PŘIPRAVENNOST PRO ŠKOLU Diagnostika předškoláka Zuzana Pavelová Literatura k diagnostice předškolních dětí Zuzana Pavelová Diagnostika je poznávání, rozpoznávání obtíží, ale i pozitivních i negativních momentů ve vývoji dítěte a hledání jejich příčin. Cíl diagnostiky: poznání dítěte a na základě poznání hledání nejvhodnějších metod. Diagnostiku dělá každý, kdo chce zjistit celý komplex problémů , které potom bude řešit. Oblasti diagnostiky: jaké vnější vlivy na dítě působí, v jaké rodině dítě žije, kdo je vychovává. V jaké společnosti žije. jakým vývojem dítě prochází od narození až po sledované období. Zuzana Pavelová Vývojové škály • Velká výhoda je znát, co kdy má dítě zvládnout • Viz konec prezentace Zuzana Pavelová Zdroje, používané diagnostické materiály Bednářová – Diagnostika předškoláka Maters Výborná kniha diagnostiky předškoláka - „ Předcházíme poruchám učení“- je řada úkolů, které se týkají oblasti zrakového vnímání. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Vlastní zkušenosti Zuzana Pavelová WISC-III Věkové určení: 6–17 let Administrace: psycholog Čas potřebný k administraci: 50–70 minut, při použití doplňkových subtestů ještě asi o 10–15 minut déle Aktuálnost nástroje: obsahuje národní normy, založené na reprezentativním standardizačním souboru. Popis testu: Test využívá indexových skórů, které jsou založeny na faktorových analýzách testu. Diagnostika je založena na verbální a performační škále, které obsahují tyto subtesty: Verbální škála – Vědomosti, Podobnosti, Počty, Slovník, Porozumění, Opakování čísel; Performační škála – Doplňování obrázků, Kódování, Řazení obrázků, Kostky, Skládanky, Bludiště, Hledání symbolů. Doporučené užití: Posouzení celkové úrovně rozumových schopností také pro komplexnější neuropsychologické analýzy výsledků zejména v diagnostice dětí s SPU. Zuzana Pavelová Son-R Charakteristika testu Test je určen k měření úrovně rozumových schopností dětí ve věku od 2,5 do 7 let. Jde o neverbální test, který je složen ze 6 subtestů (Mozaiky, Kategorie, Skládanky, Analogie, Situace, Vzory), rozdělených do dvou škál: performační a úsudkové. Mozaiky: Dítě má podle předlohy sestavit mozaikový vzor. Kategorie: Dítě má roztřídit 4-6 kartiček podle kategorií, do kterých patří. Skládanky: Úlohou je sestavit skládanku (smysluplný obrázek) ze 3-6 kusů. Analogie: Roztřídění 3-5 dílů (geometrické tvary) na základě analogie s předlohou. Situace: Doplnění chybějících částí obrázku. Vzory: Překreslení vzorce na předloze – spojení různého počtu bodů. Zuzana Pavelová Diagnostika pro ŠPZ MaTeRS Zuzana Pavelová Diagnostika Bednářová, Šmardová – první materiály Zuzana Pavelová Další diagnostický materiál k diagnostice Zuzana Pavelová Přibližně do 7 let se pravá hemisféra vyvíjí rychleji než levá. PH je více propojena s nižšími mozkovými centry ovlivňující emoce, hormony smyslové vnímání, funkce přežití. Obě se během vývoje střídají – jednou je ve vedoucí PH jindy LH. PH čerpá zkušenosti ze smyslových, motorických a emočních zážitků, zatímco LH je zaměřena technicky. Spojení mezi nimi je možné díky corpus callosum, které obsahuje milióny nervových vláken, které umožňují okamžitou komunikaci mezi s sebou. Stádia zralosti centrální nervové soustavy - strom poznání – ukazuje, kdy jsou jednotlivé oblasti lidského mozku optimálně připravené na učení Zuzana Pavelová Vývoj dítěte před nástupem do školy Dílčí funkce Tvoří základ pro rozvoj vyšších (myšlení, řeč) předpoklad pro čtení, psaní, počítání OSOBNÍ ANAMNÉZA raná rizika Dědičnost VNĚJŠÍ VLIVY prostředí dítěte POZORNOST zaměřit na slovo učitele odpoutat se od spolužáků správně vnímá informace, zpracovává je, podrží je v paměti DIFERENCIACE POZADÍ A FIGURY – zaměření pozornosti OPTICKÁ A AKUSTICKÁ DIFERENCIACE rozlišování věcí, které jsou si podobné, ale nejsou totožné INTERMODALITA obraz, který vidí, musí spojit se slovem, které slyší spojit tvar písmen, který vidí, se zvukem hlásky, která k tomu patří PAMEŤ – akustická, optická, (dlouhodobá, krátodobá) SERIALITA – série zážitků probíhá v následnosti správné pořadí písmen ve slově, pořadí číslic VNÍMÁNÍ TĚLESNÉHO SCHEMATU – orientace na vlastním těle ORIENTACE V PROSTORU – vnímání prostorových vztahů mezi věcmi PLO Zuzana Pavelová Dílčí předpoklady dítěte nezbytné pro proces učení čtení apsaní:  musí naslouchat učiteli a nesmí se nechat vyrušit zvuky, hlasy z okolí = sluchová pozornost,  větu, slovo, která je vyslovena, chvíli podržet v paměti = sluchová paměť,  slovo rozložit na jednotlivé hlásky = sluchová analýza,  hlásky musí od sebe odlišit = sluchová diferenciace,  vzpomenout si, jak slyšené hlásky vypadají = zraková paměť,  rozlišit je v paměti, aby se nezaměnily s ostatními tvary = zraková diferenciace,  spojit informace mezi smyslovými oblastmi (slyšené hlásky spojit s viděnými písmeny) = intermodalita,  hlásky ve slově umístit na správné místo a ve správné podobě („pbd“) = prostorová orientace,  hlásky ve slově se nesmí zpřeházet, musí dodržet posloupnost hlásek = serialita,  musí ovládat svou ruku a své prsty, aby provedl pohyby při psaní, musí spojit obrazy písmen a se svými pohyby = vizuomotorická koordinace Zuzana Pavelová Diagnostické momenty pro psaní sed, na kterém závisí i schopnost soustředit pozornost, pohyb paže po papíře, který vychází z ramene, což je základní pohyb při nácviku psaní a v dalších ročnících na něm závisí úroveň rychlosti psaní, rozsah špetky v zápěstí, což je základní pohyb pro psaní jedním tahem, navíjení klubíček ve dvou směrech, z nichž vzniká tvar stojatých švestek, které jsou základním prvkem na nácvik tvarů písma, ležatá osmička, která je základem pro nácvik tvarů písma, fyziologický úchop, který je základem pro souhru pohybů svalů a jemné motoriky, vybarvování, které je znakem koordinace celé paže /souhra ramena, lokte, zápěstí/ a základem pro kmitající pohyb prstů při psaní. Oblasti diagnostiky Jaké vnější vlivy na dítě působí, v jaké rodině dítě žije, kdo je vychovává. V jaké společnosti žije. Jakým vývojem dítě prochází od narození až po sledované období. Osobní anamnéze - vývoj dítěte od narození až po současnost.  Zrakové vnímání (rozlišování, paměť, oční pohyby, serialita, PLO  Sluchové vnímání(rozlišování, paměť, vnímání a reprodukce rytmu  Komunikace (verbální, neverbální)  Motorika (hrubá, jemná, grafomotoriky, oromotorika, mikromotorika očních pohybů)  Lateralita (ruky, nohy, ucha, oka)  Hmat a tělesné schéma  Celkové chování  Citový vývoj a motivace pro školu  Rozumové schopnosti Zuzana Pavelová Zrakové vnímání Děti, které mají problémy v předškolním věku ve zrakovém vnímání ( reverzní obtíže), ještě nemusí mít problémy ve čtení. Dítě ve škole má výbornou učitelku, která začne ještě v předslabikařovém období dělat rozlišování - rozvoj zrakového vnímání a nebo má výbornou inteligenci a dobré řečové schopnosti, tak to vykompenzuje.) Zrakové vady - tupozrakost Zuzana Pavelová Z pedagogického hlediska máme na mysli rozlišovat barvy rozlišovat a porovnávat určité tvary rozlišovat co je figura a pozadí rozlišovat detaily porovnávání rozdílu v detailech tvary lišící se postavením v prostoru (reverzní tvary) Dítě nastoupí do 1. třídy a měl by rozlišovat rozdíly v detailech a-e, m-n, b-d - jsou to písmena tvarově stejné pouze prvky lišící se v detailu a v prostoru. Rozlišovat a pojmenovat barvy jsou dva momenty. Jestli rozliší - přiřadí barvy správně a pojmenuje špatně, tak to není otázka zraku, ale řeči. Název mu buď vypadl nebo je nemá dostatečně upevněny. Jsou to dvě rozličné věci - zrakové vnímání a pojmenovávání.. Nesmíme zapomenou i na barvoslepost.) Zuzana Pavelová Pravolevá a prostorová orientace Ukazuje se , že děti, které mají problémy v pravolevé orientaci – tzn. vpravo vlevo, zaměňují b-d, a-e. Dále mívají i problém v - opisování čísel - 38 -83 , 31 - třináct, 61 - šestnáct. Prostorovou orientaci by mělo dítě zvládnout než nastoupí do školy: první - poslední před - za nahoře - dole hned před - hned za Zuzana Pavelová Vývoj orientace v prostoru nejdříve dítě pozná nahoře - dole - je to jednoznačné  vpředu - vzadu, závisí na poznání a motorice - lezením  nad - pod Před nástupem do školy by mělo znát - první, poslední, předposlední  zhruba ve stejné době nebo později - vpravo-vlevo  určení na protější osobě - to je otázka 3. a vyšší třídy. Nejobtížnější je orientace na mapkách, pláncích to je schopnost, která se vyvíjí ještě později - nedá se naučit. Zuzana Pavelová SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ Sluchové rozlišování paměť figura a pozadí (rozliší hlas, který na něj mluví při šumu ve třídě) vnímání a reprodukce rytmu 1. stupeň rozlišování - analýza věty na slova • Pepík kreslí . • Pepík kreslí auto. • Pepík kreslí veliké auto. Rozlišování počtu slov ve větě. • Když to dítě zvládne, tak je na nejlepší cestě k tomu, aby zvládalo: • Pepík kreslí na čtvrtku. Je tam předložka. • Pepík nakreslil na čtvrtku auto. Rozlišování předložek a předpon.. 2. další stupeň rozlišování. Poznávání předložky - předpony., zájmena, pomocná slovesa. Tato etapa rozkladu vět na slova většinou elementaristky vypustí a hned rozkládají slova na hlásky. 1. etapa - analýza slov ve větě 2. etapa - dělení slov na slabiky je také otázka předškolního věku - říkadla, písničky - vytleskávání tu-li-pán 3. etapa - rozlišování první hlásky ve slově , také úkol předškolního věku Zuzana Pavelová 4. etapa - poslední hláska ve slově je těžší, tu už nemusí předškolák zvládnout 5. etapa - a obtížně zvládne prostřední hlásku 6. etapa - rozklad a skládaní hlásek - syntéza a analýza slov Sluchové hádanky - nejprve cvičíme - se zrakovou kontrolou - na hlavě mám v l a s y - co mám na hlavě na obrázku je d ů m - co je na obrázku bez zrakové kontroly - k o l o SS a SA by mělo zvládnout v průběhu 1. třídy. Rozklad slov na hlásky - skládání slov z hlásek. Které hlásky slyšíš ve slově myš . Na zvláštní škole je věkový posun - první hlásku ve slově zvládají v 1. , 2. třídě SS,SA 3.,4. třída Zuzana Pavelová Vnímání a reprodukce rytmu Nácvik sluchové diferenciace délek Sluchová paměť - předříkáváme slova a dítě opakuje, říkanky, apod. Básničky mají ohromný význam jednak - je tam rytmus - krátkých , dlouhých samohlásek, jsou tam rýmy, je to cvičení paměti. Jde také o způsob učení se (proces). Rozlišování figura a pozadí Budu vyprávět příběh - Tleskni, když uslyšíš slovo - auto. Na výlet pojedeme autem,......... Dítě není schopno se soustředit a vybrat, rozlišit z toho co učitel říká - podstatné věci. Zuzana Pavelová KOMUNIKACE V nejširším smyslu znamená předávání, přijímání informací. Takže informaci přijmu, zpracují a pak jí nějakým zpracovaným způsobem vydám. Je důležité, aby byly dva - jeden vydává a druhý přijímá. Ať už člověk přijímá nebo vydává informaci, tak se může projevovat verbálním či neverbálním způsobem. Neverbální - komunikace, ve které se nepoužívá slov. Verbální komunikace - řeč. dýchání artikulace slovní zásoba Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Rozdíly v párových obrázcích Zuzana Pavelová Rozdíly v tvarech Ukryté tvary Zuzana Pavelová Spojení mezi viděným a slyšeným Zuzana Pavelová Paměť na obrázky Paměť na tvary Zuzana Pavelová Koordinace oko – ruka Vyhledávání obrázků Zuzana Pavelová Sluchová figura Obrázek - slovo Zuzana Pavelová Postup při speciálně pedagogickém vyšetření na poradenském pracovišti Každé vyšetření začíná žádosti zákonného zástupce. Vždy před vyšetřením je potřeba zažádat i o zprávu MŠ. Před každým vyšetřením musí rodič vypsat Informovaný souhlas s poradenskou službou a na závěr s informovaný souhlas se závěry poradenské služby. Zpráva a doporučení se vydávají do 30 dnů ode dne ukončení posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka, nejpozději však do 3 měsíců ode dne přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci školským poradenským zařízením; tato lhůta se prodlužuje o dobu nezbytnou k obstarání posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem. Zuzana Pavelová Můj postup diagnostiky předškoláka  Vyšetření dítěte na OŠD vždy provádím v přítomnosti rodiče  Začínám grafomotorikou, u toho navazuji vztah s rodičem  Pokračuji lateralitou  Zrakovým vnímáním  Sluchovým vnímáním  Matematickými představami  U toho sleduji řeč  Končím hrubou motorikou  Všímám si emocí a porozumění instrukcí  Komunikaci s rodičem, ujasňování si vývoje dítěte  Někdy už předem dám vyplnit anamnestický dotazník Zuzana Pavelová Začátek vyšetření, navázání kontaktu přes kresbu domečku Zuzana Pavelová Diagnostický list Zuzana Pavelová Vlnovka, u které sledujeme tah ruky po papíře, pohyb ramene a lokte. Pokud dítě neudrží vodorovný směr, má problém v pohybu ramene. Zuby pily, kde sledujeme tah ruky po papíře se změnou směru. Zde sledujeme koordinaci celé paže a zároveň úroveň vizuomotorické koordinace (oko - ruka). Zuzana Pavelová Kolečko, čtvereček, trojúhelníček, křížek jsou tvary, které zralé dítě umí bezpečně nakreslit, proto zde sledujeme přesnost tvaru, správnost pojmenování (matematické představy). Úroveň rozvoje řeči, zda dítě má vyvozeny všechny souhlásky nebo které aktuálně cvičí. Zuzana Pavelová Nápodoba hůlkového písma, kterou dítě dostatečně zralé bezpečně zvládá. Pokud se dítě začne podepisovat a experimentovat s psaním hůlkového písma, začíná analyzovat slova a hlavně i syntetizovat hlásky, tzn. číst. Tvary hůlkového písma ukazují na aktivitu pravé hemisféry, která je nejvíce aktivní při učení do šesti let. Zuzana Pavelová Nápodoba psacího písma ukazuje zralost dítěte. Dítě zralé zvládá tuto nápodobu zcela bezpečně. Obtíže při nápodobě mají děti s nezralostí vizuomotorické koordinace, děti se zkříženou lateralitou oko x ruka. V šesti letech se pro proces učení aktivizují synteticko-analytické činnosti, tzn. aktivita levé hemisféry, proto je dítě z prvků písma schopné spojit tahem tvary do podoby psacího písma. Zuzana Pavelová Ukázky diagnostiky předškoláka test– MaTeRS – videa Bednářová – verze pro poradenské pracovníky Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Ukázka dalšího testu, který je u nás v ŠPZ Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Ukázka zprávy z vyšetření Školní zralost Vývojové škály Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zrakové vnímání a paměť Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Zuzana Pavelová Krásný předvánoční čas Zuzana Pavelová