3. přednáška Konkurenceschopnost firmy – mikroekonomické aspekty konkurenceschopnosti připravenostaspekty konkurenceschopnosti, připravenost firmy dlouhodobě uspět na trhu doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D.doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D. Základní otázky… • Existují obecná doporučení pro firmu aby bylaExistují obecná doporučení pro firmu, aby byla konkurenceschopná i v dlouhém období? k fi d ů• Které prvky ve firemním prostředí můžeme považovat za zdroje konkurenční výhody? 2 Nedokonale konkurenční trh • Monopol cena na úrovni mezních• Monopol – cena na úrovni mezních nákladů? • Oligopol – kartelové dohody, cenový vůdce, paralelní tvorba ceny a cenový barometrparalelní tvorba ceny a cenový barometr. • Monopolistická konkurence – diferenciace a necenové faktory konkurenceschopnosti. 3 Konkurenceschopnost firmy I. • Je schopnost poskytovat služby a výrobky stejně nebo efektivněji než významní konkurenti.j ý • To obnáší mít na mezinárodních trzích „trvalý úspěch“ bez ochranářských opatření a bez subvenční politiky. • Konkurenceschopnost firmy lze rozlišit podle těchto• Konkurenceschopnost firmy lze rozlišit podle těchto měřítek: a) u obchodovatelného zboží: ziskovost, objem exportu,) j p podíl na lokálním, národním či globálním trhu; b) u neobchodovatelného zboží: nedá se explicitně změřit, ale lze usuzovat podle např nákladové politiky aale lze usuzovat podle např. nákladové politiky a dosažené kvality. 4 Konkurenceschopnost firmy II. • Stephane Garelli, 2002, ředitel IMD: Někteří vědci tvrdí že soutěžit nemají státy nýbrž„Někteří vědci tvrdí, že soutěžit nemají státy, nýbrž firmy. Není pochybnosti o tom, že konkurenceschopné podniky jsou hlavním motorem konkurenceschopnosti země. V posledních letech vzrostla ekonomická odpovědnost vlád do takové míry že je prostě nemožné ignorovat vliv který majímíry, že je prostě nemožné ignorovat vliv, který mají státy na moderní ekonomiky. Státy mění prostředí, v nichž podniky působí, a ovlivňují tak jejich konkurenceschopnost. Významná část konkurenceschopnosti určitých zemí dnes plyne z agresivních incentivních politik uskutečňovaných 5 z agresivních incentivních politik uskutečňovaných s cílem přilákání zahraničních investorů.“ Konkurenceschopnost firmy III. • Pojetí konkurenceschopnosti firmy (Viturka, 2007): a) absolutně konkurenceschopná firma; b) relativně konkurenceschopná firma. 6 Prvky konkurenceschopnosti firmy I. • inovační aktivita • adaptace na požadavky zákazníkaadaptace na požadavky zákazníka • kvalita produkce • náklady na pracovní sílu a ostatní náklady firmy • kvalifikace pracovníků • péče o zákazníky ří t k d jů fi á í• přístup ke zdrojům financování • jméno firmy a s tím spojené vnímání tradice firmy • konkurenční bojkonkurenční boj • vyjednávací síla v dodavatelsko-odběratelských vztazích • korupce ve vnitřním a vnějším prostředí 7 Prvky konkurenceschopnosti firmy II. • schopnost získávat finanční zdroje z českých a evropských dotačních titulů • klastrové iniciativy a využití synergických efektů • teritorium dodavatele 8 Subjekty klastru 9 Od obecného ke konkrétnímu… • 1. Na konkurenceschopnost podniku má zásadní vliv stabilita dodavatele. • 2. Firmy s větším podílem dodávek ze zahraniční nedosahují vyšší konkurenceschopnosti. • 3 Kvalita je dlouhodobým zdrojem konkurenceschopnosti• 3. Kvalita je dlouhodobým zdrojem konkurenceschopnosti bez ohledu na specifičnost produkce. • 4. Zásadní otázka volby spotřebitele: dávat důraz nay p CENOVOU nebo NECENOVOU složku nebo na obě současně? • 5 Firmy využívající certifikaci ISO jsou schopny zvládat5. Firmy využívající certifikaci ISO jsou schopny zvládat problémy ve výrobě lépe. 10 Zaměstnanci a konkurenceschopnost • 1. Růst počtu pracovníků firmy nemá přímý vliv na rostoucí úspěšnost podniku.p p • 2. Management s adekvátním vzděláním má lepší perspektivy učinit firmu dlouhodobě konkurenceschopnou. • 3 Firma s větším počtem vysokoškolsky vzdělaných• 3. Firma s větším počtem vysokoškolsky vzdělaných jedinců dosahuje lepších tržních výsledků. • 4. Neplatí, že rostoucí počet pracovníků v administrativěp p p povede k rychlejšímu růstu firmy. • 5. Firma je konkurenceschopná v regionu s dobrou infrastrukturou se kterou jsou spojeni i kvalifikovaníinfrastrukturou, se kterou jsou spojeni i kvalifikovaní zaměstnanci. 11 Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost  nevima@opf slu cznevima@opf.slu.cz