Příklad č. 1:(využití ukazatele příspěvek na úhradu k tržbám) Výrobní program firmy „Calefacio“, s. r. o., tvoří dvě sortimentní položky: § kompletní fóliovníky § plachty na fóliovníky. Cena fóliovníku je 2 100 Kč/ks, cena samostatné plachty zhotovené z folie s perlinkovou vazbou o rozměrech dle přání zákazníka je 48 Kč/m^2. Variabilní náklady spojené s výrobou 1 ks fóliovníku činí 1 400 Kč/ks; zatímco jednotkové variabilní náklady na zhotovení 1 m^2^ samostatné plachty činí 32 Kč/m^2. Dle účetních záznamů firmy „Calefacio“ činí měsíční hodnota fixních nákladů 36 000 Kč. 1. Jaké tržby zajisti firmě dosažení bodu zvratu (T[BZ]), pokud v daném měsíci budou prodávány pouze fóliovníky? 2. Jaké tržby zajisti firmě dosažení bodu zvratu (T[BZ]), pokud v daném měsíci budou prodávány pouze samostatné plachty o rozměrech dle přání zákazníka? 3. Stanovte měsíční výši tržeb, která firmě zajisti dosažení bodu zvratu (T[BZ]), bez ohledu na sortimentní skladbu prodaných výrobků: počet fóliovníků v (ks) a samostatných plachet v (m^2). Příklad č. 2: Prodejna s konfekčním zbožím prodává dámské halenky a pánské košile. Cena halenky je 600 Kč/ks. Cena pánské košile je 480 Kč/ks. Nákupní ceny obou výrobků jsou: Dámská halenka: 400 Kč/ks Pánská košile: 320 Kč/ks Měsíční fixní náklady prodejny mají hodnotu 45 000 Kč. Náklady na nákup konfekčního zboží jsou jedinou položkou variabilních nákladů. 1) Jaké tržby zaručí prodejně dosažení bodu zvratu za měsíční období, pokud počet prodaných dámských halenek [ks], byl shodný s počtem prodaných pánských košil [ks]? 2) Jaké tržby zaručí prodejně dosažení bodu zvratu za měsíční období, pokud počet prodaných dámských halenek [ks] byl dvojnásobkem počtu prodaných pánských košil [ks]? 3) Při jakých tržbách vykáže prodejna výsledek hospodaření v podobě zisku ve výši 35 000 Kč za kvartální (čtvrtletní) hodnocení, pokud počet prodaných dámských halenek [ks] byl ⅔ z počtu prodaných pánských košil [ks]? 4) Při jakých tržbách vykáže prodejna výsledek hospodaření v podobě zisku ve výši 35 000 Kč za kvartální (čtvrtletní) hodnocení, pokud počet prodaných pánských košil [ks] byl ⅔ z počtu prodaných dámských halenek [ks]? Příklad č. 3: Knihkupectví „Livre, s. r. o.“ zaznamenalo v měsíci červenci loňského roku výsledek hospodaření v hodnotě 17 600 Kč; tržby v uvedeném období byly dle účetní evidence ve výši 240 000 Kč. V měsíci listopadu knihkupectví vykázalo kladný výsledek hospodaření 41 600 Kč při tržbách 320 000 Kč. Měsíční fixní náklady evidovala prodejna v průběhu celého roku ve stálé stejné výši. Cena nakupovaných knih od vydavatele, je jediným variabilním nákladem. Podíl nákupní a prodejní ceny je u všech prodávaných titulů shodný. Na základě výše uvedených údajů stanovte: 1. Měsíční výši fixních nákladů v knihkupectví „Livre“ 2. Výši tržeb, které zajistí dosažení bodu zvratu při měsíčním hodnocení. 3. Prodejní cenu knihy „Řešení rovnic o dvou neznámých“, kterou knihkupectví nakupuje od vydavatelství za cenu 252 Kč/ks. Název knihy je současně návodem na řešení otázky 1) příkladu.