Rodiče a dítě – příklady Příklad 1 Rodina Novákových vychovává dvanáctiletou dceru Kláru. Rodiče rozhodli, že Klára nebude mít přístup k sociálním sítím až do svých patnácti let, aby ji ochránili před nevhodným obsahem a zajišťovali její bezpečí. Klára se ale cítí omezená, protože její vrstevníci sociální sítě používají, a začíná to mezi nimi vytvářet napětí. 1. Jaká práva a povinnosti mají rodiče vůči Kláře podle § 855? 2. Měla by mít Klára právo na přístup k sociálním sítím navzdory rozhodnutí rodičů? Proč ano nebo proč ne? 3. Jak by v takovém případě mohl zasáhnout soud, pokud by situace vyústila v konflikt? Příklad 2 Při rozvodu se paní Vacková rozhodla, že její dcera Eliška, která má příjmení po bývalém manželovi, bude mít její dívčí jméno. Eliška je však ve věku, kdy může vyjádřit svůj názor, a rozhodla se, že chce ponechat příjmení svého otce. 1. Kdo má právo určit příjmení dítěte po rozvodu rodičů? 2. Jaká práva má Eliška v tomto rozhodovacím procesu? Kdy je nutný její souhlas? 3. Jakou roli hraje soud v případě neshody ohledně příjmení dítěte? Příklad 3 Rodiče malého Filipa se nedohodli na způsobu výchovy a měli časté spory ohledně rozhodnutí o jeho vzdělání. Nakonec se otec rozhodl požádat soud o omezení práv matky na rozhodování o těchto záležitostech. 1. Jak by měl soud přistoupit k rozhodování o rodičovské odpovědnosti? 2. Jak by měla být zohledněna nejlepší zájmy dítěte při omezení rodičovské odpovědnosti? 3. Mohl by soud omezit rozhodovací pravomoc jednoho rodiče v záležitostech týkajících se vzdělání? Příklad 4 Rodiče Jirky (15 let) se rozhodli ho zapsat do internátní školy daleko od domova, aby mu zajistili kvalitní vzdělání. Jirka má ale obavy, že nebude mít možnost vidět rodiče pravidelně. 1. Jak mohou rodiče rozhodovat o vzdělání dítěte a zároveň brát v úvahu jeho názory podle zákona? 2. Kdy by mohl soud zasáhnout do rozhodnutí rodičů ohledně vzdělání dítěte? 3. Jaké mohou být důsledky tohoto rozhodnutí pro psychický a emocionální vývoj dítěte? Příklad 5 Otec malého Davida, který žije se svou matkou, se přestěhoval do jiného města a matka mu omezuje možnosti vídat Davida kvůli náročnosti dojíždění. Otec se cítí diskriminovaný a zvažuje, že požádá soud o úpravu pravidel pro styk s dítětem. 1. Jaká jsou práva obou rodičů v tomto případě? 2. Měl by soud vyhovět otcově žádosti o úpravu pravidel pro styk? Jaký vliv by to mohlo mít na Davida? 3. Jaký je nejlepší způsob, jak udržet pravidelný osobní styk mezi dítětem a vzdáleně žijícím rodičem? Příklad 6 Dvanáctiletá Lucie chce navštěvovat školu zaměřenou na umění, zatímco její rodiče trvají na praktickém zaměření jejího vzdělání a rozhodli se pro technickou školu. Lucie se rozhodla obrátit na soud, aby prosadila svůj názor. 1. Jaký postup by měl soud zvolit při rozhodování o zájmu dítěte? 2. Jaká kritéria by měla být zohledněna při výběru školy? 3. V jakém případě by měl soud respektovat názor dítěte na vzdělání? Příklad 7 Rodiče Petra nechávají často samotného doma, zatímco oni odjíždějí na pracovní cesty. Petr má kvůli tomu problémy ve škole a sám se stará o domácnost. 1. Může se jednat o zneužití nebo zanedbání rodičovské odpovědnosti? 2. Jaká opatření by mohla být ze strany soudu přijata v zájmu ochrany Petra? 3. Jaké jsou důsledky, pokud rodiče zanedbávají péči o dítě?