Struktura podnikatelského prostředí - makroprostředí, mikroprostředí, mezoprostředí (marketingový pohled) Přednáška doc. Ing. Jarmila Šebestová, Ph.D. Obsah přednášky •Základní definice •Rozdělení prostředí dle Kotlera Kvalita podnikatelského prostředí csvukrs Makroprostředí/externí makroprostředí Celosvětové trendy: •globalizace •odstraňování obchodních překážek, regionální integrace, technologické změny (doprava, komunikace), deregulace finančních trhů •regionalizace a lokalizace •EU, NAFTA, ASEAN, Silicon valley, Veneto v Itálii apod. •národní kultury •informační technologie •masová kustomizace •jedinec = trh •reengineering •outsourcing, integrace dodavatelů apod. Makroprostředí 2 •ekonomické prostředí 1.kupní síla, poptávka 2.hospodářská politika 3.fiskální, monetární, důchodová, vnější obchodní a měnová •demografické prostředí 1.věk, pohlaví, vzdělání, migrace •přírodní prostředí 1.zdroje, poškozování životního prostředí •technologie a technika •politicko-právní prostředí – legislativa •kulturní a sociální prostředí Makroprostředí Prochází neustálými změnami. Je globální prostředí – zesvětovění výroby a trhu. Musí se neustále sledovat. Činnost podniku se musí makroprostředí přizpůsobovat. Podnik může makroprostředí ovlivňovat minimálně. Co patří do globálního Makroprostředí? Globální prostředí zahrnuje: Ekonomické vlivy. Přírodní podmínky a ekologii. Technologický pokrok. Vývoj populace. Subkulturní a jiné sociologické vlivy. Politiku. Jak souvisí s marketingem ekonomické vlivy? EKONOMICKÉ VLIVY SPOTŘEBITELÉ FIRMY Výrobní faktory. Prodávají Nakupují Nakupují Prodávají Výrobky a služby. Výrobky a služby. Práci, kapitál, know- how. Charakteristika složek makroprostředí Do jaké míry mohou firmy nakupovat výrobní faktory? Za jaké ceny budou prodávat své výrobky a služby ? Je dáno ekonomickými faktory: Mírou inflace. Kurzem měny. Cenou výrobních faktorů. Výší úrokové sazby. Vývojem HDP. Do jaké míry jsou spotřebitelé ochotni prodávat své výrobní faktory? Jaké ceny budou ochotni akceptovat při nákupu výrobků a služeb ? Je dáno ekonomickými faktory: Mírou inflace. Mírou nezaměstnanosti. Výší důchodů. Výší úrokové sazby. Mezoprostředí/Interní makroprostředí •konkurenční prostředí •nutné se odlišit (výrobkem, konstrukcí, designem, kvalitou, cenou, reklamní kampaní, místem prodeje atd.) •kooperace •dodavatelé, distributoři, zprostředkovatelé, finanční instituce, firmy poskytující marketingové služby •zákazník •domácnosti, podniky, organizace, vládní organizace •veřejnost •místní komunita, zájmové skupiny, média, zaměstnanci, široká v. •ve velkých společnostech – public relations pro komunikaci s veřejností Zprostředkovatelé Dodavatelé Veřejnost Zákazníci Konkurence Odběratelé Finanční organizace Mezoprostředí Co tvoří Mezoprostředí? Podnik Mezoprostředí - nejbližší TRH Mezoprostředí - nejbližší TRH Co je nejbližší trh? Jednotky, které se nacházejí v okolí podniku. Dodavatelé Finanční organizace Zprostředkovatelé Konkurence Veřejnost Zákazníci podniku Kdo jsou zprostředkovatelé, čím se zabývají? Zprostředkovatelé Jednotky, které se nacházejí v okolí podniku. Marketingové agentury Lobisté Zprostředkovatelské firmy Konzultují propagační plán firmy Vyhledávají distributory, zákazníky. Poradenská činnost a pomoc při zpracování projektů, dotací. Kdo jsou dodavatelé ? Dodavatelé Důležití obchodní partneři. Dodávají podniku: Materiál Suroviny Komponenty Polotovary Investiční zařízení Podle jakých znaků vybíráme dodavatele ? Je důležité vždy zvolit správné dodavatele. Seznam dodavatelů Kvalita Cena Spolehlivost Dodavatel 1 Dodavatel 2 Dodavatel 3 Kritéria Vítězný dodavatel Finanční organizace Podle jakých znaků vybíráme dodavatele ? Vedení účtu. Poskytování úvěrů. Faktoringové služby. Investiční služby. Pojištění majetku. Pojištění produkce (zemědělci). Pojištění zaměstnanců. Investice do CP. Investice do vzácných kovů a nerostného bohatství (zlato, platina, ropa, zemní plyn). Banky Pojišťovny Investiční a úvěrové společnosti Konkurence Co zjišťujeme o konkurenci ? Plány konkurence. Ceny Výrobky, služby. Nové technologie. Design. Kvalitu. Styl a služby spojené s nabídkou konkurence. Vývoj do budoucna. Reklama. Postavení na trhu. Výrobků, služeb. Náhradních dílů. Kdo jsou zákazníci podniku ? Nacházejí se na trhu. Zákazníci podniku TRH Průmyslový Jednotlivci Rodiny Stát Konečná spotřeba. Fyzická osoba Právnická osoba Firmy Školy Policie Instituce Kupují vstupy do výroby. Investují do chodu státu. Spotřební Kdo tvoří veřejnost podniku ? Veřejnost Skupiny obyvatelstva v okolí podniku. Specifické skupiny. Komunita občanů v okolí podniku. Média Sportovní kluby. Zájmové svazy a hnutí. Zaměstnanci. Osoby žijící v blízkosti podniku. Tisk Televize Rozhlas. Vnitřní prostředí-mikroprostředí •organizační struktura, management •oddělení marketingu •funkce komunikační a informační (nástroje marketingových komunikací) •funkce koordinační •funkce analytická •oddělení technického rozvoje, •finanční prostředky – přerozdělování •výroba – jakost Ovlivnitelné faktory •Nejlépe – kvalifikace PS, technologie •Nejhůře – organizační strukturu, značku, jméno, zaměření • Firma si vytváří jednotlivá oddělení dle svých potřeb. Jednotlivá oddělení a jejich náplň práce. Co znamená pojem Mikroprostředí? Mikroprostředí Vedení firmy - management Finanční analýza Zásobování výroby Lidské zdroje Organizace prodeje výrobků Vývoj nových výrobků Výrobní činnost Vedení firmy - MANAGEMENT Komunikace s trhem. Spolupráce s jednotlivými odděleními. Co tvoří Mikroprostředí? Jednotlivé oddělení Marketingové oddělení Podnik Finanční oddělení Nákupní oddělení Personální oddělení Vývojové oddělení Odbytové oddělení Výrobní oddělení