Habermasova teorie komunikativního jednání Vědění, řeč a sociální jednání se ukázaly jako neoddělitelně spjaté. Centrem zkoumání se stala sjednocující role komunikativní jednání. Habermas rozlišuje následující typy řečového jednání: 1) Konstativní, který sleduje objektivní vztah ke světu, vytváří objektivní svět a pravdivost jako hodnotu platnosti. 2) Regulativní, který sleduje sociální vztah ke světu, vytváří sociální svět a uznává jako hodnotu platnosti správnost. 3) Expresivní (dramaturgický), který vyjadřuje subjektivní vztah ke světu, vytváří subjektivní svět a je legitimizován věrohodností. 4) Komunikativní, v němž jde o porozumění. Komunikaci tematizujeme podle typů promluv, fungujících na základě různých pravidel mluvy. Promluvu označuje Habermas jako diskurz. Diskurz představuje možnost obnovení komunikace skrze prozkoumání nároků na platnost. Uplatňuje se argumentačně v rámci strategického jednání. Podmínkou je, že ho budou akceptovat obě zúčastněné strany. Představuje ideálněnormativní typ komunikace, jehož lze podle Habermase v rámci skutečného strategického jednání dosáhnout. Představuje strategicky dosaženou univerzální pozici, z níž je mluvčí schopen dosáhnout akceptovaného výsledku, dočasného konsensu přijatelného pro obě zúčastněné strany. Uvedené typy řečového jednání jsou strategickými nástroji sociálního jednání, ovlivňování a manipulace. Jsou-li strategické nástroje používány hladce, není ani třeba se zamýšlet, jak komunikace funguje. V okamžiku, kdy nastávají problémy projevující se tím, že komunikace při strategickém jednání vázne a dosahování cílů je komunikačně blokováno, obracíme se podle Habermase ke komunikativnímu typu řečového jednání. Strategicky dosažená univerzální pozice je vždy určitého typu. Všechny diskurzy jsou různými projevy rozumnosti (racionality). 1) Argumentujeme-li v rovině, kde představuje základní hodnotu pravdivost, jedná se teoretický diskurz, v němž se na vracíme ke konstativnímu řečovému jednání. 2) Argumentujeme-li o správnosti, jde o praktický diskurz, v němž se uplatňují morální a právní názory a normy. 3) Argumentujeme-li věrohodností, jde o diskurz terapeutický a estetický, jehož vzorem je umělecké dílo a expresivita jako vzor jednání. 4) Argumentujeme-li teoreticky o strategickém jednání, bere se za základ teorie, které je přiznávána pravdivost a účinnost.