j0384715 Regulace a dohled nad bankovním sektorem Pavla Klepková Vodová j0384715 2 Regulace a dohled •regulace = vytváření a prosazování podmínek a pravidel podnikání v bankovnictví –tržní –administrativní •pozitivní •negativní •dohled = kontrola, zda banky stanovená pravidla dodržují + sankce v případě jejich nedodržování j0384715 Cíl bankovní regulace •dle zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance péče o bezpečné fungování a účelný rozvoj bankovního systému v České republice –podpora zdravého rozvoje, tržní disciplíny a konkurenceschopnosti bank –předcházení systémovým krizím –posilování důvěry veřejnosti v bankovní systém 3 j0384715 Důvody pro regulaci •selhání trhu: –asymetrie informací –zneužití dominantního postavení –zneužití trhů –systémové riziko •specifičnost bankovní činnosti: –banky hospodaří s cizími zdroji –banky zajišťují platební styk –úpadky bank mají pro ekonomiku závažné důsledky •prostor pro provádění měnové politiky 4 j0384715 Argumenty proti regulaci •regulace zvyšuje nestabilitu •nutí banky k orientaci na mimobilanční operace •systém bankovního dohledu je nákladný •banky vždy budou vyvíjet snahy o obcházení stanovených pravidel •některá pravidla přímo stimulují banky k přebírání nadměrných rizik •existují pochybnosti o efektivitě systému dohledu 5 j0384715 Nástroje regulace a dohledu •licenční činnost •povolovací činnost •stanovování pravidel obezřetného podnikání bank •dohledové činnosti •reakce na zjištěné nedostatky 6 j0384715 Licenční činnost (1) •podmínky pro udělení licence dle § 4 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách: –základní kapitál: průhledný a nezávadný původ, v dostatečné výši a vyhovující skladbě (min. 500 mil. Kč), splacen v plné výši –dostatečná důvěryhodnost, odborná způsobilost a zkušenost osob navrhovaných do statutárních a řídicích orgánů banky, důvěryhodní a způsobilí hlavní akcionáři –technické a organizační předpoklady banky pro výkon navrhovaných činností, funkční řídicí a kontrolní systém, obchodní plán vycházející z navrhované strategie činnosti podložený reálnými kalkulacemi –sídlo budoucí banky musí být na území ČR •žádost o licenci na předepsaném formuláři (Vyhláška č. 233/2009 Sb., o žádostech, schvalování osob a způsobu prokazování odborné způsobilosti, důvěryhodnosti a zkušenosti osob) •licence na dobu neurčitou 7 j0384715 Licenční činnost (2) •zahraniční banky ze zemí mimo EU rovněž žádají o licenci •banky se sídlem v EU mohou využívat princip jednotné licence –Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními podniky, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení směrnic 2006/48/ES a 2006/49/ES –jedna licence dává bance možnost vykonávat bankovní služby i na území jiného členského státu Evropské unie (hostitelský stát) bez nutnosti získat licenci od příslušného orgánu tohoto hostitelského státu, musí pouze splnit oznamovací proceduru –dohled nad pobočkou zahraniční banky vykonává orgán dohledu domovského státu, orgán dohledu hostitelského státu dohlíží nad likviditou pobočky banky a může od pobočky banky vyžadovat stejné informace, jako vyžaduje od domácích bank –pobočka banky podléhá opatřením přijatým hostitelským státem v rámci jeho měnové politiky 8 j0384715 Licenční činnost (3) •zánik bankovní licence: –odejmutí licence Českou národní bankou: •při přetrvávajících závažných nedostatcích v činnosti banky •byla-li licence získána na základě nepravdivých údajů •banka nezahájila svou činnost ve stanovené lhůtě –při zrušení banky s likvidací –přeměna banky na nebankovní subjekt –výmaz banky z obchodního rejstříku 9 j0384715 10 •Zdroj: ČNB: Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem 2018, s. 21. j0384715 Povolovací činnost •předchozí souhlas ČNB je vyžadován v případech: –úmyslu nabýt přímý nebo nepřímý podíl na bance –fúze (sloučení, splynutí) banky s jinou bankou –rozhodnutí valné hromady o zrušení banky nebo zastavení činností, ke kterým je nezbytná bankovní licence –snížení základního kapitálu, pokud k němu nedochází z důvodu úhrady ztráty –výběru auditora banky •informační nebo oznamovací povinnost vzniká v případech: –snížení přímého nebo nepřímého podílu na bance –změny stanov banky –personálních změn ve statutárním orgánu banky a na místech vedoucích zaměstnanců banky –záměru otevřít pobočku nebo zastoupení banky v zahraničí –nabytí kvalifikované účasti na jiné právnické osobě 11 j0384715 12 •Zdroj: ČNB: Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem 2018, s. 22. j0384715 Stanovování pravidel obezřetného podnikání bank •opatření a vyhlášky ČNB = pravidla obezřetného podnikání bank: –pravidla kapitálové přiměřenosti –limity úvěrové angažovanosti –poskytování informací •každoročně zveřejňovat výroční zprávu •ve svých prostorách informovat klienty o podmínkách pro přijímání vkladů, poskytování úvěrů a poskytování dalších bankovních služeb •zavést postupy pro vyřizování stížností klientů •na webu uveřejňovat základní údaje o sobě, o složení akcionářů, o své činnosti a finanční situaci –pravidla tvorby rezerv a opravných položek –udržování povinných minimálních rezerv –požadavky na řízení likvidity –pojištění vkladů 13 j0384715 Dohledové činnosti •druhy dohledu: –dohled na dálku •využívá informace bank ze stanovených výkazů a z auditorských zpráv, veřejně dostupných databází a informací jednorázově získaných přímo od bank –dohled na místě •pro získání detailního přehledu o aktivitách příslušné banky •kontroly komplexní a dílčí 14 j0384715 Reakce na zjištěné nedostatky (1) •nedostatek je: –porušení podmínek stanovených v licenci či neplnění podmínek, za nichž byla licence udělena –porušení nebo obcházení zákona o bankách, zvláštních zákonů, právních předpisů a opatření vydaných ČNB –porušení nebo obcházení povinností nebo podmínek stanovených v rozhodnutí ČNB –provádění obchodů způsobem, který ohrožuje nebo poškozuje zájmy vkladatelů nebo ohrožuje bezpečnost a stabilitu banky –řízení banky osobami, které nemají dostatečnou odbornou způsobilost nebo nejsou důvěryhodné –bankou vytvořené rezervy a opravné položky nedostačují k pokrytí rizik banky –pokles kapitálu pod jeho minimální stanovenou výši 15 j0384715 Reakce na zjištěné nedostatky (2) •ČNB může požadovat zjednání nápravy: –banka omezí některé povolené činnosti, ukončí nepovolené činnosti, nebude provádět některé obchody, omezí distribuční sítě –vymění vedoucí zaměstnance banky či členy dozorčí rady –uvede veškeré aktivity banky do souladu se zákonem o bankách –přijme přísnější pravidla, vytvoří odpovídající výši opravných položek a rezerv, bude udržovat kapitál nad minimální požadovanou úrovní –sníží základní kapitál ve stanoveném rozsahu, upraví složení kapitálu, použije zisk pro doplnění rezervních fondů nebo ke zvýšení základního kapitálu apod. 16 j0384715 Reakce na zjištěné nedostatky (3) •ČNB je oprávněna i: –změnit licenci vyloučením nebo omezením některých činností –nařídit mimořádný audit na náklady banky –zavést nucenou správu –uložit pokutu až do výše 50 milionů Kč –snížit základní kapitál banky za účelem úhrady ztráty –zakázat nebo omezit provádění operací s osobami, které jsou spjaty úzkým propojením s bankou nebo mají k bance zvláštní vztah –požadovat zvýšení kapitálu nad minimální požadovanou úroveň –požadovat zvýšení likvidních prostředků banky alespoň na výši stanovenou ČNB 17 j0384715 18 •Zdroj: ČNB: Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem 2018, s. 30. j0384715 Instituce bankovního dohledu •procesu bankovní regulace a dohledu se účastní: –regulující subjekty (regulatorní instituce) –regulované subjekty (banky) –externí auditorské firmy 19 j0384715 Nezávislost regulátora •předpoklad pro efektivní fungování regulace a dohledu •nezávislost: –personální –finanční –funkční –institucionální 20 j0384715 Regulující subjekty •centrální banka •ministerstvo financí •specializovaná instituce 21 j0384715 Centrální banka •výhody: –informační provázanost –úloha centrální banky v platebním styku –institucionální předpoklady pro řešení finanční krize –funkce věřitele poslední instance –velká nezávislost centrální banky ve většině zemí – a tím i odolnost vůči výkyvům politického cyklu •nevýhody: –možný konflikt zájmů mezi měnovou politikou a bankovní regulací a dohledem –reputační riziko 22 j0384715 Ministerstvo financí a specializovaná instituce •ministerstvo financí: –hlavní nevýhoda: nelze zajistit nezávislost regulace a dohledu •specializovaná instituce: –vládní i nevládní –výhoda: •větší autonomie pro její rozhodování –kvalita regulace a dohledu nezávislou institucí je však silně ovlivněna kvalitou, zkušenostmi a vzděláním jejích pracovníků 23 j0384715 Instituce samoregulace •profesní uskupení regulovaných subjektů •výhody: –jsou schopny pružně reagovat na měnící se tržní podmínky –přijímají mechanismy, které jsou nejefektivnější a nejméně deformují trh –jsou schopny identifikovat problémy hned v počátku a zabránit tak vypuknutí krize •v ČR Česká bankovní asociace – předmět činnosti: –zastupuje a prosazuje společné zájmy členů ve vztahu k Parlamentu, vládě, ČNB a dalším právním subjektům –prezentuje roli a zájmy bankovnictví vůči veřejnosti a zahraničí –podílí se na standardizaci postupů v bankovnictví a na vytváření odborných usancí, podporuje harmonizaci bankovní legislativy s legislativou EU 24 j0384715 Institucionální uspořádání regulace a dohledu 25 j0384715 Sektorový (odvětvový) model •dle základních sektorů finančního zprostředkování •má čistě empirický základ – opírá se o historický vývoj •ve třech variantách: –oddělené regulatorní instituce –částečná integrace dohledu –úplná integrace dohledu 26 j0384715 Funkcionální model •teoretický základ - opírá se o typologii tržních selhání •4 základní obory regulace a dohledu: –regulace a dohled obezřetného podnikání finančních institucí –regulace a dohled zneužití trhů s cílem chránit klienty –regulace a dohled bankovního sektoru jako celku –regulace a dohled nad konkurenčním prostředím •ve třech variantách: –oddělené regulatorní instituce –částečná integrace –úplná integrace 27 j0384715 28 29 •Zdroj: Bízek, T., 2016: Srovnání organizace dohledu nad finančním trhem v jednotlivých zemích Evropské unie, s. 59. 30 •Zdroj: Bízek, T., 2016: Srovnání organizace dohledu nad finančním trhem v jednotlivých zemích Evropské unie, s. 64. j0384715 Faktory pro integraci regulace a dohledu •vývoj finančních trhů •potřeba uplatňovat konzistentní politiku regulace a dohledu ve vztahu k různým odvětvím finančního zprostředkování tak, aby se omezilo působení regulace a dohledu na hospodářskou soutěž •dosažení synergických efektů •úspory z rozsahu •odstranění případných duplicit (a současně i toho, že některé aktivity nebyly naopak regulovány a dohlíženy vůbec) •rozsah trhu 31 j0384715 Uspořádání regulace a dohledu v ČR do konce března 2006 •sektorový model, 3 nezávislé instituce: –ČNB –Komise pro cenné papíry –ministerstvo financí •→ Dohoda o spolupráci mezi ČNB, MF a KCP –cílem bylo zajistit uplatňování obdobných kritérií a postupů při výkonu dohledu –povinnost informovat jinou stranu dohody o nedostatcích, ukládaných opatřeních a sankcích, které by pro ni mohly mít význam –spolupráce v oblasti licencování –snaha zamezit vícenásobné regulaci 32 j0384715 Regulace a dohled nad finančním trhem v ČR po 1.4.2006 •sjednocení dohledu v ČNB •rozdělení regulace: –ministerstvo financí – primární legislativa –ČNB – sekundární legislativa • 33 j0384715 Centrální banka jako věřitel poslední instance •poskytnutí úvěrové pomoci bance, která čelí problémům s likviditou •základy teorie věřitele poslední instance: v 19. stol. klasický ekonom W. Bagehot: –úloha věřitele poslední instance spočívá v úvěrování nelikvidních, avšak solventních bank –tyto úvěry musí být úročeny sankční úrokovou sazbou –úvěry jsou určeny pouze solventním bankám, které jsou schopné poskytnout dostatečně kvalitní zajištění –věřitel poslední instance musí ještě před vypuknutím problémů jasně deklarovat, za jakých podmínek je bankám připraven poskytnout úvěr •poskytnutí likvidní podpory je zcela na rozhodnutí věřitele poslední instance •většinou v případě hrozby systémového rizika •je přiznáním nedokonalosti trhů 34 j0384715 •M Ě J T E S E H E Z K Y •J 35