Uvedené hodnoty jsou naměřené délky chodidla žákyň 7. třídy. 23.8 25 24.6 24.4 25.5 24.8 25.6 25.6 25.4 25.3 24.9 26.8 26.7 24.6 27.7 24.8 23.1 26.3 24.9 27.2 24.5 25.2 26.4 23.3 25.1 24.8 24.2 26.3 25.7 24.6 25.8 24.6 25.8 24.9 26.8 25.9 1. Určete bodový odhad parametrů μ a σ = 25.30277778 s= 1.033298771 2. "Stanovte 95% oboustranný interval spolehlivosti pro střední hodnotu μ," "je-li směrodatná odchylka σ =1,15" funkce CONFIDENCE.NORM alfa … hladina významnosti sm_odch … směrodatná odchylka velikost … počet pozorování = 0.375659764 dolní mez intervalu 24.92711801 horní mez intervalu 25.67843754 3. "Stanovte 95% oboustranný interval spolehlivosti pro střední hodnotu μ, " není-li σ známo = 0.337538063 dolní mez intervalu 24.96523972 horní mez intervalu 25.64031584 4. "Stanovte 95% oboustranný interval spolehlivosti pro střední hodnotu μ, " obsahuje-li náhodný výběr jen první dva sloupce a σ není známo. = 25.29166667 s= 0.947728023 funkce TINV pravděpodobnost … hladina významnosti "volnost … počet stupňů volnosti, tj. n - 1" 2.06865761 dolní mez intervalu 24.89147622 horní mez intervalu 25.69185711 ##### Sheet/List 2 ##### "Studie tvrdí, že průměrná délka chodidla žákyň 7. třídy je 24,8 cm. K ověření tohoto tvrzení byl proveden " "průzkum u 64 osob, přitom byl zjištěn výběrový průměr 25,2 cm, výběrová směrodatná odchylka byla 2,2 cm." "Předpokládejme, že délka chodidla má normální rozdělení." 1. "Můžeme z výsledku průzkumu usoudit, že byla studie správná? Proveďte oboustranný test hypotézy na " "hladině významnosti 0,01." POSTUP TESTOVÁNÍ "1) stanovit H0, H1" 2) určit testové kritérium 3) určit obor přijetí 4) učinit závěr známe: μ = 24.8 = 25.2 s = 2.2 n = 64 4. test (list Testy) σ není známo α = 0.01 test: H0: studie je správná H1: studie je nesprávná testové kritérium: 1.454545455 kritická hodnota TINV(alfa;volnost)= 2.656145025 obor přijetí -2.656145025 2.6561 "závěr: nulovou hypotézu nezamítáme, studie je správná" 2. "Jak se změní naše tvrzení, bude-li hladina významnosti 5 %?" známe: μ = 24.8 = 25.2 s = 2.2 n = 64 4. test (list Testy) σ není známo α = 0.05 test: H0: studie je správná H1: studie je nesprávná testové kritérium: 1.454545455 kritická hodnota TINV(alfa;volnost)= 1.998340543 obor přijetí -1.998340543 1.9983 "závěr: nulovou hypotézu nezamítáme, studie je správná" ##### Sheet/List 3 ##### "Dvoustranný interval spolehlivosti pro neznámý parametr μ, když σ2 známe nebo počet pozorování n>30" kde u(p) je příslušný kvantil normovaného normálního rozdělení. "V případě že hodnotu σ2 neznáme a počet pozorovaní je větší než 30, můžeme použít tyto vztahy, když σ nahradíme bodovým odhadem s." V Excelu můžete použít funkci CONFIDENCE: =CONFIDENCE(alfa;sm_odch;počet) "za první proměnnou dosadíte hladinu významnosti, jako druhý argument je daná směrodatná odchylka a třetím argumentem je počet pozorování." "Dvoustranný interval spolehlivosti pro neznámý parametr μ, když σ2 neznáme" kde tn-1(α) je kritická hodnota Studentova rozdělení pro hladinu významnosti α a počet stupňů volnosti df=n-1 V programu Excel dostanete oboustrannou kritickou hodnotu Studentova t rozdělení pomocí funkce =TINV(prst;volnost) "Test střední hodnoty, když σ2 neznáme" Postup testování: 1. Stanovení hypotézy: H0:μ=μ0 H1:μ≠μ0 2. Testové kritérium: 3. Obor přijetí: kritický obor: 4. Výsledek ##### Sheet/List 4 ##### č. testu Rozdělení Podmínky použití testu Testové kritérium Rozdělení test. kritéria 1 X má s známo "N(0,1)" 2 X má s neznámo t(n-1) 3 X má libovolné rozdělení "n > 30 , s známé" "přibližně N(0,1)" 4 X má libovolné rozdělení "n > 30, s neznámé" t(n-1) 5 X má 6 X má E(d) 7 "X má binomické rozdělení, par. p" "N(0,1)"