Téma: Úvod do sociálního výzkumu a základní přístupy První setkání je zaměřeno na seznámení studentů se základními pojmy a principy sociálního výzkumu a jeho specifiky v kontextu sociálních věd. V první části se studenti dozvědí, co jsou sociální vědy a jak se odlišují od přírodních věd, přičemž důraz bude kladen na metodologické rozdíly a různé přístupy ke zkoumání společenských jevů. Budeme se také věnovat specifikům sociologického výzkumu, zejména v porovnání s jinými sociálními vědami, a vysvětlíme, jak sociologický výzkum přispívá k porozumění společenským procesům a vztahům. Studenti budou seznámeni s modelem empirického výzkumu, který zahrnuje jednotlivé fáze výzkumného procesu od formulace výzkumné otázky, přes sběr dat až po interpretaci výsledků. Tento model jim poskytne základní rámec pro pochopení celého výzkumného cyklu. V druhé části setkání se zaměříme na výzkumné paradigma. Studenti se dozvědí, jaký je rozdíl mezi teoretickým a praktickým výzkumným přístupem a jak se v sociálních vědách využívají kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody. Budou také vysvětleny deduktivní a induktivní logiky ve výzkumu, přičemž si studenti osvojí, kdy je vhodné použít každý z těchto přístupů. Na závěr se budeme zabývat komplementaritou obou výzkumných přístupů, tedy jak mohou kvalitativní a kvantitativní metody spolupracovat a doplňovat se v rámci jednoho výzkumu, což studentům pomůže lépe pochopit možnosti jejich praktického využití. Setkání kombinuje teoretické základy s diskuzí o konkrétních příkladech z výzkumné praxe, aby studenti získali jak základní přehled, tak praktickou představu o tom, jak výzkum v sociálních vědách funguje.
Téma: Formulace výzkumného problému, otázek a cílů. Hypotézy. Výběr výzkumných metod a výběr výzkumného souboru. V rámci druhého setkání se studenti seznámí s klíčovými principy formulace výzkumného problému, otázkami a cíli, a také s tvorbou hypotéz. Budeme se věnovat tomu, jak správně strukturovat výzkumný problém a jak formulovat výzkumné otázky, které reflektují zkoumaný problém a pomáhají k dosažení výzkumných cílů. Zároveň si studenti osvojí rozdíly mezi kvalitativními a kvantitativními výzkumnými otázkami, včetně příkladů. Další část bude zaměřena na formulaci výzkumných hypotéz. Studenti se naučí rozlišovat mezi nulovou a alternativní hypotézou a pochopí, jaký je jejich význam v rámci výzkumného procesu. Na praktických příkladech se procvičí tvorba a testování hypotéz. Následně se studenti seznámí s hlavními metodami kvantitativního (např. dotazník, experiment) a kvalitativního výzkumu (např. rozhovor, pozorování), včetně jejich výpovědních limitů. Budeme zkoumat, jaké jsou silné a slabé stránky těchto metod a jak ovlivňují validitu a reliabilitu výsledků. Závěrem setkání se zaměří na výběr výzkumného souboru, kde studenti pochopí význam reprezentativnosti vzorku a seznámí se s různými druhy výběru (např. jednoduchý náhodný výběr, stratifikovaný výběr, záměrný výběr) a jejich praktickou aplikací ve výzkumu. Setkání zahrnuje jak teoretické vysvětlení klíčových pojmů, tak praktická cvičení, která studentům umožní aplikovat získané znalosti na reálné výzkumné situace.
Téma: Sběr a analýza dat Třetí setkání se zaměří na klíčové fáze výzkumného procesu, které zahrnují sběr dat a jejich následnou analýzu. V první části studenti získají přehled o hlavních technikách sběru dat, jako jsou dotazník, rozhovor a pozorování. Každá z těchto technik bude detailně představena se zaměřením na jejich výhody, nevýhody a vhodnost použití v různých výzkumných kontextech. Dále se budeme věnovat problematice výběrového šetření, kde studenti pochopí, jak důležitý je správný výběr vzorku a jak může nedostatečná reprezentativnost vzorku ovlivnit výsledky výzkumu. Studenti také získají základní povědomí o operacionalizaci, tedy o tom, jak převádět teoretické pojmy do měřitelných proměnných, což je zásadní krok pro úspěšnou realizaci kvantitativního i kvalitativního výzkumu. V druhé části se zaměříme na analýzu dat, přičemž budeme rozlišovat mezi kvantitativní a kvalitativní analýzou. Studenti se seznámí se základními statistickými technikami pro analýzu kvantitativních dat, jako je popisná statistika, korelace a testování hypotéz. U kvalitativní analýzy se zaměříme na proces kódování a interpretace dat, což studentům umožní porozumět tomu, jak pracovat s textovými daty. Závěrečná část setkání představí obsahovou analýzu, což je metoda, která se pohybuje na pomezí kvantitativního a kvalitativního přístupu. Studenti se naučí, jak analyzovat texty z hlediska frekvence určitých pojmů nebo témat, a jakým způsobem mohou kombinovat oba výzkumné přístupy pro komplexnější analýzu dat. Setkání bude zahrnovat teoretické přednášky doplněné o praktická cvičení, která studentům pomohou aplikovat získané znalosti na konkrétní výzkumné úkoly a data.
Téma: Prezentace a interpretace výzkumných výsledků. Etika výzkumu. Čtvrté a závěrečné setkání je zaměřeno na klíčové aspekty prezentace a interpretace výzkumných výsledků a na důležitost etických zásad v rámci celého výzkumného procesu. V první části se studenti naučí, jak správně strukturovat výzkumnou zprávu a jakým způsobem organizovat obsah, aby byla zpráva přehledná, logická a jasná. Budeme se zabývat tím, jak prezentovat výsledky pomocí grafů, tabulek a dalších vizuálních prvků, které mohou výrazně usnadnit pochopení výsledků a zlepšit jejich srozumitelnost pro čtenáře. Dále si vysvětlíme, jaké klíčové části by měla každá výzkumná zpráva obsahovat, a to včetně logiky výzkumné zprávy – od úvodu a metodologické části až po výsledky, diskuzi a závěry. Studenti si osvojí, jak prezentovat výsledky nejen přesvědčivě, ale také korektně, aby bylo dosaženo maximální transparentnosti a přesnosti. Druhá část setkání se zaměří na etiku výzkumu, což je zásadní téma při jakémkoli sběru a zpracování dat. Studenti se seznámí s pojmem informovaný souhlas a s pravidly pro ochranu osobních údajů účastníků výzkumu, aby byly dodrženy všechny právní a etické normy. Budeme diskutovat, jak předcházet etickým problémům během výzkumného procesu a jaké kroky je třeba podniknout, aby byl výzkum transparentní, eticky odpovědný a zároveň opakovatelný. Součástí této části budou také příklady z praxe, které pomohou studentům pochopit, jakým způsobem mohou vznikat etické dilemata a jak je řešit, aby bylo zajištěno, že výzkum probíhá v souladu s profesionálními standardy. Toto setkání bude završeno shrnutím všech klíčových poznatků z celého kurzu, které studentům pomohou při plánování, realizaci a prezentaci jejich vlastních výzkumných projektů.