Makroekonomie 3+2, EVSNPMABMI Hospodářský cyklus a ekonomický růst Ing. Kamila Turečková, Ph.D. Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné 8 Hospodářský cyklus –Ekonomický cyklus – krátkodobé kolísání skutečného agregátního výstupu ekonomiky (reálného produktu, HDP) okolo dlouhodobého vývojového trendu (potenciální produkt). –tato fluktuace je objektivně dokumentovatelná, opakovaně pozorovatelná a nepravidelná co do délky i rozsahu –každý cyklus je jedinečný a neopakovatelný –2 typy cyklů dle typu produktu, který má kolísat: –kolísání skutečného kolem potenciálu – v důsledku výkyvů agregátní poptávky –kolísání samotného potenciálu – kolísání ekonomické aktivity zejména skrze agregátní nabídku (produkční chování firem) –typy cyklů (tradiční členění, „historický pohled“, dnes již neplatí) 1.Kitchinovy [kičinovy] cykly, krátkodobé, 36-40 měsíců, výkyvy v zásobách, sezónních událostech, rozpracované výrobě 2.Juglarovy [džaglerovy] cykly, střednědobé, 10-11 let, výkyvy v investicích do fixního kapitálu, např. do strojů a zařízení 3.Kondratěvovy (Kuznětsovy) cykly, dlouhodobé, 50-60 let, změny v technologiích a inovacích, politických jevech (války, revoluce), objevy nových nalezišť strategických surovin Perioda: počet měsíců mezi body zvratu v průběhu cyklického pohybu (např. mezi 2 vrcholy) Amplituda: počet měsíců mezi horním a dolním bodem zvratu (mezi vrcholem a sedlem) pro hospodářský cyklus je charakteristické neměnné střídání čtyř fází: 1.expanze, konjunktura – tvoří ji oživení a obnova 2.kontrakce – tvoří ji recese nebo deprese 3.dno (sedlo) – lokální minimum jednoho cyklu 4.vrchol – lokální maximum jednoho cyklu 5. boom: období vysoké hospodářské prosperity recese: pokles ekonomické aktivity trvající déle než 6 měsíců hospodářská krize: pokles ekonomické aktivity trvající déle než 1 rok (není totéž co finanční krize!!!) produkt, výstup ekonomiky (HDP): (1) skutečný produkt (Y); rovnovážný produkt (YE) a (3) potenciální produkt (Y*) skutečný produkt dále členíme na produkt reálný a nominální mezera (GAP) produktu: expanzivní mezera: skutečný produkt je větší než produkt potenciální (Y>Y*), vznikají inflační tlaky recesní mezera: skutečný produkt je menší než produkt potenciální (Y