1 Výuka v MS Teams (základní využití) V rámci služby Office 365, kterou provozujeme na SU, lze výuku realizovat prostřednictvím aplikace MS Teams. Jedná se o aplikaci, která se spouští z počítače s operačním systémem Windows, macOS nebo přes webový prohlížeč MS Edge/Google Chrome. Jiné prohlížeče nejsou plně podporovány. Nelze přes ně například realizovat audio/video přednášky. Týmy si může v rámci školní licence vytvářet každý uživatel MS Office 365. Tvůrcem týmu je automaticky vlastník (učitel), který řídí nastavení a přístupy ostatním členům. Vlastník může člena nastavit jako dalšího vlastníka. Základní doporučení užití Pro plnou funkčnost doporučujeme instalaci desktopové aplikace MS Teams pro Windows, Mac nebo Linux. Stažení aplikace je k dispozici na adrese https://teams.microsoft.com/downloads Po instalaci desktopové aplikace se přihlaste pomocí uživatelského jména ve tvaru CROlogin@ad.slu.cz a hesla do CRO. Po nainstalování se vám aplikace zobrazí v nabídce Start jako Microsoft Teams Obr. 1 desktopová verze aplikace Teams v nabídce Start Dále je možné využívat mobilní aplikace Teams pro platformu Android a iOS a webový prohlížeč MS Edge a Google Chrome. Ostatní webové prohlížeče neumožnují využití plné funkčnosti MS Teams. Webová kamera a mikrofon Pokud nemáte ve vašem zařízení zabudován mikrofon a kameru, budete si muset zajistit externí zařízení. Většina webových kamer má v sobě integrovaný mikrofon. Moderní notebooky mají v sobě tyto prvky rovněž integrovány. Jedná se tedy spíše o stolní počítače. Internetové připojení Pro pořádání video přednášek je potřeba dostatečně stabilní internetové připojení. 2 Připojení do týmu z pohledu studenta (člena týmu) V případě, že budete využívat desktopovou nebo mobilní aplikaci MS Teams, tak se do ní musíte při prvním spuštění přihlásit, viz výše. Obr. 2 úvodní přihlašovací obrazovka desktopové aplikace MS Teams Login se zapisuje ve tvaru CROlogin@ad.slu.cz a heslo do CRO. Přidání pomocí kódu týmu Pokud vám vyučující zašle kód pro vstup do týmu, stačí ho vložit do kolonky Připojit se k týmu pomocí kódu v sekci Týmy. Obr. 3: přidání se do týmu pomocí získaného kódu Po zadání tohoto kódu se automaticky načte tým v seznamu týmů a budete moci okamžitě pracovat. 3 Obr. 4: stav po zadání kódu týmu V případě, že používáte více týmů, otevřete vybraný tým kliknutím na něj myší. Další tým si můžete přidat opět v seznamu týmů kliknutím na tlačítko Připojit se k týmu nebo vytvořit nový. Obr. 5: přidání do týmu, pokud máte už nějaké týmy v nabídce Zobrazí se možnosti pro založení vlastního týmu nebo připojení se do týmu pomocí kódu. Tento krok provedete pouze jednou, ideálně co nejdříve po obdržení emailu vyučujícího. Obr. 6: vložení kódu pro přidání do týmu Po zadání kódu se daný tým opět přidá do nabídky. 4 Přihlášení se na schůzku Přehled plánovaných přednášek uvidíte v kalendáři a na hlavní ploše týmu. V kalendáři se zobrazují plánované přednášky všech týmů, ve kterých jste přihlášeni. Obr. 7: seznam aktivit na hlavní ploše týmu Po kliknutí na naplánovanou schůzku (např. Test 3 na Obr. 7: seznam aktivit na hlavní ploše týmu) dojde k otevření detailu s popisem. Pro připojení stačí stisknout tlačítko Připojit se. Tímto přímo vstoupíte do virtuální výuky. Obr. 8 detail schůzky s možností připojení se V rámci videokonference můžete sledovat prezentaci, tabuli (pokud ji vyučující používá), přispívat do chatu a dělat si poznámky. 5 Doporučujeme při sledování přednášky vypnout mikrofon vlastního notebooku. Při horší kvalitě internetového připojení také doporučujeme vypnout odchozí případně i příchozí video (v nabídce další možnosti). Před samotným připojením se můžete setkat s dotazem, jestli může aplikace Teams (nebo internetový prohlížeč) používat kameru a mikrofon. Prosím, povolte tuto možnost. Obr. 9: přidání oprávnění k přístupu kamery a mikrofonu V případě, že máte všechna práva povolena, zobrazí se vám okno s nastavením připojení. Obr. 10: stav před zahájením schůzky Tlačítkem Připojit se se rovnou připojíte do videokonference. Ikona kamery ovládá funkčnost kamery, ikona rozmazání rozmaže pozadí okolo vás, ikona mikrofonu zase ovládá funkčnost mikrofonu. 6 Obr. 11: detail možností před samotným startem přednášky Po kliknutí na tlačítko Připojit se se připojíte na videokonferenční schůzku. Pokud účastník nepohybuje myší v okně, vidí celý obraz. Pokud pohne v okně myší, zobrazí se ovládací panel. V tomto panelu vidíte např. aktuální délku přednášky nebo možnost ovládání kamery a mikrofonu . Kliknutím na ikonu zařízení dojde k aktivaci / deaktivaci tohoto zařízení. Obr. 12: možnosti v průběhu schůzky Tlačítko slouží ke sdílení obsahu – plochy, okna aplikace, prezentace uložené na OneDrive, Tabule. Obr. 13: nabídka aktuálních možností sdílení Výběrem dané možnosti dojde k jejímu sdílení ostatním členům. Ukončení sdílení se provádí podle zvoleného typu úkonu – většinou pomocí tlačítka , které nahradilo původní tlačítko sdílení. Také se může na obrazovce objevit jeden z dalších typů ukončení sdílení. Obr. 14: možné varianty ukončení sdílení obsahu Dále je možné zobrazit chaty a seznam lidí , kteří se dívají na dané video. Kromě videa tedy můžete s diváky komunikovat přes chat, určit, aby konkrétní osoba mohla prezentovat (postaví se před tabuli a bude prezentovat ze svého počítače pomocí sdílení), nebo ho z videokonference vyloučit. 7 Ukončení videokonference se provádí pomocí červeného tlačítka pro ukončení hovoru . Po ukončení se zobrazí informace o schůzce na hlavní straně týmu. Najdete zde veškeré chaty, přiložené soubory a záznam schůzky (pokud ji učitel nahrával). Obr. 15: po ukončení schůzky se na hlavní ploše týmu zobrazí podrobnosti a záznam schůzky Kliknutím na video jej přehrajete. Video se ukládá do služby Stream v Office 365. Videa tedy najdete na hlavní ploše týmu v MS Teams a MS Stream.