Dagmar Svobodová  Birch (2005:82) v knize Koučování v kostce popisuje model ADAPT podle velkých písmen v názvu modelu: • A – zhodnotit situaci (A = Assess current performance) • D – vytvořit plán (D = Develop a plan) • A – pracovat na plánu (A = Act on the plan) • P – zkontrolovat vývoj (P = Progress check) • T - odpovídat a ptát se (T = Tell and ask)  Kdy model použiji?  Kdy model nepoužiji?  Kdy se od něho odchýlím?  Neexistují jasné odpovědi.  Je důležité se držet reality, ADAPT je pouze model.  Od určitého okamžiku budete schopni jednat i bez použití modelu, jednání bude intuitivní.  Co všechno obsahovaly a co vypustily nedávné situace vašeho koučování?  Metoda vedoucí ke kontinuálnímu zlepšování po malých krocích  Prvně aplikovaná v roce 1940 ve Francii  Zřizování kurzů pro management pomocí TWI (Training Within Industries)  Základem pro pozdější vznik Kaizenu v Japonsku Kurz TWI  Podpora inovativních změn pro průběžné zlepšování  Záměr zdokonalit hodně malých věcí  Není třeba realizovat velké kroky Malé kroky vedou klienta k efektivnímu formování vlastního nervového systému 1) vypojením blokád kreativity 2) překonáním obranné reakce: útěk- obrana 3) vytvořením nových spojení mezi neurony „Cesta, která má tisíce mil, musí začít prvním krokem.“ Synektika  slučování, spojování různých zdánlivě nesouvisejících věcí (dějů, vztahů)  vede k rozvoji nových nápadů a k řešení problémů Metafora  přenášení významu na základě vnější (strukturální) podobnosti pomoci přirovnání Kde a jak využívat podobenství, analogie a metafory?  Symbolická rovina  Pokyny- nejsou tak direktivní  Hravost, uvolněnost, inspirace  Představivost Zdroje analogií a metafor? Milton Erickson byl americký psycholog, který využíval metafory  Technika koučování  Koučování = provázení změnou = iniciace změny  ČTYŘI POKOJE ZMĚNY = teorie a sada nástrojů, kterou vytvořil švédský psycholog Claes Janssen pro jednotlivce, skupiny, pracovní týmy a organizace  Vyvinul Michael Balint v 50. letech 20. stol.  Skupinové řešení vztahových problémů  Lékař vnímá pacienta jako partnera  Pomáhá pacientovi k zvládání nemoci  Prevence proti syndromu vyhoření  Supervizní skupiny vztahu mezi klientem a poskytovatelem koučovacích služeb  Supervize s přesně strukturovaným programem  Pravidla pro předání maxima zkušeností bez osobních střetů 1.krok – návrh a sběr témat pro supervizi 2.krok – domluva pořadí jednotlivých kroků 3.krok – ustanovení facilitátora 1. Stručná historie a popis tématu (5 minut)  aktér referuje o tématu/případu  neomezuje se pouze na fakta, ale také na souvislosti 2. Zjišťovací otázky (10 minut)  účastníci se ptají na podrobnosti a souvislosti práce s tématem  dochází k upřesnění tématu 3. Brainstorming „Mám fantazii, že…“ (12 minut)  sdílení fantazií k tématu  aktér, který téma přinesl a supervize se ho týká, je na „horké židli“ a nápady na řešení poslouchá 4. „Kdybych byl na jeho místě…“ (10 minut)  účastníci navrhují intervence k práci s tématem  neudělují rady či nehodnotí aktéra na „horké židli“ 5. Poslední slovo (5 minut)  aktér hovoří, jak průběh Balintovské skupiny prožíval  uzavírá skupinu hodnocením, co mu skupinové sezení dalo Zralé fungování skupiny předpokládá, že její členové:  - samostatně přemýšlejí  - jsou odhodláni přebírat osobní odpovědnost  - sdílejí podobné zdroje a informace  - vnímají sebe sama jako součást skupiny  - nespokojení členové jsou ti, kteří provedou nápravu  - komunikují se skupinou, diskutují, navrhují a realizují optimální řešení  - vnímají souvislosti a vzájemnou pracovní závislost Výhody týmového koučování spočívají:  - ve vedení skupiny k určenému cíli  - v pomoci ke špičkovému týmovému výkonu a spokojenosti všech členů  - v rozvoji členů k vlastní sebereflexi Debriefing je analýza a komparace poznatků a prožitků jak nových, tak opakovaných příjemné nežádoucí žádoucí kladné Nové (občasné) Opakované (stálé) Prevence Tvarování (Fixace) Akční plán Stvrzení (Konfirmace)  Konverzační model – naslouchá klientům - formuluje otázky - identifikuje klientovy postoje Konverzačním modelem získáváme informace o postojích klientů k výběru přesné varianty profesní kariéry s respektováním vyhraněné profesní orientace.