Právo Evropské unie 12. Přednáška – Další oblasti úpravy práva EU (ochrana spotřebitele v EU, právo životního prostředí v EU) Spotřebitel nSoudní dvůr v rozhodnutích označuje spotřebitele jako člověka schopného bezmyšlenkového jednání. nVšech těchto skutečnosti může potom využít druhá smluvní strana a spotřebiteli stanovit pro něho nevýhodné podmínky. n Spotřebitel nS nimi však spotřebitel nemusel být dostatečně seznámen, nemusely mu být odpovídajícím způsobem vysvětleny. nProto právo EU klade velký důraz na přístup k odpovídajícím údajům, na ochranu před zavádějícími či nedostatečnými či nepřesnými propagačními materiály. n Ochrana spotřebitele nPět základních práv spotřebitelů: nprávo na ochranu zdraví a bezpečnosti nprávo na ochranu ekonomických zájmů nprávo na náhradu škody nprávo na informace a vzdělávání nprávo na zastupování n PODPORA INFORMOVANOSTI A VÝCHOVY SPOTŘEBITELŮ V EU n"Deset základních pravidel" ochrany spotřebitele v Evropské unii: n1. Nakupujte co chcete, kde chcete n2. Pokud je zboží vadné, vraťte ho n3. Vysoké standardy v oblasti bezpečnosti potravin n4. Informujte se o tom, co jíte n5. Smlouvy musí být vůči zákazníkům férové PODPORA INFORMOVANOSTI A VÝCHOVY SPOTŘEBITELŮ V EU n6. Spotřebitelé mohou někdy měnit svá rozhodnutí n7. Možnost jednoduššího porovnání cen n8. Spotřebitelé nemají dostávat zavádějící informace n9. Ochrana spotřebitele během dovolené n10. Účinné urovnávání přeshraničních sporů Směrnice 2001/95 no obecné bezpečnosti výrobků je především přispět k prevenci nehod, a tedy vzniku škody a minimalizovat jejich riziko. n Směrnice 2001/95 nBezpečným výrobkem je dle této směrnice každý výrobek, který za běžných nebo rozumně předvídatelných podmínek použití, včetně požadavků na životnost, a případně na uvedení do provozu, instalaci a údržbu, nepředstavuje žádné riziko nebo představuje pouze minimální rizika slučitelná s použitím výrobku a považovaná za přijatelná a odpovídající vysoké úrovni ochrany zdraví a bezpečnosti osob. n n Směrnice 2001/95 nVýrobce je povinen podávat spotřebitelů informace o výrobcích nutné k tomu, aby si mohli zhodnotit riziko vyplývající z používání výrobků. nDistributoři nesmějí dodávat výrobky, o nichž vědí nebo mají vědět, že nejsou bezpečné. n Směrnice 85/374 no sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se odpovědnosti za vadné výrobky nobsahuje především hmotněprávní úpravu odpovědnosti výrobce v situaci, kdy byla vadným výrobkem způsobena škoda. n Směrnice 85/374 nVadný výrobek je takový, který neposkytuje bezpečnost, kterou oprávněná osoba může s ohledem na všechny okolnosti očekávat. nVýrobcem se rozumí především výrobce finálního produktu nebo jeho součásti, výrobce resp. zpracovatel suroviny, dovozce výrobku do EU nebo dodavatel výrobku uvnitř EU. n Směrnice 85/374 nVýrobce se může v některých případech zprostit odpovědnosti: nVada neexistovala v době uvedení výrobku do oběhu nVada je důsledkem toho, že výrobce respektoval závazné předpisy nVada nemohla být zjištěna s ohledem na dosavadní vědecko-technické poznatky n Nařízení (EU) č. 1169/2011 nposkytování informací o potravinách spotřebitelům nOdpovědnost za poskytování nezbytných informací a zajištění jejich přesnosti, spočívá na výrobci, který pod svým názvem uvádí výrobek na trh. Pokud má sídlo mimo EU, má tuto odpovědnost dovozce. Nařízení (EU) č. 1169/2011 nNěkteré informace jsou povinné. Patří k nim název potraviny, seznam složek, čisté množství, datum použitelnosti, v případě potřeby návod k použití, název a adresa provozovatele a výživové údaje. nInformace o potravinách by pro veřejnost neměly být zavádějící, zejména vyvoláváním dojmu, že konkrétní potravina má zvláštní charakteristiky nebo účinky, které ve skutečnosti nemá. Tyto informace by měly být přesné, jasné a pro spotřebitele snadno srozumitelné Směrnice 2009/48/ES o bezpečnosti hraček nTato směrnice se vztahuje na výrobky navržené nebo určené, výlučně či nevýlučně, ke hraní dětem mladším 14 let. nVýrobci ve všech případech, kdy to je považováno za vhodné vzhledem k rizikům, která hračka představuje, provádějí za účelem ochrany zdraví a bezpečnosti spotřebitelů zkoušky vzorků hraček uváděných na trh. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1223/2009 ze dne 30. listopadu 2009 o kosmetických přípravcích nKosmetický přípravek je jakákoli látka nebo směs určená pro styk s vnějšími částmi lidského těla nebo se zuby a sliznicemi ústní dutiny, výhradně nebo převážně za účelem jejich čištění, parfemace, změny jejich vzhledu, jejich ochrany, jejich udržování v dobrém stavu nebo úpravy tělesných pachů. nKosmetický přípravek dodávaný na trh musí být bezpečný pro lidské zdraví. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech spotřebitelů nZa účelem sjednocení nesourodé právní úpravy, která mohla narušovat fungování vnitřního trhu EU/ES, dále zajištění vyšší právní jistoty a také aktualizace platných pravidel, byla v rámci rekodifikace přijata tato směrnice, která stanovuje jednotná pravidla pro společné aspekty jak smluv uzavřených na dálku, tak i smluv uzavřených mimo obchodní prostory. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech spotřebitelů nPro zjednodušení procesu odstoupení od smlouvy byl nově zaveden harmonizovaný vzorový formulář. nS výhradou výjimek uvedených v článku 16 je spotřebiteli poskytnuta lhůta 14 dnů pro odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku nebo smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory bez uvedení důvodu a bez vzniku jiných nákladů. Smlouva uzavřena mimo obchodní prostory njakákoli smlouva uzavřená mezi obchodníkem a spotřebitelem, která je např.: nuzavřena za současné fyzické přítomnosti obchodníka a spotřebitele v místě, které není obchodními prostorami obchodníka; nuzavřena během zájezdu organizovaného obchodníkem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží či služeb spotřebiteli; Smlouva uzavřena na dálku njakákoli smlouva uzavřená mezi obchodníkem a spotřebitelem v rámci organizovaného systému prodeje či poskytování služeb na dálku bez současné fyzické přítomnosti obchodníka a spotřebitele s výhradním použitím jednoho nebo více prostředků komunikace na dálku až do okamžiku uzavření smlouvy, včetně tohoto okamžiku; Směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách nstanovuje, že jsou zakázané smluvní podmínky. npodmínka, která nebyla individuálně sjednána, je považována za nepřiměřenou, jestliže v rozporu s požadavkem přiměřenosti způsobuje významnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran, které vyplývají z dané smlouvy, v neprospěch spotřebitele. Podmínky uznané za nepřiměřené jsou např. nzbavení se nebo omezení zákonné odpovědnosti prodávajícího nebo poskytovatele v případě smrti spotřebitele nebo újmy na jeho zdraví způsobených jednáním nebo opomenutím prodávajícího nebo poskytovatele; n Podmínky uznané za nepřiměřené jsou např. npovolení prodávajícímu nebo poskytovateli zrušit smlouvu na základě libovolného uvážení, jestliže stejné právo není vyhrazeno spotřebiteli, nebo možnost, aby si prodávající nebo poskytovatel v případě, že sám zrušuje smlouvu, ponechal částky zaplacené za služby, které ještě neposkytl; n Podmínky uznané za nepřiměřené jsou např. nzbavení spotřebitele práva podat žalobu nebo použít jiný opravný prostředek, zejména požadovat na spotřebiteli, aby předkládal spory výlučně rozhodčímu soudu, na který se nevztahují ustanovení právních předpisů, nebo bránění uplatnění tohoto práva, nepřiměřené omezování důkazů, které má spotřebitel k dispozici atd. n Směrnice 2018/1808 nSměrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018, kterou se mění směrnice 2010/13/EU o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb (směrnice o audiovizuálních mediálních službách) s ohledem na měnící se situaci na trhu. Směrnice 2018/1808 nČlenské státy zajistí, aby audiovizuální obchodní sdělení poskytovaná poskytovateli mediálních služeb, kteří spadají do jejich pravomoci, splňovala tyto požadavky naudiovizuální obchodní sdělení musí být snadno rozpoznatelná; skrytá audiovizuální obchodní sdělení se zakazují naudiovizuální obchodní sdělení nesmějí používat podprahové techniky naudiovizuální obchodní sdělení nesmějí n n Směrnice 2018/1808 nnarušovat lidskou důstojnost nobsahovat nebo podporovat diskriminaci na základě pohlaví, rasy nebo etnického původu, státní příslušnosti, náboženského vyznání nebo přesvědčení, zdravotního postižení, věku nebo sexuální orientace npodporovat chování ohrožující zdraví nebo bezpečnost npodporovat chování hrubě ohrožující ochranu životního prostředí Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/114/ES ze dne 12. prosince 2006 o klamavé a srovnávací reklamě nKlamavá reklama uvádí nebo je s to uvést spotřebitele v omyl a která tak může ovlivňovat ekonomické chování spotřebitelů nebo poškozovat jiné spotřebitele. nČlenské státy mají klamavou reklamu potírat, což se děje jejím zařazením mezi skutkové podstaty nekalé soutěže. n Klamavý charakter reklamy se posuzuje podle řady kritérií: nvlastností zboží nebo služeb (dostupnost, složení, charakter, výrobní postup, původ atd.), očekávaných výsledků použití nebo výsledků zkoušek provedených na zboží nebo službách; nceny nebo způsobu, jakým je cena vypočtena; npodmínek dodávání zboží a poskytování služeb; npodstaty, charakteristických rysů a práv zadavatele reklamy (totožnost a majetek, způsobilost a práva průmyslového a duševního vlastnictví atd.). n Srovnávací reklama nvýslovně nebo nepřímo označuje jiného soutěžitele nebo zboží či služby nabízené jiným soutěžitelem. nReklama tohoto typu je dovolena pouze tehdy, pokud není klamavá. Pak může být oprávněným prostředkem k informování spotřebitele v jeho zájmu. Směrnice 2015/2302 nSměrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU a o zrušení směrnice Rady 90/314/EHS Směrnice 2015/2302 nHlavní náležitosti cestovních služeb: ncestovní destinace, trasa a délka pobytu, včetně termínů a, je-li součástí ubytování, počet zahrnutých nocí ndopravní prostředky, jejich vlastnosti a kategorie, místa, data a časy odjezdu a návratu, trvání a místa zastávek a dopravní spojení nNení-li přesný čas ještě stanoven, informuje pořadatel a tam, kde je to relevantní, prodejce cestujícího o přibližném čase odjezdu a návratu Směrnice 2015/2302 numístění, hlavní rysy a případná turistická kategorie, do níž je podle pravidel země destinace ubytování zařazeno nstravování nnávštěvy, výlety nebo jiné služby zahrnuté v celkové ceně sjednané za souborné služby nzda jsou cesta nebo pobyt obecně vhodné pro osoby s omezenou schopností pohybu, a na žádost cestujícího přesné informace o vhodnosti cesty nebo pobytu s ohledem na potřeby cestujícího Směrnice 2015/2302 ncelková cena za souborné služby včetně daní a veškerých případných dalších poplatků i jiných nákladů nebo, nelze-li tyto náklady přiměřeným způsobem vyčíslit před uzavřením smlouvy, uvedení druhu dalších nákladů, jež mohou cestujícímu ještě vzniknout nzpůsob platby, včetně částky nebo procenta z ceny, jež mají být zaplaceny jako záloha, a časový rozvrh pro zaplacení zbývající části ceny, nebo finanční záruky, které musí cestující uhradit nebo poskytnout nobecné informace o pasových a vízových požadavcích, včetně přibližných lhůt pro vyřízení víz, a informace o zdravotních formalitách země určen Právo životního prostředí v EU nAčkoli politika životního prostředí náleží k nejmladším aktivitám EU, je prezentována jako jedno z nejdůležitějších témat agendy institucí EU, které významným způsobem zasahuje a ovlivňuje i legislativní dění v dalších oblastech. Právo životního prostředí v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Cíle politiky ochrany životního prostředí nPolitika EU v oblasti životního prostředí přispívá k sledování následujících cílů: n- zachování, ochrana a zlepšování kvality životního prostředí, n - ochrana lidského zdraví, n - uvážlivé a racionální využívání přírodních zdrojů, n - podpora opatření na mezinárodní úrovni, určených k řešení regionálních a celosvětových problémů životního prostředí. n Právo životního prostředí v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Cíle však lze při jejich realizaci omezit nPři přípravě politiky v oblasti životního prostředí přihlédne EU k: n - dostupným vědeckým a technickým údajům, n - podmínkám životního prostředí v různých regionech EU, n - možnému prospěchu a nákladům plynoucím z činnosti nebo nečinnosti, n - hospodářskému a sociálnímu rozvoji EU jako celku a vyváženému rozvoji jeho regionů. n Právo životního prostředí v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Hlavní zásady politiky životního prostředí nPolitika EU v oblasti životního prostředí je zaměřena na vysokou úroveň ochrany, přičemž přihlíží k rozdílné situaci v jednotlivých regionech EU. nJe založena na zásadách obezřetnosti a prevence, odvracení ohrožení životního prostředí především u zdroje a na zásadě "znečišťovatel platí". n Právo životního prostředí v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Ekoznačka EU nV EU a Evropském hospodářském prostoru se můžete setkat se symbolem Ekoznačky EU v podobě stylizované květiny. nKvětina je udělována výrobkům a službám šetrným vůči životnímu prostředí. nOstatní ekologické značky vyjadřují šetrnost v užším měřítku - např. recyklovatelnost nebo energetickou úspornost. Právo životního prostředí v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Ekoznačka EU n n ekoznacky-492acb84b0de3_275x183 Právo životního prostředí v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Ekoznačka EU nPřísná ekologická kritéria existují pro více než 23 kategorií výrobků a služeb. nNa Květinu tak můžete narazit na domácích spotřebičích, počítačích, oděvech a obuvi, čistících prostředcích, také u turistických ubytovacích služeb a služeb kempů.