Pracovní právo ve veřejné správě

Týden 9

1.1          VZNIK  SLUŽEBNÍHO  POMĚRU

Jak již bylo uvedeno, na obsazení volného služebního místa státního zaměstnance se koná výběrové řízení. Pokud je v něm osoba vybrána jako nejvhodnější z žadatelů,
služební orgán
rozhodne o jejím přijetí do služebního poměru a spolu s rozhodnutím
o přijetí
rozhodne také  o                                                                                                                                                               

              zařazení státního zaměstnance na služební místo nebo                                                             • jmenování státního zaměstnance na služební místo představeného.

Právním aktem přijetí do služebního poměru, zařazení na služební místo
a jmenování na služební místo představeného tedy není dvoustranný projev svobodné vůle zaměstnavatele a zaměstnance (pracovní smlouva, ale jednostranné právní jednání služebního orgánu – rozhodnutí.  Podle zákona o státní službě je rozhodnutí výsledkem  řízení ve věcech služby, při nichž se postupuje podle zákona č. 500/2014 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen správní řád).
 Důsledkem je, že na přijetí
do služebního poměru, zařazení na služební místo a na jmenování na služební místo představeného není nárok.

 

Služební poměr vzniká dnem, který je uveden v rozhodnutí o přijetí do služebního poměru. V tento den rovněž státní zaměstnanec složí před služebním orgánem služební slib[1].

Pokud by ovšem složení služebního slibu odmítnul nebo by slib složil s výhradou,
služební poměr by byl považován za neexistující od počátku.

Pro obsah samotného rozhodnutí jsou požadovány náležitosti

Ø  obecné, které jsou pro každé správní rozhodnutí vyžadovány správním řádem,

Ø  konkretizující a doplňující, které vyžaduje zákon o státní službě.

1.2          NÁLEŽITOSTI  SPRÁVNÍHO  ROZHODNUTÍ O  PŘIJETÍ 
DO   SLUŽEBNÍHO POMĚRU

Doplňující náležitosti správního rozhodnutí o přijetí do služebního poměru podle ustanovení § 30 odst. 1 zákona o státní službě (součást výrokové věty)

 

 

a) jméno, popřípadě jména, a příjmení, popřípadě i akademický titul,

b) datum a místo narození,

c) obor služby,

d) služební místo,

e) den vzniku služebního poměru a den nástupu do služby,

f) údaj o tom, zda služba bude vykonávána ve služebním poměru na dobu neurčitou nebo na dobu určitou, v případě služebního poměru na dobu určitou též dobu jeho trvání,

g) služební úřad, v němž státní zaměstnanec bude vykonávat službu, a služební působiště,

h) služební označení,

i) zkušební dobu,

j) platové zařazení,

k) délku kratší služební doby, byla-li povolena.

 

Nad rámec uvedených doplňujících náležitosti rozhodnutí o zařazení na služební místo a rozhodnutí o jmenování na služební místo představeného podle ustanovení § 30 odst. 2 zákona o státní službě, bude dále uvedeno

 

 

den nástupu do služby na služebním místě,

údaj o tom, zda služba bude na služebním místě vykonávána na dobu neurčitou nebo na dobu určitou, v případě doby určité též její trvání,

údaj o tom, zda a jak se mění doba trvání služebního poměru, jde-li o jmenování státního zaměstnance vykonávajícího dosud službu ve služebním poměru na dobu určitou.

 

Náležitosti správního rozhodnutí o přijetí do služebního poměru podle ustanovení § 68 a § 69 správního řádu

 

 

 

Povinné náležitosti ;                                                                                               Výrok, který obsahuje    

    výrokovou větu, tj. konstataci přijetí do služebního poměru na dobu určitou
či neurčitou se stanovením zkušební doby (+zařazení/jmenování na služební místo)

    právní kvalifikaci, tj. ustanovení právního předpisu, podle něhož bylo    
rozhodnutí vydáno

    identifikaci státního zaměstnance vůči němuž  rozhodnutí směřuje

Odůvodnění výrokuza situace kdy správní řád stanoví, že pokud se všem účastníkům řízení v plném rozsahu vyhovuje, nemusí být odůvodnění součásti
rozhodnutí, lze dovodit, že rozhodnutím o přijetí do služebního poměru, kterým
se žadateli plně vyhovuje a přijímá tak na dobu neurčitou nemusí být odůvodnění uvedeno. V případě přijetí na dobu určitou bude třeba stanovení doby určité
zdůvodnit.

Poučení, které obsahuje dílčí poučení

■ o právu na odvolání

■ o lhůtě pro odvolání a odkdy se lhůta počítá (odvolání nemá odkladný účinek)

■ ke komu a prostřednictvím koho je možno podat odvolání (odvolacím orgánem ve věcech služby je nadřízený služební orgán)

 

 

 

 

 

 

▀ Pravidelné další náležitosti :

◙ Označení služebního orgánu, který rozhodnutí vydal,

◙ Spisovou značku a datum vydání rozhodnutí

◙ Jméno, příjmení a služební označení oprávněné služební osoby

◙ Podpis oprávněné služební osoby a úřední razítko služebního úřadu

 

 

Zákon o státní službě požaduje formát náležitosti rozhodnutí podle správního řádu doplnit o další náležitosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


VZOR  – Rozhodnutí dle § 190

Označení služebního orgánu[2]

adresa služebního úřadu

 

 

Místo

                   Datum: X. měsíc 20XX

                   Č. j.: XXXX

                   Počet listů: X                                  

Účastník řízení:

Titl. Jméno Příjmení

narozen: X. měsíc 19XX

 

adresa místa trvalého pobytu / pro doručování:

ulice čp.

PSČ Město

ID datové schránky: XXXX

 

 

ROZHODNUTÍ

o přijetí do služebního poměru

a zařazení na služební místo

 

na základě žádosti o přijetí do služebního poměru, kterou podal/a pan/paní Titl. Jméno Příjmení, narozen/á dne XX. měsíc 19XX v Město, trvale bytem X, PSČ Město (dále jen „žadatel/žadatelka“) podle § 190 odst. 1 písm. c) zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě (dále jen „zákon o státní službě“), jsem jako příslušný služební orgán podle § 10 odst. 1 písm. x) zákona o státní službě a na základě § 190 odst. 3 ve spojení s § 23 odst. 1 zákona o státní službě rozhodl takto:

        I.            přijímám podle § 190 odst. 1 zákona o státní službě žadatele/žadatelku do služebního poměru na dobu neurčitou;

      II.            zařazuji podle § 23 odst. 1 zákona o státní službě žadatele/žadatelku

a)       na služební místo: (označení služebního místa)[3],

b)       v oboru/oborech služby: (označení oboru/oborů služby),

c)       se služebním označením: (např. referent/odborný referent/odborný rada);

   III.            služební poměr žadateli/žadatelce vzniká ke dni X. měsíc 2019 dnem nástupu
do služby na služebním místě je X. měsíc 2019;

    IV.            služba bude vykonávána na/v (označení služebního úřadu) se služebním působištěm v (např. Praze);

      V.            povoluji žadateli/žadatelce podle § 99 odst. 3 ve spojení s § 116 odst. 2 zákona o státní službě kratší služební dobu, a to v rozsahu (doplnit specifikaci délky služební doby) týdně[4]

    VI.            žadatele/žadatelku dále

a)       podle § 198 odst. 1 zákona o státní službě a podle přílohy č. 1 zákona o státní službě zařazuji do X. platové třídy s tím, že žadateli/žadatelce přísluší platový tarif stanovený podle stupnice platových tarifů uvedené v § 2 odst. 1 nařízení vlády č. 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců (dále jen „nařízení č. 304/2014 Sb.“),

b)       podle § 198 odst. 1 zákona o státní službě zařazuji do X. platového stupně[5] a

c)       určuji mu/jí plat v celkové výši XX XXX Kč, který tvoří

1.       platový tarif ve výši XX XXX Kč,

2.       osobní příplatek ve výši XX XXX Kč,

3.       příplatek za službu ve ztíženém pracovním prostředí XX XXX Kč podle § 5 nařízení č. 304/2014 Sb. a

4.       zvláštní příplatek ve výši XX XXX Kč podle § 6 nařízení č. 304/2014 Sb.[6]

Odůvodnění:

 

                Jako příslušný služební orgán podle § 10 odst. 1 písm. x) zákona o státní službě jsem posoudil žádost ze dne X. měsíce 2015, kterou žadatel/žadatelka požádal/a podle § 190 odst. 1 písm. c) zákona o státní službě o přijetí do služebního poměru na služební místo (označení služebního místa).

 

                Podle § 190 odst. 1 zákona o státní službě dosavadní zaměstnanec vykonávající činnosti podle § 5, který je ke dni 1. července 2019 v pracovním poměru na dobu neurčitou, má nárok být na základě systemizace podle § 184 odst. 1 přijat do služebního poměru na dobu neurčitou, jestliže

a) splňuje předpoklady uvedené v § 25 odst. 1,

b) má podle systemizace vykonávat činnosti podle § 5,

c) požádá o přijetí do služebního poměru správní úřad písemně do 31. srpna 2019 a

d) vykonával v den podání žádosti v uplynulých 10 letech ve správním úřadu, v obecním úřadu obce s rozšířenou působností, krajském úřadu, instituci Evropské unie nebo mezinárodní organizaci činnosti podle § 5 nebo činnosti obdobné nejméně po dobu 4 let.

 

                Podle § 25 odst. 1 zákona o státní službě žadatel o přijetí do služebního poměru musí

a) být státním občanem České republiky, občanem jiného členského státu Evropské unie nebo občanem státu, který je smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru,

b) dosáhnout věku 18 let,

c) být plně svéprávný,

d) být bezúhonný,

e) dosáhnout vzdělání stanoveného tímto zákonem a

f) mít potřebnou zdravotní způsobilost.

 

                Podle § 25 odst. 3 zákona o státní službě se za bezúhonného nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo pro trestný čin proti pořádku ve věcech veřejných z nedbalosti, pokud odsouzení nebylo zahlazeno nebo pokud se na pachatele nehledí, jako by nebyl odsouzen; jestliže trestní stíhání pro takový trestný čin bylo podmíněně zastaveno nebo bylo-li rozhodnuto o schválení narovnání a zastavení trestního stíhání, je předpoklad bezúhonnosti splněn až po uplynutí 5 let ode dne nabytí právní moci těchto rozhodnutí. Podle § 193 odst. 2 zákona o státní službě předpoklad bezúhonnosti dosavadní zaměstnanec osvědčuje písemným čestným prohlášením. Za účelem ověření plnění předpokladu bezúhonnosti si příslušný služební orgán do 30. června 2020vyžádá výpis z evidence Rejstříku trestů; žádost o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup. Vyjde-li na základě výpisu z Rejstříku trestů najevo, že dosavadní zaměstnanec předpoklad bezúhonnosti nesplňoval, služební poměr skončí dnem následujícím po dni, kdy byl výpis z Rejstříku trestů služebnímu orgánu doručen.

 

                Podle § 26 odst. 1 věty první zákona o státní službě splnění předpokladů podle § 25 odst. 1 písm. a), e) a f) je žadatel povinen doložit příslušnými listinami. Podle § 26 odst. 1 věty páté se splnění předpokladu podle § 25 odst. 1 písm. c) dokládá písemným čestným prohlášením.

 

                Žadatel/Žadatelka požádal/a o přijetí do služebního poměru v zákonem stanovené lhůtě tedy do 31. srpna 2015, je dosavadním zaměstnancem vykonávajícím činnosti podle § 5 zákona o státní službě, tyto činnosti má vykonávat dle systemizace i nadále a ke dni 1. července 2019 je v pracovním poměru na dobu neurčitou.

 

                Na základě náležitostí žádosti doložených žadatelem/žadatelkou a dalších podkladů opatřených služebním orgánem bylo dále zjištěno, že žadatel/žadatelka splňuje předpoklady uvedené v § 25 odst. 1 zákona o státní službě[7] a splňuje též podmínku, že vykonával/a v den podání žádosti  v uplynulých 10 letech ve správním úřadu, v obecním úřadu obce s rozšířenou působností, krajském úřadu, instituci Evropské unie nebo mezinárodní organizaci činnosti podle § 5 nebo činnosti obdobné nejméně po dobu 4 let. 

 

                Z výše uvedeného je zřejmé, že žadatel/žadatelka splňuje veškeré podmínky uvedené  v § 190 odst. 1 zákona o státní službě a má nárok být přijat/a do služebního poměru na dobu neurčitou. Žádné konkrétní skutečnosti odůvodňující zamítnutí žádosti nebyly v průběhu řízení zjištěny.

 

                Vzhledem k uvedenému služební orgán rozhodl podle § 190 odst. 1 ve spojení s § 23 odst. 1 zákona o státní službě o přijetí žadatele/žadatelky do služebního poměru na dobu neurčitou a o zařazení žadatele/žadatelky na služební místo (označení služebního místa), přičemž s ohledem na datum vydání tohoto rozhodnutí byl stanoven jako den vzniku služebního poměru X. měsíc 2015. Vzhledem k tomu, že stanovený den vzniku služebního poměru je dnem pracovním, byl tento den současně stanoven jako den nástupu do služby[8].    

Oborem/Obory služby, který/které bude žadatel/žadatelka vykonávat je/jsou „označení oboru/oborů služby“ dle přílohy k nařízení vlády č. 106/2015 Sb., o oborech státní služby.

 

Dnem vzniku služebního poměru přísluší žadateli/žadatelce jakožto státnímu zaměstnanci služební označení (např. referent/odborný referent/odborný rada), a to podle § 7 zákona o státní službě a v návaznosti na přílohu č. 1 k zákonu o státní službě podle platové třídy, do které je služební místo zařazeno.

 

                Vzhledem k tomu, že služebním úřadem, v němž bude žadatel/žadatelka vykonávat službu, je (označení služebního úřadu), se sídlem v X, služebním působištěm žadatele/žadatelky je X, jakožto místo shodné se sídlem tohoto služebního úřadu[9].

 

                Žadatel/Žadatelka současně se žádostí o přijetí do služebního poměru požádal/a o povolení kratší služební doby, a to s ohledem na skutečnost, že (je třeba doplnit podle skutečností uvedených v žádosti). S ohledem na zájem na sladění podmínek rodinného a osobního života žadatele/žadatelky s výkonem služby služební orgán povoluje žadateli/žadatelce podle § 99 odst. 3 ve spojení s § 116 zákona o státní službě též kratší služební dobu, a to v rozsahu stanoveném ve výrokové části rozhodnutí. Při stanovení rozsahu bylo přihlédnuto zejména k žádosti samotné/ho žadatele/žadatelky v návaznosti na konkrétní jím/jí uvedené důvody.[10]

 

Podle § 198 odst. 1 zákona o státní službě se dosavadnímu zaměstnanci ke dni vzniku jeho služebního poměru stanoví osobní příplatek a příplatek za vedení ve výši, která odpovídá výši jeho osobního příplatku a příplatku za vedení podle platového výměru platného ke dni bezprostředně předcházejícímu vzniku služebního poměru; zařazení do platové třídy a platového stupně se nemění, nejde-li o případy, kdy ke dni vzniku služebního poměru dosavadní zaměstnanec splnil podmínky pro postup do vyššího platového stupně.

Žadatel/Žadatelka se tedy podle § 198 odst. 1[11] zákona o státní službě a na základě dosavadního platového výměru ze dne X. měsíce 20XX platného ke dni bezprostředně předcházejícímu vzniku služebního poměru zařazuje do X. platové třídy, neboť i nadále vykonává činnosti charakteristické pro tuto platovou třídu dle přílohy č. 1 k zákonu o státní službě s tím, že mu/jí přísluší platový tarif stanovený podle stupnice platových tarifů uvedené v § 2 odst. 1 nařízení č. 304/2014 Sb.

                                                                                       

                Podle § 198 odst. 1 zákona o státní službě a na základě dosavadního platového výměru ze dne X. měsíce 20XX platného ke dni bezprostředně předcházejícímu vzniku služebního poměru se žadatel/žadatelka zařazuje do X. platového stupně, neboť podle citovaného ustanovení se zařazení do platového stupně nemění. Nejedná se ani o případ, kdy by žadatel/žadatelka splnil/a ke dni vzniku služebního poměru podmínky pro postup do vyššího platového stupně[12]              

                Na základě výše uvedeného tedy pro účely určení celkové výše platu žadatele/žadatelky platový tarif činí XX XXX Kč.

 

                Osobní příplatek ve výši XX XXX Kč se přiznává podle § 198 odst. 1 zákona o státní službě a to ve výši, která odpovídá výši osobního příplatku podle platového výměru ze dne X. měsíce 20XX platného ke dni bezprostředně předcházejícímu vzniku služebního poměru.

Další příplatky s vazbou na charakter vykonávané práce na služebním místě: příplatek za službuve ztíženém pracovním prostředí a zvláštní příplatek

 

Vzhledem k tomu, že žadatel/žadatelka bude vykonávat službu ve ztíženém pracovním prostředí, určuje se mu/jí v souladu s § 5 nařízení č. 304/2014 Sb. příplatek za službu ve ztíženém pracovním prostředí, který se určuje v rámci rozpětí stanoveného v § 5 odst. 2 tohoto nařízení (tj. 400 Kč až 1400 Kč) ve výši XX XXX Kč s přihlédnutím k míře rizika, intenzity a doby působení ztěžujících vlivů.

 

Žadateli/Žadatelce se určuje podle § 6 nařízení č. 304/2014 Sb. zvláštní příplatek pro služební místo v rámci rozpětí stanoveného pro příslušnou skupinu správních činností podle podmínek výkonu služby. Vzhledem k tomu, že podle přílohy č. 3 nařízení č. 304/2014 Sb. je správní činnost, kterou bude žadatel/žadatelka vykonávat, zařazena do skupiny I. (doplňte dle názvu skupiny - např. I. skupina - služba se zvýšenou mírou neuropsychické zátěže nebo jiným možným rizikem ohrožení zdraví nebo života), žadateli/žadatelce se v rámci rozpětí stanoveného § 6 odst. 2 a v návaznosti na přílohu č. 3 nařízení č. 304/2014 Sb. určuje příplatek ve výši XX XXX  Kč, a to podle (doplňte podle Přílohy č. 3 – např. intenzity, četnosti…apod).

 

Na základě výše uvedených kritérií se tedy žadateli/žadatelce určuje plat v celkové výši XX XXX Kč.

 

 

Poučení:

 

Proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání u (označení služebního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal), a to do 15 dnů ode dne jeho oznámení. Odvolacím orgánem je XX jako nadřízený služební orgán podle § 162 odst. 4 zákona o státní službě. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá v souladu s § 168 odst. 2 zákona o státní službě odkladný účinek.

 

 

                                                                                                                             Jméno, příjmení, funkce a podpis

        oprávněné úřední osoby

                                                                                                                                        (služebního orgánu)[13]

 

Otisk úředního razítka

 

 

 

 



[1]

 

VZOR  (složení slibu před služebním orgánem)                                                                                                                       Označení služebního orgánu                                                                                                                                                           Označení a adresa služebního úřadu

Č.j. ________________

 

Záznam o složení služebního slibu

 

Datum složení slibu: ______________________

Místo složení slibu: _______________________

Dne _______ 5 složil v souladu s § 32 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, před ______________, jako služebním orgánem,

(Titul, Jméno a příjmení), narozen ___________, trvale bytem ________________, jako státní zaměstnanec zařazený na služebním místě/ jmenovaný na služební místo ____________________,

tento služební slib:

„Slibuji na svou čest a svědomí, že při výkonu státní služby se budu řídit právními a služebními předpisy a v souladu s nimi příkazy představených. Své povinnosti budu vykonávat řádně, nestranně, svědomitě, odborně a v zájmu České republiky, nebudu zneužívat postavení státního zaměstnance a budu se chovat a jednat tak, aby nebyla ohrožena důvěra ve státní službu.“

Po přečtení služebního slibu státní zaměstnanec v souladu s § 32 odst. 4 zákona o státní službě prohlásil „Tak slibuji!“, což stvrzuje svým podpisem na tomto záznamu.

___________________

podpis státního zaměstnance

 

Potvrzuji složení služebního slibu v souladu se zákonem o státní službě.

___________________

podpis služebního orgánu

(otisk úředního razítka)


 

 

 

[2] Služební orgán musí být dostatečně identifikován. Např. je-li služebním orgánem státní tajemník, je nutné uvést v jakém ministerstvu (Úřadu vlády). Je-li služebním orgánem vedoucí služebního úřadu, je nutné uvést jeho označení podle zvláštního právního předpisu např. „Ředitel Hygienické stanice hlavního města Prahy“.

[3] Podle § 2 odst. 2 písm. a) nařízení vlády č. 92/2015 Sb. o pravidlech pro organizaci služebního úřadu, se jedná o systemizované místo, které obsahuje správní činnosti, jejichž výkon se na služebním místě požaduje, a klasifikuje se platovou třídou, do které je v katalogu správních činností zařazena nejnáročnější správní činnost. Nad rámec uvedeného není pro označení služebního místa stanoveno konkrétní pravidlo, proto je vhodné označit služební místo tak, aby bylo řádně identifikováno. U „řadových“ zaměstnanců, pokud dané služební místo nenese nějaké speciální označení (např. kontrolor, inspektor, apod.) se jako vhodné jeví označení prostřednictvím jeho služebního označení podle § 7 (např. vrchní referent) s uvedením názvu konkrétního organizačního útvaru na nejnižším článku organizace správního úřadu (oddělení), v rámci něhož bude žadatel zařazen. Lze rovněž využít i jiný identifikátor služebního místa uvedený ve vnitřní systemizaci správního úřadu (např. číselné označení služebního místa, pokud je takto služební místo ve vnitřní systemizaci označeno).

[4] V případě povolení kratší délky služební doby podle § 116 odst. 2 zákona o státní službě je uvedené nutno odrazit i v odůvodnění rozhodnutí. Jde-li o případ, kdy žadatel (dosavadní zaměstnanec) pracuje v pracovním poměru na kratší pracovní dobu a je přijímán na služební místo, které je systemizováno jako místo s kratší služební dobou, ve výroku se uvede: „zařazuji žadatele/žadatelku na služební místo s kratší služební dobou, a to v rozsahu (doplnit specifikaci délky služební doby) týdně;“. Tato skutečnost se pak musí odrazit i v odůvodnění rozhodnutí.

[5] Pokud se jedná o situaci, že jsou splněny ke dni vzniku služebního poměru podmínky pro postup do vyššího platového stupně, je třeba do výroku v písmeni b) uvést: „podle § 198 odst. 1 zákona o státní službě v návaznosti na § 3 nařízení č. 304/2014 Sb. zařazuji do X. platového stupně a“ a stanovit vyšší platový stupeň podle dosažené praxe. 

[6] V závislosti na tom, zda státní zaměstnanec bude vykonávat práci ve ztíženém pracovním prostředí.

[7] Pokud žadatel nesplňuje předpoklad vzdělání, ale bylo rozhodnuto o jeho přijetí do služebního poměru na základě výjimky uvedené v § 201 zákona o státní službě, je třeba přiznání této výjimky odůvodnit např. takto: „Žadatel sice nesplňuje předpoklad vzdělání podle § 25 odst. 1 písm. e) zákona o státní službě, protože dosáhl pouze (…) vzdělání, přičemž na dané služební místo je stanoven předpoklad (…) vzdělání. Služební orgán však posuzoval, zda žadatel nesplňuje podmínky uvedené v § 201 zákona o státní službě pro přiznání výjimky z předpokladu vzdělání a na základě skutečností zjištěných v rámci řízení dospěl k závěru, že pro přiznání této výjimky a přijetí do služebního poměru je důvod dán. Žadatel již (…) let pracuje na pracovním místě, na kterém vykonává činnosti obdobné činnostem, které bude vykonávat na služebním místě, na které je tímto rozhodnutím zařazen, a lze konstatovat, že žadatel se při výkonu těchto činností s ohledem na jejich povahu, obtížnost, dobu, po kterou je vykonává, a též s ohledem na jejich řádný výkon, dlouhodobě osvědčil.“.

[8] Je-li den vzniku pracovního poměru dnem pracovního klidu, je třeba stanovit jako den nástupu do služby nejbližší následující pracovní den – to se projeví též v odůvodnění rozhodnutí.

[9] Pokud je organizační útvar služebního úřadu, v němž bude žadatel vykonávat službu, mimo hlavní sídlo služebního úřadu, použije se namísto tohoto odstavec tento odstavec: „Vzhledem k tomu, že sídlo organizačního útvaru služebního úřadu - (označení služebního úřadu a jeho organizačního útvaru), v němž bude žadatel vykonávat službu, je mimo hlavní sídlo služebního úřadu, je služebním působištěm žadatele X, jakožto sídlo tohoto organizačního útvaru služebního úřadu.“

[10] Použije se pouze v případě, že je povolována kratší služební doba. Jde-li o případ, kdy žadatel (dosavadní zaměstnanec) pracuje v pracovním poměru na kratší pracovní dobu a je přijímán na služební místo, které je systemizováno jako místo s kratší služební dobou, v odůvodnění se uvede: „Žadatel je přijímán na služební místo, které je systemizováno jako služební místo s kratší pracovní dobou, proto se též ve výrokové části rozhodnutí stanoví zařazení žadatele na toto služební místo a stanoví se též rozsah kratší služební doby na tomto služebním místě.“.

[11] Pozn. Vzor postihuje pouze odměňování podle § 198 odst. 1, v případě dosavadního zaměstnance, který je odměňován smluvním platem, je třeba postupovat podle § 198 odst. 4.

[12] Pokud by nastala situace, že by byly splněny podmínky pro postup do vyššího platového stupně, je třeba odůvodnění přizpůsobit např. takto: „Podle § 198 odst. 1 zákona o státní službě v návaznosti na § 3 nařízení č. 304/2014 Sb. se žadatel/žadatelka zařazuje do X. platového stupně, a to nikoli na základě platového výměru ze dne X. měsíce 20XX platného ke dni bezprostředně předcházejícímu vzniku služebního poměru, nýbrž podle své započitatelné praxe, která ke dni vzniku služebního poměru činí X let a X dní. Důvodem je skutečnost, že žadatel/žadatelka ke dni vzniku služebního poměru splnil/a podmínky pro postup do vyššího platového stupně, jak to předpokládá § 198 odst. 1 zákona o státní službě, a je tedy třeba ho/ji zařadit do vyššího platového stupně odpovídajícího celkové délce žadatelem/žadatelkou dosažené praxe.“.

[13] Podpis oprávněné úřední osoby je na stejnopisu rozhodnutí zasílaném žadateli možno nahradit doložkou "vlastní rukou" nebo zkratkou "v. r." u příjmení oprávněné úřední osoby a doložkou "Za správnost vyhotovení:" s uvedením jména, příjmení a podpisu úřední osoby, která odpovídá za písemné vyhotovení rozhodnutí.