Terciární vzdělávání doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D. Základní pojmy Terciární vzdělávání: tento sektor se člení na vzdělávání vysokoškolské a vyšší odborné, vysokoškolské vzdělávání poskytují vysoké školy, vyšší odborné vzdělávání organizují odborné školy a dále konzervatoře, třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský studijní program, magisterský studijní program, doktorský studijní program. Základní pojmy Vyšší odborné školy: z hlediska zřizovatele mohou být školy: veřejné, státní, soukromé, církevní. vyšší odborné školy vznikaly většinou při veřejných odborných školách a většinou s nimi tvoří jeden právní subjekt. Samostatně působí jen asi čtvrtina počtu vyšších odborných škol. Základní pojmy členění vysokých škol dle zřizovatele: veřejné – zřizované zákonem, soukromé, státní (vojenská a policejní vysoká škola). Členění podle typu poskytovaných studijních programů: vysoké školy univerzitní, vysoké školy neuniverzitní. Základní pojmy Vysoké školy neuniverzitní: uskutečňuje převážně bakalářské studijní programy a v souvislosti s tím výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost, může uskutečňovat programy magisterské, nemůže uskutečňovat doktorské studijní programy, nečlení se na fakulty, podmínky pro přijetí, studijní obory, cíle, metody, hodnocení a certifikace jsou upraveny stejně jako pro vysoké školy univerzitní. Základní pojmy Vysoké školy univerzitní: vysoká školy může poskytovat všechny typy studijních programů a v souvislosti s tím vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost, všechny veřejné vysoké školy s výjimkou Vysoké školy polytechnické v Jihlavě a Vysoké škola technické a ekonomické v Českých Budějovicích jsou univerzitního typu, pouze několik z nich uskutečňuje studijní programy z jedné oblasti, většina vysokých škol má fakulty z různých vědních oblastí. Počet vysokých škol veřejné vysoké školy: 26 soukromé vysoké školy: 33 státní vysoké školy: 2 zdroj: MŠMT, 4. března 2020 Vnitřní předpisy vysokých škol Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registruje vnitřní předpisy dle zákona o vysokých školách: vnitřní předpisy veřejných vysokých škol: statut veřejné vysoké školy, volební řád akademického senátu veřejné vysoké školy, jednací řád akademického senátu veřejné vysoké školy, vnitřní platový předpis, jednací řád vědecké rady veřejné vysoké školy, studijní a zkušební řád, disciplinární řád pro studenty, aj. Vnitřní předpisy vysokých škol Proces registrace vnitřních předpisů: rektor vysoké školy podá žádost o registraci, ministerstvo rozhodne o žádosti do 90 dnů ode dne jejich předložení, je-li žádosti vyhověno, vyznačí ministerstvo registraci na stejnopisu registrovaného vnitřního předpisu, rozhodnutí o registraci se nevydává, ministerstvo vydá rozhodnutí, kterým žádost o registraci zamítne v případě, že vnitřní předpis vysoké školy odporuje zákonu nebo jinému právnímu předpisu. Systém financování vysokých škol hlavní činností vysokých škol je poskytování vzdělávání a výzkumné činnosti, většinu prostředků vysoké školy získávají na tyto činnosti ze státního rozpočtu, MŠMT přiděluje jednotlivých veřejným vysokým školám dotace podle určitých kritérií: Institucionální financování VVŠ je odvozeno od rozsahu a ekonomické náročnosti výkonů VVŠ (část fixní) a výstupů činnosti VVŠ a jejich kvality (část výkonová). poměr fixní a výkonové části je 90 % : 10 % Systém financování vysokých škol Dotace a příspěvky jsou určené na pokrytí potřeb vysokých škola v následujících oblastech: uskutečňování akreditovaných studijních programů, vědecká, výzkumná a umělecká činnost, rozvoj vysoké školy, specifická a sociální podpora studentů, U3V, programy mezinárodní spolupráce, ubytování a stravování, stipendijní programy. Systém financování vysokých škol nejvýraznějším zdrojem vysokých škol je podpora ze státního rozpočtu, která tvoří ¾ rozpočtu institucí, nejvýraznějším mechanismem stanovení výše jednorázových příspěvků je normativní financování: vstupní charakteristika systému (počet studentů, počet pracovníků, velikost instituce), výstupní charakteristika systému (výzkumné kontrakty, publikace, uplatnitelnost absolventů), vybrané indikátory tzv. výkonové části: - výsledky výzkumu, vývoje a inovací; - zaměstnanost absolventů; - mobilitní programy studentů; - externí příjmy na tvůrčí a výzkumnou činnost; - absolventi. Systém financování vysokých škol Systém financování vysokých škol Další způsoby financování vysokých škol: dalším způsobem rozdělování veřejných prostředků jsou externí projekty, které mohou vysoké školy získat v grantových schématech, zejména ve schématech evropských fondů, dalším zdrojem finančních zdrojů jsou určité výzkumné činnosti a publikační činnost akademických pracovníků, další doplňková činnost: pronájmy, ediční činnost, poplatky za studium, atd. Novela vysokoškolského zákona Novela zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb.: nahrazuje Akreditační komisí v Národní akreditační úřad pro vysoké školství (Akreditační úřad), v rámci Akreditačního úřadu jsou nově zpřesněny a rozšířeny pravomoci, především pak v oblasti akreditací, výkonným orgánem Akreditačního úřadu je 15členná Rada Akreditačního úřadu, která bude rozhodovat v prvním stupni o žádostech o akreditace, v čele je předseda Akreditačního úřadu na návrh ministerstva školství na dobu 6 let. www.nauvs.cz Novela vysokoškolského zákona Novela zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb.: Systém akreditaci studijního programů je doplněn o tzv. institucionální akreditaci: může být udělena vysoké škole na dobu deseti let, tato forma akreditace má umožnit vysoké škole uskutečňovat určité typy studijních programů autonomně a bez nutností akreditace Akreditačního úřadu. Novela vysokoškolského zákona Novela zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb.: Novela dále zavádí řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní zkoušky nebo obhajoby disertační práce: o vyslovení neplatnosti bude rozhodovat rektor vysoké školy, a to v řízení, které může být zahájeno do tří let od vykonání státní zkoušky či obhajoby, proti rozhodnutí rektora bude možné podat odvolání v dvouměsíční prekluzní lhůtě. Novela vysokoškolského zákona Novela zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb.: dále novela zavádí možnost zřízení pracovní pozice mimořádného profesora, novela vypouští titul Th.D. udíleného absolventům doktorských studijních programů v oblasti teologie, Ministerstvo školství je dále podle novely povinno vést registr uměleckých výstupů, registr docentů, profesorů a mimořádných profesorů, registr řízení o žádostech o uznání zahraničního vzdělávání a veřejný registr vysokých škol a studijních programů, jmenování profesorů je i nadále v kompetenci prezidenta České republiky. Děkuji za pozornost 