Úvod do kariérového poradenství Dagmar Svobodová Kariérové poradenství jako typ kariérového koučování • Kariérové poradenství je odborná pomoc a činnost, která je vykonávána během života člověka ve sféře práce a povolání. • Podle Evropské komise a OECD kariérové poradenství představuje soubor služeb a poradenských aktivit, které jsou poskytované jednotlivcům každé věkové kategorie při volbě povolání. • Poradenské služby poskytují školy, zaměstnavatelé, nevládní organizace na individuálním nebo skupinovém principu. • Kariérové poradenství zahrnuje o poskytování informací o diagnostické nástroje o poradenské rozhovory o vzdělávací programy o testovací programy o programy na podporu hledání práce o poradenství v oblasti životních změn Koučování • Aktivita soustřeďující se na jednotlivce a týmy • Cílem koučování je pomoci klientům vidět a prozkoumat alternativní možnosti pro zlepšení jejich kompetencí, zkvalitnění rozhodování a zvýšení kvality života. • Používá profesionální metody a techniky ke zlepšení a posilování, co je pro klienta efektivní, aby dosáhl kariérních cílů. Koučování může být chápáno jako partnerský vztah koučů s klienty, který inspiruje klienty k zvýšení jejich osobního a profesního potenciálu. • Koučování zahrnuje individuální koučování jednotlivců i skupin. Kouč je expert, který v rámci pohovorů slouží koučovaným k zvýšení jejich výkonů a k podpoře osobního rozvoje nebo obojího. • Výchova k povolání je dlouhodobý proces usměrňovaní karierního vývoje jedince, který probíhá v rámci výchovy a vzdělávaní. • Konzultování v interakci je video-counselling ▫ zakladatelem je Mária Aartsová ▫ představuje videokonzultaci jako odbornou radu, která vede klienta k hlubšímu vhledu do problému, jeho příčin a možností řešení ▫ vzájemná interakce klienta a video-trenéra ▫ role video-trenéra spočíva v instruování a radách, co a jak mají klienti v interakci zlepšovat ▫ pracuje s klienty pouze na tom, co umí a čemu jsou schopni v interakci porozumět, staví na silných stránkách ▫ předností je rozvoj konkrétních možností volby Příbuzné postupy (výchova k povolání a konzultování v interakci) Mentorování • pomoc mentora druhému přenášením znalostí, pracovních návyků a způsobů myšlení • Umožňuje méně zkušenému zaměstnanci následovat staršího a zkušenějšího kolegu, převzít jeho zkušenosti a přiblížit se k métam, které by byly pro začátečníka nedostupné nebo dostupné po dlouhém časovém horizontu. Socioterapie • Přístupy a opatření, v nichž se využíva léčivého potenciálu lidské pospolitosti a lidského společenství Jedná se o působení lidským prostředím a společenskými aktivitami na úrovni primární, sekundární a terciární prevence. Hranice mezi kariérovým poradenstvím a kariérovým koučováním • podporuje klienty nehodnotícím přístupem a posiluje, co dělají dobře. Kariérové poradenství • je proces, kdy člověk pomocí podpůrných opatření rozvíjí své osobní zdroje tak, aby byl schopen stanovit, uskutečnit, upravit nebo změnit své životní cíle • plní tři úkoly: studium, vymezení potenciálních pracovních příležitostí a přiřazení zvolené pracovní příležitosti • vývojový model, který podněcuje klienta k převzetí zodpovědnosti za vlastní profesní kariéru • soustředí se na motivaci, životní hodnoty, budoucí perspektivy a rozvíjení kontaktů s ostatními Koučování • Whitmore definuje koučování jako proces k uvolňování potenciálu dané osoby k podání maximálního výkonu. • Downey definuje koučování jako umění pomoci druhému ve výkonu, znalostech a rozvoji. • Parsloe definuje koučování jako proces, který umožňuje vzdělávání a rozvoj, kterými dochází ke zlepšení výkonu. • Caplan definuje roli kouče jako spolupracovníka, který s jedincem pracuje, aby mu pomohl cíle dosáhnout, problémy vyřešit, vzdělávat se a rozvíjet. • Starr definuje koučování jako konverzaci nebo sérii rozhovorů, které má jedna osoba s druhou. • Organizace CIPD definuje koučování jako proces, který rozvíjí dovednosti a znalosti osoby tak, že zlepší jeho pracovní výkon; zaměřuje se na vysoký výkon a zlepšení v práci, ale stejně tak může mít vliv na soukromý život koučovaného. Koučování trvá krátkou dobu a soustředí se na konkrétní dovednosti a cíle. Rozdíly mezi vzděláváním, tréninkem a výcvikem Vzdělávaní Trénink • Aby manažeři udrželi krok s měnícími se situacemi, musí se vzdělávat a získávat nové znalosti. Jsou nuceni vstřebávat informace a být připraveni na každý problém. • Uplatňuje se pomocí výukových programů. • Obsahuje praktické kurzy pro manažery a vedoucí pracovníky. Výcvik • jde o proces, kdy se manažeři a vedoucí pracovníci učí, co už znají, ale způsobem, který je přirozený. Učí se praxí a opakováním činností. Dovednosti musí výcvikem procvičovat. Základní principy kariérového koučování • Kodex zásad jednání je soupis doporučení, jejichž hlavním cílem je zajistit, aby koučové jednali ve své praxi na profesionální etické úrovni. • Etický kodex doporučuje jednat vždy v rámci vlastních odborných kompetencí, snažit se vytvořit pro koučováni vhodné prostředí a pracovat s klienty v organizacích, se kterými mají jasné dohody. Kodex zásad jednání kouče • veřejný dokument, který nemá právní účinnost • poskytuje doporučení, která se týkají přijímaní a respektováni klientů • zahrnuje sankce při nedodržování etických zásad • má informativní charakter • posiluje důvěru klientů v koučovací procesy • nastavuje standardy etického a profesionálního jednání koučů • je uznávaný profesionálními organizacemi koučů Koučové a jejich kompetence • poskytují služby v rámci hranic odpovídajících odbornému vzdělání, výcvikům, studiu a zkušenostem • efektivně pomáhají klientům • jejich kompetence se měří v souladu s kompetenčním rámcem • koučové neposkytují psychoterapeutické služby • využívají vědecky podložené a odborné poznatky všech společenských věd Koučové a jejich kompetence • Koučové absolvují akreditované koučovací výcviky. • Musí se neustále rozvíjet, posilovat kompetence a vzdělávat se. Doporučení pro kouče: • aktivní kontakt s pokročilejším koučem • pravidelné konzultace a supervize • soustředění na podporu klienta • vyjasňování a řešení témat spojených s koučovací praxi Koučové musí dodržovat etický kodex • jednat v rámci vlastních odborných kompetencí • vytvořit vhodné prostředí • uzavřít a plnit dohody s klienty Dohody s klienty obsahují • dohodnuté cíle činností • detaily činností • vymezení role kouče • délku koučování • počet setkání • místo konání • platební podmínky Povinnost kouče • Kouč musí dodržovat vysokou úroveň mlčenlivosti, pokud to není v rozporu se zákonem, neříkat klientovi zavádějící informace, nezneužívat koučované klienty a vyvarovat se konfliktům zájmu. • Kouč musí bezpečně skladovat a likvidovat záznamy vytvořené v průběhu kočování. Profesní organizace koučů • Každá profesní organizace koučů, která se hlásí ke kodexu zásad jednání, má mít postupy, jak sledovat porušení kodexu. • Orgán kontroly je proto nezávislý.