ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNÍ OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 2 NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRÁVNÍ PŘEDPISY: qÚstava ČR (ústavní zákon č. 1/1993 Sb.) qústavní zákon č. 347/1997 Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků, ve znění p. p. qzákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění p. p. qzákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění p. p. qzákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění p. p. qzákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění p. p. qzákon č. 491/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění p. p. qzákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění p. p. qzákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění p. p. qzákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění p. p. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 3 ÚSTAVNÍ ZÁKLADY ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY Čl. 8 Ústavy ČR: Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků. Hlava sedmá Ústavy ČR – Územní samospráva (čl. 99 – 105): Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem. Obec je samostatně spravována zastupitelstvem. Vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem. Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. Členové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. Funkční období zastupitelstva je čtyřleté. Zákon stanoví, za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období. Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku. Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 4 SYSTEMATIKA ZÁKONA O OBCÍCH ČÁST PRVNÍ – OBECNÍ ZŘÍZENÍ (§ 1 – 146) Hlava I – Obecná ustanovení (§ 1 – 34a) Hlava II – Samostatná působnost obce (§ 35 – 60) Hlava III – Přenesená působnost (§ 61 – 66c) Hlava IV – Orgány obce (§ 67 – 111) Hlava V – Orgány zastupitelstva obce a rady obce (§ 117 – 122) Hlava VI – Dozor (§ 123 – 128) Hlava VII – Kontrola výkonu samostatné a přenesené působnosti (§ 129 – 129c) Hlava VIII – Statutární města (§ 130 – 146) ČÁST DRUHÁ – USTANOVENÍ SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ (§ 147 – 152) ČÁST TŘETÍ – ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ (§ 153 – 155) JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 5 SYSTEMATIKA ZÁKONA O KRAJÍCH JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 6 CHARAKTERISTIKA OBCE: -základní územní samosprávné společenství občanů, -základní jednotka územní samosprávy, -veřejnoprávní korporace (nestátní subjekty, právnické osoby veřejného práva; společenství osob spojených společnými cíli při realizaci veřejných zájmů, jež je státem schváleno a jemuž je přiznána právní subjektivita; zřizují se, resp. jejich právní postavení se zakládá zákonem) - -podstatu obce charakterizují 3 hlavní znaky: §územní základ, tzn. vlastní území obce §osobní základ, tzn. existence občanů obce §věcný základ, tzn. výkon působnosti obce JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 7 CHARAKTERISTIKA KRAJE -vyšší jednotka územní samosprávy Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů: § 1: Kraj je územním společenstvím občanů, které má právo na samosprávu. § 2: Kraj je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu. Kraj vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. •územní samosprávné společenství občanů, •veřejnoprávní korporace, právnická osoba veřejného práva, •vlastní majetek, hospodaří podle schváleného rozpočtu, •pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů •zakládá a zřizuje právnické osoby a organizační složky •vydává právní předpisy kraje (obecně závazné vyhlášky a nařízení kraje) JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 8 OBEC → MĚSTO → MĚSTYS OBEC: základní jednotka územní samosprávy MĚSTO: •obec, která byla městem ke dni nabytí účinnosti zákona •obec, která má alespoň 3000 obyvatel, pokud tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády •obec, která byla městem před 17. 5. 1954, pokud tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády MĚSTYS: •obec, která byla městysem před 17. 5 1954, pokud tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády •obec, u které tak stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 9 STATUTÁRNÍ MĚSTO zákon umožňuje převést určitý výkon působnosti na městské obvody/městské části – statutem, který má podle zákona např. obsahovat: •výčet obvodů/částí a vymezení jejich území, •vymezení pravomocí orgánů města a orgánů obvodů/částí •majetek města, který se svěřuje obvodům/částem a rozsah oprávnění s ním nakládat •rozsah oprávnění obvodů/částí zakládat, zřizovat a rušit právnické osoby a organizační složky ......... •orgány statutárního města – namísto starosty a obecního úřadu se užívá označení – primátor, magistrát; ostatní označení orgánů je stejné jako u měst. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 10 OBČANÉ OBCE •fyzická osoba, státní občan ČR, přihlášen k trvalému pobytu v obci •občan obce, který dosáhl 18 let, má právo zejména: §volit a být volen do zastupitelstva obce §hlasovat v místním referendu §vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce své stanovisko §nahlížet do rozpočtu a závěrečného účtu obce a do zápisů (zastupitelstvo) a usnesení (zastupitelstvo, rada, výbory, komise), pořizovat výpisy §podávat podněty (lhůta k vyřízení nejdéle 60 dnů, u zastupitelstva nejdéle 90 dnů) •oprávnění občana obce má i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je v obci hlášena k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva •určitá oprávnění mají rovněž fyzické osoby vlastnící na území obce nemovitost JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 11 OBČANÉ KRAJE § fyzická osoba, státní občan ČR, přihlášen k trvalému pobytu v některé obci nebo na území vojenského újezdu v územním obvodu kraje § občan kraje, který dosáhl 18 let, má dle § 12 zákona právo zejména: ü volit a být volen do zastupitelstva kraje ü vyjadřovat na zasedání zastupitelstva kraje svá stanoviska ü nahlížet do rozpočtu a závěrečného účtu kraje a do zápisů (zastupitelstvo) a usnesení (zastupitelstvo, rada, výbory, komise), pořizovat výpisy ü podávat podněty (lhůta k vyřízení nejdéle 60 dnů, u zastupitelstva nejdéle 90 dnů) ü hlasovat v krajském referendu § tato oprávnění mají rovněž fyzické osoby starší 18 let vlastnící na území kraje nemovitost (mimo práva volit a být volen do zastupitelstva a hlasovat v krajském referendu - srov. § 12 odst. 3). JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 12 PŮSOBNOST OBCE V ČR se uplatňuje smíšený model veřejné správy – orgány veřejné správy (ÚSC) vykonávají jak samosprávu (samostatnou působnost), tak státní správu (přenesenou působnost) Samostatná – věci v zájmu obce a jejích občanů. Přenesená – svěřený výkon státní správy. Nestanoví-li zákon, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o působnost samostatnou! Proč rozlišovat samostatnou a přenesenou působností? •vázanost orgánů obce při výkonu působnosti •příslušnost k provedení kontroly a dozoru •možnosti převodu působnosti •poskytování příspěvku na výkon státní správy aj. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 13 SAMOSTATNÁ PŮSOBNOST OBCE •věci v zájmu obce a jejích občanů •obec se při jejím výkonu řídí: § zákonem (při vydávání OZV) a § také jinými právními předpisy vydanými na základě zákona (ostatní záležitosti) •hospodaření obce (zákon stanoví základní zásady) §účelné a hospodárné využívání majetku obce, péče o jeho zachování a rozvoj §ochrana majetku před zničením, odcizením, zneužitím, např. povinnost uplatňovat náhradu škody §zákaz ručení za závazky fyzických nebo právnických osob (s výjimkami), sankce neplatnosti §zveřejnění záměru při nakládání s nemovitým majetkem (převody, nájmy) §doložka osvědčující právní úkon obce, neplatnost právních jednání §sestavení rozpočtu a hospodaření podle něj §přezkoumání hospodaření obce JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 14 SPOLUPRÁCE OBCÍ obce – mají právo být členy dobrovolného svazku obcí za účelem ochrany a prosazování svých společných zájmů; svazek je právnickou osobou, zapisuje se do rejstříku, který vede krajský úřad Předmětem činnosti svazku obcí mohou být zejména •úkoly v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, veřejného pořádku, ochrany životního prostředí, cestovního ruchu a péče o zvířata, •zabezpečování čistoty obce, správy veřejné zeleně a veřejného osvětlení, shromažďování a odvozu komunálních odpadů a jejich nezávadného zpracování, využití nebo zneškodnění, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod, •zavádění, rozšiřování a zdokonalování sítí technického vybavení a systémů veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti daného území, •úkoly v oblasti ochrany ovzduší, úkoly související se zabezpečováním přestavby vytápění nebo ohřevu vody tuhými palivy na využití ekologicky vhodnějších zdrojů tepelné energie v obytných a jiných objektech ve vlastnictví obcí, •provoz lomů, pískoven a zařízení sloužících k těžbě a úpravě nerostných surovin, •správa majetku obcí, zejména místních komunikací, lesů, domovního a bytového fondu, sportovních, kulturních zařízení a dalších zařízení spravovaných obcemi. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 15 PŘENESENÁ PŮSOBNOST OBCE •svěřený výkon státní správy •vykonává: üobecní úřad üzvláštní orgán ükomise rady obce •obec se při jejím výkonu řídí: üzákony a jinými právními předpisy (při vydávání nařízení) a üv ostatních případech též 1. usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů 2. opatřeními přijatými při kontrole výkonu přenesené působnosti •podle rozsahu výkonu přenesené působnosti rozlišujeme: üobce (obce I) üobce s pověřeným obecním úřadem (obce II) üobce s rozšířenou působností (obce III, ORP) üobce s matričními/stavebními úřady JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 16 PŮSOBNOST KRAJE SAMOSTATNÁ PŘENESENÁ = věci v zájmu kraje a jeho občanů = svěřený výkon státní správy Nestanoví-li zákon, že jde o přenesenou působnost kraje, platí, že jde vždy o působnost samostatnou (§ 4). Obdobně jako u obcí, jen mezi kraji nejsou rozdíly v rozsahu výkonu přenesené působnosti (neexistují tedy žádné kategorie krajů) JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 17 SAMOSTATNÁ PŮSOBNOST KRAJE § věci v zájmu kraje a jeho občanů § kraj se při jejím výkonu řídí zákonem (při vydávání OZV) a také jinými právními předpisy vydanými na základě zákona (ostatní záležitosti) § patří sem hospodaření kraje: qzejm. § 17 – § 23 zákona o krajích (nejen tam – i další ust. a předpisy –zákon č. 248/2000 Sb., zákon č. 250/2000 Sb., NOZ), qvyužívání majetku kraje, péče o zachování a rozvoj, qochrana majetku před zničením, odcizením, zneužitím, uplatňovat např. náhradu škody, qzákaz ručení za závazky fyzických nebo právnických osob (s výjimkami), sankce neplatnosti, qzveřejnění záměru při nakládání s nemovitým majetkem (převody, nájmy) 30 dnů na úřední desce, sankce neplatnosti, qdoložka osvědčující právní jednání kraje, qneplatnost právních jednání, které vyžadují schválení zastupitelstvem nebo radou, bez jejich předchozího schválení, qpřezkoumání hospodaření kraje - hospodaření kraje přezkoumává Ministerstvo financí – obce mají možnost volby mezi auditorem a krajským úřadem – cca 70% obcí volí krajský úřad. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 18 PŘEVOD PŘENESENÉ PŮSOBNOSTI OBCE •veřejnoprávní smlouvy Øpísemná forma Øsouhlas příslušného orgánu (KÚ, MV) Øpovinnost zveřejnění (úřední deska, Věstník) • •rozhodnutí o převodu Ø neplnění povinností (žádost) Ø rozhodnutí příslušného orgánu (KÚ, MV) Ø povinnost zveřejnění JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 19 PRÁVNÍ PŘEDPISY OBCE/KRAJE 1.obecně závazné vyhlášky • vydávané v samostatné působnosti •vydává zastupitelstvo obce 2.nařízení •vydávaná v přenesené působnosti •vydává rada obce (v obcích, kde se rada obce nevolí, je vydává zastupitelstvo obce) •na základě zákonného zmocnění mohou nařízení pro svůj správní obvod vydávat také obce s rozšířenou působností Povinnost obce zaslat obecně závaznou vyhlášku MV a nařízení obce KÚ. MV – dozor nad OZV obcí (soulad se zákonem); výzva obci ke zjednání nápravy; náprava do 60 dnů nezjednána – MV pozastaví účinnost a stanoví lhůtu k nápravě; náprava nezjednána – MV návrh Ústavnímu soudu na zrušení. KÚ – dozor nad nařízeními obcí (soulad se zákonem nebo jiným právním předpisem); výzva obci ke zjednání nápravy; náprava do 60 dnů nezjednána – KÚ pozastaví účinnost a stanoví lhůtu k nápravě; náprava nezjednána – ředitel KÚ návrh Ústavnímu soudu na zrušení. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 20 ORGÁNY OBCE • ZASTUPITELSTVO OBCE • RADA OBCE • STAROSTA • OBECNÍ ÚŘAD • ZVLÁŠTNÍ ORGÁN ZŘÍZENÝ PODLE ZÁKONA • OBECNÍ POLICIE •KOMISE RADY OBCE SE SVĚŘENÝM VÝKONEM STÁTNÍ SPRÁVY DĚLBA PRAVOMOCÍ PŘI VÝKONU SAMOSTATNÉ PŮSOBNOSTI OBCE VYHRAZENÁ PRAVOMOC vzastupitelstva obce vrady obce vstarosty JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 21 ORGÁNY KRAJE ØZASTUPITELSTVO KRAJE Ø RADA KRAJE Ø HEJTMAN KRAJE Ø KRAJSKÝ ÚŘAD Ø ZVLÁŠTNÍ ORGÁN ZŘÍZENÝ PODLE ZÁKONA DĚLBA PRAVOMOCÍ PŘI VÝKONU SAMOSTATNÉ PŮSOBNOSTI KRAJE § VYHRAZENÁ PRAVOMOC Øzastupitelstva kraje, Ørady kraje, Øhejtmana kraje JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 22 ZASTUPITELSTVO OBCE •podle počtu obyvatel obce má od 5 až do 55 členů •pravomoci jsou uvedeny v § 84 a 85 •vykonává vyhrazené pravomoci - pouze provádění rozpočtových opatření může svěřit radě obce •může si vyhradit další pravomoci (nejsou-li vyhrazeny radě) •není-li rada obce, vykonává některé z pravomocí vyhrazených jinak radě •rozhoduje o zrušení usnesení rady pozastavených starostou pro jejich nesprávnost • zřizuje výbory jednání zastupitelstva obce: üveřejné üschází se podle potřeby, nejméně jednou za 3 měsíce ükoná se v územním obvodu obce üsvolává a zpravidla řídí starosta, řídí se jednacím řádem ük přijetí usnesení nutný souhlas nadpoloviční většiny všech členů üinformace o konání üzápis JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY . 23 ZASTUPITELSTVO KRAJE § nejvyšší orgán kraje, voleno z občanů kraje a občany kraje, 4 leté funkční období § v MSK tvořeno 65 členy • do 600 000 obyvatel 45 členů – ZLN, PLZ, KV, LIB, VYS, KH, PAR • nad 600 000 do 900 000 obyvatel 55 členů – OLM, JČ, ÚST • nad 900 000 obyvatel 65 členů - MSK, STČ, JMK § pravomoci jsou uvedeny zejména v § 35 a 36 zákona o krajích § § vykonává vyhrazené pravomoci, může si vyhradit další pravomoci (nejsou-li vyhrazeny radě - § 37) § volí radu kraje (hejtmana, náměstky hejtmana a další členy rady), ukládá jim úkoly, stanoví počet uvolněných členů zastupitelstva, zřizuje výbory zastupitelstva kraje (MSK - 12) a volí jejich členy § rozhoduje o zrušení usnesení rady pozastavených hejtmanem pro jejich nesprávnost (§ 35 odst. 3, § 62) § volí zástupce kraje do výborů regionálních rad regionů soudržnosti JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY . 24 ZASTUPITELSTVO KRAJE – JEDNÁNÍ § zasedání zastupitelstva kraje: ü veřejné, ü ü schází se podle potřeby, nejméně jednou za 3 měsíce, ü ü svolává a zpravidla řídí hejtman kraje, ü ü krajský úřad zveřejňuje informace o místě a době konání a navrženém programu 10 dnů předem (výklad 10x24 hod.), ü ü řídí se jednacím řádem, ü ü podmínkou hlasování je přítomnost nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva, ü ü k přijetí usnesení nutný souhlas nadpoloviční většiny všech členů, ü ü zápis – po jeho podepsání hejtmanem kraje a zvolenými ověřovateli je uložen k nahlédnutí na POR a upravená verze zveřejněna na webu, ü üpřímé přenosy a záznamy ze zasedání a materiály pro zasedání na webu kraje – od září 2013 JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 25 RADA OBCE •pravomoci jsou uvedeny v § 102 • •zabezpečuje rozhodování ve věcech v samostatné působnosti, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo • •nemůže svěřit starostovi ani obecnímu úřadu pravomoci podle § 102 odst. 2, s výjimkou: Øukládání pokut ve věcech samostatné působnosti Øuzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce •v obcích, kde se rada nevolí, vykonává její pravomoc starosta - s výjimkami stanovenými zákonem •zřizuje komise •stanoví rozdělení pravomocí v obecním úřadu, schvaluje organizační řád Jednání rady obce: Øneveřejné Øschází se podle potřeby Øřídí se jednacím řádem Øk přijetí usnesení nutný souhlas nadpoloviční většiny všech členů Øzápis JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 26 RADA KRAJE § výkonný orgán kraje v samostatné působnosti, volena zastupitelstvem, § do/nad 600 000 obyvatel 9/11 členů RK, § v MSK je tvořena 11 členy – hejtman kraje, 7 náměstků hejtmana a 3 další členové rady, §pravomoci jsou uvedeny zejména v § 59 zákona o krajích, §zabezpečuje rozhodování ve věcech v samostatné působnosti, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu kraje nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo - § 59 odst. 3, § zřizuje komise rady kraje a volí jejich členy, § některé z pravomocí může rada kraje podle § 59 odst. 4 svěřit hejtmanovi kraje nebo krajskému úřadu, § ukládá krajskému úřadu úkoly v oblasti samostatné působnosti a kontroluje jejich plnění. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 27 RADA KRAJE – JEDNÁNÍ § schůze rady kraje: • neveřejné, • schází se podle potřeby (v MSK zpravidla 1x za dva týdny, nelze korespondenčně), • k přijetí usnesení nutný souhlas nadpoloviční většiny všech členů, • zápis - podepisuje hejtman kraje nebo náměstek hejtmana spolu s ověřovateli; do 10 dnů; musí být uložen u krajského úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva; o námitkách člena rady proti zápisu rozhoduje nejbližší schůze rady, • připravuje návrhy pro jednání zastupitelstva kraje, • v souladu se schváleným jednacím řádem, • specifikum - výkon působnosti valné hromady jako jediného akcionáře a. s., resp. společníka obchodní společnosti. ORGÁNY ZASTUPITELSTVA A RADY OBCE JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 28 •Zastupitelstvo obce • §zřizuje výbory • üiniciativní a kontrolní orgány ZO üpředsedou výboru je vždy člen ZO (výjimka – osadní výbor) üpovinně se zřizuje vždy výbor kontrolní a výbor finanční (v případě naplnění zákonných podmínek i výbor pro národnostní menšiny) • • •Rada obce • §zřizuje komise • üiniciativní a poradní orgány RO • JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 29 VÝBORY ZASTUPITELSTVA A KOMISE RADY KRAJE Zastupitelstvo kraje §zřizuje výbory (iniciativní a kontrolní orgány ZK) §§ 76 a násl. ZoK §vždy výbor finanční, výbor kontrolní a výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost §při splnění zákonných podmínek i výbor pro národnostní menšiny §vydává jednací řád výborů (součástí JŘ ZK) • Rada kraje §zřizuje komise (iniciativní a poradní orgány RK) §§ 80 ZoK §pro volební období 2012-2016 v MSK zřízeno 8 komisí §vydala jednací řád komisí (součástí JŘ RK) § JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 30 STAROSTA OBCE •pravomoci jsou uvedeny v § 103 a 104 •zastupuje obec navenek •je v čele obecního úřadu mezi jinými úkoly: qjmenuje a odvolává tajemníka obecního úřadu qodpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce qrozhoduje o záležitostech samostatné působnosti obce svěřených mu radou obce qzřizuje zvláštní orgány pro výkon přenesené působnosti qmůže pozastavit výkon usnesení rady obce qv obci, kde se nevolí rada obce, plní většinu jejích úkolů qv obci, kde není tajemník obecního úřadu, plní jeho úkoly •zastupuje ho místostarosta •plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva obce a tajemníkovi obecního úřadu JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 31 HEJTMAN KRAJE § pravomoci jsou uvedeny v § 61 a 62 § zastupuje kraj navenek (není ale statutárním orgánem kraje) § mezi jinými úkoly: • jmenuje a odvolává po předchozím souhlasu ministra vnitra ředitele krajského úřadu; sankce neplatnosti, • odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření kraje, • zřizuje zvláštní orgány pro výkon přenesené působnosti, • může pozastavit výkon usnesení rady kraje, má-li za to že je nesprávné, • odpovídá za informování občanů o činnosti kraje, • podepisuje právní předpisy kraje (spolu s náměstkem hejtmana), • vykonává další úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti kraje svěřené mu zastupitelstvem, radou nebo zákonem. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 32 HEJTMAN KRAJE § zastupuje ho náměstek hejtmana § plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva kraje a řediteli krajského úřadu – za tím účelem hejtman vydává „pokyny“, ve kterých ve vztahu k těmto osobám upravuje: • pracovní dobu, • pracovní cesty, • používání motorových vozidel ve vlastnictví kraje, • způsob čerpání dovolené na zotavenou, • organizaci a financování stravování, • bezpečnost a ochranu zdraví při práci, • požární ochranu, • popř. další ustanovení. §v povolebním mezidobí - dosavadní hejtman v období ode dne voleb do zastupitelstva do zvolení nového hejtmana nebo náměstka hejtmana vykonává pravomoci podle § 61; v tomto období vykonávají své pravomoci též dosavadní náměstci hejtmana a ostatní členové rady; §organizuje integrovaný záchranný systém v kraji; koordinuje záchranné a likvidační práce při řešení mimořádné události (zákon č. 239/2000 Sb.). JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 33 NÁMĚSTEK HEJTMANA KRAJE § není orgánem kraje, § je členem rady kraje, volen zastupitelstvem kraje, § zastupuje hejtmana v době nepřítomnosti a v době, kdy nevykonává funkci, § zastupitelstvo rovněž stanoví pořadí, ve kterém náměstci hejtmana kraje zastupují a svěřilo náměstkům hejtmana kraje úkoly, § činí za kraj úkony, ke kterým jsou ze zákona nebo na základě úkolu zastupitelstva, rady či pověření hejtmana kraje oprávněni, podepisují např. • smlouvy v jim svěřené oblasti, • právní předpisy kraje v jim svěřené oblasti, • platové dekrety ředitelům příspěvkových organizací kraje , • dodatky zřizovacích listin příspěvkových organizací kraje, • zápis ze schůze rady či zasedání zastupitelstva. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 34 OBECNÍ ÚŘAD •plní úkoly v samostatné působnosti uložené zastupitelstvem nebo radou, pomáhá výborům a komisím •vykonává přenesenou působnost s výjimkou věcí v působnosti jiného orgánu obce •tvoří jej starosta, místostarostové, tajemník a ostatní zaměstnanci; v čele je starosta •člení se na odbory a oddělení • TAJEMNÍK OBECNÍHO ÚŘADU •v obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností; ostatní obce mohou funkci zřídit •je zaměstnancem obce •kompetence: ozajišťuje výkon přenesené působnosti oplní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele ostanoví platy zaměstnanců ovydává spisový řád, skartační plán a pracovní řád a další vnitřní směrnice, nevydává- li je rada obce •za plnění úkolů svěřených obecnímu úřadu odpovídá starostovi JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 35 KRAJSKÝ ÚŘAD § plní úkoly v samostatné působnosti uložené zastupitelstvem nebo radou, napomáhá činnosti výborů a komisí, § vykonává přenesenou působnost s výjimkou věcí v působnosti jiného orgánu kraje: • přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obcí, • poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím, vykonává dozor nad přenesenou působností obcí, • organizuje kontroly výkonu přenesené působnosti obcí. § tvoří jej ředitel a zaměstnanci kraje zařazení do krajského úřadu, § člení se na odbory a oddělení . JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 36 ŘEDITEL KRAJSKÉHO ÚŘADU § za plnění úkolů svěřených krajskému úřadu odpovídá hejtmanovi, § zastupuje jej zástupce ředitele – určuje ředitel po projednání s hejtmanem, § kompetence - § 69 • zúčastňuje se zasedání zastupitelstva a rady s hlasem poradním, • plní úkoly uložené mu zastupitelstvem, radou nebo hejtmanem, • zajišťuje výkon přenesené působnosti, • plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči zaměstnancům kraje zařazeným do krajského úřadu; stanoví platy zaměstnanců; je nadřízeným zaměstnanců a kontroluje jejich činnost, • vydává zejména: organizační a pracovní řád, spisový řád a skartační řád krajského úřadu. Plní další úkoly vyplývající ze speciálních právních předpisů: - z volebních zákonů, -ze zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, -ze zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, - ze zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 37 ZVLÁŠTNÍ ORGÁNY OBCE Zvláštní orgán se zřizuje podle zákona (viz § 106 obecního zřízení) -pro výkon přenesené působnosti, -zřizuje ho starosta, který rovněž jmenuje a odvolává členy. Příklady zvláštních orgánů obce: •přestupková komise •povodňová komise - § 79 odst. 1 vodního zákona – u ORP zřizuje povinně starosta (v tomto případě vykonává státní správu pro celý správní obvod obce s rozšířenou působností), u jiných obcí může zřídit rada obce (§ 78 odst. 1 zákona). JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 38 ZVLÁŠTNÍ ORGÁN KRAJE ZŘÍZENÝ PODLE ZÁKONA § podle § 65 odst. 1 zákona o krajích - hejtman zřizuje pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány, pokud tak stanoví zvláštní zákon; § § Výslovně se o tom, že se jedná o zvláštní orgán kraje nezmiňuje žádný právní předpis. § § V zákoně č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) – jsou uváděny: - Bezpečnostní rada kraje - je koordinačním orgánem pro přípravu na krizové situace (§ 24 odst. 1 krizového zákona) – min. 2x ročně, - Krizový štáb kraje – hejtman kraje zřizuje k řešení krizových situací krizový štáb kraje jako svůj pracovní orgán (§ 14 odst. 2 písm. b) krizového zákona) – svoláván operativně. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 39 OBECNÍ POLICIE •obce mohou zřizovat obecní policii, •je orgánem obce, •zřízení a činnost obecní policie upravuje zvláštní zákon – tj. zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, •zřizovat a rušit obecní policii je vyhrazeno zastupitelstvu obce, a to obecně závaznou vyhláškou, •obecní policii řídí starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce; na návrh této osoby zastupitelstvo obce může pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka, •obecní policie zejména zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce, •obec nebo obce, které nezřídily obecní policii, mohou uzavřít s jinou obcí v témže kraji, která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat úkoly stanovené tímto nebo zvláštním zákonem na území obce nebo obcí, které obecní policii nezřídily a jsou smluvními stranami této smlouvy. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 40 VZÁJEMNÉ VZTAHY OBCÍ A KRAJE § povinnosti obce vůči kraji: ü zasílat neprodleně po vyhlášení nařízení obce, ü poskytnout na požádání bezplatně informace pro výkon působnosti kraje, ü svolat zastupitelstvo, požádá-li o to hejtman kraje, ü udělit na zasedání zastupitelstva obce slovo zástupci kraje, ü projednat s ředitelem krajského úřadu některé záležitosti (jmenování a odvolání tajemníka obecního úřadu, svěření výkonu přenesené působnosti komisi rady obce), ü řídit se při výkonu přenesené působnosti návrhy opatření uloženými krajským úřadem v rámci kontroly výkonu přenesené působnosti. § povinnosti kraje vůči obcím: ü předem projednat s obcí návrhy na opatření dotýkající se působnosti obce (je-li to možné), ü poskytnout bezplatně informace pro výkon působnosti obce, ü poskytovat odbornou a metodickou pomoc, ü kontrolovat (dozorovat) v zákonem stanovených mezích činnost orgánů obce. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 41 VZÁJEMNÉ VZTAHY OBCÍ A KRAJE § Rozhodovací a schvalovací pravomoc krajského úřadu ve vztahu k obcím: ü na návrh obce rozhoduje o oddělení části obce, ü uděluje souhlas s uzavřením veřejnoprávních smluv obcemi: - podle zákona o obcích, - podle zákona o obecní policii, - podle správního řádu, ü rozhoduje o převodu přenesené působnosti z obce na pověřený obecní úřad v případě, že obec působnost neplní, ü zruší opatření orgánu obce v přenesené působnosti, je-li v rozporu se zákonem a obec na výzvu nezjedná jeho nápravu, ü přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obcí, ü ředitel krajského úřadu vydává souhlas se jmenováním a odvoláním tajemníka obecního úřadu, ü ředitel krajského úřadu v zákonem stanovených případech vyslovuje zánik mandátu člena zastupitelstva obce. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 42 ZÁKON č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Upravuje podmínky pro: § poskytování podpory regionálnímu rozvoji a s tím související působnost ústředních správních úřadů, krajů a obcí, § koordinaci a realizaci podpory hospodářské, sociální a územní soudržnosti, § činnost evropského seskupení pro územní spolupráci v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie Definuje pojem REGION = územní celek, vymezený územními obvody krajů a obcí, jehož rozvoj může být podporován podle tohoto zákona. Vymezuje působnost krajů a obcí a při podpoře regionálního rozvoje. Zřizuje REGIONY SOUDRŽNOSTI, jejichž územní vymezení je totožné s územními statistickými jednotkami NUTS 2. V území regionů soudržnosti zřizuje regionální rady, které jsou právnickými osobami a vykonávají působnost v oblasti veřejné správy. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 43 ZÁKON č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Orgány Regionální rady jsou výbor Regionální rady (dále jen "výbor"), předseda Regionální rady (dále jen "předseda") a úřad Regionální rady (dále jen "úřad"). Členy výboru volí z řad svých členů zastupitelstva krajů, které tvoří region soudržnosti. Je-li region soudržnosti tvořen jedním krajem, má výbor 15 členů. Je-li region soudržnosti tvořen více kraji, je každý kraj ve výboru zastoupen 8 členy. Zastupitelstvo kraje může člena výboru odvolat. Výbor volí a odvolává z řad svých členů předsedu a místopředsedy. V případě regionu soudržnosti tvořeného více kraji se počet místopředsedů stanoví tak, aby každý kraj měl ve výboru své zastoupení buď na místě předsedy, nebo místopředsedy. Předseda je statutárním orgánem Regionální rady a zastupuje ji navenek. Ze své činnosti je odpovědný výboru. Úřad je výkonným orgánem Regionální rady, který zabezpečuje veškeré úkoly spojené s funkcí řídícího orgánu Regionálního operačního programu s výjimkou těch záležitostí, které jsou svěřeny výboru. V čele úřadu stojí ředitel úřadu. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. ŘÍZENÍ OBCÍ A REGIONŮ – LEGISLATIVNI OPORA ČINNOSTI SAMOSPRÁVY 44 ZÁKON č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Evropské seskupení pro územní spolupráci (ESÚS) ESÚS umožňuje vznik seskupení regionálních a místních orgánů z různých členských států, aniž by předtím bylo třeba podepsat mezinárodní dohodu a ratifikovat ji národními parlamenty. Členské státy však musí dát svůj souhlas s účastí členů ze svého území. Rozhodným právem pro výklad a uplatňování úmluvy je právo členského státu, v němž má dané ESÚS sídlo. Členy seskupení mohou být: •členské státy; •regiony či obce; •sdružení; •jiné veřejnoprávní subjekty. JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M. Veřejná správa v ČR 45 Děkuji za pozornost J