Regionální školství a jeho financování doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D. Systém regionálního školství Do regionálního školství se počítají tyto školy: mateřské školy a předškolní zařízení; základní školy včetně nižších ročníků gymnázií; speciální školy; gymnázia; střední odborná učiliště; vyšší odborné školy. Systém regionálního školství V regionu rozhodují o hospodaření s finančními prostředky následující instituce: jedná se především o obce; odbory školství krajských úřadů; MŠMT; Česká školní inspekce; školské rady; ředitelé škol a ředitelé předškolních zařízení. Systém regionálního školství Velikost rozpočtu pro jednotlivé školy je se počítá z celkového počtu žáků a dětí. V ČR tento počet stále klesá. Systém regionálního školství Působnost obcí a svazků obcí při financování regionálního školství Obec a svazek obcí zřizuje a zrušuje předškolní zařízení, základní školy, základní umělecké školy a školní zařízení jim sloužící. Obec spravuje předškolní zařízení, základní školy a školská zařízení jim sloužící, tím že zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční náklady. Obec je povinna: zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky dětí s místem trvalého pobytu na jejím území; zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Systém regionálního školství Působnost odboru školství krajských úřadů: OŠ KÚ nahradily v podstatě dřívější školské úřady, které působily na jednotlivých okresech; OŠ KÚ řídí veškeré školství v rámci kraje, kromě vysokých škol; Z ekonomického hlediska jde o přidělování finančních prostředků jednotlivým školám v bývalých okresech, resp. v současných krajích. Systém regionálního školství Odbor školství krajského úřadu přiděluje od MŠMT finanční prostředky na: mzdy pracovníků; výdaje na učebnice, školní pomůcky a školní potřeby hrazené žákům státem a kontroluje jejich využití; náklady spojené s výukou zdravotně postižených dětí; investice jako účelovou položku z rozpočtu MŠMT. OŠ KÚ ekonomicky zabezpečuje předškolní zařízení, školy a školská zařízení, které zřizuje kraj. Dále OŠ KÚ ekonomicky zabezpečuje školy a školská zařízení zřizované soukromými osobami. Církevní školy získávají finanční prostředky od MŠMT. Systém regionálního školství Dále zde můžeme zařadit ostatní činitele podílející se na financování regionálního školství: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT); školská rada; Česká školní inspekce; ředitel školy. Reformní opatření financování regionálního školství v souvislosti se změnou školského zákona Sekce vzdělávání připravila návrh nového nařízení vlády. Stanoví tak pro základní školy, střední školy a konzervatoře maximální počet hodin výuky financovaný ze státního v závislosti na počtu žáků, který obsahuje: maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu (denní forma vzdělávání); stanovení maximálního počtu hodin výuky v dalších formách vzdělávání; stanovení maximálního počtu hodin výuky pro školy národnostních menšin; stanovení maximálního počtu hodin výuky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; stanovení maximálního počtu hodin výuky víceoborové třídy. Reformní opatření financování regionálního školství v souvislosti se změnou školského zákona Návrhy uvedené na předchozích snímcích legislativních předpisů byly předmětem projednávání MŠMT se zástupci asociací (ředitelů) základních a středních škol. V průběhu projednávání nebyly ze strany zástupců asociací škol vzneseny žádné zásadní připomínky, které by zpochybnily reformu financování regionálního školství. MŠMT dále stanoví pro vybrané druhy škol normativy ostatních (mimotarifních) nárokových složek platů (příplatky za vedení, třídnictví, specializační příplatek) připadajících na 1 úvazek pedagogického pracovníka. Normativy nenárokových složek platů připadajících na 1 úvazek pedagogického pracovníka. Reformní opatření financování regionálního školství v souvislosti se změnou školského zákona Model výpočtu potřeby nepedagogických pracovníků: model výpočtu potřeby nepedagogických pozic pro účely financování mezd nepedagogů je připraven podle vize, na které se shodly školské asociace s ministerstvem školství po průzkumu potřeby nepedagogických pozic na školách; financování nepedagogické práce je směřováno na školu, na počet pracovišť a na počet tříd a nikoliv na počet žáků jako doposud!!! Počet nepedagogických pracovníků se stanoví podle přepočítacího koeficientu. Reformní opatření financování regionálního školství v souvislosti se změnou školského zákona Model je připraven pro standardně velkou školu, která má 10 – 40 tříd a výuku na 1 – 4 pracovištích. Model funguje i pro školy menší i větší: pro školy menší je počet nepedagogických pozic úměrně krácen; pro školy větší je mírně navyšován. Pro každou školu jsou standardně připraveny 3 nepedagogické pozice jako minimum. Podle počtu pracovišť jsou pak přidávány další pozice, na první budovu 1 nepedagogický pracovník, na každé další pracoviště 2 nepedagogičtí pracovníci. Na třídy jsou pak počítány další pozice v rozmezí počtu 0,6 – 1,0 podle oborové struktury a náročnosti nepedagogického zabezpečení provozu oborů vzdělání. V těchto počtech jsou zahrnuti i pracovníci specifických profesí, potřební pouze v některých oborech. Reformní opatření financování regionálního školství v souvislosti se změnou školského zákona model počítá, kolik úvazků nepedagogů přepočtených na plně zaměstnané by škola měla potřebovat; tedy kolik takových úvazků by tento systém zaplatil; model se týká financování nepedagogů pouze pro danou školu; nikoli pro připojená školská zařízení - jídelna, internát, školní družina, školní klub a další školská zařízení, ta budou financována v jiném režimu. Výhody a nevýhody nového systému financování regionálního školství Řeší objektivní rozdíly vzdělávacích soustav v jednotlivých krajích. Odstraňuje rozdílné financování stejných oborů vzdělání, nerovnosti v odměňování zaměstnanců, negativní dopady snížení počtu žáků. Významným způsobem eliminuje u středních škol nutnost přijímat co největší počet žáků bez ohledu na jejich studijní předpoklady v zájmu získání nezbytného objemu finančních prostředků pro svoji činnost. Navržené řešení koresponduje s takovými klíčovými doporučeními OECD pro Českou republiku v oblasti financování veřejného sektoru. Navržené řešení financování „pedagogické práce“ ve vybraných druzích škol/školských zařízení zároveň plně koresponduje s praxí většiny evropských zemí, kde stát hraje dominantní roli v oblasti zabezpečení mezd pro pedagogické pracovníky, a to až na úroveň jednotlivých škol. Výhody a nevýhody nového systému financování regionálního školství Předpokládaný dopad navržených změn do činnosti krajských úřadů: U krajských úřadů znamená navržená změna systému financování RgŠ ÚSC omezení stávajících kompetencí při tvorbě krajských normativů. Tato činnost zůstává krajským úřadům zachována pouze v těch oblastech vzdělávání a školských služeb, kde lze shledat reálný důvod pro mezikrajové rozdíly ve finančním zabezpečení těchto činností ze státního rozpočtu. Všechny ostatní stávající kompetence a činnosti krajských úřadů v oblasti financování zůstávají krajským úřadům zachovány. Vzhledem k výše uvedenému MŠMT nepředpokládá, že by navržené změny ve financování RgŠ ÚSC měly přímý dopad na celkové personální zabezpečení činností krajských úřadů v oblasti výkonu přenesené působnosti státní správy pro regionální školství. Co má nový systém financování vyřešit? (I.) Účelovost – peníze dotečou tam, kam mají, a jsou použity na stanovený účel Peníze někdy nedotečou tak, jak by si stát představoval a lidé ve školách očekávali. Předvídatelnost - střednědobá až dlouhodobá stabilita systému, všichni vědí s čím mohou při splnění stanovených podmínek počítat poměrně velká – jasná pravidla, jasné parametry a jednoznačnost. Co má nový systém financování vyřešit? (II.) Rovnost – neznamená, že všichni mají stejně, ale že odchylky jsou důvodné. Zajistí nový systém díky jasným pravidlům. Transparentnost - jasná zákonná pravidla a meze. Dosavadní poznatky z reformních snah: Financování pedagogické práce je jasné, problém je u nepedagogických pracovníků u větších škol. Ředitel u větších škol pracuje s vícezdrojovým financováním. Děkuji za pozornost