Ekonomika kultury a sportu doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D. Kultura jako veřejný statek V nejširším pojetí se jedná o smíšený kolektivní statek. Rozsah produkovaných činností a dalších kulturních produktů je stále větší. Vzhledem k technickému pokroku a rozvoji společnosti je také i kvalitnější. V zájmu všech úrovní veřejné správy je vytvářet co nejlepší podmínky pro realizaci kulturních činností. Úloha občana při financování kultury O rozsahu financování rozhoduje zejména společenský zájem o produkci určitých kulturních statků. Z hlediska financování jde o to, kolik chce občan dát na umění, vědu či památkovou péči a to z vlastní vůle. Správce příslušné rozpočtové kapitoly musí při realizaci finančních toků konkrétně rozhodnout: kolik prostředků je třeba zajistit v daném čase (rok a více), jakými mechanismy budou finanční prostředky poskytnuty, jak bude zajištěna maximální efektivnost vydaných prostředků a komu a za jakých podmínek budou byty poskytnuty. Druhy kulturních statků Veřejné statky Běžně se pro jejich spotřebu uplatňují stejné znaky jako pro ostatní veřejné statky (nevylučitelnost ze spotřeby, nedělitelnost a nulové mezní náklady). Smíšené veřejné statky Jedná se např. o návštěvu dotovaného divadelního představení, prohlídka státního hradu na jehož udržování přispívá stát. smíšené statky můžeme rozdělit na: národní: mají max. široký vliv na nejširší vrstvy národa, lokální: mají vliv na omezený okruh obyvatel. Privátní statky Jedná se např. o zakoupené umělecké dílo soukromým subjektem za tržní cenu. Kulturní politika státu Vyjadřuje míru jeho vlivu při zajišťování a ovlivňování jak produkce, tak spotřeby kulturních statků. Z hlediska ekonomické funkce se rozlišují 4 základní modely: stát Ulehčovatel: příslušná vláda v rámci fungování tohoto modelu podporuje zejména amatérské umělecké organizace tím, že klade důraz na vlastní činnost příslušné organizace. stát Patron: vláda uplatňuje svůj vliv např. prostřednictvím nezávislých umělecký rad (jejichž členové jsou jmenováni vládou). stát Architekt: příslušná kulturní organizace je podporována buď přímo z centra, nebo nižšími orgány. stát Konstruktér: tento model je považován za extrém, neboť vlády v něm vystupují jako vlastníci všech prostředků. O podpoře příslušných kulturních organizací rozhodují politické instituce. Prostředky z centrálních zdrojů Rozhodujícím centrálním zdrojem pro financování výdajů na kulturu je státní rozpočet s příslušnými fondy: Státní fond kultury ČR, Státní fond kinematografie. Státní fond kultury ČR Mezi základní finanční zdroje Fondu patří: příjmy: z pronájmu majetku (např. palác U Hybernů), příjmy z autorských práv děl bez dědiců, výnosy z pohlednic, plakátů; výdaje: projekty v oblasti kultury na základě předložených žádostí. Státní fond kinematografie Finanční prostředky se poskytují jako účelové dotace, půjčky nebo návratné finanční výpomoci s tím, že ½ příslušných nákladů si musí žadatel hradit ze svých zdrojů. Ročně získává Fond ze SR jako dotaci. příjmy: poplatek z vysílání reklamy, audiovizuální poplatky (ze vstupného či poskytnutí televizního vysílání), příjmy z majetku či dotace ze státního rozpočtu; výdaje: literární přípravy, výroba, distribuce a propagace české kinematografie, propagace národních filmových děl. Rozdělení zdrojů podle způsobu poskytované podpory Podle způsobu, jakým jsou příslušné podpory na produkci kulturních statků produkovány, se tyto podpory rozdělují na: přímé a nepřímé Zdroje přímé podpory: prostředky z vlastní činnosti, výnosy z vlastní činnosti, příspěvky od nadací, fondů, loterií a výnosy z veřejných sbírek. Rozdělení zdrojů podle způsobu poskytované podpory Zdroje nepřímé podpory: daňové úlevy pro neziskové organizace, produkující kulturní statky např. nadace; daňové úlevy pro umělce a umělecké instituce. Strategie podpory kultury Vize a cíle: „Živé, dostupné, efektivně spravované a využívané kulturní bohatství, významná role kreativity v hospodářském růstu země.“ Prioritní cíl: Zajistit uchování a rozvoj kulturního bohatství a zefektivnit jeho propagaci. Financování sportu Sport je činnost, která všeobecně přispívá ke kultivaci lidského potenciálu (jak po stránce fyzické, tak po stránce psychické). Vzhledem k tomu, že sport je velmi náročný na čas, je vhodné aby se mu věnovala zejména mládež. V ČR působí Český olympijský výbor pečující o zajištění sportovní reprezentace. Obecné příjmy a výdaje sportovního klubu Zdroj: http://www.unium.cz/materialy/96/0/tradicni-zdroje-financovani-sportovnich-klubu-m14540-p1.html Vlastní zdroje Vnější zdroje 1. příjmy z tělovýchovy sportu 1. příspěvky na činnost od asociací 2. příjmy ze společenské činnosti 2. sponzorování 3. příjmy z členských příspěvků 3. příspěvky z veřejných rozpočtů 4. příjmy z vedlejší hospodářské činnosti Přímé výdaje Nepřímé výdaje 1. výdaje na tělovýchovu a sport 1. výdaje na hospodářskou činnost 2. výdaje na společenskou činnost 2. výdaje na provoz tělovýchovných zařízení Financování sportu Uplatňuje se především vícezdrojové financování Zdroje lze obecně rozdělit na: centrální, místní (lokální). Prostředky z centrálních zdrojů Prostředky jsou každoročně soustřeďovány ve SR v kapitole MŠMT – č. 333. Mezi hlavní příjmy patří: Státní zdroje: finanční prostředky přidělované přímo do rozpočtu MŠMT, finanční prostředky přidělované MŠMT z kapitoly Všeobecná pokladní správa. Nestátní zdroje: 50% podíl na výnosech Sazka, a.s. Dotace neinvestiční ze strany MŠMT I. Sportovní reprezentace: Podpora reprezentantů v kategoriích seniorů a juniorů a jejich účasti na vrcholných mezinárodních soutěžích. Jedná se zejména o OH, Evropské olympijské festivaly mládeže a Olympijské hry mládeže, mistrovství světa, Světové hry, mistrovství Evropy světové poháry, světové ligy a obdobné soutěže, mezinárodní soutěže pod patronací MOV a Evropských olympijských výborů. Dotace neinvestiční ze strany MŠMT II. Sportovně talentovaná mládež Činnost sportovních organizací Údržba a provoz sportovních zařízení Činnost sportovních svazů Významné sportovní akce (mimořádné) Podpora zdravotně postižených sportovců Organizace sportu ve sportovních klubech Organizace školního a univerzitního sportu Financování sportu ve školství Provozování sportu v rámci výchovné a vzdělávací činnosti na školách je financováno ze dvou základních zdrojů: municipální rozpočty, odbory školství krajských úřadů (rozdělují finanční prostředky převedené z MŠMT) Přínosy sportu pro společnost sport má významný ekonomický přinos pro společnost; upevňování zdraví a kvality života; výchova a vzdělání; prožitek a seberealizace; statní reprezentace. Výdaje na sport nejsou výdaji do spotřeby! 1 Kč vydaná ze státního rozpočtu na sport generuje až 3,55 Kč příjmů do veřejných rozpočtů. Plán podpory rozvoje sportu Prioritní cíle plánu: podpora rozvoje a popularizace sportu pro všechny, rozvoj sportovně – rekreační infrastruktury, optimalizace objemu a struktury financování podpory rozvoje sportu, podpora sportovní reprezentace, nový legislativní rámec podpory rozvoje sportu. Plán podpory rozvoje sportu zvýšit finanční podporu základních článků sportu, zvýšit podporu mezi školami, zvýšit atraktivitu tělesné výchovy na školách. Děkuji za pozornost 