VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE -TAXONOMIE CÍLŮ Dvě osoby zvedající činky Detail jablka Granny Smith a krejčovského metru Muž a žena běžící po kryté dráze TÉMA ▪Výchovně vzdělávací cíle ▪Druhy VV cílů ▪Taxonomie CÍL DNEŠNÍ HODINY – TÝDNE – TEMATICKÉHO CELKU ▪Naučit se rozlišovat cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické. ▪Umět formulovat konkrétní cíl. ▪Stanovit úroveň obtížnosti učebních úloh předkládaných dětem/žákům. ▪Uplatnit své znalosti o výchovně vzdělávacích cílech při sestavení přípravy učitele. ▪Uvědomit si důležitost procesu příprav a plánování cílů při práci s dětmi. ▪Respektovat odlišnosti ve vědomostech, dovednostech a celkové struktuře osobnosti dítěte. ▪Zapamatovat si posloupnost taxonomie učebních úloh. ▪Vytvořit vlastní profesní portfolio dle zásad individualizace a diferenciace. VV CÍL JE IDEÁLNÍ PŘEDSTAVA O TOM, ČEHO CHCEME VE VÝUCE DOSÁHNOUT ▪ ▪Co je cílem? ▪Změna – kvalitativní a kvantitavní. Výsledek obrázku pro cíl DIDAKTICKÝ CÍL - IDEÁLNÍ PŘEDSTAVA O TOM, ČEHO CHCEME VE VÝUCE DOSÁHNOUT Svislý odrážkový seznam Výsledek obrázku pro clipart heart Výsledek obrázku pro hand clipart Výsledek obrázku pro clipart brain TAXONOMIE V. CÍLŮ, ČILI JEJICH USPOŘÁDÁNÍ, HIERARCHIE ▪taxonomie cílů v kognitivní oblasti (Bloom, 1956), ▪taxonomie cílů v afektivní oblasti (Krathwohl, 1964), ▪taxonomie cílů v oblasti psychomotorické (Dave, 1968). Výsledek obrázku pro cíl JAKÉ MÁME BLOOMOVY CÍLE? { ▪1. Zapamatování termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace ▪2. Porozumění ▪3. Aplikace použití abstrakcí a zobecnění ▪4. Analýza rozbor komplexní informace (systému, procesu) na části, stanovení hierarchie, princip vztahů mezi nimi ▪5. Syntéza složení částí a jejich do předtím neexistujícího celku ▪6. Hodnotící posouzení Výsledek obrázku pro cíl =slunecnice https://www.pf.ujep.cz/obecna-didaktika/pdf/Vychovne_vzdelavaci_cile.pdf Výsledek obrázku pro bloom gif HIERARCHIE – TAXONOMIE CÍLŮ ▪taxonomie cílů v kognitivní oblasti (Bloom, 1956), ▪taxonomie cílů v afektivní oblasti (Krathwohl, 1964), ▪taxonomie cílů v oblasti psychomotorické (Dave, 1968). Bloom Krathwohl Dave 1.Zapamatovat 2.Porozumět 3.Aplikovat 4.Analyzovat 5.Syntetizovat 6.Posoudit 1.Vnímat 2. 2.Reagovat 3. 3.Oceňovat 4. 4.Integrovat 5. 5. Identifikace 1.Imitace 2.Manipulace 3.Zpřesňování 4.Koordinace 5.Automatizace Image result for bike gif SOUKOLÍ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ ▪provázanost ▪Integrace cílů v RVP/ŠVP ▪Chyby při jejich stanovení Diagram zobrazující postup ve třech krocích pomocí ozubených kol, která představují vzájemně propojené myšlenky. PODROBNĚJI TAXONOMIE CÍLŮ TOLLINGEROVÁ (OBECNĚ PRO ŠKOLSTVÍ) VERSUS BEDNÁŘOVÁ (PŘEDŠKOLNÍ)