INDIVIDUÁLNĚ VZDĚLÁVACÍ PLÁN (pracovní verze 02) Jméno žáka: Datum narození: Třída: Vyšetřen v: Dne: Platnost posudku do: Závěr vyšetření: Pedagogická diagnostika: Doba platnosti individuálně vzdělávacího plánu: Vzdělávací program: Základní škola Konkrétní cíle, časové a obsahové rozvržení učiva: ♦ Učební plán vzdělávacího programu: Základní škola č.j. 16 847/97- 2 ( nebo ZŠ s rozšířenou výukou + č. j.) Obecná škola č.j. 12 035/97-20 Národní škola č.j. 15 724/97-20 ♦ Tematické plány Klasifikace a hodnocení: finální: • číselná (známkou) • širší slovní hodnocení • kombinace číselné klasifikace a širšího slovního hodnocení průběžná: ♦ ke zjišťování vědomostí a dovedností volit druhy a formy ověřování, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá porucha negativní vliv ♦ zvýraznit motivační složku hodnocení, hodnotit jevy, které žák zvládl ♦ při výkonu, který by bylo nutno klasifikovat horším klasifikačním stupněm než dobře a při opakovaném selhání dítěte již neklasifikovat známkou Obecné zásady hodnocení a tolerance: • vysvětlení všem zúčastněným, že bude žák odlišně hodnocen i vzděláván • žák nebude vystavován činnostem, ve kterých nemůže podávat optimální výkon • odlišovat specifické problémy od nespecifických • vycházet z toho, v čem je žák úspěšný a ocenit projevenou snahu • posuzovat a hodnotit pouze to, co dítě stačilo vypracovat • mít na zřeteli, že každé zkoušení, kontrolní práce je zátěžovou situací pro dítě • neopravovat červeně • tolerovat pomalejší pracovní tempo • vyhnout se nadměrně tolerantnímu přístupu Doporučení pro průběžnou klasifikaci: 1. stupeň ZŠ • slovní hodnocení • počtem chyb • počtem správně vypracovaných jevů • klasifikační stupeň • motivační razítka 2. stupeň ZŠ • bodové hodnocení • klasifikační stupeň • počtem chyb • počtem správně vypracovaných jevů Způsob ověřování vědomostí: • preference ústního zkoušení (převažují známky) • preference písemného zkoušení (převažuje hodnocení bodové, počtem chyb, počtem správných jevů) • rozhovor ve skupině žáků Úprava a organizace výuky: • vlastní výuka bude realizována v plném rozsahu jako u ostatních studentů, nepředpokládá se úleva v množství učiva • výuka probíhá v kmenové třídě • výuka probíhá v kmenové třídě v kombinaci se zajištěním odborné speciálně pedagogické péče v ambulantní školní poradně • individuální práce, která probíhá současně s výukou v kmenové třídě • individuální výuka (1. stupeň ZŠ) • doplňkové hodiny Doporučujeme tyto metody a prostředky k dosažení stanovených cílů: • hromadné vyučování • skupinové vyučování • individuální vyučování • metody: 􀂃 písmena, hlásky fixovat pomocí obrázkové abecedy, říkanek 􀂃 obtahování 􀂃 dopisování, dokreslování tvarů neúplných písmen 􀂃 osahávání tvarů písma 􀂃 postřehování písmen, slabik, slov při kratší i delší expozici 􀂃 kroužkování či podtrhávání slov v zadaném textu 􀂃 přiřazování tiskacích písmen a slov k psacím 􀂃 nácvik obtížných slov z článků před vlastním čtením 􀂃 střídání ve čtení 􀂃 orientace v textu 􀂃 sestavování vět ze slov na kartách 􀂃 čtení s porozuměním, úkolem 􀂃 dramatizace 􀂃 společné procvičování vědomostí a dovedností 􀂃 samostatné procvičování vědomostí a dovedností s častou kontrolou 􀂃 procvičování vědomostí a dovedností 􀂃 procvičování vědomostí a dovedností pomocí počítačových programů 􀂃 psychorelaxační cvičení 􀂃 vyprávění 􀂃 prodloužený výklad 􀂃 vysvětlování 􀂃 rozhovor 􀂃 demonstrace 􀂃 praktické práce 􀂃 laboratorní práce 􀂃 besedy 􀂃 dopisování s vrstevníky z cizích států 􀂃 psychosociální hry a cvičení • práce s knihou (slovníky, jazykové příručky, pravidla, přehledy, tabulky, atlasy, encyklopedie,…) • práce s časopisy • vyhledávání a oprava chyb • mikrodialog • poslech a opakování Doporučované postupy při zvýšené individuální práci se žákem: Ve všech předmětech: • tolerovat pomalé pracovní tempo • preferovat ústní zkoušení před písemným • ponechat dostatek času na zpracování a kontrolu písemných prací • ponechat dostatek času na porozumění textu nebo pomoci žákovi s jeho porozuměním • tolerovat horší grafickou úpravu písemného projevu • místo zápisů používat podtrhávání v učebnici (u žáků, kde rodiče souhlasí s jejich odkoupením) • umožnit používat záložku s okénkem • umožnit využití magnetofonu, diktafonu • umožnit používání přiměřeného psacího nástroje (pero s násadkou, trojhranná tužka, trojhranné pastelky, použití tužky místo pera, psací stroj, počítač) • umožnit psaní do linkovaných sešitů • umožnit psaní do terapeutických sešitů • častá motivace, povzbuzování • časté poskytování pozitivní zpětné vazby • multisenzoriální přístup • pokyny rozdělit na menší části a každou z nich, bude-li to nutné, dítěti zvlášť zopakovat • pomoci dítěti uspořádat jeho věci • častý oční kontakt, požadovat opakování všech pokynů • volit činnosti adekvátní jeho schopnostem • odměňovat snahu ne jen dobré výsledky • ponechat dítěti více času a netrestat ho, když práci nedokončí • nedoporučuji dokončovat úkoly o přestávce nebo po vyučování ( dítě se snáze unaví) • oceňovat jeho snahu přede všemi • podporovat skupinovou práci, která mu pomůže se sociální interakcí • větší tolerance v hodinách Tv, Vv a pracovních činnostech • častější využití názoru • omezení mechanického učení faktů bez širších souvislostí (letopočty, jména, výčty, definice a jiné) • průběžně ověřujeme správné pochopení zadání, dopomoc prvního kroku • respektujeme poruchy prostorové a pravolevé orientace, nevýhodný typ laterality • zohledňujeme poruchy výslovnosti • zohledňujeme poruchu pozornosti • zohledňujeme poruchu paměti • zohledňujeme psychomotorický neklid a impulzivitu • zohledňujeme výkyvy, kolísání ve výkonnosti Ústní projev a čtení: • zohlednění ústního projevu před písemným • respektovat individuální tempo • zadávat kratší úseky čtení a také hodnotit na těchto kratších úsecích • při čtení používat speciální pomůcky - záložka, mřížka, okénko (ponechat na volbě žáka) • při ústním projevu (zkoušení) žákovi pomáhat s formulacemi • nenechávat žáka dlouho hovořit, stačí stručné odpovědi • nesnižovat sebevědomí žáka, vytvářet klidnou pracovní atmosféru • nevyvolávat k hlasitému čtení před třídou (nebo jen po domácí přípravě), nenechávat číst dlouhé texty • kvalitu čtení nehodnotit známkou • chválit za úspěšně provedený úkol a snahu • u diagnózy koktavost – ústně zkoušet mimo vyučovací hodinu Písemný projev: • zohledňovat grafický projev, tolerovat písmo i úpravu • respektovat individuální tempo, poskytnout delší čas na práci • hodnotit pouze to, co žák skutečně stihl • zadávat kratší úkoly jak školní, tak i domácí, popř. zadávat individuální domácí úkoly • u doplňovacích cvičení nepsat celé věty, pouze probíraný a zkoušený úsek učiva • opravy písemných prací vyžadovat redukované, popř. samostatný slovníček chyb • diktovat pouze to, co žák bezpečně zvládá • místo náročnějších diktátů pouze jejich opis, přepis, doplnění procvičovaných jevů • označovat diktát nebo náročnější cvičení pouze počtem chyb, klasifikovat pouze v případě úspěchu, • využívat systému bodování při klasifikaci • nedávat přepisovat práce (úkoly, sešity,…) • v případě nejistoty žáka nechat spolupracovat na zadané práci s jiným žákem, ve skupině, • neopravovat červeně • zvýraznit správné jevy, popř. začernit chyby • přesvědčit se, zda žák zadanému úkolu porozuměl • další individuální postupy vyplývající ze situace ve výchovně vzdělávacím procesu • nevyžadovat delší nebo složitější zápisy v sešitech, nahradit je předem natištěným textem, který si žák nalepí do sešitu Pozn.: Zohlednění, popsaná v předcházejících bodech, mají být respektována ve všech předmětech, ve kterých žák pracuje s textem. Český jazyk a literatura: • prodloužené slabikování • čtení po slovech • čtení po významových celcích • čtení s okénkem (se záložkou, pomocnou tabulkou) • respektovat aktuální úroveň čtenářských dovedností • orientace v textu • nácvik čtení s porozuměním • uvolňovací cviky • psaní do pomocných linek • psaní na větší formát • užití vzorů písmen pro psaní • psaní diakritických znamének současně s písmenem • využít tabulky, přehledy, pravidla • využít PC s korektorem pravopisu • sloh – preferovat obsah, s dopomocí učitele ústně • psát slohové práce na počítači, elektrickém stroji • opravy diktátů a pravopisu – pouze vybraná slova, zdůvodňovat ústně • diktáty zadat předem na procvičení domů • všechny diktáty a složitější práce psát jako cvičení doplňovací – u žáků, kterým doplňování vyhovuje • poskytnout dostatek času na opravu a zdůvodnění jevů • zadávat kratší práce • slova v krátkých pravopisných cvičeních diktovat ob jedno slovo • domácí úkoly zadat v kratším rozsahu, je možné vypisovat jednotlivá slova místo celých vět • ověřit znalost pravidel ústním zkoušením • nepsat časově omezené práce, pětiminutovky, apod. • dovolit těm, kterým to vyhovuje psát tiskacím písmem Prvouka, Přírodověda, Přírodopis / Rodinná výchova / Občanská výchova / • tolerovat horší úpravu v sešitech • preferovat ústní zkoušení před písemným • do sešitů psát krátké poznámky, popř. pouze podtrhávat text v učebnici nebo lepit do sešitů text předepsaný na stroji • respektovat pomalejší pracovní tempo • při samostatné práci poskytnout dostatek času na zpracování úkolu • přesvědčit se, že žák porozuměl kontrolním otázkám pod učebním textem • dovolit použití diktafonu k nahrání výkladu Cizí jazyk: • prodloužení přípravného období (naslouchání jazyku bez nutnosti mluvit, písničky, říkanky, rytmizace) • upřednostňovat praktické používání jazyka (např. slovní spojení, běžné fráze …) • omezit hlasité čtení delších textů • při procvičování i ověřování znalostí používat testy s volbou správné odpovědi • zaměřit se na ústní ovládnutí slovní zásoby před písemnou, osvojení základních frází • věnovat individuální péči při nácviku odlišných skupin hlásek • účast při společném nácviku s učitelem • zvýšená pozornost nácviku nové slovní zásoby • nepsat slovníček – práce se slovníkem • osvojování slovní zásoby pomocí kartičkového systému • slovní zásobu zkoušet častěji v kratších úsecích, přiřazování • předepisování zkoušených jevů během procvičování • v písemném projevu tolerantně hodnotiti slova napsaná foneticky správně • upřednostňovat učebnice a pracovní sešity s výkladem v češtině, tištěným slovníčkem včetně výslovnostní normy • průběžné opakování základního učiva z předchozích ročníků • tolerovat specifické chyby v písemném projevu • více času na kontrolu práce • vždy se přesvědčit, že žák porozuměl zadání • chválit za úspěšně provedený úkol, aktivitu, snahu • hodnotit konverzační rovinu • písemné práce - hodnotit jen pokud se podaří • rozložení učiva do více ročníků, redukce učiva • dopomoci zajištění osoby, která jazyk dostatečně ovládá • do hodnocení zahrnout i jiné znalosti než ryze jazykové - reálie Prvouka, Vlastivěda, Zeměpis: • všechna zohlednění popsaná v předcházejících bodech • orientace na mapě pouze po předchozí domácí přípravě - použít stejný atlas, který měl žák doma • u žáků se zkříženou lateralitou - nejsou vhodné slepé mapy - nepoužívat Prvouka, Vlastivěda, Dějepis: • všechna zohlednění popsaná v předcházejících bodech • letopočty - pouze po předchozí domácí přípravě • individuální práce s časovou osou Hudební výchova: • všechna zohlednění popsaná v předcházejících bodech • notový zápis pouze po předchozí domácí přípravě, případně nezadávat • tolerovat obtíže v dodržování a pochopení rytmu • tolerovat problémy se zapamatováním melodie a její reprodukci Předměty s převahou výchovného charakteru: • především rozvíjet, s tolerancí hodnotit, dopřát pozitivní prožitek • orientovat se na oblasti, ve kterých je dítě úspěšné – kreativita, fantazie, snaha, originalita • pokyny rozdělit na menší části a každou z nich, bude-li to nutné, dítěti zvlášť zopakovat • pomoci dítěti uspořádat jeho věci • častý oční kontakt, požadovat opakování všech pokynů • volit činnosti adekvátní jeho schopnostem • odměňovat snahu ne jen dobré výsledky • ponechat dítěti více času a netrestat ho, když práci nedokončí • nedoporučuji dokončovat úkoly o přestávce nebo po vyučování (dítě se snáze unaví) • oceňovat jeho snahu přede všemi • podporovat skupinovou práci, která mu pomůže se sociální interakcí • větší tolerance v hodinách Tv, Vv a pracovních činnostech (zejména při dyspraxii) Matematika, Chemie, Fyzika: • tolerovat osobní pracovní tempo žáka (nechat více času na desetiminutovky nebo je nezadávat) • ponechat dostatek času na osvojování si nové látky • tolerovat zhoršenou grafickou úpravu, nepřesnosti a nižší kvalitu rýsování • tolerovat potíže při pochopení vztahu mezi čísly a konkrétním množstvím • kontrolovat pochopení zadání slovní úlohy (příkladu) • pochopit problémy s formulací odpovědi • tolerovat delší čas pro osvojení si číselných řad sestupných, vzestupných • umožnit delší dobu k osvojení si matematických vzorců, jejich vštípení, výbavnost a použití • upřednostnit individuální ústní zkoušení s oporou o názor • žák nebude opisovat zadání slovní úlohy do sešitu • častější kontrola sešitů • matematické operace provádět s oporou o vizuální podněty - zadávat předtištěné kontrolní a čtvrtletní práce, hodnotit především obsahovou stránku řešených příkladů a slovních úloh • u samostatné práce hodnotit jen to, co stihl napsat • ponechat dostatek času na zpracování a kontrolu písemných prací • zadávat přiměřeně zkrácené domácí úkoly • používat linkované a čtverečkované sešity • hodnotit i správnost postupu – nejen výsledky příkladů Doporučované postupy při zvýšené individuální práci se žákem - sluchová vada, vývojová dysfázie Ve všech předmětech: • je nutné, aby žák seděl v první lavici • je nutné, aby žák viděl paní učitelce při rozhovoru na ústa, při běžné mluvě dodržovat pomalejší tempo řeči, ujistit se o porozumění pokynu či obsahu sděleného • tolerovat pomalejší pracovní tempo • ponechat dostatek času na porozumění textu nebo pomoci žákovi s jeho porozuměním • při poruše koncentrace pozornosti sdělit úkol a vysvětlit pracovní postup, dbát na důsledné plnění úkolu, je nutná průběžná kontrola plnění, pevnější vedení dítěte • při oscilaci koncentrace pozornosti nutná průběžná motivace dítěte, pozor na přetížení dítěte - třetí,čtvrtou hodinu lze předpokládat větší unavitelnost, je vhodné ponechat čas na relaxaci, nechat žáka projít, pověřit ho předáním vzkazu atd. • vzhledem k vadě sluchu - největší problémy v oblasti rozlišování znělých a neznělých hlásek, ve sluchové analýze a syntéze v oblasti sykavek obou řad (c,s,z - č,š,ž), rozlišování měkkých a tvrdých slabik • je nutné již od první třídy dbát při vyvozování písmen na spodobu písmen ve slově (např. páv píšeme na konci slova hlásku v a slyšíme hlásku f apod.) • žák s tímto postižením velmi dobře reaguje na pochvalu Doporučované pomůcky: • předtištěné kontrolní práce • předtištěné zápisy do sešitů - žák si pouze nalepí do sešitu • gramatické přehledy na kartách • tabulky s gramatickými jevy • v případě zájmu žáka -používat psací stroj nebo počítač k napsání úloh (na slohové práce, písemné úkoly) • křížovky • rébusy • doplňovačky • názorné tematické pomůcky pro všechny předměty • magnetofon a audiokazety, přehrávač a CD • počítačové programy pro výuka i upevňování učiva • slovníky • pravidla • počítadlo • kalkulačka • použití tabulek na sčítání a násobení • práce s modely geometrických těles • modelování rovinných a prostorových útvarů • karty pro magnetickou tabuli • chemická tabulka prvků • matematické a fyzikální tabulky • encyklopedie • tematické tabule Předpoklad navýšení finančních prostředků: Návrh případného snížení počtu žáků ve třídě včetně zdůvodnění: Účast dalšího pedagogického pracovníka – včetně zdůvodnění: Speciálně pedagogická péče: reedukace: • dyslexie • dyskalkulie • dysortografie • dyspraxie • dysgrafie • dyspixie • dysmúzie • ADHD • ADD • specifický logopedický nález • vývojová dysfázie • balbuties Reedukace je uskutečňována: • učitelem v rámci výuky v běžné třídě • reedukace individuální nebo skupinová prováděná v rámci ambulantní nápravy v SPC • v rámci specializované třídy na: • běžné základní škole • speciální škole • speciálním pedagogem v průběhu výuky běžné hodiny • v dyslektické ambulantní poradně při ZŠ • speciálním pedagogem • pedagogem – absolventem kurzu specifických poruch učení Doporučované zásady při provádění reedukace: • vyjít z celkové analýzy případu dítěte • nechat dítě zažít pocit úspěšnosti hned při první hodině reedukace • postupovat po malých krocích, snažit se pracovat na základě multisenzoriálního přístupu v atmosféře klidu a bezpečí • reedukaci zahájit vždy raději na nižší úrovni náročnosti, postupně požadavky zvyšovat • snažit se o zautomatizování schopností • dodržovat obsahové struktury jednotlivých sezeních • dodávat dítěti sebedůvěru • snažit se o vyloučení rušivých podnětů pro práci • reedukaci provádět pravidelně a dlouhodobě • udržet rozvahu a klid • stanovit si cíl práce • vybírat texty, které odpovídají obsahem věku žáka, ale také obtížností, velikostí písma • pravidelně informovat rodiče o výsledcích jednotlivých sezeních a zapojit je aktivně do práce s dítětem Doporučené náměty pro práci: • přípravné čtení • párové čtení • stínové čtení • čtení v duetu • poslouchání textu předčítaného učitelem (rodiči) • čtení pomocí čtecího okénka a šablonky • objasňování neznámých slov • nácvik pomocí čtenářských tabulek • čtení s kontrolou magnetofonu • čtení s porozuměním • odstraňovat techniku dvojího čtení • nácvik uplatňování gramatických pravidel • rozvoj sluchové syntézy a analýzy • sluchové rozlišování znělých a neznělých souhlásek • odstranění specifických asimilací • trénink vizuomotorické koordinace • nácvik P – L orientace na • ploše • vlastní osobě • druhé osobě • nácvik orientace na mapě • hry a cvičení na rozvoj: • jazykového citu • artikulační neobratnosti • matematických dovedností • logického myšlení • zrakové paměti • verbálně sluchové paměti • úmyslné pozornosti • slovní zásoby • rozvoj zrakové percepce - rozlišování • rozvoj rytmizace • práce s bzučákem • procvičovat sčítání a odčítání s přechodem desítky • nácvik jednoduchých slovních úloh • čtení číslic nad 1 000 • procvičovat vzestupné i sestupné řady čísel • nácvik násobilky (J. Novák) • pomocí tabulek cvičit násobení a dělení • hrubá motorika – motorická koordinace • jemná motorika, grafomotorika, úchop • uvolňování ruky • koncentrace pozornosti • další úkoly: • _______________________________________________________ • _______________________________________________________ • _______________________________________________________ • _______________________________________________________ Pomůcky pro práci v DAP: • _______________________________________________________ • _______________________________________________________ • _______________________________________________________ • _______________________________________________________ • _______________________________________________________ Spolupráce se zákonnými zástupci: • průběžně a prokazatelně informovat o výsledcích školní práce a chování • jedenkrát za měsíc školní sešity k podpisu - nahlédnutí rodičům • při zhoršení prospěchu, chování aj. - osobní kontakt s rodiči • možnost konzultace rodičů s učitelem dle jejich potřeby • rodiče oznámí změny vyplývající z nového vyšetření a jeho závěru • rodiče dohlédnou na přípravu do školy, zajistí plnění domácí přípravy • dle doporučení SPC je nutné ze strany rodičů zintensivnit pravidelnou přípravu na vyučování s dodržováním zásad psychohygieny • rodiče zajistí pravidelnou docházku dítěte do DAP • rodiče zajistí pravidelné plnění úkolů dle pokynů DAP • rodiče budou spolupracovat s vedoucí DAP a TU – kontakt 1 X měsíčně • rodiče zajistí plnohodnotné trávení volného času svého dítěte • rodiče by měli podporovat zájmy svého dítěte Podíl žáka na řešení problému: • svědomitě se připravovat na výuku • v případě neporozumění obsahu učiva - oznámit vyučujícímu – doučování • neodvolávat se na poruchu • pracovat s kompenzačními pomůckami • snažit se o zapsání úkolů pro domácí přípravu (u ADHD – však jen v rámci svých možností) Další důležité informace: Pracovník poradenského zařízení (SPC): Na vypracování IVP se podíleli: V XY 05.09. 2006 Třídní učitel (ka): Další učitelé: Žák(yně): Zákonný zástupce: Ředitel (ka) školy: Poradenské pracoviště: Poznámky: vpisujeme do IVP během celého školního roku.