Podnikatelské prostředí v kontextu globální, evropské, národní a regionální úrovně Přednáška 2 doc. Ing. Jarmila Šebestová, Ph.D. Obsah přednášky •Základní definice •Globální vlivy prostředí •Evropské vlivy prostředí •Národní versus regionální vlivy prostředí •Podnikatelským prostředím jsou chápány všechny faktory a síly, které ovlivňují podnik. •PP je prostorově a systémově vymezená kategorie širšího významu (ekonomicky, eticky a geograficky určeného) se strukturovaným obsahem. •Prostředí: rozvinuté – nevyvinuté •Působení okolí: příznivé - nepříznivé •Podněty z PP: –Zanedbatelné –Účinné •Rezistentní reakce •Pružná reakce •Důsledná reakce –Destruktivní • Definice podnikatelského prostředí (PP) csvukrs Globální podnikatelské prostředí Globální podnikatelské prostředí představuje nejširší podnikatelské prostředí. Toto prostředí v sobě zahrnuje mezinárodní aspekt, jelikož je tvořeno prostředím světové ekonomiky a faktory mezinárodního ekonomického řádu. Ovlivněno např.: •Mezinárodními institucemi pro ekonomickou stabilitu (OECD, WTO, Mezinárodní měnový fond (IMF), Světová banka (IBRD) a další. •vývoj objemu směny zboží a služeb, vývoj světových cen •kryptoměny https://investplus.cz/investice/seznam-kryptomen-kurzy/ Trendy na 2019 Více na https://www.e15.cz/byznys/co-ceka-firmy-v-roce-2019-podivejte-se-na-dvacet-byznysovych-trendu-13546 37 Prodej a služby zákazníkům 1)Přizpůsobení modernímu zákazníkovi. Některé zavedené firmy proto začínají zaostávat za start-upy. 2)Umělá inteligence nenahradí lidi. …. nezačne ….masově nahrazovat lidskou práci, alespoň pokud jde o zákaznický servis. Česko se může stát evropským centrem vývoje umělé inteligence 3)Jeden komunikační kanál nestačí . Firmy budou muset nabídnout co nejvíce komunikačních platforem, pomocí kterých se se svými zákazníky mohou spojit. Trendy na 2019 II Více na https://www.e15.cz/byznys/co-ceka-firmy-v-roce-2019-podivejte-se-na-dvacet-byznysovych-trendu-13546 37 Technologie a kyberbezpečnost 4) Bez blockchainu to nepůjde Informační struktura blockchain je spojovaná především s kryptoměnami, její využití ale bude daleko širší. Kryptoměny - Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn 5) Vzestup internetu věcí. Síť takzvaných chytrých spotřebičů usnadňuje život v mnoha domácnostech 6) Kontextualizace dat bude snazší . Ve větší míře budou vznikat analytické aplikace, které umožní analyzovat data nikoliv pouze odborníkům. 7) Etika v algoritmech. Tyto algoritmy se budou zdokonalovat ve smyslu lepšího zacházení s klienty a bude do nich vnášen etický rozměr. Trendy na 2019 III Více na https://www.e15.cz/byznys/co-ceka-firmy-v-roce-2019-podivejte-se-na-dvacet-byznysovych-trendu-13546 37 Marketing a reklama 8) Ještě personalizovanější marketing. Trend cílené reklamy bude pokračovat. Zároveň tím bude ubývat neosobních výzev, které přesvědčují spotřebitele k nákupu. 9) Vlivné uživatelské recenze. Stále více lidí, kteří nakupují online, se rozhoduje podle recenzí jiných zákazníků. Také tento trend bude sílit. Technologie a média 10) Nové strategie. Nové zdroje údajů o zákaznících 11) Hlasové vyhledávání Hlasové vyhledávání je rychlejší a například pro řidiče bezpečnější než psaní. Trendy na 2019 IV Více na https://www.e15.cz/byznys/co-ceka-firmy-v-roce-2019-podivejte-se-na-dvacet-byznysovych-trendu-13546 37 Bankovnictví 12) Možnosti plateb. Bankovní sektor prochází významnými změnami ohledně možnosti placení, o vlastních službách začínají uvažovat i nebankovní instituce. To si však vyžádá další regulace kvůli zachování bezpečnosti transakcí nebo i boji proti praní špinavých peněz. 13) Proměna internetového bankovnictví Mileniálové chtějí platit kdykoliv a kdekoliv, čemuž banky budou muset přizpůsobovat své často stále tradiční modely. I vzhledem k tomu, že jim v tomto ohledu může narůst konkurence v podobě nebankovních institucí. 14) Více kyberútoků. Mobilní internetové bankovnictví a více možností platebních metod bude znamenat nárůst kybernetických útoků. Trendy na 2019 V Více na https://www.e15.cz/byznys/co-ceka-firmy-v-roce-2019-podivejte-se-na-dvacet-byznysovych-trendu-13546 37 Politika 15) Doba přeje podnikatelům. Politické klima přeje podnikatelům a vytváří optimální podmínky pro byznys. 16) Ochrana osobních údajů. Ochrana osobních údajů se stává standardem. Firmy se musely už od letošního května vypořádat s nařízením Evropské unie GDPR, které má ochranu osobních údajů posílit. 17) Dovozní cla. Nejistota firem ohledně dovozních cel, která mezi sebou zavádějí Spojené státy, Čína i Evropská unie na různé komodity, neskončí. Trendy na 2019 VI Více na https://www.e15.cz/byznys/co-ceka-firmy-v-roce-2019-podivejte-se-na-dvacet-byznysovych-trendu-13546 37 Moderní pracoviště 18) Spokojenost zaměstnanců je priorita Vzhledem k historicky velmi nízkým hodnotám nezaměstnanosti, která v Česku v listopadu dosahovala 2,8 procenta, se pro firmy stává problémem najít zaměstnance. 19) Práce na dálku Vzhledem k situaci na trhu práce je pravděpodobné, že firmy budou nabízet svým zaměstnancům různorodější formy pracovních úvazků a využívána bude také ve větší míře práce na dálku. 20) Zaměstnanci start-upů. Z mnohých start-upů se stávají úspěšné firmy. Lze proto očekávat, že budou nejen zvyšovat počty svých zaměstnanců, ale také najímat více odborníků. – Index globalizace 2018 (KOF, 209 zemí) Rank Country Globalisation Index, de facto 1 Switzerland 90,51 2 Netherlands 89,91 3 Belgium 89,55 4 Ireland 87,15 5 Austria 87,10 6 Sweden 86,33 7 Denmark 85,94 8 Germany 85,93 9 United Kingdom 84,97 10 Malaysia 84,95 Skládá se z: ekonomického (36%), sociálního (38%) a politického globalizačního indexu (26%) 17. ČR 27. Slovensko 24. Estonsko 45. Rusko csvukrs Ekonomická Globalizace • • Ekonomická Globalizace i) Aktuální vlivy Zahraniční obchod Přímé zahraniční investice Portfolio Investice ii) Bariéry Skryté bariéry dovozu Cla Restrikce dovozu kapitálu Rank Country Economic Globalisation, overall index 1 Singapore 92,47 2 Hong Kong, China 90,07 3 Netherlands 89,31 4 Belgium 89,23 5 Malta 86,73 6 Ireland 86,19 7 Luxembourg 85,49 8 Estonia 84,31 9 Switzerland 83,82 10 Hungary 83,02 13. ČR 20. Slovensko 108. Rusko Index Sociální Globalizace Sociální Globalizace i) Osobní kontakt Využívání telefonu Bankovní převody (percent of GDP) Mezinárodní turismus Cizinci v populaci (percent of total population) Odesílání dopisů do zahraničí (per capita) ii) Informační toky Uživatelé internetu (na 1000 obyv.) Televize (na 1000 obyv) Prodej novin (percent of GDP) iii) Kulturní provázanost Počet restaurací McDonald's (per capita) Počet obchodů Ikea (per capita) Prodej knih (percent of GDP) Rank Country Social Globalisation, overall index 1 Norway 90,43 2 Luxembourg 89,89 3 Switzerland 89,58 4 Denmark 88,30 5 Ireland 88,12 6 United Kingdom 88,05 7 New Zealand 86,88 8 Austria 86,75 9 Canada 86,48 10 Belgium 86,29 33. ČR 35. Slovensko 93. Rusko Politická Globalizace Rank Country Index, overall 1 Italy 99,26 2 France 99,15 3 Germany 98,23 4 Spain 98,04 5 Netherlands 97,64 6 Sweden 97,16 7 Belgium 95,80 8 Switzerland 95,69 9 Austria 95,62 10 United States 95,43 Politická Globalizace Počet ambasád Členství v mezinárodních organizacích Účast v radě bezpečnosti OSN Zahraniční mise Mezinárodní smlouvy a dohody Globalizace nás sbližuje, ale vnitřně jsme každý jiný… •Manažeři musí pochopit šíři a hloubku proměnných, které mohou ovlivnit jejich styl řízení, stejně jako obchodní praktiky. Evropská úroveň Investiční plán pro Evropu: Junckerův plán : Obnova investic v Evropě •Strategie pro jednotný trh Podílet se na stimulaci hospodářského růstu a vytváření pracovních míst. Zvýšit konkurenceschopnost Unie a učinit z ní atraktivní místo pro investice a inovace. •Unie kapitálových trhů Vytvořit hlubší a integrovanější kapitálové trhy v Evropě, s jejichž pomocí se docílí mobilizace kapitálu pro všechny podniky, včetně malých a středních, a pro infrastrukturní projekty, které kapitál potřebují, aby se mohly rozvíjet a vytvářet pracovní místa. •Strategie pro jednotný digitální trh Usnadnit přístup k online zboží, navrhnout pravidla, která budou držet krok s vývojem technologií, a využít přínos digitalizace. •Akční plán EU pro oběhové hospodářství Směřovat k ekonomice účinně využívající zdroje, v níž je co nejdéle zachována hodnota produktů, materiálu a zdrojů a minimalizuje se produkce odpadu. Národní podnikatelské prostředí •Národní podnikatelské prostředí je představováno konkrétními faktory (politické, legislativní, ekologické, demografické, technologické a další) konkrétní země, se kterou se konkrétní podnikatelský subjekt identifikuje. •Národní podnikatelské prostředí působí tzv. národním vlivem na podniky, který vychází a je dán politikou a rozhodnutími vlády příslušné země. •Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020 (SMK). Její podtitul je"Zpět na vrchol“. (9 pilířů, 200 opatření) PP na národní úrovni Na vytváření podnikatelského prostředí se podílejí: •státní orgány - např. ministerstva, ČNB, další centrální orgány •státem zřízené nebo státem podporované instituce a agentury – Czech Invest, EGAP, OHK •soudy, •orgány veřejné samosprávy •vzdělávací infrastruktura, •výzkumná a vývojová pracoviště, •subjekty působící v oblasti peněžnictví, banky, pojišťovny, instituce kapitálového trhu, •leasingové společnosti, •podnikatelská samospráva (komory, svazy, asociace, spolky a další) •poradenské, zprostředkovatelské a obdobné organizace, •tržní subjekty - reální a potenciální konkurenti a reální a potenciální kooperační partneři. • Hodnocení na regionální/lokální úrovni •Lokální podnikatelské prostředí je chápáno jako konkrétní prostředí (lokalita, město, oblast), ve kterém je podnik umístěn a realizuje své podnikatelské aktivity. •Strategické plány krajů, obcí •Podnikatelská nálada •Vliv na vznik nových podnikatelských subjektů •http://www.businessinfo.cz/cs/podnikatelske-prostredi.html •