STRATEGICKÉ JEDNÁNÍ V ORGANIZACI Dagmar Svobodová Jürgen Habermas • •Německý filosof a sociolog •Představitel teorie komunikativního jednání •Jeho zájmem je životní svět Jednání •Předpokládá jednání k objektům, které lze pochopit a je specifikované nepozorovaným smyslem, který jednání má nebo kterým se míní. •Životní svět – svět × systém •Formy jednání ve společnosti: •instrumentální •strategické •komunikativní • Pravidla pro realizaci dialogu 1.Subjekt, který je schopen komunikace a jednání, se může účastnit diskursu 2.Subjekt může zpochybnit návrh 3.Subjekt může přispět návrhem do diskuse 4.Subjektu je umožněno vyjádřit názor a postoj k problematice 5.Žádný ze subjektů nemůže být ovlivňován nátlakem Teorie komunikativního jednání •Teorie komunikativního jednání je Habermasovým nejznámějším dílem • 1)Komunikativní jednání je založeno na dialogu 2)Jazyk subjekty používají, aby jim bylo rozumět 3)Jazyk analyzuje proces racionality 4)Vychází z pojetí racionalizace Maxe Webera 5)Komunikativní jednání v sobě obsahuje racionalizaci světa 6)Ve středu zájmu stojí životní svět 7)Požadavky na typy jednání se nacházejí v řečových aktech • • Řečové akty 1.Lokuční = něco sdělují, mohou být pravdivé nebo nepravdivé 2.Ilokuční = musí vypovídat o mě a zároveň o lokačním aktu 3.Perlokuční = umí přímo měnit sociální jednání 4. •Habermas spojuje řečové akty s některým ze světů a podle sociálního jednání: 1.Konstativní – pravdivost (objektivní svět) 2.Regulativní – správnost (sociální svět) 3.Expresivní – důvěryhodnost (subjektivní svět) 4. •