Strategie práce s rodinou Rodina+dítě+dětství Typy rodinných politik •V zásadě rozděluje rodinné politiky na dvě kategorie: •Model zaměřený na rodinu jako celek, který má za cíl stabilitu rodiny a podporu jejich základních funkcí. •Model zaměřený na zabezpečení potřeb a práv jednotlivých členů rodiny, podpora jejich individuálních potřeb a nároků. Saturace těchto potřeb má zajistit stabilitu rodiny. •GABURA, Ján. Teória rodiny a proces práce s rodinou. 1. Bratislava: IRIS, 2012. ISBN 9788089256952. • •- Česká cesta - porodnost • Domácnost, rodina a domov - definujte Diagnostika rodiny Shrnutí potenciál změny? potenciál změny v rodině Stávající rodina Primární partneři Jen vlastní Potenciál sociálního pole wellbeing Děti a dětství Původní rodiny škola Náhled na situaci Subjektivní vnímání Organizace zapojené Do podpory otec matka sourozenci Rozvedení partneři Restaurovaná rodina Vztahové vazby současného partnerství V péči příjmy bydlení vlastní Nájemní/ubytovna práce dávky Kde – vesnice, město Potenciál rodiny neodpovídá diagnostice rodiny •Všeobecně – diagnostika rodiny je zaměřena na stávajíc stav •Příčiny ohrožení •Nástroje ke změně •Potenciál rodiny – možnosti, silné stránky, hranice změny Sendvičová rodina Sešívaná rodina •Partneři rozvedení v novém vztahu Nástroje > Partnerské vztahy > Digitální zůstatek na stupnici pomocí kruhů •Délka •Změny •Funkčnost •Historie •Stabilita • Rodina a dítě > •Zdraví dítěte – fyzické •Zdraví – psychické •Zdraví – sociální, socializační Dítě a rodič Trestná činnost Rodinné funkce •Funkční •Problémová •Dysfunkční •Afunkční > Cathedral strop v návrhu žlutého slunečního záření Metody práce s rodinou •§ 2 •Obsah individuálního plánu ochrany dítěte •(1) Individuální plán ochrany dítěte obsahuje •a) cíle navržených opatření, prostředky k jejich dosažení a ukazatele účinnosti jednotlivých opatření, •b) rozsah navržených opatření nezbytných k ochraně dítěte a poskytnuté pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte, •c) způsob naplňování navržených opatření, práv a zájmů dítěte v rozsahu sociálně-právní ochrany, •d) metody práce s rodinou a rozsah intervencí a pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte při péči o dítě a při jeho výchově, které zahrnují •1. posílení úlohy a funkce rodiny, •2. rozvíjení pečovatelských a výchovných schopností rodiny, •3. pomoc při sociálním začleňování rodiny, •4. poskytování pomoci dětem umístěným v náhradní péči a jejich rodinám, poskytování pomoci osobám pečujícím a osobám v evidenci, •5. posílení kompetencí rodiny v oblasti vzdělávání, přípravy na vyučování a motivace ke vzdělávání, • • §2 •e) rozsah spolupráce rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte s orgány sociálně-právní ochrany a dalšími fyzickými osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci zapojenými do řešení situace dítěte, •f) časový plán pro provádění konkrétních opatření sociálně-právní ochrany, •g) způsob hodnocení a ověřování plnění navržených opatření nezbytných k ochraně dítěte ze strany rodičů, jiných osob odpovědných za výchovu dítěte, orgánů sociálně-právní ochrany a dalších fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci zapojených do řešení situace dítěte, a návrh dalších potřebných opatření nezbytných k ochraně dítěte, •h) plán vzdělávání dítěte a plán přípravy na budoucí povolání a osamostatňování se, •i) plán přípravy blížícího se výstupu dítěte z náhradní péče. •(2) Formou intervence a pomoci při péči o dítě a při jeho výchově podle odstavce 1 písm. d) se rozumí zejména •a) konzultace a poradenství, •b) případové a rodinné konference, •c) terapie a mediace, •d) odborné služby pro rodiny a děti, •e) právní pomoc, •f) podpora dětem, •g) pomoc rodinám při zlepšování jejich životní situace, včetně získání dovedností pro řádné vedení domácnosti, •h) pomoc rodinám při řešení sociálních nebo psychických problémů, •i) pomoc rodinám při řešení výchovných problémů s dětmi, •j) podpora společenských aktivit rodiny. • Cíle a poslání •Posílení nebo získání konkrétních dovedností -Plnění rodičovských rolí -Způsoby výchovy -Způsoby a modely řešení konfliktů -Komunikace v rodině -Tvorba a rozvoj norem a hodnot rodiny -Schopnost rozlišování potřeb a problému ve vývoji dítěte -Organizace volného času -Zajištění vhodné péče osobám závislých na rodině • Cíle a poslání •Posílení nebo získání dovednosti vedení domácího hospodaření -Finanční schopnosti -Popis důležité hierarchie potřeb -Rozdělení domácí povinností -Hygiena a zdravý životní styl -Čistota v domácnosti -Organizace domácího prostoru -Stravování podle potřeb jednotlivých členů rodiny Cíle a poslání •Posílení nebo získání konkrétních dovedností sociálního fungování: -Užívání místní komunity -Schopnost popsat vlastní možnosti a dovednosti vzhledem k sociálnímu prostředí -Zajištění a funkčnost jednání s úřady -Sociální komunikace Zásady •Vždy se jedná i individuální sociální práci •Základem je případová konference – svolává ji pracovník OSPOD •Účastníci – dle rodiny a jejího sociálního okolí •Rodina •Široká rodina •Dostupnost služeb •Kvalita a výběr služeb – organizací • Systémový přístup •Rodina je jako systém, který má svůj vlastní svět •Mikro/mezo/makro rámec •Rodina je podsystém společnosti •Jaké jsou role jednotlivých členů rodiny: -Systém klienta – jednotlivé osoby rodiny či skupiny, která má problém -Podmětový systém – osoby, instituce, které požadují změnu jednání rodiny -Systém činností – existující instituce, osoby, které při realizací cílů spolupracují -Systém realizace změn – sociální pracovník a jeho úřad vzhledem k problémům rodiny Způsob práce orientovaný na úkoly, úkolová sociální práce •Všeobecné – např. najděte si práci •Konkrétní – najdete si práci v oboru stavebnictví Etapy úkolové sociální práce •Specifikace problémů a cílů při jejich řešení •Hledání alternativních úkolů, které pomohou dosáhnout cíle – co může udělat klient a o sociální pracovník •Společné hodnocení úkolů •Výběr primárního úkolu •Plán realizace – SMART a definování úlohy sociálního pracovníka •Realizace •Evaluace a generování nových úkolů •Realizace •Ukončení spolupráce Sociální práce s rodinami s dětmi •Rodina multiproblémová, úplná •Rodina multiproblémová, neúplná – zde nám chybí jedna dospělá osoby, nám nižší zdroje •Počet dětí. Je rozdíl mezi rodinou s jedním nebo dvěma dětmi a rodinou s větším počtem dětí. Nejvyšší riziko – jeden rodič a 3 a více dětí •Nejčastější problémy – výchova a podpora dětí s pojená s ekonomickou sférou rodiny Primární dělení rodin Multiproblémová rodina Rodina neúplná Rodina úplná 3 a více dětí 3 a více dětí 1-2 děti 1-2 děti Multiproblémová rodina s dětmi Výchova a péče o děti nezaměstnanost chudoba Domácí hospodaření Domácí násilí závislosti Osoba s postižením Generační přenosy Etapy úkolové sociální práce •Specifikace problémů a cílů při jejich řešení •Hledání alternativních úkolů, které pomohou dosáhnout cíle – co může udělat klient a o sociální pracovník •Společné hodnocení úkolů •Výběr primárního úkolu •Plán realizace – SMART a definování úlohy sociálního pracovníka •Realizace •Generování nových úkolů •Realizace •Ukončení spolupráce Nástroje k diagnostice •Rozhovor – seznámení se s situací + pozorování domácnosti a jejího chodu •Rozhovor s dětmi •Vyhodnocení ohrožení vývoje dítěte •Genogram rodiny – mapování historie a přenosu •Mapování vztahu – násilí, závislosti, sebehodnocení, •Rodina v širší souvislosti •Výchovné a pečovatelské dovednosti Odběratelé služby •Otázky směřované na výchovu a péči: -Problémy v komunikaci -Nedostatek pozitivních vzorů a vzorců chování -Autorita -Nedostatky ve výchovných modelech -Nedostatky zájmu o potřeby a problémy dětí •Hospodaření a vedení domácnosti: -Finanční hospodaření -Nejasná či chybějící struktura potřeb -Vedení domácnosti – úklid, rozdělení prostoru, učební koutek, … -Nejasné či nevyvážené rozdělení povinností a práv -Vaření – a stravování – vyvážená a dostatečná strava •Místní komunita: -Komunikace s úřady -Neschopnost čerpat z potenciálu místní komunity •Problémy vyplývající z postavení dítěte: -Násilnické a agresivní jednání dítěte -Odpor ke škole -Aktivity v patologických skupinách -Závislosti -Vzpoura neodpovídající věku -Konflikty se zákonem Diagnostika rodiny 1.Jaká jsou očekávání rodiny -Více financí – k čemu budou sloužit -Jak udělat, abychom nebyli závislí na dávkách a službách (zjistíme, zda změnu vůbec chtějí) -Spokojené děti – co to pro vás znamená? Co můžete udělat teď hned bez financí, co jste chtěli v dětství jinak, děláte to stejně? 2.Jaké jsou jejich nástroje ke změně -Co umím -Co rád dělám -V čem jsme dobrý – umět tyto vlastnosti přeložit na schopnosti 1. Diagnostika rodiny - komunikace •Komunikace a její modely v každodenním životě: -Jak spolu osoby hovoří -Vzájemná interakce -Komunikace s dětmi -Výchovné metody -Řešení konfliktů -Intimní život -Čas na partnerství -Čas na rodičovství -Co jim již fungovalo? Diagnostika rodiny – každodenní rodinný život •Jak vypadá pracovní den, den volna •Kdo má jaké povinnosti v domácnosti •Finanční hospodaření •Hygiena •Stravování – každodenní, školní, víkendové, co a kdo vaří, podle čeho •Způsoby stolování •Výchova dětí •Školní povinnosti Diagnostika rodiny – rozvoj dětí •Analýza jejich stavu: •– fyzického, -psychického, -emocionálního, -škola a vzdělávání -Mimoškolní aktivity Analýza našeho myšlení a práce – analýza příběhu •Co je důležité v popisu příběhu pro mě? Jaké pojmy, fráze často používám? Je zde ně co jasně binárního? •Kdo jsou účastni v příběhu (jednotlivci, skupiny, minority) jak sebe vnímám ve vztahu k nim? •Jaké pohledy jsou zastoupeny, které chybí, jaký je můj pohled? •Jak příběh interpretuji, jak působí má interpretace na příběh? •Jaký jiný pohled můžu mít na situaci, jaký jiný pohled jsem udělal? •Jaké znalosti používám, jak je užívám v praxi •Jakým rolím napomáhám, jaké jsou mé postoje k moci? Vyhláška 473/2012 •§ 1 •Zaměření a rozsah vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny •Vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny vychází z individuálního přístupu k dítěti, zahrnuje rozpoznání rizik, potřeb a ochranných činitelů a provádí se na základě •a) popisu příčin ohrožení dítěte a důvodů zahájení sociálně-právní ochrany, •b) vyhodnocení situace dítěte, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení •1. zdraví a prospívání dítěte, •2. schopnosti dítěte poznávat a učit se, •3. emočního vývoje a chování dítěte, •4. rodinných a sociálních vztahů dítěte, •5. sebepojetí dítěte, •6. sociální prezentace dítěte, •7. samostatnosti a sebeobsluhy dítěte, •8. názoru dítěte a přání dítěte, •9. dalších skutečností nezbytných pro hodnocení situace dítěte v konkrétním případě, • •c) vyhodnocení situace rodiny, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení •1. zajištění péče o dítě, •2. zajištění bezpečí a ochrany dítěte, •3. citové vřelosti vůči dítěti, •4. podnětů a stimulace rozvoje dítěte, •5. hranic chování dítěte a jeho výchovného vedení, •6. stability situace rodiny, •7. dalších skutečností nezbytných pro hodnocení situace rodiny v konkrétním případě, •d) vyhodnocení širšího prostředí dítěte, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení •1. rodinné historie a fungování rodiny, •2. širší rodiny a komunity, •3. bydlení dítěte a rodiny, •4. zaměstnání rodičů, dítěte a dalších členů rodinné domácnosti, •5. finanční situace rodiny, •6. sociálního začlenění rodiny, •7. občanské vybavenosti v místě bydliště dítěte a rodiny, spočívající v zajištění a dostupnosti zdravotních a sociálních služeb, škol a školských zařízení, dalších zařízení a služeb určených pro děti, veřejné dopravy a veřejné správy, •8. dalších skutečností nezbytných pro hodnocení širšího prostředí dítěte v konkrétním případě, •e) souhrnné analýzy posuzovaných oblastí uvedených pod písmeny a) až d). • Rodina •Rodina je solidární skupina osob, navzájem spojená manželstvím, příbuzenství, adopcí, kteří společně žijí a jejichž dospělí členové jsou odpovědní za zajištění a výchovu nezletilých členů. Rodinu může definovat vzhledem k jejích funkcím: ekonomická, reprodukční, výchovná, emocionální. Dále ji můžeme definovat na základě způsobu soužití: manželská, nesezdaný pár, s jedním rodičem (rozvedená, ovdovělá), bezdětná, s jedním dítětem, s více dětmi. •Klíčovým principem rodinné politiky jsou možnost volby, blaho dítěte a posilování mezigenerační solidarity (koncepce MPSV 2017). •