Sociální interakce v organizaci a týmu Dagmar Svobodová Sociální interakce Sociální interakce spočívá v působení jedince nebo skupiny na jiného jedince nebo skupinu. Tento proces může mít podobu verbální i neverbální. Jde o jakoukoliv formu setkání mezi jedinci, která má význam pro vytvoření lidských charakteristik (vědomí sebe sama, myšlení, řeč, prožívání, sebehodnocení). Giddens popisuje sociální interakci jako jakoukoliv formu setkání mezi jedinci. Může mít povahu formální (hosté na večírku) či neformální (komunikace dětí ve školní třídě). Jandourek hovoří o jednání, jehož důsledkem je vzájemné ovlivňování jedinců nebo skupin. K sociální interakci dochází, když jednání jedné osoby (skupiny) vyvolá jednání jiné osoby (skupiny). K základním formám sociální interakce pak patří kooperace nebo kompetice. Kooperace (spolupráce) - vzniká na základě společných cílů - při kooperativních činnostech jde o nenulovou činnost – všichni zúčastnění něco získávají (milenecké vztah, pracovní týmy) - předpokladem kooperativního jednání je oboustranná důvěra, podpora, připravenost k oběti a rezignace na egoistický zisk Kompetice (soupeření) - vzniká při usilování o vlastní zisky (prostředí konkurence, soutěživosti) - povaha vztahu je nulová, někdo získá, co jiný ztratí - kompetice může být agresivní, neagresivní - uplatňují se zde různé strategie (přelstění, podvádění, poranění) a taktika (odvedení soupeřovy pozornosti, vyprovokování soupeře) http://www.ekookna.pl/uploads/image/grafika_wspolpraca.jpg Typy sociální interakce Přímá interakce: uskutečňuje se přímým kontaktem tváří v tvář Nepřímá interakce: probíhá zprostředkovaně třetí osobou či komunikačními prostředky, médii či mluvčími Záměrná interakce: úsilí, nejčastěji rodičů a učitelů, ovlivňovat, vyučovat a vychovávat dítě Nezáměrná interakce: probíhá každodenním vlivem osob v neformálních situacích, kdy jedinec pozoruje sociální model a s ním se ztotožňuje Haló efekt: zaujetí postoje k člověku podle jednoho převažujícího rysu, špatné známky, neupravenosti První dojem: zmýlení prvním osobním kontaktem, podle upravenosti vyvozujeme dokonalost i v chování Efekt sociálního postavení: odlišnost chování k lidem z vyšší a nižší společnosti, profesor vzbuzuje větší důvěru než jeho asistent Projekce: promítání sebe sama do druhého, rodiče své sny promítají do svých dětí Předsudky a stereotypy: zaběhnuté nepravdivé názory zkreslující skutečnost, zaostalost východu Chyby v sociální interakci Organizace • Skupina lidí spojených společným cílem nebo zájmem • • Formálnější charakter, více pravidel, méně pravomocí, pracovní skupiny dlouhodobější, respektují více organizační řád • Organizací je řada druhů, od komerčních firem přes vládní, mezinárodní organizace a politické strany až po občanské spolky • Rysy organizací ü dělba práce ü spolupráce = koordinace úsilí ü společný cíl • • • http://www.hrkavarna.cz/fileadmin/user_upload/gallery/internikomunikace.jpg Pracovní tým • Vytváří se k řešení konkrétních úkolů, výběr členů je podřízen požadavkům, které úkol klade na členy týmu • Lidé v týmu nesoupeří, spolupracují, vzájemně se inspirují, podporují a doplňují • Tým je sestaven z odborníků • • Délka spolupráce je dána trváním úkolu • • Větší zodpovědnost za společný výsledek • Respekt k ostatním členům týmu teamwork_teamwork_A Jak být dobrým členem týmu üSdílejte odpovědnost za efektivitu skupiny üPřipravte se na schůzku üOmluvte se, pokud se nemůžete zúčastnit üPraktikujte sebedisciplinu üBuďte si vědomi svých neverbálních projevů üBerte na vědomí názory ostatních üPlňte své úkoly üCvičte dobré komunikační schopnosti üNechte si vysvětlit nejasné body üŘešte spory na základě rozumu üNezapojujte do debaty osobní otázky üBuďte dobrý pozorovatel üSpolupracujte s členy týmu=kooperace Rozdělení organizace a týmu Formální (organizovaná pravidly) x neformální (samoorganizovaná na základě vzájemné sympatie a nesympatie členů) Členská (do které jedinec patří) x referenční (se kterou se jedinec identifikuje, do které by chtěl patřit) Otevřená (s propustnými hranicemi, jejíž členové se průběžně mění) x uzavřená (s pevnými hranicemi a relativně stálými členy) Primární (do které se člověk narodí) x sekundární (kterou si člověk volí nebo je do ní zařazen) Struktura organizace a týmu Sociální hierarchie členů Pozice: kdo je komu nadřízený Status: jakou hodnotu má daná pozice ve skupině Role, které členové ve skupině mají Skupinové normy, soubor nepsaných pravidel, závazný pro chování členů skupiny http://www.myslenkove-mapy.cz/res/WLX.Content.Library/img/PHZXVtRb/1134525-20538689.jpg Sociální role • • •Očekávaný způsob chování, který se váže k určitému sociálnímu statusu • •Každá osoba hraje více rolí, jak nezávisle (student ve škole, zákazník v obchodě, zaměstnanec v práci), tak souběžně (otec a manžel v rodině) • • Základní role – 1. nadřízené (matka, učitelka, lékař) – 2. podřízené (syn, žák, pacient) – 3. souřadné (kolega, spolužák, kamarádka) – 4. role sexuálního partnerství • •Základní přístupy jedince k sociální roli: • 1.ztotožnění/identifikace 2.distanc/odstup (jedinec roli navenek hraje, avšak vnitřně se s ní neztotožní) 3.odmítnutí role • • •Konflikt rolí •V některých situacích dochází ke konfliktu rolí, kdy jsou očekávání spojená s jednou z rolí jedince v rozporu s očekáváními, která se vážou k roli jiné. • Přístup k roli Belbinovy týmové role Belbinova typologie ukazuje, jaké typy a vlastnosti musí být obsaženy v efektivním týmu. Tyto role nemusí být naplněny stejnou měrou a nejsou všechny potřebné po celou dobu činnosti, ale jestliže některá chybí, tým nebude pracovat tak efektivně, jak by mohl. To neznamená, že v každém týmu musí být devět lidí. Členové týmu mohou zastávat víc než jednu roli. Všechny role jsou stejně hodnotné. Meredith Belbin - britský výzkumník a teoretik managementu - hostujícím profesorem a čestným členem Management College ve Velké Británii. - nejvíce známý pro jeho práci o manažerských týmech http://www.nndb.com/people/937/000030847/mbelbin1.jpg Belbinovy týmové role http://poradna.cooperation.cz/images/belbin1.jpg Sociální komunikace 6) Sociální komunikací je sdělení, které chceme předat okolnímu světu a okolní svět na to reaguje svou přítomností. Je podmínkou a předpokladem existence jakéhokoliv lidského společenství. Druhy komunikace přímá – zprostředkovaná interpersonální – skupinová verbální – neverbální formální – neformální záměrná – nezáměrná ústní – písemná – obrazová – symbolická osobní – neosobní běžná – vědecká – lidská – technická http://v-roli.cz/files/12_dilny_podzim_obr_web/komunikujem_spolu_lepe_obrazek.jpg Komunikační prostor je tvořen • komunikátor je osoba, která zprávu odeslala • komunikant je osoba, která zprávu přijímá • komuniké je obsah odeslané zprávy • komunikační kanál jsou prostředky (média) k přednosu komuniké • komunikační šumy jsou jevy, které mohou rušit komunikaci • efekt je účinkem komunikace http://www.orientka.cz/fotografie/foto-288-800.jpg Komunikační pravidla podle Watzlawicka 1.vysílaná zpráva nikdy není zprávou přijatou (pomocí je zpětná vazba) 2.komunikace je mnoho úrovňový jev 3.nemůžeme nekomunikovat 1. Karl Jaspers – člověk by měl být v komunikaci přesvědčivý, měl by jít do sebe (hluboké sebepoznání), pak má následovat sebevyjádření.