PŘIPRAVENNOST PRO ŠKOLU Diagnostika předškoláka Vstup dítěte do školy znamená významnou změnu nejen v životě dítěte, ale v celé rodině. U nás je školní zralosti věnována poměrně velká pozornost. Nástup dítěte do školy ve správný čas, zralé a připravené je velmi důležité pro jeho další bio-psycho-sociální vývoj a také pro budoucí školní úspěšnost. Do škol přicházejí děti, které jsou na různé úrovni zralé pro školu z hlediska zrakového, sluchového vnímání, úrovně komunikace, motoriky, motivace, volních vlastností, rozumových schopností a jsou z odlišného rodinného prostředí. V prvních třídách začínají všichni stejným způsobem, stejnými metodami. Je třeba si to uvědomit, umět orientačně zhodnotit vývoj dítěte a diagnostikované problémy popř. nezralé složky rozvíjet vhodným způsobem a tím jim ulehčit zvládání nároků školy. Základní diagnostikou předškoláka je hlavně zjistit školní zralost. Přehled dovedností předškolního dítěte dle Thorové (2015, s. 390): Motorika a související činnosti Rozvinula se zručnost, vykonává činnosti vyžadující jemnou koordinaci obou rukou (vystřihování, zapínání zipů a knoflíků, jedení příborem, zavázání uzle a na konci období i kličky). Rozvoj dětské tvořivosti (kreslení, modelování, lepení), rozvoj konstrukční hry. Rozvoj sebeobslužných dovedností (naučí se čistit si zuby, rozlišovat přední a zadní díl oblečení, zapínat si knoflíky, na konci období vázat tkaničky). Vyhranila se dominance ruky. Dítě si osvojilo výhodný tříbodový úchop tužky. Dítě se učí zvládat komplexní motorické činnosti (různé sportovní aktivity, chůzi po schodech se střídáním nohou, kotoul), zlepšuje se cit pro rovnováhu (skákání po jedné noze). Zrakové vnímání Na počátku období děti rozeznávají tvary a základní barvy. Rozvíjí se zraková paměť (hrají pexeso), zraková analýza a syntéza, skládají puzzle, rozstříhané obrázky a doplňují chybějící detaily). Okolo 4. roku poznají tvary, které jsou vzhůru nohama, ale do 5 – 5 ½ roku ještě standardně zaměňují pravý a levý směr, např. písmena píšou zrcadlově. V 5 le-tech vnímají i jemné odstíny barev. Mezi 5. a 7. rokem vyspívá schopnost vnímání směru na ploše, která umožňuje rozlišovat reverzní figury v horizontálním směru (např. u symbolů 6 a 9) a ve vertikálním směru (např. b/d, p/q). V 8 letech reverzní chyby děti již standardně nedělají. K výraznějšímu pokroku v kvalitě zrakového vnímání (systematičnost, soustředěnost, smysl pro detail) dochází mezi 6. a 7. rokem. Sluchové vnímání Mezi 4. a 5. rokem dítě rozdělí větu na slova, okolo 5. roku děti začínají ve slově detekovat dílčí hlásky. Nejdříve poznají první hlásku ve slově, později označí poslední, nakonec slovo rozdělí na jednotlivé hlásky. Mezi 6. a 7. rokem rozliší krátkou a dlouhou samohlásku (kul-kůl), tvrdou a měkkou slabiku (di-dy). Chuťové vnímání Chuťové návyky jsou stabilizované, dítě je ve výběru jídla konzervativní. Čichové vnímání Přecitlivělost na čichové vjemy. Tělesné vnímání Děti po hmatu identifikují tvary (od 4 let). Sociální dovednosti Ústup sobeckého chování, zřetelnější uplatnění prosociálního chování (útěcha, půjčování hraček). Přetrvává agresivity jako řešení situace. Mizí vizuální egocentrismus (ve 3 letech). Schopnost reprezentační změny (dítě je schopné si uvědomovat svoje domněnky a chápat, že mohou být správné i nesprávné). Od 3 a 1/2 roku schopnost uvědomovat si myšlení, přání, záměry, nesprávné domněnky a pocity druhých lidí (teorie mysli). První etické postoje, vědomí, co je dobré a co špatné. Dítě ještě neumí bezpečně rozlišit záměrné lhaní od nesprávné domněnky. Rozvoj sociodramatické a kooperativní hry. Emoční dovednosti Sebereflexivní emoce (hrdost, pocity viny). Nástup svědomí jak nástroje seberegulace. Obliba humoru, obtíže odhadnout vhodnou formu a míru. Vnímavost úspěchu a neúspěchu, přecitlivělé reakce. Negativní afektivní stavy při výkonové frustraci. Slabší, ale zlepšující se kontrola emocí a chování (střídání nálad, tvrdohlavost, negativismus, rozdováděnost). Komunikace Dětská patlavost (dyslalie) se v průběhu předškolního věku mění na správnou výslovnost všech hlásek. Dítě rozumí předložkám, tázacím zájmenům („čí“, „kdo“, „kam“). Hovoří v rozvitých souvětích. Dokáže vyprávět jednoduché události a příběhy. Zajímá se o čtené pohádky, rozumí dialogům v pohádkových příbězích a filmech pro děti, má rádo básničky a písničky. Kognitivní dovednosti Názorné (intuitivní) myšlení: schopnost kategorizovat (podle velikosti, barvy, počtu, tvaru), vystihnout podstatné vlastnosti předmětů, tvořit a užívat pojmy (rozeznat co patří do kategorie „zvíře“, „květina“). Nedokáže se často odpoutat od subjektivního vnímání (názoru) a vyvodit správný závěr na základě myšlenkové operace. V myšlení se projevují specifické chyby v úsudku (egocentrismus, centrace, neschopnost deduktivní logiky atd.). V případě, že dítě splní požadovaná kritéria a dosáhne výše popsané vývojové úrovně, je připraveno úspěšně přejít do další vývojové etapy, a tou je období mladšího školního věku. Toto dítě je pak označováno jako zralé nebo připravené pro zahájení povinné školní docházky. Školní zralost podle Vágnerové (2005) zahrnuje takové kompetence, které jsou závislé na zrání organismu dítěte, a to především jeho centrální nervové soustavy (CNS). Toto zrání se projevuje změnou celkové reaktivity, zvýšením emoční stability a odolnosti vůči zátěži přitom nezralost nervového systému funguje jako blokáda přijatelného uplatnění jeho rozumových schopností. Zrání CNS dále podle Vágnerové (2005) pozitivně působí na: koncentraci pozornosti, lateralizaci rukou, rozvoj motorické i senzorické koordinace a manuální zručnosti, sluchového vnímání, zrakového vnímání, myšlení i na úroveň regulujících kompetencí. Školní zralost dále zahrnuje i fyzické a zdravotní aspekty, jimiž jsou výška, váha, započetí růstu dlouhých kostí, počátky výměny zubů, osifikace zápěstních kůstek, celkový zdravotní stav. K těmto aspektům se vyjadřuje pediatr nebo dle zdravotních obtíží dítěte příslušný specialista. Připravený předškolák z knihy Jak žít a nezbláznit se – Dr. Pekařová 5 P - autorka nového kurikula pro MŠ Pozdravit Počkat Poděkovat Pomoc ostatním Postarat se o sebe Zrakové vnímání Děti, které mají problémy v předškolním věku ve zrakovém vnímání ( reverzní obtíže), ještě nemusí mít problémy ve čtení. Dítě ve škole má výbornou učitelku, která začne ještě v předslabikařovém období dělat rozlišování - rozvoj zrakového vnímání a nebo má výbornou inteligenci a dobré řečové schopnosti tak to vykompenzuje.) Rodičům i lékařům uniknou děti s lehčími očními vadami jako je krátkozrakost, dalekozrakost. Ty děti se většinou projevují tím, že když děti sedí vzadu u stolečku a vy něco děláte na tabuli, nedávají pozor. Když dítě nedává pozor může to být z různých příčin např. je unavené,.. Ale také nedává pozor, protože nevidí. Jdete-li na procházku, a ptáte se co tam vidí v dálce, ono neví. Už můžete vyloučit, že to není z nepozornosti, ale opravdu asi nevidí. Z pedagogického hlediska máme na mysli rozlišovat barvy rozlišovat a porovnávat určité tvary rozlišovat co je figura a pozadí rozlišovat detaily porovnávání rozdílu v detailech tvary lišící se postavením v prostoru (reverzní tvary) Dítě nastoupí do 1. třídy a měl by rozlišovat rozdíly v detailech a-e, m-n, b-d - jsou to písmena tvarově stejné pouze prvky lišící se v detailu a v prostoru. Rozlišovat a pojmenovat barvy jsou dva momenty. Jestli rozliší - přiřadí barvy správně a pojmenuje špatně, tak to není otázka zraku, ale řeči. Název mu buď vypadl nebo je nemá dostatečně upevněny. Jsou to dvě rozličné věci - zrakové vnímání a pojmenovávání.. Nesmíme zapomenou i na barvoslepost.) Pravolevá orientace Ukazuje se , že děti, které mají problémy v pravolevé orientaci zaměňují b-d, a-e. Ne vždycky, ale je-li tam výrazná porucha pravolevé orientace, bývají tam záměny. Problémy dále v - opisování čísel - 38 -83 , 31 třináct, 61 - šestnáct. Prostorová orientace je záležitost předškolního věku. Nutně by mělo dítě vědět než nastoupí do školy: první - poslední před - za nahoře - dole hned před - hned za Vývoj orientace v prostoru nejdříve dítě pozná nahoře - dole - je to jednoznačné  vpředu - vzadu, závisí na poznání a motorice - lezením  nad - pod  před nástupem do školy by mělo znát - první, poslední, předposlední  zhruba ve stejné době nebo později - vpravo-vlevo  určení na protější osobě - to je otázka 3. a vyšší třídy.  Nejobtížnější je orientace na mapkách, pláncích to je schopnost, která se vyvíjí ještě později - nedá se naučit. SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ Sluchové rozlišování paměť figura a pozadí (rozliší hlas, který na něj mluví při šumu ve třídě) vnímání a reprodukce rytmu 1. stupeň rozlišování - analýza věty na slova • Pepík kreslí . • Pepík kreslí auto. • Pepík kreslí veliké auto. Rozlišování počtu slov ve větě. • Když to dítě zvládne, tak je na nejlepší cestě k tomu, aby zvládalo: • Pepík kreslí na čtvrtku. Je tam předložka. • Pepík nakreslil na čtvrtku auto. Rozlišování předložek a předpon.. 2. další stupeň. Poznávání předložky - předpony., zájmena, pomocná slovesa. Tato etapa rozkladu vět na slova většinou elementaristky vypustí a hned rozkládají slova na hlásky. 1. etapa - analýza slov ve větě 2. etapa - dělení slov na slabiky je také otázka předškolního věku - říkadla, písničky - vytleskávání tu-li-pán 3. etapa - rozlišování první hlásky ve slově , také úkol předškolního věku 4. etapa - poslední hláska ve slově je těžší, tu už nemusí předškolák zvládnout 5. etapa - a obtížně zvládne prostřední hlásku 6. etapa - rozklad a skládaní hlásek - syntéza a analýza slov Sluchové hádanky - nejprve cvičíme - se zrakovou kontrolou - na hlavě mám v l a s y - co mám na hlavě na obrázku je d ů m - co je na obrázku bez zrakové kontroly - k o l o SS a SA by mělo zvládnout v průběhu 1. třídy. Rozklad slov na hlásky - skládání slov z hlásek. Které hlásky slyšíš ve slově myš . Na zvláštní škole je věkový posun - první hlásku ve slově zvládají v 1. , 2. třídě SS,SA 3.,4. třída Vnímání a reprodukce rytmu Nácvik sluchové diferenciace délek Sluchová paměť - předříkáváme slova a dítě opakuje, říkanky, apod. Básničky mají ohromný význam jednak - je tam rytmus krátkých , dlouhých samohlásek, jsou tam rýmy, je to cvičení paměti. Jde také o způsob učení se (proces). Rozlišování figura a pozadí Budu vyprávět příběh - Tleskni, když uslyšíš slovo - auto. Na výlet pojedeme autem,......... Dítě není schopno se soustředit a vybrat, rozlišit z toho, co učitel říká - podstatné věci. KOMUNIKACE V nejširším smyslu znamená předávání, přijímání a předávání informací. Takže informaci přijmu, zpracují a pak jí nějakým zpracovaným způsobem vydám. Je důležité, aby byly dva - jeden vydává a druhý přijímá. Ať už člověk přijímá nebo vydává informaci, tak se může projevovat - verbálním či neverbálním způsobem. Neverbální- neslovní - komunikace ve které se nepoužívá slov. Řeč neslyšících, pantonima, tanec. Posuzuje se - poloha těla, poloha nohou, hlava, ramena, gestikulace a pohyb , který může dítě provádět. Držení těla výrazně souvisí s tělesným schématem - vnímání sebe sama, vnímání polohy těla, vnímání končetin. U dětí - hlava dolů, sklopené oči, uhýbání pohledem - znamená zoufalství, neštěstí, strach, špatnou náladu, nebo obavy z něčeho. Někdy může jít o návyk. Návyk vypadat zkroušeně. Pokud si toho u dětí všimneme je třeba s tím něco dělat. Je důležité všímat si dětí, jejich pohledů, reakcí. Někdy tyto neverbální projevy ukáží více než verbální. Verbální komunikace - řeč. dýchání artikulace slovní zásoba Desatero pro rodiče dětí předškolního věku 1) Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: • se pohybuje koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně) • se svlékne, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice) • je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek) • zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě) • zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky) • se postará o své věci (udržuje v nich pořádek) 2) Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: • zvládá odloučení od rodičů • vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas • projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách • se ovládá a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci) • je si vědomé zodpovědnosti za své chování • dodržuje dohodnutá pravidla 3) Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení) mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod. mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.) rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla se pokouší napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem) používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.) spolupracuje ve skupině 4) Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:  je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)  zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)  tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím  vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)  umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)  rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)  řadí zpravidla prvky zleva doprava  používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák) 5) Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů) rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé) sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově) najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy) postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí) reaguje správně na světelné a akustické signály 6) Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:  má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)  orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)  porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)  rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)  rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů  třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)  přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)  chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty  rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký) 7) Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost zá-měrně si zapamatovat a vědomě se učit. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.) se „nechá“ získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé) záměrně zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit si pamatuje říkadla, básničky, písničky přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je postupuje podle pokynů pracuje samostatně 8) Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:  uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)  navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí  nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých  je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)  zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny  vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor  ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit  se k ostatním dětem chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, po-můcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)  je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším) 9) Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení ho zaujme výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické za-hrady, statku, farmy apod. je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne se zajímá o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny zná celou řadu písní, básní a říkadel zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku) vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli 10) Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě. Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:  se vyzná ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)  zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. do-vede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)  ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v diva-dle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat  má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnos-tem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní pro-středí a jeho ochrana, nakládání s odpady)  se přiměřeným způsobem zapojí do péče o potřebné  má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)  se chová přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne ne-bezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)  zná faktory poškozující zdraví (kouření)  si uvědomuje rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí.