Management inovací Informační management Management jakosti Environmentální management Podniková kultura Management 10. přednáška Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu •Inovace v obecném pojetí je chápána jako hluboká, kvalitativní změna v různých oblastech organizace. Inovace může znamenat zdokonalení a představuje vlastně jakoukoliv novinku, změnu, která přináší něco nového do života společnosti. •Podle Vebra a kolektivu (2017) inovace představuje komplexní proces od nápadu přes vývoj až po realizaci a komercionalizaci. •Inovace je hybným faktorem každé organizace, jelikož jejím prostřednictvím dochází k italizaci produktového portfolia a tím k posílení pozice organizace na trhu, ke zvyšování efektivnosti provozních činností, zvyšování kvality a snižování nákladů atd. •J. A. Schumpeter považoval inovace za podstatu ekonomického vývoje tržních ekonomik, které narušují stávající rovnováhu a opět ji navozují, ale na kvalitativně vyšší úrovni. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Inovace •Invence –nápad, podnět, myšlenka o nové možné změně nebo možném řešení –produkt lidské tvořivosti – •Inovace –zmaterializované, realizované invence –zdroj ekonomického rozvoje podniku • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Inovace a invence •Management inovací se zabývá problematikou řízení inovací a inovačních aktivit v organizaci. •Management inovací je manažerskou disciplínou, která představuje komplex aktivit spojených s procesem, který začíná iniciací inovací a končí komerčním uplatněním inovací. •Předmětem tohoto managementu jsou inovace, které jsou chápány jako hluboké, kvalitativní změny v různých oblastech organizace a společnosti. •Ne každá změna může být chápána jako inovace. Aby změna byla změnou inovační, tak musí splňovat určitá kritéria z hlediska kvality a hloubky změny. Z tohoto důvodu jsou inovace různě klasifikovány a členěny do tříd. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Management inovací •Informační management lze definovat jako transdisciplinárně pojatý soubor poznatků, metod a doporučení systémových přístupů informatiky, které pomáhají vhodně realizovat informační procesy manažerského myšlení a jednání k dosažení cílů uvažované organizace. •Informační management se zabývá řízením informací v organizaci. Cílem informačního managementu je řízení a správa informačního systému organizace. Informační management v současném pojetí je úzce spojen s rozvojem informačních technologií a s explicitními znalostmi. Informační technologie je souhrn hardwarového, softwarového, databázového a komunikačního vybavení podniku. •Význam informačního managementu je strategický, podpůrný, vytváří infrastrukturu systému řízení organizace a působí na všech úrovních řízení organizace. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Informační management •Jakost – celkový souhrn vlastností a znaků výrobků nebo služeb, které mu dávají schopnost uspokojovat předem stanovené nebo předpokládané potřeby. • •Řízení jakosti – určuje a realizuje politiku jakosti. • •Zabezpečování jakosti – činnosti, které jsou nutné pro dosažení přiměřené důvěry, že výrobek nebo služba uspokojí dané požadavky na jakost. • •Vývoj pohledu na jakost: technická pravidla a předpisy – technická a designová vyspělost – techniko-ekonomické veličiny – komplexní pojetí jakosti • • • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Jakost a řízení jakosti •Dobrý návrh • •Originalita a vkusnost návrhu • •Převaha nad konkurencí • •Funkčnost a vnější vzhled • •Fyzické působení • • • • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Významné prvky jakosti •Jakost je chápána jako naplnění požadavků a přání zákazníků, a zároveň naplnění cílů organizace. •Definice jakosti z normy ČSN EN ISO 9000:2006 říká, že jakost je stupeň splnění požadavků souborem inherentních charakteristik. Přičemž požadavky jsou obvykle dány kombinací požadavků (potřeb a přání) zákazníků, dalších zainteresovaných stran a také legislativy. A inherentní charakteristika je spojená s takovými znaky výrobku nebo služby, které jsou pro daný produkt typický (např. vůně pro parfém, výkon pro motor apod.). •Management jakosti, který představuje komplex aktivit zaměřených na zvyšování a udržování jakosti v podniku, je realizován prostřednictvím tří koncepcí, a to odvětvových standardů, norem ISO a koncepce TQM. • • • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Management jakosti Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní přístupy managementu jakosti •Přístup vycházející z ISO norem (International Organization for Standardization) –Typický pro USA a Evropu –ISO – celosvětová federace národních normalizačních orgánů –Mezinárodní normy ISO – minimální rámec managementu jakosti –ČSN EN ISO • •Přístup TQM (Total Quality Management) –Původ Japonsko, rozvíjen v Evropě –Nová podniková kultura –Hlavní zodpovědnost nesou zaměstnanci – vnitřní motivace pracovníkůp –Orientace na odběratele – potřeby a přání – • Prostor pro doplňující informace, poznámky TQM •Environmentální management (EMS – Environmental Management System) je systém managementu, který svými systémovými nástroji upřednostňuje prevenci vzniku znečišťování a odpadů. •Environmentální management se zabývá problematikou ochrany životního prostředí při naplňování cílů organizace. •Je důležité, aby organizace při realizaci svých aktivit a naplňování svých cílů respektovat a chránila životní prostředí v nejvyšší možné míře. •Jedním z požadavků EMS je zavedení postupů k identifikaci a zajištění přístupu k požadavkům právních předpisů, včetně jejich následní aplikace v podnikovém prostředí. Tak EMS zajistí maximální soulad aktivit podniku s environmentální legislativou. •Aplikace systému EMS v podniku se dnes stává jistou konkurenční výhodou a často také prestižní záležitostí. Prostor pro doplňující informace, poznámky Environmentální management •Podniková kultura je jedním z významných prvků ovlivňujících celkovou efektivnost podniku. •Podniková kultura plní v organizaci důležité funkce, čímž současně ovlivňuje chování lidí uvnitř organizace, ale i chování organizace navenek, vůči svému konkurenčnímu prostředí. •Podniková kultura nepůsobí izolovaně. •Podle Lukášové a Nového (2004) působí podniková kultura ve vzájemných vztazích zejména s organizační strategií a organizační strukturou, přičemž právě strategie podniku je považována za faktor rozhodující o úspěchu nebo neúspěchu podnikatelské činnosti. •Lze tedy říci, že pokud má podniková kultura vhodný obsah, pak silná kultura podporuje výkonnost a konkurenceschopnost podniku. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Management organizace a podniková kultura Základní funkce podnikové kultury: •vnější – způsob adaptace podniku na okolní podmínky, tvář podniku, její image; •vnitřní – způsob integrace uvnitř podniku, průbojnost strategie podniku. Mezi další funkce podnikové kultury patří: •snižuje konflikty uvnitř podniku; •snižuje nejistotu zaměstnanců a ovlivňuje pracovní spokojenost a emocionální pohodu; •je zdrojem motivace; •je konkurenční výhodou. Prostor pro doplňující informace, poznámky Funkce podnikové kultury •Prvky podnikové kultury jsou pojímány jako „slupky cibule“, přičemž hodnoty se nacházejí uprostřed cibule a nelze je víceméně pozorovat okem, zatímco symboly jsou na povrchu cibule a představují viditelnou část kultury, která je rozpoznatelná pro lidi, kteří danou kulturu sdílejí, jako slova, gestikulace, obrazy, či předměty. •Za vnitřní prvky podnikové kultury jsou považovány symboly, hrdinové, rituály a hodnoty. K těmto prvkům se dále přidávají další prvky, a to základní předpoklady, normy, postoje a artefakty materiální i nemateriální povahy. •Vnější prvky podnikové kultury tvoří artefakty. Pro jednodušší pochopení jsou artefakty rozděleny na dvě části, kde první část představují nemateriální artefakty a druhou část naopak materiální artefakty. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Prvky podnikové kultury Nemateriální prvky podnikové kultury •Hodnoty •Symboly •Základní předpoklady •Postoje •Normy •Jazyk •Mýty a historky •Zvyky, rituály, ceremoniály •Hrdinové Materiální prvky podnikové kultury •Podniková architektura a vybavení podniku •Podniková identita –Podniková komunikace –Podnikový design –Podniková jednání • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Nemateriální a materiální prvky podnikové kultury •převažující vztahy nadřízených k podřízeným, snadnost či obtížnost kontaktu a komunikace s nadřízenými, • •podporování skupinové kooperace nebo rivality mezi pracovníky, • •způsoby reagování na nedostatky a omyly pracovníků, • •převažující vztah k vnějším spolupracovníkům nebo zákazníkům Prostor pro doplňující informace, poznámky Projevy podnikové kultury •„Tvrdá kultura“ •Kultura „Těžce pracuj a bav se“ •Kultura „Vyrovnaného jednání“ •Kultura existence a stability Prostor pro doplňující informace, poznámky Typologie podnikové kultury (Deal a Kennedy, 1982) kultura1.png Prostor pro doplňující informace, poznámky Typologie podnikové kultury (Ch. Handy,1985) kultura.png •C. Sathe –Silná kultura –Slabá kultura •J. Koster a J. Heskett –Pružná (přizpůsobivá) –Nepružná (nepřizpůsobivá) Prostor pro doplňující informace, poznámky Další typologie podnikové kultury