Právo Evropské unie 10. Přednáška - Svoboda usazování, volný pohyb služeb a kapitálu Svoboda usazování nDruhou kategorií ekonomických činných osob (vedle pracovníků), na něž se vztahuje svoboda volného pohybu, jsou živnostníci, podnikatelé a příslušníci tzv. svobodných povolání. Směrnice 2004/38 nSekundární legislativu pro tuto oblast zahrnuje dnes směrnice č. 2004/38 týkající se obecně volného pohybu osob, která nahradila několik původních směrnic z 60. a 70. let. Primární svoboda usazování nZahrnuje především přenesení sídla samostatně výdělečně činných osob, stejně jako zahájení samostatné činnosti osobou, dosud v hostitelském státě nesamostatně činnou. Sekundární svoboda usazování nZnamená, že dochází k novému, přeshraničnímu umístění částí podniku, aniž by se měnilo místo výkonu hlavní činnosti. nK tomu může dojít založením právně samostatných jednotek (dceřiné společnosti), ale také zřízením právně nesamostatných poboček. Věcná působnost nSvoboda usazování zahrnuje všechny činnosti, které mají přímo nebo nepřímo něco společného se změnou sídla nebo založením pobočky. nZahrnuje volný pohyb osob a vztahuje se na všechny postupy a činnosti, které se dotýkají otevření, organizace a udržování podniku/pobočky. Osobní působnost nNositeli sekundární a primární svobody usazování jsou fyzické osoby, státní příslušníci některého členského státu, ale i společnosti založené podle práva některého členského státu, jež mají své sídlo, svou ústřední správu nebo hlavní provozovnu uvnitř EU. Volný pohyb služeb njsou zakázána omezení volného pohybu služeb uvnitř Unie pro státní příslušníky členských států, kteří jsou usazeni v jiném členském státě, než se nachází příjemce služeb. Volný pohyb služeb nZa služby se podle Smluv pokládají výkony poskytované zpravidla za úplatu, pokud nejsou upraveny ustanoveními o volném pohybu zboží, kapitálu a osob. n Služby zahrnují zejména: n a) činnosti průmyslové povahy; n b) činnosti obchodní povahy; n c) řemeslné činnosti; n d) činnosti v oblasti svobodných povolání Druhy služeb nRozlišuje se poskytování služby aktivní a pasivní. nV prvním případě se přemisťuje do jiného členského státu poskytovatel služby (např. advokát). nVe druhém případě se přemísťuje příjemce služby za poskytovatelem (např. léčení pacienta v zahraničním zdravotnickém zařízení). Druhy služeb nExistuje i třetí varianta, při které oba účastníci zůstávají ve svých státech, ale přemisťuje se předmět služby (např. architektonické plány nebo počítačové programy). nPro všechny varianty však platí, že poskytovatel a příjemce služby jsou lokalizováni v různých členských státech. n Věcná působnost nspadají všechny činnosti poskytovatele služby, které slouží přípravě přeshraničního plnění, tedy všechna opatření spojená s otevřením trhu, jako např. reklama, plnění smlouvy a vymáhání práva nzahrnuje veškeré postupy, nutné, popř. související s poskytnutím služby: převedení celého personálu, materiálů. Zákaz diskriminace nDiskriminován nesmí být v rámci EU vzhledem k vlastním příslušníkům nejen zahraniční poskytovatel služby, ale ani její zahraniční příjemce. Směrnice 96/71/ES nSměrnice 96/71 o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb. nZaměstnavatel může vyslat pouze své zaměstnance, a to za podmínek stanovených v této směrnici. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu nTato směrnice vytváří obecný právní rámec podporující svobodu usídlování poskytovatelů služeb, jakož i volný pohyb služeb a zároveň zajišťující vysokou úroveň kvality služeb. nSpočívá na následujících čtyřech pilířích: nzvýšení svobody usídlování a svobody poskytování služeb v rámci EU; nposílení práv adresátů služeb coby jejich uživatelů; npodpora kvality služeb; nnavázání účinné administrativní spolupráce mezi členskými státy Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu nSměrnice ukládá členským státům, aby zjednodušily všechny postupy uplatňované při zřizování a realizaci aktivit v oblasti služeb. nV rámci kvality služeb si směrnice klade za cíl: nposílit kvalitu služeb např. podporou dobrovolné certifikace činností či formulováním chart kvality; npodpořit vypracovávání evropských kodexů chování, zejména ze strany profesních organizací či sdružení. n Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu nK usnadnění usídlování a svobodného pohybu služeb v EU směrnice: nstanovuje členským státům právně závazné povinnosti spolupracovat s orgány jiných členských států na zajištění účinné kontroly činností v oblasti služeb v rámci Unie nvytváří platformu pro rozvoj elektronického systému výměny informací mezi členskými státy, která je nezbytná pro realizaci jejich účinné administrativní spolupráce Rozlišení práva na usazování a práva na poskytování služeb nPrávo na usazování je právem fyzicky se usadit, založit firmu (nebo se účastnit na jejím založení) a vykonávat odpovídající činnost. nPrávo poskytovat služby je naproti tomu vykonáváno z původního státu, tedy beze změny pobytu (sídla) osoby službu poskytující, a to formou spíše jednorázových úkonů. n Rozlišení práva na usazování a práva na poskytování služeb nrežim pohybu služeb je pro poskytovatele výhodnější - nemusí se plně podřizovat právnímu řádu státu, v němž činnost vykonává, neboť v něm není usazen — je pouze „hostem“ plně podřízeným pravidlům státu, kde má své sídlo Rozlišení práva na usazování a práva na poskytování služeb nJe-li tato činnost trvalá, pak jde vlastně o stav obdobný usazení — systematická účast na ekonomických aktivitách v hostitelském státě. nTato trvalost (dlouhodobost nebo časová neomezenost) činnosti byla Soudním dvorem dlouho považována za znak režimu usazení, nikoli režimu poskytování služeb. Omezení práva na usazování a volného pohybu služeb nPrávo na usazení ani právo poskytovat služby nejsou právy absolutními. nJsou omezena z několika důvodů, z nichž některé jsou výslovně uvedeny ve Smlouvě a jiné vyplývají z faktické situace dané cizí státní příslušnosti subjektu. nDovolená omezení lze shrnout do těchto bodů. Omezení práva na usazování n1. vyloučení cizince z účasti na výkonu veřejné moci, 2. obecné důvody veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti a ochrany zdraví, Omezení volného pohybu služeb nUstanovení týkající se omezení práva na usazení analogicky použijeme i na volný pohyb služeb. Vyloučení cizince z účasti na výkonu veřejné moci nUstanovení této kapitoly se v členských státech nevztahují na činnosti, které jsou v příslušném členském státě spjaty, i když jen příležitostně, s výkonem veřejné moci. Veřejný pořádek, veřejná bezpečnost a ochrana zdraví nUstanovení této kapitoly a opatření přijatá na jejich základě nevylučují užití těch ustanovení právních a správních předpisů, které stanoví zvláštní režim pro cizí státní příslušníky z důvodu veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti a ochrany zdraví. Zákaz diskriminace podle státní příslušnosti nZákaz diskriminace podle státní příslušnosti je velmi striktně prosazován a dodržován, i když v některých případech působí praktické potíže (např. velký příliv studentů vysokých škol ze zahraničí). n Volný pohyb kapitálu nčtvrtá základní svobodou vnitřního trhu. nv nejobecnější rovině lze volný pohyb kapitálu vymezit jako zákaz omezení přechodu hodnot mezi členskými státy, nejde-li o zboží nebo služby. Volný pohyb kapitálu nVolný pohyb kapitálu je diferencován na dvě složky: volný pohyb plateb a volný pohyb kapitálu v užším smyslu, tj. především kapitálu investičního. Volný pohyb plateb nO platby jde v případě plnění závazku, např. placení kupní ceny za dodané zboží. nPohyb plateb je tedy korelátem pohybu zboží a služeb. nPlatbou je rovněž plnění z pojistné smlouvy v případě vzniku škody (např. dopravní nehodou). Volný pohyb kapitálu nv užším smyslu se týká především investování, vkladů na účtech apod. ntento aspekt pohybu kapitálu má návaznost na volný pohyb osob, zejména na právo usazování. nzřízení pobočky nebo dceřiné společnosti v jiném členském státě vyžaduje investice nebo majetkovou účast. Omezení volného pohybu kapitálu njsou zakázána všechna omezení pohybu kapitálu a plateb mezi členskými státy a mezi členskými státy a třetími zeměmi Omezení volného pohybu kapitálu nnení dotčeno právo členských států: n a) uplatňovat příslušná ustanovení svých daňových předpisů, která rozlišují mezi daňovými poplatníky podle místa bydliště nebo podle místa, kde je jejich kapitál investován; Omezení volného pohybu kapitálu nb) učinit všechna nezbytná opatření, jež by zabránila porušování vnitrostátních právních předpisů, zejména v oblasti daňového práva a dohledu nad finančními institucemi, nebo stanovit postupy pro ohlašování pohybu kapitálu pro účely správní či statistické, nebo učinit opatření odůvodněná veřejným pořádkem či veřejnou bezpečností. n Omezení volného pohybu kapitálu nPokud pohyb kapitálu do či ze třetích zemí za výjimečných okolností způsobuje nebo hrozí způsobit vážné poruchy fungování hospodářské a měnové unie, může Rada na návrh Komise a po konzultaci s Evropskou centrální bankou na dobu nepřekračující šest měsíců přijmout ochranná opatření vůči třetím zemím, jsou-li taková opatření naprosto nezbytná. Uznávání kvalifikace v zemích EU nRozdílné požadavky týkající se kvalifikace, resp. neuznávání kvalifikace získané v členském státě EU pro výkon povolání v jiném čl. státu jsou pochopitelně zásadní překážkou uskutečňování základních práv občanů EU (tj. volného pohybu osob a služeb v rámci EU), došlo v EU k úpravě tzv. profesního uznávání. nSměrnice EP a Rady 2005/26/ES o uznávání odborných kvalifikací Regulovaná povolání nSystém uznávání kvalifikace se vztahuje pouze na výkon tzv. regulované činnosti, tj. odborné činnosti, jejíž výkon je podmíněn získáním určité kvalifikace. Uznání odborných kvalifikací státních příslušníků členských států EU a dalších členů EHP v ČR nJsou-li povolání nebo činnosti, které zamýšlí státní příslušník členského státu EU a EHP vykonávat na území ČR, regulovány, musí požádat o uznání své odborné kvalifikace u příslušného uznávacího orgánu v ČR. K žádosti o uznání odborné kvalifikace je nutné uvést následující údaje: nidentifikační a kontaktní údaje, núdaje o regulované činnosti, kterou chce žadatel v ČR vykonávat, núdaje o zamyšlené formě výkonu regulované činnosti (podnikatel, zaměstnanec), nprůkaz totožnosti a doklad osvědčující státní příslušnost, ndoklad o odborné kvalifikaci Uznání odborných kvalifikací nUznávací orgán ČR je povinen o žádosti rozhodnout ve lhůtě do 60 dnů ode dne předložení úplné žádosti. nVe zvlášť složitých případech rozhodne uznávací orgán ve lhůtě do 90 dnů. Uznání odborných kvalifikací nNa základě posouzení žádosti vydá uznávací orgán ČR rozhodnutí, kterým uzná odbornou kvalifikaci nebo npožaduje od žadatele před uznáním odborné kvalifikace splnění kompenzačních opatření nebo nzamítne žádost. nProti rozhodnutí uznávacího orgánu se lze odvolat. •Ž Á D O S T o u z n á n í • •odborné kvalifikace) - odborné kvalifikace a jiné způsobilosti1) • • •Název regulované činnosti: …………………………………………................................... •………………………………………………………………………………………………………… • •Zamýšlená forma výkonu regulované činnosti:) • jako zaměstnanec nebo v obdobném vztahu • jako odpovědný zástupce držitele živnostenského oprávnění • jako podnikatel ve formě živnosti • jako jiná osoba samostatně výdělečně činná • •Je činnost regulovaná ve Vašem státě původu/ve státě odkud přicházíte: • ano • ne • •Údaje o žadateli: •Jméno: ……………………………………………………………………………………………….. •Příjmení: ……………………………………………………………………………………………... •Pohlaví:1) muž - žena •Datum narození: ……………………………………………………………………………………. •Stát a místo narození:………………………………………………………………………………. •Státní příslušnost: …………………………………………………………………………………... •Adresa bydliště: …………………………………………………………………………………….. •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •Adresa pro doručování písemností:) ………………………………………………..……........... •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •Telefon domů: ………………………………………………………………………………………. •) Nehodící se škrtněte. •) Správný údaj označte v rámečku křížkem. •) Vyplnit jen v případě, že je odlišná od adresy bydliště. • •Mobilní telefon: ……………………………………………………………………………………… •Fax: …………………………………………………………………………………………………... •Email: ………………………………………………………………………………………………… • •Osobní údaje o rodinném příslušníku žadatele:) •Rodinný vztah k žadateli: ………………………………………………………………………….. •Jméno: ……………………………………………………………………………………………….. •Příjmení: ……………………………………………………………………………………………... •Pohlaví:1) muž - žena •Datum narození: ……………………………………………………………………………………. •Stát a místo narození: ……………………………………………………………………………… •Státní příslušnost: …………………………………………………………………………………... • •Údaje o zplnomocněném zástupci žadatele:) •Jméno: ……………………………………………………………………………………………….. •Příjmení: ……………………………………………………………………………………………... •Adresa: ………………………………………………………………………………………………. •Telefon: …………………………………………………………………………………………….... •Mobilní telefon: ……………………………………………………………………………………… •Fax: …………………………………………………………………………………………………... •Email: ………………………………………………………………………………………………… • •Údaje o dokladu o odborné kvalifikaci (diplom, osvědčení nebo jiný doklad): •Typ diplomu, osvědčení nebo jiného dokladu:) ………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •Číslo dokladu o odborné kvalifikaci: …………………………………………...…………………. •Datum vydání dokladu o odborné kvalifikaci: …..……………………………………………….. •Název, adresa a stát vzdělávacího zařízení: ……………………………………………………. •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •Doba trvání studia:……………………………………..………………………měsíců1) – let1) ) •Údaje o odborné praxi – předchozí výkon povolání/předmětné činnosti žadatelem:2) • ne • ano • v závislém postavení: • na plný úvazek: od……………..do…….…..……;celkem………...…...měsíců1) – let1) • na částečný úvazek: od…….……….do……….……;celkem…...…....měsíců1) – let1) • • v nezávislém nebo vedoucím postavení: od……………….…….do…………….………; • celkem………………..….……. měsíců1) – let1) • •Název, adresa a stát zaměstnavatele:) ..………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… •………………………………………………………………………………………………………… • •Doklady přiložené žadatelem k žádosti:2) • •A. Doklady prokazující totožnost žadatele: • průkaz totožnosti • doklad osvědčující státní příslušnost • plná moc pro osobu zastupující žadatele5) • •B. Doklady prokazující odbornou kvalifikaci: • diplom, osvědčení nebo jiný doklad • popis rozsahu a obsahu studia • doklad o odborné praxi • potvrzení uznávacího orgánu země původu o odborné kvalifikaci žadatele) •) V případě více zaměstnavatelů uvést všechny. •) Doložit jen v případě, že je povolání regulováno ve státě původu. • •C. Doklady prokazující jinou způsobilost: • bezúhonnost, nebo • skutečnost, že na majetek uchazeče nebyl prohlášen konkurs, nebo • skutečnost, že uchazeč vykonával činnost s péčí řádného hospodáře jako prokurista nebo jako statutární orgán nebo člen statutárního nebo jiného orgánu právnické osoby, na jejíž majetek byl prohlášen konkurs, nebo • skutečnost, že uchazeč nebyl postižen za správní delikt nebo za disciplinární nebo kárné provinění (např. v souvislosti s výkonem předmětné činnosti), nebo • zdravotní způsobilost uchazeče, nebo • finanční způsobilost pro výkon regulované činnosti uchazeče, nebo • pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou výkonem (při výkonu) předmětné činnosti • • •V ………………………………. dne …………………………… • • • …………………………………………………… • podpis žadatele • • • • • • • • •Informace pro žadatele: • •Průkaz totožnosti, doklad osvědčující státní příslušnost, doklad o odborné kvalifikaci a doklady o jiné způsobilosti se předkládají v originále nebo v kopii. • •Doklad o odborné kvalifikaci a doklady o jiné způsobilosti musí být přeložen do českého jazyka (pokud v něm není vydán nebo pokud mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak). • •Doklady o jiné způsobilosti, s výjimkou dokladu o finanční způsobilosti, nesmí být starší než 3 měsíce. • •Uznání odborné kvalifikace podléhá zpoplatnění; správní poplatek za vydání rozhodnutí o uznání odborné kvalifikace činí dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích 2.000,- Kč. Pokud jsou uznávacím orgánem profesní komory, je stanovena výše poplatku za uznání odborné kvalifikace předpisem této komory. •