Podniková ekonomika Založení podniku, zakladatelský rozpočet, podnikatelský záměr. Přednáška dne 29. 04. 2020 Ing. Karel Stelmach, Ph.D. Osnova přednášky 1.Úvod 2.Ekonomická dimenze přípravných prací spojených se založením podniku 3.Zakladatelský rozpočet 4.Význam a úloha podnikatelského záměru v podnikání 5.Podnikatelský záměr a jeho struktura 6. 6. 6. 6. 6. q Úvod q Před zahájením zamýšlené podnikatelské aktivity je nezbytné splnit i určité formální předpoklady, které se liší v závislosti na zvolené právní formy podnikání. q Nově řeší právní souvislosti spojené se založením „obchodního závodu“ (podniku) nový občanský zákoník, jehož platnost se datuje od 01. 01. 2014. Ekonomická dimenze přípravných prací spojených se založením podniku q Ve snaze vyhnout se případnému podnikatelskému neúspěchu již v počáteční fázi podnikání, je nezbytné posoudit ekonomickou stránku připravované podnikatelské aktivity. Orientační náhled na „rozjezd“ podnikání ve smyslu jeho ekonomického hodnocení umožňuje tzv. „Zakladatelský rozpočet“. q Přesnější posouzení podnikatelské aktivity z perspektivy celého podnikatelského období, ve kterém se podnikání má hodnotit, poskytuje tzv. „Podnikatelský záměr“. Jde o poměrně rozsáhlý dokument, který mapuje navrhovanou podnikatelskou aktivitu ve všech jejich základních oblastech: výrobní, technické, technologické, obchodní, marketingové, ekonomické, finanční, personální,… . Zakladatelský rozpočet qNáplní zakladatelského rozpočtu je specifikovat a následně kvantifikovat finanční zdroje, jejichž posláním je zajistit úhradu výdajů spojených s administrativními úkony při založení podniku, a zejména poskytnout finanční prostředky na zahájení výrobní činnosti či poskytování služeb. qLze předpokládat, že v úvodní fázi podnikání bude existovat nesoulad mezi výdajovou a příjmovou stránkou podnikatelského subjektu. Neboť od okamžiku výroby do doby úhrady prvních faktur uplyne určitá doba, po kterou musí profinancovat nákup materiálu, uhradit náklady za energii, vyplatit mzdy svým zaměstnancům a zaplatit celou řadu dalších výdajových položek. Zakladatelský rozpočet qZakladatelský rozpočet je sestaven z následujících finančních částí: q Předpokládaný rozsah výnosů, nákladů a zisku, q Bilanční rozvaha potřebného rozsahu dlouhodobého hmotného i nehmotného majetku, potřebné výše oběžných aktiv v požadované struktuře včetně specifikace zdrojů krytí zmíněných aktiv q Zjednodušená úvaha o finančních tocích (cash flow). qPropočty se realizují variantně a to minimálně jako: §Varianta pesimistická §Varianta realistická §Varianta optimistická Zakladatelský rozpočet qV úvaze o počáteční výši potřebných aktiv, je však nutno rovněž stanovit jejich strukturu: pozemky, budovy, stroje, dopravní prostředky, energetická síť, atd. (s těmito prostředky je spjata výrobní kapacita podnikatelské jednotky) qSoučástí majetkových aktiv je i oběžný majetek, zejména optimální výše zásob, a přiměřená výše pohledávek qStruktura zdrojového krytí aktiv odhalí, s jakým podílem vlastních zdrojů a cizích zdrojů krytí majetku je nutno kalkulovat qNabízí se rovněž posoudit s jakými orientačními hodnotami ukazatelů posuzujících úspěšnost dané podnikatelské aktivity může počítat: qROE, ROA, VH Charakteristika podnikatelského záměru. qPodnikatelský záměr q je souhrnem technicko-ekonomických studií projektů, investičního programu firmy a finančního plánu. q qVe své podstatě má dvojí využití ØVnitřní dokument, který slouží jako základ vlastního řízení firmy ØExterní dokument pro případ, že firma hodlá financovat investiční program zčásti nebo zcela pomoci cizího kapitálu (případně projeví zájem o podporu z fondů EU) q Charakteristika podnikatelského záměru. qProjekty, respektive podnikatelské záměry, které z nich vyplývají, představují nejen významný nástroj pro řízení rozvoje podniku, ale také důležitý dokumentační materiál, který by měl ukázat možnosti a efekty připravovaného výstupu projektu. Podnikatelský záměr je výrazem strategické volby. Je naplněním a kvantifikací podnikatelských cílů. Současně vymezuje prostředky, pomocí nichž má být vytýčených cílů dosaženo Charakteristika podnikatelského záměru. qPodnikatelský záměr je popisem činností v investiční oblasti a souběžně nástrojem k získání požadovaného objemu kapitálu. Svým posláním naplňuje dvě základní funkce: ointerní funkce (vnitrofiremní), ve které plní roli nástroje řízení podniku po stránce jeho technického rozvoje, a to jak v realizační fázi daného projektu, tak jako nástroj strategického řízení firmy, oexterní funkcí podnikatelského záměru je zajišťovat kontakt s vnějším okolím podniku nejen po stránce nositele informací, nýbrž ve formě zprostředkovatele podnikatelských příležitostí pro potencionální investory, věřitelé, banky a jiné finanční instituce. Struktura podnikatelského plánu qPodnikatelský záměr je tvořen těmito položkami (kapitolami): q qrealizační resumé, qcharakteristika firmy a jejich cílů, qorganizace řízení a manažerský tým, qpřehled základních výsledků a závěrů technicko-ekonomické studie, qshrnutí a závěry, qpřílohy. Realizační resumé qTvoří úvodní pasáž podnikatelského plánu a její náplň je směrována k externím uživatelům (banky, potencionální investoři, ostatní finanční instituce). Poskytuje informace k následujícím oblastem: qnázev podnikatelské jednotky, její historie, závažné informace o činnosti od jejího založení, qspecifikace produktu, respektive služby, které jsou náplní projektu, odlišnosti výrobků (služby) od konkurence, qvymezení trhu, na kterém se chce subjekt uplatnit se svými výrobky (službami). Specifikace distribučních cest, které hodlá využít při obsazování vybraných tržních segmentů, Realizační resumé (pokračování) q qpředpokládané strategické zaměření firmy na období tří až pěti let, qcharakteristika manažerského týmu, jeho zkušeností a dosažené výsledky, qstručná charakteristika finanční situace firmy. Charakteristika firmy a jejích cílů qPřes historii, popis současné situace ve firmě a nástin budoucího vývoje je náplní uvedené pasáže podnikatelského plánu: qhistorie firmy z pohledu významných událostí a jejich dopadu na současnou situaci, včetně vývoje finanční situace, qdůležité charakteristiky produktů (služeb), popis stádia, ve kterém se nacházejí (výzkum, ověřování, příprava k uvedení na trh). Vyspecifikovat budoucí uživatele výrobků a co je odlišuje od srovnatelných konkurenčních produktů, qvymezení prioritních cílů podnikatelského subjektu a do kterých oblastí hospodářské činnosti jsou směrovány . Organizace řízení a manažerský tým qV této části podnikatelského záměru jsou informace, které svým obsahem jsou určeny pro externí subjekty (banky, potencionální investoři, apod.): qorganizační schéma s popisem pravomocí a odpovědnosti jednotlivých manažerských postů, qcharakteristika jednotlivých členů manažerského týmu z hlediska jejich role, věku, praktických zkušeností, dosažených výsledků, současných i budoucích přínosů pro podnikatelskou jednotku. Struktura manažerského týmu by měla být vyvážená z pohledu kompetencí v rozhodujících oblastech hospodářské činnosti podnikatelské jednotky. Jde o oblast marketingu, obchodu, ekonomiky a v neposlední řadě techniky, qprincipy politiky odměňování vedoucích pracovníků včetně platové úrovně všech zaměstnanců firmy (s uvedením platových relací u špičkových a klíčových pracovních míst v podnikatelské jednotce), qpozice řídících pracovníků z pohledu využití informačních technologií a informačního systému. Organizace řízení a manažerský tým q qVymezení dlouhodobých záměrů a cílů klíčových manažerů včetně jejich vztahu k vlastnictví firmy, qStanovení klíčových řídících pozic, které musejí být obsazeny v příštích dvou až třech létech se specifikací požadovaných dovedností a zkušeností (tím firma demonstruje schopnost plánovat rozvoj podnikatelské činnosti a získat potřebné pracovníky) qZákladní přístup k řízení firmy (centralizace, respektive decentralizace(, informační systém pro řízení a jeho budoucí vývoj aj. o Organizace řízení a manažerský tým qJe v povědomí potencionálních investorů a dalších subjektů zainteresovaných na pozitivním vývoji v předmětném projektu, aby tým vrcholového managementu byl kompaktní a kompetentní v klíčových oborech q(podnikatelský subjekt s průměrným výrobkem a kvalitním manažerským týmem je žádanější než podnikatelský subjekt s prvotřídním výrobkem, ale průměrným manažerským týmem). Přehled základních výsledků a závěrů technicko - ekonomické studie qDo této části podnikatelského plánu jsou shrnuty výsledky a závěry technicko-ekonomické studie v oblastech: qpřehled o výrobním programu, respektive nabídce palety služeb, které jsou náplní podnikatelského plánu, qvýsledky provedené analýzy trhu a potencionálních konkurentů, qprincipy marketingového plánu v oblasti vývoje cen, prodejní politiky se zaměřením na distribuční cesty. Cenová politika se promítá výrazným způsobem v příjmových položkách podnikatelského plánu a je proto nesmírně důležité prokazovat její reálnost a přiměřenost, qvelikost výrobní jednotky, předpokládané nasazení technologických postupů, dodavatelé výrobního zařízení, a přehled položek základního materiálu včetně potenciálních dodavatelů, Přehled základních výsledků a závěrů technicko - ekonomické studie (pokračování) qumístění výrobní jednotky z pohledu vhodnosti zvolené lokality, qpřehled požadované kvalifikační struktury na jednotlivých pracovních místech, qvýsledků finančně-ekonomické analýzy a finančních plánů, qanalýzy rizikovosti projektu. qPři prezentaci výsledků finančně-ekonomické analýzy je nutno vztáhnout závěry nejen na samotný projekt, ale situaci posuzovat z pohledu celého podnikatelského subjektu. V případě, že jde o vznik nové podnikatelské jednotky, jsou závěry totožné pro subjekt i pro projekt. Přehled základních výsledků a závěrů technicko - ekonomické studie (pokračování) qEkonomická výhodnost projektu by měla být doložena výsledky provedených hodnocení v závislosti na použité metodice (čistá současná hodnota, vnitřní výnosové procento, index rentability, prostá doba úhrady, obecná rentabilita). qV případě, že podnikatelský záměr předkládá již zavedená firma (poskytovatel služeb) je nezbytné doplnit tuto část podnikatelského záměru o výsledky, kterých předkladatel dosáhl jako stávající podnikatelský subjekt. Jde o následující přehled: orozbor základních výrobních parametrů v porovnání s: §a) plánem za hodnocené období §b) dosaženými výsledky (skutečností) předcházejících období Přehled základních výsledků a závěrů technicko - ekonomické studie (pokračování) q qrozbor tržeb v členění dle předchozí odrážky s vyčíslením vlivu: – a) realizovaného objemu prodeje v naturálních jednotkách – b) sortimentní struktury realizovaného prodeje – c) cen jednotlivých výrobků či výrobkových skupin Přehled základních výsledků a závěrů technicko - ekonomické studie (pokračování) qrozbor výsledků prezentovaných prostřednictvím účetních výkazů včetně komentáře o příčinách nestandardních odchylek, qzákladních finančních ukazatelů a jejich vývojové řady, qstav pohledávek a závazků s rozborem pohledávek (případně závazků) po lhůtě splatnosti, qzpůsob sledování a kontroly finančních prostředků, qpřehled dosažených výsledků prostřednictvím controllingu (nákladového controllingu) s poukazem na formu projednávání výsledků se zodpovědnými pracovníky Shrnutí a závěry qKromě stručného zhodnocení výše uvedených části podnikatelského záměru je součástí této části i časový plán realizace projektu.Ve shrnutí by měly být zdůrazněny tyto aspekty: qprovázanost projektu se strategickými záměry podnikatelského subjektu, qpodtržení schopností manažerského týmu, qshrnutí požadavků na kapitálové zajištění projektu. quvedení jedinečných rysů firmy Přílohy qPřikládají se následující účetní, legislativní, dokumentační a administrativní písemnosti: ovýpisy z obchodního rejstříku, oživotopisy klíčových osobností firmy, ovýrobková dokumentace (popis služby), ovýsledky průzkumu trhu, otechnologické schéma výroby, oúčetní výkazy, ovýsledky analýzy citlivosti projektu. Požadavky kladené na podnikatelský záměr qPožadavky lze shrnout do následující podoby podnikatelského záměru: ostručnost a přehlednost (nemá přesáhnou padesát stránek), ojednoduchost (srozumitelný i neodborníkům v dané oblasti. Uvádí se, že má být srozumitelný i bankéřům tj. lidem bez hlubších technických znalostí. Takové omezení může však být na škodu samotnému projektu, protože právě v technických detailech se může skrývat tajemství úspěchu daného projektu), Požadavky kladené na podnikatelský záměr qdokladovat výhodnost produktu či služby pro zákazníka, qorientovat se na budoucnost, qbýt realistický a věrohodný, qnebýt příliš optimistický z hlediska tržního potenciálu, qnenaznačovat přílišný pesimismus, qnezakrývat slabá místa projektu, qprokázat schopnost firmy hradit úroky a splátky, qbýt zpracován kvalitně i po formální stránce.