sociální právo Zimní semestr Některé důležité mezinárodní dokumenty z oblasti sociálních práv ´Všeobecná deklarace lidských práv ´Mezinárodní pakt o hospodářských sociálních a kulturních právech ´ Amsterdamská smlouva ´Evropská sociální charta ´Evropský sociální program ´Charta základních lidských práv pracujících EU ´Zelená a Bílá kniha ´ ´Směrnice Evropského parlamentu k aktuálně probírané výukové látce ´ Charakteristika sociálního práva ´metodické označení těch součástí lidských práv, která vymezují sociální záruky důstojné lidské existence. ´ ´Práva jsou obsažena v čl. 22 – 25 Všeobecné deklaraci lidských práva a v Mezinárodním paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech. ´ ´ Jsou předmětem sociálního zabezpečení poskytovaného státem z veřejného rozpočtu ´ Definice sociálních práv ´„práva občana a člověka, jejichž cílem je vyrovnání sociálních rozdílů, ´ v podobě nedostatků jedinců a určitých skupin obyvatel: Ø v materiálním zajištění, Ø rovnosti příležitostí Ø možnosti vlastního uplatnění a rozvoje“ Sociální právo vychází ´ze společenského smluvního vztahu, mezi státem a potřebnými. ´Potřební přijímají ´jisté omezení svých osobních svobod výměnou ´za garanci udržení společenské jednoty, ´stability a solidarity. ´ Sociální právo jako součást lidských práv ´upravují sociální záruky lidské existence. Mezi základní sociální práva je možné řadit práva na: ´ práci a na náležitou přípravu na povolání, ´ uspokojivé pracovní podmínky, ´ životní úroveň, ´ na rodinu, ´ na sociální zabezpečení, ´ na sdružování. Čl. 25 Všeobecné deklarace lidských práv ( schválená v roce 1948) ´„Každý má právo na takovou životní úroveň, která by byla s to, zajistit jeho zdraví a blahobyt i zdraví ´jeho rodiny ´(výživa, šatstvo, byt a lék. péče, nezbytná sociální opatření, právo na zabezpečení v nezaměstnanosti, ´v nemoci, při nezpůsobilosti k práci, při ovdovění, ´ve stáří, ztráty výdělečných možností, nastalé ´v důsledku okolností nezávislých na jeho vůli). ´ Sociální právo a stát ´souhrn práv, ze kterých těží občan v rámci svého působení ve vztahu k jednotlivcům, ´skupinám či ve vztahu ke státu. ´Práva mohou být občany vymáhána ´pouze tehdy, jsou-li ze strany státu zajištěny ´všechny podmínky pro jejich plné uplatnění. ´ ´Většinou je nelze bez dalšího, soudně vymáhat ´ Sociální stát ´vznik 40 léta 20 století ´je demokraticky organizována moc, realizovaná prostřednictvím státní moci (zákonodárná, výkonná, soudní) ´poskytuje sociální zabezpečení umožňující předejít, překonat či zmírnit sociální rizika ´zajišťuje kvalitní úroveň služeb pro občany bez rozlišení společenského statutu Sociální stát ´ je spojován se státní mocí ve společnosti a jejím rozdělováním ´( státní správa, samospráva) ´ ´podstatu tvoří vládou chráněná minimální úroveň příjmu, výživy, zdraví, bydlení a vzdělání pro každého ´zabezpečuje redistribuci příjmů a důraz klade na rovnost příležitostí pro mladé Cíl sociálního státu ´Jak uvádí GOODIN, Robert E., et al. The Real World of Welfare Capitalism. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. Dostupné online. ISBN 0-521-59639-4, ´patří zde: Ø zajištění prosperity, sociální rovnosti Øzajišťování sociální integrace a zamezování sociální exkluzi, Øzajišťování sociální stability, Øzajišťování nezávislosti jednotlivců Øomezování chudoby ´ Stát v sociálním právu poskytuje podporu v oblastech: Ø rodičovství a mateřství, Ørodiny, její nezaopatřenosti, Ønemocech, úrazech, Ø invalidity, Østáří, Øsmrti, Ønezaměstnanosti, chudoby (soc.vyloučení). Ø Sociální právo ´je právní disciplínou, která se zabývá legislativním ukotvením sociálních práv. ´V každé zemi uplatňující sociální politiku je specifická legislativa. Mezinárodní dokumenty: ´ Všeobecná deklarace práv, ´Mezinárodní pakt o hospodářských sociálních a kulturních právech, ´Evropská sociální charta ´ Listina základních práv EU Evropská sociální charta (Charta) ´Sdělení MZV č.14/2000 Sb. m. s., podepsána představiteli ČSFR ve Štrasburku 27.5.1992 ´byla ratifikována členskými státy Rady Evropy. ´ ´S Evropskou úmluvou o ochraně lidských práva a základních svobod ´ patří k základním pilířům smluvního systému ochrany lidských práv v členských zemích Rady Evropy ´Význam pro rozvoj sociální politiky na evropské úrovni Charta ´stanovuje základních práv a principů, především ´právo na práci, právo na spravedlivou odměnu za práci, ´právo se organizovat či právo na ochranu zdraví. ´ ´V roce 1988 byl ve Štrasburku přijat Dodatkový protokol k Chartě, obsahuje dalších 12 práv, ´např. právo na stejné příležitosti a na rovné zacházení, právo na důstojnost v práci, právo na ochranu před chudobou a sociálním vyloučením či právo na bydlení. Charta ´Práva zde zakotvená mají ´celoevropský charakter ´ a jsou uznávána všemi státy, které Chartu podepsaly. ´ ´Charta uvádí způsob naplnění těchto práv. Konkrétní přijetí opatření jsou na jednotlivých členských státech. ´ Druhy mezinárodních smluv (mezinárodních dokumentů) ´o sociálním zabezpečení lze dělit podle charakteru na 3 typy: ´Proporcionální (ČSFR, dnes ČR, uzavřela 35 státy) ´Teritoriální vycházejí z principu trvalého pobytu pojištěnce. Tzn., že dávku přiznává ten stát, ve kterém má žadatel ke dni vzniku nároku trvalý pobyt ´Kombinované (proporcionální s teritoriálním prvkem) - jedná se o smlouvy se Slovenskem, Ukrajinou a Ruskem. Teritoriální prvek je obsažen v ustanoveních týkajících se hodnocení dob pojištění získaných k určitému datu Ochrana sociálních práv na evropské úrovni ´Od zásad k opatření, pro silnou sociální Evropu ´EU slaví 7 výročí evropského pilíře sociálních práv - sociální summit (konal se v Göteborgu v roce 2017) ´Iniciativy summitu: ´transparentnost platů, rovnost žen a mužů, ´minimální mzdy, investice do dovedností, ´boj proti dětské chudobě, ochrana bezpečnosti ´a zdraví zaměstnanců. Evropský pilíř sociálních práv ´V březnu 2021 předložila Komise Akční plán pro evropský pilíř soc. práv (AP). Velká většina opatření stanovených v plánu byla Komisí buď přijata, nebo zahájena ´ ´ Vlády členských států EU schválily soc. cíle EU do roku 2030 obsažené v AP a představily své vnitrostátní příspěvky k dosažení těchto cílů. ( 3 celounijní cíle) Tři unijní cíle do roku 2030: ØMělo by být zaměstnáno nejméně 78 % osob ve věku 20 - 64 let. Ø ØNejméně 60 % všech dospělých osob by se mělo každoročně účastnit odborné přípravy. Ø ØOproti roku 2019 by se měl počet osob ohrožených chudobou nebo soc. vyloučením snížit alespoň o 15 mil. , včetně alespoň 5 mil. dětí. ´ ´ Některé z iniciativ přijatých za účelem realizace pilíře v soc. právu EU ´Rovné příležitosti a přístup na trh práce ´ ´Spravedlivé pracovní podmínky ´ ´ Sociální ochrana a začleňování ´ ´ Rovné příležitosti a přístup na trh práce ´spolupráce veřejných a soukromých subjektů, poskytovatelé odborného vzdělávání a přípravy a komory, které se zavazují ke konkrétním vzdělávacím příležitostem pro práce schopné v celé EU, ´nerovnosti žen a mužů (mj. řešení nedostatečného zastoupení žen na trhu práce a rozdílů v odměňování žen a mužů), ´strategie práv osob se zdrav. postižením pro období 2021-30, přispívají k zajištění soc. začlenění a ekonomické autonomie osob se zdrav postižením prostřednictvím zaměstnávání Spravedlivé pracovní podmínky ´Nabytím platnosti Směrnice o přiměřených minimálních mzdách v EU, cílem je zajistit, aby se práce vyplatila, (zlepšení přiměřenosti minimálních mezd v zemích EU. ´ ´Strategický rámec pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci na období 2021 - 27 stanoví opatření nezbytná ke zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců v příštím období ´ (např. snížení expozice azbestu, který může způsobit rakovinu, zavést ještě přísnější limitní hodnotu expozice azbestu na pracovišti). ´ Sociální ochrana a začleňování ´Cíl Evropské strategie je zajistit kvalitní, cenově dostupné a přístupné pečovatelské služby v EU, zlepšit situaci osob, potřebující péči a podporu, i těch, kteří o ně pečují ´Členské státy EU přijaly návrh Komise týkající se záruk pro děti. Cílem je poskytnout dětem bezplatný a účinný přístup ke službám, podporovat rovné příležitosti pro děti ohrožené chudobou nebo soc. vyloučením včetně bezdomovectví. zásady evropského pilíře sociálních práv ´Akční plán ze 4. 3. 2021 ´Posloužil jak vodítko k silné sociální Evropě, ´je spravedlivá, inkluzivní. ´ ´Zásady proměnit v činy a učinit je pro občany skutečností. Zásady evropského pilíře sociálních práv 1.Všeobecné a odborné vzdělávání a celoživotní učení 2.Rovnost žen a mužů 3.Rovné příležitosti 4.Aktivní podpora zaměstnanosti 5.Bezpečné a adaptabilní zaměstnání 6.Informace o pracovních podmínkách a ochrana v případě propuštění ´7.Sociální dialog a zapojení pracovníků Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem ´8. Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem ´9. Zdravé, bezpečné a dobře uzpůsobené prac. prostředí a ochrana údajů 1. 1. Zásady evropského pilíře sociálních práv ´10.Péče o děti a podpora dětí ´11. Sociální ochrana ´12. Podpora v nezaměstnanosti ´13.Minimální příjem ´14.Příjem ve stáří a důchody ´15. Zdravé, bezpečné a dobře uzpůsobené pracovní prostředí a ochrana údajů ´16. Péče o děti a podpora dětí ´17. Sociální ochrana ´ ´ Zásady evropského pilíře sociálních práv ´18. Podpora v nezaměstnanosti ´19. Minimální příjem ´20. Příjem ve stáří a důchody ´21. Zdravotní péče ´22. Začlenění osob se zdravotním postižením ´23. Dlouhodobá péče ´24. Bydlení a pomoc pro osoby bez domova ´25.Přístup k základním službám ´26. Mzdy ´ Česká republika Orgány v sociální politice ´Ministerstvo práce a sociálních věcí ´Úřad práce ČR ´Česká správa sociálního zabezpečení ´Státní úřad inspekce práce ´Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí ´Kraj ´Obec Ministerstvo práce a sociálních věcí ´je ústředním orgánem státní správy, specializovaný orgán s působností na celém území státu. V čele stojí ministr, člen vlády, který je na návrh premiéra jmenován prezidentem ´Kompetence ministerstva upravuje zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů. ´Mezi jeho oblast působnosti patří mj.: Ø pracovněprávní vztahy, bezpečnost práce, rekvalifikace a zaměstnanost, kolektivní vyjednávání, Ømzdy a ostatní odměny za práci, důchodové zabezpečení, nemocenské pojištění, sociální péče, péče o pracovní podmínky žen a mladistvých, právní ochrana mateřství, Øpéče o rodinu a děti, péče o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc a pro další otázky mzdové a sociální politiky. ´ ´Spolu s Ministerstvem financí připravuje a předkládá vládě návrhy právních úprav v oblasti odměňování státních zaměstnanců Úřad práce České republiky ´Vznikl na základě zákona č.73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky, ve znění pozdějších předpisů, je jedním z územních orgánů státní správy, správní úřad, který má celostátní působnost. Úřad práce České republiky řídí generální ředitel. ´V Úřadu práce České republiky působí: ´generální ředitelství, krajské pobočky, jejichž součástí jsou kontaktní pracoviště a pobočka pro hlavní město Praha. Úřad práce plní úkoly v oblastech ´zaměstnanosti, ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, státní sociální podpory, ´dávek pro osoby se zdravotním postižením, příspěvku na péči, pomoci v hmotné nouzi, ´inspekce poskytování sociálně-právní ochrany, dávek pěstounské péče, náhradního výživného pro nezaopatřené dítě, služby péče o dítě v dětské skupině. ´ ´Úřad práce je přístupovým místem pro zajištění elektronické komunikace v oblasti sociálního zabezpečení a zaměstnanosti mezi členskými státy Evropské unie. ´ ´ Česká správa sociálního zabezpečení, organizace a realizace ´V souladu se zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci s provádění sociálního zabezpečení ve znění pozdějších předpisů je vymezená působnost České správy sociálního zabezpečení včetně územních orgánů ČSSZ, Institutu posuzování zdravotního stavu a orgánů státní správy a sociálního zabezpečení a k výběru příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, úkoly občanů a zaměstnavatelů při provádění sociálního zabezpečení a řízení ve věcech důchodového pojištění a důchodového zabezpečení, včetně řízení ve věcech pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi a sociální péče a ve věcech osob zdravotně znevýhodněných. ´výběr pojistného na důchodové a nemocenské pojištění, součástí je i lékařská posudková služba, která rozhoduje o tom, zda bude občanovi v případě nepříznivého zdravotního stavu prodloužena nemocenská, nebo mu bude přidělen invalidní důchod a nebo jiná pomoc v podobě dávek od Úřadu práce ČR ´spolupracuje s úřady sociálního zabezpečení členských států EU. ´Pojistné je vybíráno jak od zaměstnanců, tak od zaměstnavatelů a osob samostatně výdělečných. ´ Za sociální pojištění odvádí zaměstnanec 7,1% z hrubé mzdy a výše odvodu zaměstnavatele činí 27,8%, co se týče zdravotního pojištění jeho výše, kterou odvádí zaměstnanec je 4,5% z hrubé mzdy a zaměstnavatel odvádí 13,5%. Česká správa sociálního zabezpečení, organizace a realizace ´Orgány sociálního zabezpečení jsou: ´Ministerstvo práce a sociálních věcí, ´ Česká správa sociálního zabezpečení ´ územní správa sociálního zabezpečení (okresní správa sociálního zabezpečení) ´ Institut posuzování zdravotního stavu, ´ Ministerstvo vnitra, ´ Ministerstvo spravedlnosti, ´ Ministerstvo obrany. ´ Česká správa sociálního zabezpečení rozhoduje mj.: ´ ´o dávkách důchodového pojištění, pokud není stanoveno, že o nich rozhoduje jiný orgán sociálního zabezpečení, a zařizuje výplaty těchto dávek, ´o povinnosti občana vrátit dávku důchodového pojištění poskytnutou neprávem nebo v nesprávné výši, pokud je o této dávce oprávněna rozhodovat, ´o povinnosti zaměstnavatele nahradit neprávem vyplacené částky na dávce důchodového pojištění, pokud je o této dávce oprávněna rozhodovat, ´o odvoláních proti rozhodnutí územní správy sociálního zabezpečení, ´o odstranění tvrdostí, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení, pokud jí bylo v jednotlivých případech svěřeno, ´o převodech důchodových práv podle zákona o důchodovém pojištění a zařizuje tyto převody, ´jedná před soudem v řízení o přezkoumání rozhodnutí ve věcech sociálního zabezpečení, ´plní úkoly při výplatě dávek sociálního zabezpečení do ciziny, ´ Institut posuzovaní zdravotního stavu ´se sídlem v Hradci Králové. Institut je správním úřadem s celostátní působností. ´ ´posuzuje zdravotní stav a pracovní schopnost občanů v rozsahu stanoveném citovaným zákonem, ´doporučuje v rámci kontrolní lékařské prohlídky zařazení fyzických osob, které přestaly být invalidními, na pracovní rehabilitaci podle zákona o zaměstnanosti, ´vyrozumívá písemně ošetřujícího lékaře o tom, že občan, který je dočasně práce neschopný, byl uznán invalidním na základě soudního řízení o žalobě, ´zajišťuje podklady k posuzování zdravotního stavu v rozsahu vyplývajícím z přímo použitelných předpisů Evropské unie a z mezinárodních smluv, ´spolupracuje s územními správními soc. zabezpečení při poskytování odborné pomoci občanům a zaměstnavatelům ve věcech sociálního zabezpečení ´ Státní úřad inspekce práce ´kontrolní činností spolu s osmi oblastními inspektoráty práce. ´Jejich vznik a působnost upravuje zákon č. 251/2005 Sb. , o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů (SÚIP). ´Zákon upravuje zřízení a postavení orgánů inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek, působnost a příslušnost orgánů inspekce práce, práva a povinnosti při kontrole a sankce za porušení stanovených povinností. Úkolem, je kontrola dodržování povinností, které vyplývají z pracovněprávních předpisů spolu s zajištěním bezpečnosti práce a prevence. ´SÚIP vede generální inspektor a je také nadřízeným služebním úřadem jednotlivých inspektorátů práce. Mezi další činnosti úřadu patří poradenská, konzultační a osvětová činnost Úřad a inspektoráty kontrolují dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů mj.: ´ z nichž vznikají zaměstnancům, příslušnému odborovému orgánu nebo radě zaměstnanců nebo zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci2) práva nebo povinnosti v pracovněprávních vztazích včetně právních předpisů o odměňování zaměstnanců, náhradě mzdy nebo platu a náhradě výdajů zaměstnancům, ´stanovících pracovní dobu a dobu odpočinku, ´ k zajištění bezpečnosti práce, ´ k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení, ´o zaměstnávání zaměstnankyň, mladistvých zaměstnanců3), zaměstnanců pečujících o děti, jakož i zaměstnanců, kteří prokázali, že převážně sami dlouhodobě pečují o fyzickou osobu, ´upravujících výkon umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti dětm ´ Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí (ÚMPOD) ´Hlavním úkolem je zajistit práva dětí v případech, kdy přesahují hranice České republiky. ´odborníci z oblasti práva a psychologů a další zkušení zaměstnanci. ´ÚMPOD spolupracuje s rodinami a se sociálními pracovníky, soudy, orgány sociálně právní ochrany děti v ČR, tak i v zahraničí. ´Úřad vychází ze základních hodnot, a to z otevřenosti, profesionality, vstřícnosti a dítěti na prvním místě Odbory sociálních věcí krajů, obcí (měst) ´Odbory sociálních věcí krajů, obcí (měst) vykonávají za stát, státní správu a to v rámci přenesené působnosti. ´Rozhodují o právech, právem chráněných zájmech občanů či jiných potřených, ´Obce, kraje - jejich činnost se dotýká i samosprávy např. pomoc při chodu klubů seniorů, pečovatelské služby, evidence o umístění občana obce do bytů nebo domovů určených pro seniory nebo osoby zdravotně postižené. V oblasti zabezpečování sociální politiky, zjišťují stav a též zajištují sociální potřeby občanů a podporu sociálního rozvoje společnosti. ´V rámci samostatné působnosti mj. zajišťuje funkci veřejného opatrovníka, metodicky řídí příspěvkové organizace a organizační složky, pokud byly zřízeny. Je povinen předkládat o chodu a činnostech informace radě obce a zastupitelstvu obce. Zabezpečuje podklady pro statistiku v pověřené oblasti. ´ ´V rámci přenesené působnosti, jde-li o obec s rozšířenou působnosti, mj. odpovídá za výkon státní správy svěřeného úseku, organizuje aktivity odboru, ustanovuje zvláštního příjemce pro výplatu dávek důchodového pojištění, podepisuje rozhodnutí ve správním řízení. V rámci součinnosti spolupracuje s institucemi např. Okresním soudem, Policií České republiky, Úřadem práce ČR, Probační a mediační službou, krajským úřadem. ´ ´ Úkolem správního úřadu ´ je poskytovat pomoc a podporu občanům obce (města) v nesnázích, sociálně znevýhodněným, dále zjišťovat a řešit otázky týkající se péče o děti, rodiny v nouzi a dalších skupin potřebujících pomoc. Odbory sociálních věcí se dělí na oddělení, např.: Ø oddělení rozvoje sociálních služeb, Øoddělení sociálního plánování a podpory Øoddělení sociálních věcí Øoddělení sociální pomoci, Øoddělení sociálně právní ochrany dětí, Øoddělení veřejného opatrovnictví a omezení svéprávnosti ´ Okruhy ke zkoušce ´Charakteristika sociálního práva ´Sociální právo ´Soc.právo a sociální stát ´Cíl sociálního státu ´Poskytování podpory v soc.právu ´Tři unijní cíle do roku 2030 ´Iniciativy přijaté k realizaci pilíře v soc. právu ´Zásady evropského pilíře ( alespoň š uveďte) ´