Shrnutí: Důležité předpoklady úspěšného řízení lidí (lidských zdrojů) 13. seminář Ing. Lucie Meixnerová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu Zadání: V organizaci je kreativní tým, který se v současnosti blíží dokončení práce na stěžejním projektu, v jehož rámci vytvořil produkt. Poté, co svou práci dokončí, bude produkt potřeba udržovat. To je kvalifikovaná práce, ale již ne kreativní, nýbrž rutinní. V současnosti tuto „údržbu“ není možné delegovat na nikoho jiného, ale přípravu týmu na ni jsme podcenili, a pro jeho členy týmu je práce na udržování produktu tzv. pod úroveň. Obáváme se, že reálně hrozí, že o některé z nich přijdeme, a ztratit větší část týmu, by byla katastrofa. Co dělat dál? Úkoly: •Jaké navrhujete změny procesů pro vyřešení situace? Postupy či dílčí kroky musí vycházet z oblasti řízení lidských zdrojů. •Popište min. v 5 krocích. Uveďte konkrétní kroky (žádná všeobecná pojednání). •Zpracování úkolu: individuální a) a) Termín odevzdání úkolu: IS SU Odevzdávárna nejpozději do neděle 24. 5. 2020 do 23:59 hod, po termínu nebude úkol hodnocen a bude nahrazeno vypracováním dalšího náhradního úkolu bez hodnocení. a) Úkol 1 Zásady úspěšného řízení lidí 1. Řízení je hlavní úkol vedoucího 1. ØRozhodujícím úkolem manažera není jen provádět odbornou práci, ale řídit a rozvíjet své podřízené. Ø ØJe odpovědný nejen za své vlastní výsledky, ale i za zaměstnance → jsou motivováni, vykonávají svou práci správně apod. Ø ØManažer/vedoucí nechápe úlohu a odpovědnost → jeho funkce se mění z dobrého odborníka na špatného manažera. Ø Ø Zásady úspěšného řízení lidí 2. Delegování 1. ØKdykoliv manažer převezme nový úkol, měl by si položit otázku, který z jeho zaměstnanců by jej mohl nejlépe převzít. Ø ØZadá-li mu s úkolem i určitou pravomoc, zvyšuje jeho motivaci a stará se o jeho rozvoj. Ø ØVedoucí nemůže rozhodovat o všem sám. Ø Ø Zásady úspěšného řízení lidí 3. Jasné cíle 1. ØEfektivní činnost začíná jasnými cíli. Ø ØOsobní cíle zaměstnanců představují výzvu a podporují motivaci. Ø ØPři zadávání cílů je třeba se přesvědčit, zda jim zaměstnanci rozumí, vědí, proč jsou pro organizaci i pro ně osobně důležité, a nepochybují o tom, že jsou dosažitelné. Ø Ø Zásady úspěšného řízení lidí 4. Komunikace 1. ØInformovanost a vzájemná komunikace patří mezi základní předpoklady fungování organizace. Ø ØPodněty „zdola“→ podporují spolupráci jednotlivých osob a úseků. Ø ØPředávání a získávání informací → kontrola, že si zaměstnanci potřebné informace mezi sebou skutečně předávají. Ø ØPodporuje správné a včasné rozhodnutí. Zásady úspěšného řízení lidí 5. Učení 1. ØVedoucí/manažer: připraven na to, že změnami vnějšího prostředí se musejí měnit i zavedené postupy → učí se, experimentují, zkouší nové věci apod. Ø ØPokud vedoucí/manažer se dále nerozvíjí, neprosazuje změny či nereaguje na změny → je pro organizaci problémem. Ø Ø Zásady úspěšného řízení lidí 6. Změny 1. ØZměny nelze zastavit → nemá smysl se jim vzdorovat. Ø ØK překonání změn pomáhají nové schopnosti, motivace a spolupráce při realizaci změn. Ø ØZměnám mohou bránit obavy, nedůvěra nebo pohodlnost zaměstnanců. Ø ØZměnám mohou bránit i vedoucí/manažeři → nechtějí měnit procesy, které zavedli. Ø ØZaměstnanci: usilují o změny, chtějí pomáhat organizaci, nejsou protivníci, ale spojenci. Ø Ø Zásady úspěšného řízení lidí 7. Vnitřní motivace 1. ØZaměstnanci, kde převládá finanční motivace → zvýšený sklon k fluktuaci a jsou nespokojeni. Ø ØVnitřně motivovaní zaměstnanci → není jednoduché je najít → práce je zajímá a dosahují nejlepších výsledků. Ø Zásady úspěšného řízení lidí 8. Čas pro zaměstnance 1. ØZaměstnanci, vyžadují manažerův čas k vedení, poskytnutí informací, pomocí, radě atd. Ø ØÚkolem manažera je „udělat“ si čas na zaměstnance. Ø ØZaměstnanci → noví, nové úkoly → mohou vyžadovat více času než jiní. Zásady úspěšného řízení lidí 9. Ocenění 1. ØOdměňování a motivace zaměstnanců → mzda/plat, zaměstnanecké výhody atd.. Ø ØZaměstnanecké výhody → nemohou zcela nahradit „pochvalu“ či ocenění od manažera/vedoucího. Ø ØManažer/vedoucí → ústní a písemné uznání → nejefektivnější forma motivace → zvýšení motivace, spokojenosti a loajality zaměstnanců. Zásady úspěšného řízení lidí 10. Řízení není třeba brát smrtelně vážně 1. ØManažer/vedoucí → vytváří a podporuje prostředí → zaměstnancům přináší určitou zábavu → prostor pro neformální kontakty a společenské události. Ø ØOdejde-li manažer/vedoucí → zaměstnanci vzpomínají na to, jak odkázal zpříjemnit občanskou zábavou. Nevzpomínáte na to, že dosáhl úspěšných finančních výsledků a dokázal řídit výkon a disciplínu zaměstnanců. Ø Ø Personální informační systém: viz přednáška a studijní opora ŘLZ Individuálně nastudovat. -Vedení personální evidence -Právní ochrana osobních dat: osobní údaje, osobní spis -Ruční a počítačový personální informační systém (PIS) - - – • On-line personalistika 1. ØOn-line personalistika (e-personalistika) znamená využití služeb počítačové sítě → internet pro zabezpečení personální evidence práce v organizaci. Ø ØProstřednictvím služeb počítačové sítě: internet, webové stránky a elektronická pošta je možné využívat: §Personální portál (jednoduchý přístup ke všem personálním a souvisejícím údajům, které potřebuje HR ke své práci) §Manažerský a zaměstnanecký samoobslužný systém (zapojení manažerů a zaměstnanců do personalistiky) §Elektronické získávání zaměstnanců (e-recruitment) §Elektronické vzdělávání zaměstnanců (e-learning) §Poskytování aplikačních služeb Ø Elektronické získávání zaměstnanců ØE-recruitment: oslovení a přilákání potenciálních uchazečů o zaměstnání → využívá služeb počítačové sítě: internet, webové stránky a elektronické pošty. Ø ØBlogging: vytváření a udržování weblogů (blogů) → webové deníky → obsahující chronologicky uspořádané příspěvky ze života jejich autorů. Firemní blogging: §zaměřený na určitou skupinu potenciálních uchazečů o zaměstnání → talentovaní studenti a absolventi škol nebo kvalifikovaní odborníci atd., §poutavé a podnětné informace a diskuse na téma práce a kariéry od jednotlivých zaměstnanců a dalších zainteresovaných přispěvatelů → vytváří a upevňuje dobrou pověst zaměstnavatele. Elektronické získávání zaměstnanců Social networking: §založen na vytváření a rozvíjení sociálních sítí a virtuální komunit uživatelů se společnými zájmy, §efektivně informuje o volných pracovních místech → vyhledává a oslovuje vhodné uchazeče → jejich profily jsou veřejně dostupné → Facebook, LinkedIn atd., §každý uživatel vložením svých osobních údajů zakládá osobní profil → vytváří a rozvíjí vzájemné kontakty s dalšími uživateli. § ØKaždá metoda získávání zaměstnanců má své přednosti a nedostatky → nutná bezpečnost sdělovaných a sdílených informací. Ø ØElektronické získávání zaměstnanců na lokálním a mezinárodním trhu práce. Ø ØZaměstnavatel a potenciální uchazeč o zaměstnání musí být schopen a ochoten komunikovat pomocí internetu. § Dotazy pište na email: meixnerova@opf.slu.cz Děkuji za pozornost