčiny) • Dle symptomů • Dle vývojových období • Dle závažnosti ZP • Dle potřebné míry podpory • Klasifikace WHO AAMR/AAIDD (American Association on Intelectual and Developmental Disabilities) MKN-10, MKN-11 Mezinárodní klasifikace nemocí DSM – Diagnostický manuál duševních poruch Speciální pedagogika UPPVMP003 3. blok 6. Aspekty speciálněpedagogické intervence u osob se ZP napříč věkovými kategoriemi. 7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením. 8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce. 9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky. 10. Specifika socializace osob se ZP v dospělém věku. 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga. 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva. 3. blok Výtah Význam rané intervence Koordinovaná rehabilitace Profesní kompetence speciálního pedagoga doporučení • Témata probraná v rámci výuky. • Témata v poskytnutých materiálech: • Skripta • Jeřábková: Komplexní péče o jedince s postižením či znevýhodněním • (s. 24-36 úvod, s. 71-75 legislativa) • Jeřábková: Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (1. kapitola) • (s. 49 – 95 pro 3. blok a samostudium) • Jeřábková: Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy (vymezení, terminologie, paradigmata) • Jeřábková: Lidé se zdravotním postižením – historické aspekty (podrobně nastudovat vývoj oboru, přístup k lidem se ZP) • Jeřábková: Úvod do speciální pedagogiky (pojmy, metody, přístupy k osobám se ZP, legislativa, poradenství) • Vítková: Speciální pedagogika Distanční studijní text (s. 29-30, významní představitelé, předmět, cíle, metody, koordinovaná rehabilitace s. 99 – 102 osobnost a kompetence SP, s. 102 – 111 RHB) • Jeřábková: Koordinovaná rehabilitace (s. 11 – 20 doplňující) • BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9. • BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80- 210-3971-X. • KALEJA, M. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8. • KYSUČAN, J. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4. • KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8. • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3. • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6. • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315- 198-0. • Studijní materiály v IS