Strategické jednání v organizaci Dagmar Svobodová Definice strategického řízení a jeho využití ØStrategické řízení je klíčovou a nejvyšší manažerskou aktivitou, kde se potkávají všechny manažerské funkce - je to jeden z klíčových pilířů řízení a vytváří kostru celkového řízení každé organizace. ØI když má strategické plánování své kořeny v komerční sféře s důrazem na dosažení konkurenční výhody a dobrého postavení na trhu, je tento způsob řízení vhodný pro všechny typy organizací. Ø Každá organizace stojí při svém rozvoji před otázkami: • Základní strategický plánovací model • Formulace poslání Monitorování a vyhodnocování Implementace strategie, taktika Výběr strategie Strategické vize a cíle Analýza vnějšího prostředí •Základním východiskem pro tvorbu poslání organizace, je analýza vnějšího a vnitřního prostředí. •Jde o to zjistit, jaké jsou příležitosti nebo rizika ve společenském prostředí, jakým směrem se ubírají oborové trendy, jaké nové metody práce jsou aktuální, jaké ekonomické faktory mohou rozvoj organizace ovlivňovat. •Vhodnou metodou pro analýzu vnějšího prostředí a zjištění postavení naší organizace ve společenském prostředí může být např. PEST analýza PEST analýza •Název analýzy tvoří začáteční písmena čtyř oblastí vnějšího prostředí/faktorů, které tvoří její základ: •Politické – vliv EU, legislativa, pracovní právo... •Ekonomické – inflace, nezaměstnanost... •Sociální – mobilita, životní styl, úroveň vzdělání,postoje k práci,rodině... •Technologické – nové metody a styly práce SWOT analýza • jejímž cílem je identifikace toho, v jakém rozsahu silné a slabé stránky podporují schopnost organizace vypořádat se s hrozbami z vnějšího prostředí a využít nabízející se příležitosti. •SWOT je zkratkou anglických slov: •Strenghts (přednosti, silné stránky) •Weaknesses (nedostatky, slabé stránky) •Opportunities (příležitosti ve vnějším prostředí) •Threats (hrozby z vnějšího prostředí). •Přednosti jsou pozitivní vnitřní podmínky, které organizaci zvýhodňují •Organizační předností jsou jejich fungující vnitřní procesy a metodické postupy, týmy vzdělaných a kompetentních pracovníků, fungující komunikační strategie • •Nedostatky jsou negativní vnitřní podmínky, které naopak organizaci znevýhodňují – absence nezbytných zdrojů, formálně vytvořené ale nefungující metodické postupy a jen formálně zavedené procesy, morálně zastaralé technologie, pracovníci s neodpovídajícími schopnostmi. lPříležitosti jsou současné nebo budoucí podmínky v prostředí, které jsou příznivé zamýšlenému rozvoji organizace. Jsou to např. Změny v zákonech, rostoucí počet uživatelů/zákazníků l lHrozby jsou současné nebo budoucí podmínky prostředí, které jsou nepříznivé budoucímu rozvoji organizace. Mohou sem patřit opět např. legislativní změny, nedostatečné zdroje financí nebo pracovníků, nedostupnost dalšího vzdělávání apod. Poslání • • lPoslání organizace má své místo právě ve strategickém plánování a řízení. Jeho význam je ukázat, že s posláním v rámci strategického řízení pracují významné instituce a úspěšné komerční firmy. lSmyslem každé organizace je plnit nějakou úlohu v širším společenském prostředí. Tento účel, respektive poslání by mělo specifikovat, o co bude organizace z dlouhodobého hlediska usilovat, vytyčit dlouhodobé cíle a hlavní strategie vedoucí k jejich dosažení. Definice poslání má být motivační pro všechny zaměstnance, bez ohledu na jejich postavení v organizaci a měli by v poslání najít soulad se svými pracovními cíli. Vize organizace lVize je představa žádoucího budoucího cílového stavu a má podobu jednoduchého popisu jeho podoby a ideálního stavu, kterého chce organizace svojí strategií dosáhnout. lVize je součást motivačních faktorů (jedná se o největší motivátor) v organizaci. Klíčové je, aby se s vizí ztotožnili všichni manažeři a zaměstnanci v organizaci. Stanovení vize je vhodné pro všechny typy a velikosti organizace. Bez ní chybí jasně vyjádřený směr, kterým se chce organizace vydat a špatně se tak stanovují další motivátory lVize je na rozdíl od poslání konkrétním vyjádřením cílové podoby fungování organizace ve všech jejích klíčových oblastech: klienti, zaměstnanci, způsoby poskytovaných služeb, finanční zdroje. Cíle organizace lPožadované budoucí výsledky činnosti organizace se nazývají cíle. lPředstavují koncové body, ke kterým směřuje poslání organizace. lCíle jsou naplňovány vykonáváním různých činností organizace, proto je potřeba cíle určovat ve všech klíčových oblastech. lKlíčové oblasti se určují podle charakteru organizace a typu činností,které realizuje. lPodmínkou úspěšného plnění cílů je jejich přijatelnost pro pracovníky. Za optimální cíle mohou být považovány pouze takové cíle, které byly přijaty a odsouhlaseny vedoucími na všech úrovních organizace. lDlouhodobé cíle se zpravidla formulují na nejvyšší úrovni řízení. l Optimální je, pokud má každý z pracovníků stanovené vlastní cíle v souladu s cíli organizace. Strategie organizace •Strategie obsahují různé cesty a varianty, jak dosáhnout stanovených cílů organizace. Strategie je označení pro dlouhodobý plán vytvořený k dosažení určitého cíle. Jedná se zpravidla o formalizovaný dokument, který obsahuje popis prvních dvou fází strategického cyklu, tedy popis vize a strategických cílů a harmonogramu jejich realizace. •V organizaci musí vždy existovat jedna hlavní strategie, která určuje celkové směřování organizace či podniku. Velké organizace dle svých potřeb dále pracují s hierarchií dalších podřízených strategií, jako jsou například: •Finanční strategie; •Personální strategie •Marketingová strategie; •Strategie kvality; •Bezpečnostní strategie; •Strategie zvyšování výkonnosti a další Strategické vedení – vidět dopředu •Vedoucí pracovníci na semináři pro management v sociálních službách vytvořili tento seznam klíčových dovedností a vlastností manažera: •• vždy jasně vymezit cíle, aby lidé věděli, na čem mají vlastně pracovat, •• zřetelně vyjadřovat pokyny, •• jednat s různými typy lidí, •• rozumět pracovníkům a tolerovat je, •• rozhodovat se ve složitých situacích, •• přijímat i poskytovat zpětnou vazbu, •• dobře organizovat a kontrolovat práci, •• být schopný přizpůsobovat se změnám