SYSTÉMY KARIÉROVÉHO PORADENSTVÍ ZAMĚŘENÉ NA KARIÉROVÉ KOUČOVÁNÍ Dagmar Svobodová SYSTÉM KARIÉROVÉHO KOUČOVÁNÍ V INTERNATIONAL COACH FEDERATION  Co je ICF a co definuje ICF?  Koučink je partnerství s klienty v procesu, který je tvůrčí, podporuje nové nápady a inspiruje k maximálnímu využití osobního a profesionálního potenciálu  Profesionální koučovací vztah nastává, když koučování zahrnuje obchodní dohodu nebo smlouvu, která definuje odpovědnost každé strany  ICF profesionální kouč: souhlasí s tím, že bude koučovat v souladu s profesionálními kompetencemi podle ICF a bude dodržovat ICF Etický kodex CO JE PRO ICF KOUČOVÁNÍ A KDO JE KOUČ?  důvěryhodný vztah mezi koučem a klientem  proces zkoumání a objevování sebe sama  dosahování kariérních cílů rychleji a efektivněji  chce od klientů něco víc, důležitá je iniciativa a motivace klienta  podporuje klienta  předkládá možnosti Díky kvalitnímu koučování dosahují klienti rychleji lepších výsledků. ZÁKLADNÍ FILOSOFIE KOUČOVÁNÍ Všichni lidé jsou v něčem dobří a pokud jsou motivováni, mohou dosáhnout všech svých vytčených cílů. Za asistence kouče jich mohou dosáhnout rychleji a snáze. Klienti se obracejí na kouče, pokud chtějí: ✓ dosáhnout lepších výsledků ✓ dále se rozvíjet a zdokonalovat ✓ vytčených cílů dosahovat snadněji ✓ ušetřit svůj čas ✓ lépe vybalancovat profesní kariéru ✓ naučit se prožívat úspěch ČASTÉ DOTAZY  Na co se běžně zaměřuje kouč při práci s klientem?  Proč koučování funguje?  Lze si najmout kouče jen na krátkou dobu, třeba na projekt?  Jak dlouho se doporučuje spolupracovat s koučem?  Kolik koučování stojí? JAK SE STÁT ČLENEM ICF? 1. registrovat se jako člen ICF 2. zaplatit členský poplatek ICF 3. vyplnit přihlášku ICF ČR 4. projít vstupním rozhovorem a podepsat etický kodex 5. vyplnit registr ICF ČR koučů 6. zúčastnit se do jednoho roku semináře o Etickém kodexu VSTUP DO ICF Přihlásit se lze na webových stránkách  mezinárodně akceptovatelnou kartu  členství je nutné 1krát ročně obnovit  o schválení vstupu do ICF je kandidát informován za měsíc POSTUP REGISTRACE DO ICF http://www.coachfederation.org/ 1. join ICF 2. on-line Membership Application 3. vyplnit údaje 4. zadat Czech Republic/Prague 5. nakonec platba a úhrada členského poplatku VSTUPNÍ ROZHOVOR Po odeslání přihlášky následuje  kontaktování členem komise ICF ČR  dohoda termínu setkání se členy komise  vstupní rozhovor s přílohami k žádosti o členství REGISTR ICF ČR KOUČŮ  Po zaplacení cca do 10 dnů přijdou na e-mail údaje, které umožní přístup do ICF ČR.  Následně vyplnit všechny požadované údaje a doložit absolvované certifikáty o koučování.  Účast na semináři o Etickém kodexu PŘÍNOSY KOUČOVÁNÍ PRE PEDAGOGY  Jak si udržet přirodzenou autoritu?  Jaká je dlhoudobá vize k učitelskému povolání – vnitřní motivace?  Jak efektívně komunikovať s kolegy?  Jak vzniká konflikt a jak se mu lze vyhnout?  Jak formovat vzťahy (rodič, kolega, žák)?  Jak zajistit vhodnou atmosféru?  Jak motivovat sebe sama a své žáky/studenty? PRÍNOSY KOUČOVÁNÍ PRO STUDENTY  Co chci, proč a jak to dokázat?  Jak poznám svůj talent a v čem jsem dobrý/á?  Jak se učit efektivně a podpořit svou motivaci?  Jak vzniká konflikt a jak mu predchádzet?  Jak komunikovat a spolupracovat v týmu?  Jak a čím přispívat do kolektivu?  Co dělat, když si nevím rady? SYSTÉM KARIÉROVÉHO KOUČOVÁNÍ V EUROPEAN MENTORING & COACHING COUNCIL CZECH REPUBLIC (EMCC CR)  Co je EMCC CR a jaký má cíl?  Sdružovaný subjekt mentorů a koučů  poskytovatelé služeb v oblasti mentorování a koučování  poskytovatelé školení, odborného rozvoje a supervize  psychologie, sociologie, andragogika, pedagogika, management AKTIVITY EMCC CR  pravidelné klubové večery  workshopy  konference se zahraničními odborníky  akreditace mentorů a koučů JAK DOBŘE VYBRAT KOUČE  Vybírejte konkrétní osobnosti  Zohledněte reference  Sledujte ceny mentorů a koučů za poskytované služby  Sledujte jejich kvalifikace a kompetence  Vyžádejte si ochutnávku mentorování nebo koučování v rámci nultého sezení  Vyjednávejte se zadavatelem/objednatelem mentorování a koučování AKREDITACE  Informace o odborném vzdělání, zkušenostech a umění použití koučovacích kompetencí o Vizitka jako „známka kvality“ o Získání akreditace ➢ počet odkoučovaných hodin s klienty ➢ odvaha, profesionalita, zkušenosti KARIÉROVÉ KOUČOVÁNÍ V ASOCIACI INTEGRATIVNÍCH KOUČŮ (AIK)  Další profesní organizací koučů v České republice je Asociace integrativních koučů (AIK) v Ostravě, která chápe koučování jako cestu ke komplexnímu rozvoji kompetencí klienta prostřednictvím společného hledání možností a cest k řešení, dosahování cílů a úspěchu s ohledem na jedinečnost klienta, jeho motivace, schopnosti a touhy. Proč se stát členem AIK?  1) Sdružuje kouče profesionály.  2) Zajišťuje profesní růst členů.  3) Organizuje odborné semináře, supervize a neformální setkání.  4) Nabízí vzdělávání a přednášky pro členy a nečleny.  5) Pracovní příležitosti.  6) Spolupráce na projektech a odborných aktivitách. AIK byla založena v Ostravě 9. října 2012 jako občanské sdružení zastřešující kouče, kteří prosazují integrativní přístup v koučování. Zakládajícími členkami byly Ing. Šárka Tomisová, PhDr. Sylvie Navarová a Ing. Soňa Macíčková. První výkonnou ředitelkou AIK se stala Ing. Šárka Tomisová, za jejíhož působení se do sdružení přidali koučové, kteří byli absolventi výcviku Integrativní kouč. Výcvik probíhá ve Škole manažerského rozvoje v Ostravě. Během dvouletého funkčního období Ing. Šárka Tomisová uspořádala I. a II. ročník konference Koučink v praxi, kde se odborné veřejnosti představili koučové AIK v přednáškové části a workshopech. Partnerskými organizacemi v uspořádání konference byly Asociace podnikatelek a manažerek, Vysoká škola podnikání, Škola manažerského rozvoje a E-schola. Dne 4. prosince 2014 byla na výroční členské schůzi zvolena Mgr. Jana Mynářová, ACC jako nová výkonná ředitelka. Rada AIK je nyní ve složení Mgr. Jana Mynářová, ACC, PhDr. Sylvie Navarová, PhDr. Jana Zouharová PhD., PCC, Bc. Martina Martušková a Mgr. Rostislav Honus. DOKUMENTY AIK  akreditace Ministerstva práce a sociálních věcí ČR  akreditace vzdělávací instituce č. 2013/0954-I  akreditace č. 2013/0955-PC/SP/vzdělávacího programu Systemický rozhovor AIK přijímá do svých řad nové členy, kteří splňují následující kritéria:  absolvují výcvikový kurz koučování (posuzováno podle doloženého certifikátu)  odkoučují minimálně 30 hodin (dokládají tabulkou se jmény klientů a jejich emailovou adresou)  předloží a před dvěma členy přijímací komise obhájí kazuistiku práce s klientem, tj. prezentace vlastní práce s klientem od zahájení společné práce až po ukončení s ukázkami použitých metod a technik  zpracují kazuistiku na 10 stran, kterou zašlou před přijímacím procesem na e-mail aik@asociacekoucu.com.  dodají nahrávku dokládající práci s klientem (délka 20-50 minut)  zaplatí členský příspěvek ve výši 1 500 Kč/rok v hotovosti nebo na účet 2000337809/2010  Po přijetí do AIK se nový člen zavazuje odvést 1 vzdělávací akci pro členy AIK bez nároku na mzdu v průběhu prvního roku svého členství. Vzdělávací akcí se rozumí seminář, workshop, přednáška o vlastní práci, beseda nebo moderovaná přednáška na zvolené téma. KREDITNÍ SYSTÉM AIK S ÚROVNĚMI ČLENSTVÍ  První úrovní je základní úroveň členství obsahující pravidla pro všechny členy asociace. Sebevzdělávání je doloženo certifikátem, příspěvky na konferencích, publikační činností, osvětovou a PR akcí AIK v rozsahu 50 hodin. Práce pro AIK jak organizační, tak administrativní, min. 20 hodin. Kredity lze různě kombinovat (z každé aktivity naplnění v průběhu tří let, vykazováno jednou ročně). Celkem lze získat 100 kreditů a vyžadované minimum je 50 kreditů (1 kredit = 1 hodina).  Druhou úrovní je aktivní kouč se vstupními kritérii (zkouška z integrativního koučování, 200 odkoučovaných hodin, 10 hodin individuální supervize). V průběhu 3 let mít 6 případů v roli supervidovaného - polovina u supervizora s akreditací AIK, 100 koučovacích hodin. Celkem je třeba získat nejméně 156 kreditů pro udržení statutu aktivního kouče.  Třetí úrovní je supervizor se vstupními kritérii (5 let koučovací praxe, 400 koučovacích hodin,150 hodin supervizí v roli supervizora a v průběhu 3 let 100 hodin supervizí v roli supervizora).