Metodologie sociální práce I. HUMANISTICKÉ A EXISTENCIÁLNÍ TEORIE •Orientují se na vnitřní svět člověka, často kladena otázka: „jaký má život smysl?“ • •Úkolem soc. pracovníka je odhalovat u klienta významy situací, které prožívá. Všímat si, zda klient už podobnou situaci prošel a jeho minulé reakce na tyto situace (porovnání zkušenosti).Klienta je nutné brát jako partnera. 1.přístup orientovaný na klienta - dát klientovi možnost, aby viděl účelnost a racionalitu svého života (zavedl Rogers ), 2. •2. transakční analýza - člověk je samostatná, autonomní jednotka, která má dost síly a odpovědnosti, aby řídila svůj život (Berne ), • • • •strukturální analýza – děti, dospělí, rodiče… • •analýza her – uspokojení potřeb a hodnocení vlastního života • •analýza scénáře – příčiny životní krize •3.existenciální analýza •- člověk potřebuje naplňovat potřeby; není-li některá oblast naplněna,vznikají těžkosti, psych.poruchy, problémy a to se odráží na zdraví ( Frankl ). •existenční vakuum •Podle F. je důležité vědomí svobody – důležité rozlišování: • •svobodu od něčeho •– pomoci zbavit se negativních věcí (p. kouření) •svoboda k něčemu •– nasměrována na zodpovědnost člověka • II. SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ A KOMUNIKAČNÍ MODELY •teorie rolí •Linton a Mead = autoři; v rámci života hrajeme určité role; •a) role připsané – výsledek skutečností, které neovlivníme (věk, pohlaví…) •b) role získané – výsledek naší činnosti, p. vzděláním, postavením + adekv. chování •c) role vnucené – následek nepříznivé situace z vnějšku, p. nezaměstnanost •etiketizaní teorie – zdůrazňována tendence lidí označkovat … spojovat s ur. věcmi určité chování člověka • • III. SYSTEMATICKÝ PŘÍSTUP •Ve vztahu pracovníka ke klientovy – dvojí postoj: • nabízená spolupráce • - cíl (o jaký problém jde…) • - jednotlivé kroky • - kritéria (bylo-li cíle dosaženo a proč) •přebírání starostí - • • • IV. KOGNITIVNĚ-BEHAVIORÁLNÍ TEORIE •Základní teze behav. teorie • – projevy chování jsou naučené a souvisí s určitým prostředím. •To co se mi jeví jako nevhodné, se snažím změnit – metodou učení. • V. PŘÍSTUP ORIENTOVANÝ NA ÚKOLY •Sebemenší úspěch člověka motivuje - hybná síla. Klientovi dáváme určité úkoly (malé kroky) a daří-li se mu, bude spokojený, stoupne mu sebevědomí a má pocit, že problém řeší sám. • •1. interpersonální konflikty •2. neuspokojení ze sociálních vztahů •3. problémy s formálními organizacemi •4. problémy s naplňováním rolí •5. problémy v souvislosti se soc. změnami •6. emocionální úzkost • • •