Efektivita kariérového poradenství Dagmar Svobodová Obsah 1) Kvalita kariérového poradenství s ohledem na kompetence kouče koučovat 2) Účinky kariérového poradenství se zřetelem na koučovatelnost klienta 3) Nástroje k vyhodnocení procesu kariérového koučování a jeho závěrečná supervize ✓ diskrétnost při práci s informacemi ✓ zodpovědné zacházení s rolemi a zakázkami klientů ✓ pravidelné bilancování a přezkoumávání spolupráce s klientem ✓ zodpovědné zacházení s psychologickými intervencemi ✓ propojení koučování s dalšími poradenskými nástroji Kvalita kariérového poradenství s ohledem na kompetence kouče koučovat ✓ další vzdělání koučů a kolegiální supervize jako nástroj odborného rozvoje ✓ individuální a kreativní práce s klientem ✓ stanovení individuálních podmínek koučování pro jednotlivé klienty ✓ koučování není standardizovaná služba Kvalita kariérového poradenství s ohledem na kompetence kouče koučovat Účinky karierového poradenství se zřetelem na koučovatelnost klienta ✓ podmínkou koučovatelnosti je zájem klienta poznat a využít svůj potenciál ✓ důvěra klienta ke koučovi jako pomáhajícímu odborníkovi je nutná ✓ první schůzka s koučem jako „nulté sezení“ ✓ pozitivní postoj X negativní postoj X předstíraný postoj Paradoxní teorie změn ✓autorem paradoxní teorie změn je Frederick Perls ✓změna je možná, pokud klient chce být sám sebou a přestane se snažit být tím, čím není = autenticita ✓účinky lze sledovat pomocí Gestalt koučování Gestalt koučování ✓ celek je více než suma ✓ celistvé zapojení vlastního organismu (psychiky a těla) jako nástroje pro koučování ✓ důvěřovat, že cokoliv z koučování vyplyne/vynoří se, má pro klienta smysl ✓ následovat proces koučování ✓ nechat věci plynout přirozeně a „netlačit na pilu“ ✓ být v koučování sám za sebe a sám sebou ✓ být více v kontaktu s vlastními emocemi ✓ nedokončené záležitosti dotáhnout do konce ✓ dilemata řešit nebo přirozeně nechat „odplynout“ ✓ vyvažovat polarity Rovnice koučování ✓Práce = výkon * čas ✓Výkon je ovlivněn ✓ Vnější motivací ✓ Vnitřní motivací ✓Pracovní výsledek = motivace * čas ✓Stěžejní význam pro koučování ✓Klíčem je vyhodnotit dopady kariérového koučování ✓K tomu je třeba vědět a znát: ✓rozhodující faktor dopadu kariérového koučování ✓sdělit konkrétní vyhlídky koučovacího procesu ✓poskytnout zpětnou vazbu (srovnání = výkon, cíl a orientační bod), ✓poznat mezeru, kterou je třeba eliminovat ✓poznat zlepšení ve výkonu s ohledem na rozmisťování zdrojů Nástroje k vyhodnocení procesu kariérového koučování a jeho závěrečná supervize ✓v průběhu 10 let se začínaly organizace zajímat o koncepty ve formě objektivního hodnocení koučovacího procesu ✓Robert Kaplan a David Norton ✓objektivní výsledky koučování obsahují soustavy pro standardní účetnictví, finanční koeficienty a měřítka k hodnocení procesu karierového koučování. Nástroje k vyhodnocení procesu kariérového koučování a jeho závěrečná supervize ✓finanční rozvahy vypovídají, co bylo v koučovacím procesu realizováno ✓prospěšnost informací slouží k interpretaci efektivity koučovacího procesu ✓formulace principů, pomocí kterých lze sledovat návratnost investic do koučovacích služeb Nástroje k vyhodnocení procesu kariérového koučování a jeho závěrečná supervize Měřítka k hodnocení efektivity procesu kariérového koučování ✓zpětná vazba od účastníků koučovacího procesu ✓zpětná vazba od koučů ✓posouzení efektivity koučování prostřednictvím ročního hodnotícího systému ✓průzkumy postojů zaměstnanců jako koučovaných klientů Hodnocení procesu koučování podle CIPD ✓ posuzuje výkon kouče ✓ zpětnou vazbu týkající se managementu a administrace koučovacího procesu ✓ spokojenost koučovaného a manažera s koučovským zásahem ✓ dosažený stupeň změny chování koučovaného ✓ dopady na obchodně-finanční výsledky organizace Čtyřstupňový měřící model Dona Kirkpatricka ✓hodnocení efektivity procesu kariérového koučování ✓v případě koučovaných hodnotí: reakce vědomosti chování výsledky Měření reakce Měření vědomostí: ✓ soft výstupy (postoje, emoce, přesvědčení) ✓ hard výstupy (odborné dovednosti) Měřené dovednosti: ✓ sociální ✓ emoční ✓ komunikační ✓ řídící Měření vědomostí a dovedností Měření postojů koučovaného: ✓ k sobě sama ✓ k ostatním ✓ k organizaci Měření chování koučovaného: ✓ pozorování změny chování ✓ 360 stupňová zpětná vazba Měření postojů a chování Měření výsledků ✓ ROI (návratnost investic) = výnos / investice ✓ výnos = čisté příjmy z koučování (výnosy - náklady) ✓ investice = vlastní koučovací náklady ✓ subjektivní chyby: ✓ stupeň zlepšení výkonu je odhadován ve špatné době ✓ působení koučování není lehké rozpoznat od jiných vlivů ✓ změna výstupu na finanční hodnoty ✓ základní předpoklady využívané k výpočtu nákladů Jak provést kalkulaci návratnosti investic z koučování? ✓ Popsat zlepšení pracovního výkonu ✓ Jaký vliv má zlepšení pracovního výkonu obchodních zástupců na organizaci? ✓ zvýšení výstupu a prodeje ✓ zvýšení osobní produktivity ✓ zvýšení týmové produktivity ✓ zvýšení produktivní kvality ✓ zlepšení zákaznických vztahů ✓ snížení stížností od zákazníků ✓ snížení času doručení ✓ další ( specifikovat). Kalkulace zisku Ukazatel vlivu Za rok odhadovaná finanční hodnota zlepšení ve výkonu Zlepšení díky koučování (%) Sebejistota v tomto odhadu (%) Hodnota ( Kč) Web o reportu objednávek Schopnost pro tým sestavit motivační prodejní cíle Kratší čas pro obchodní jednání Zavedení nového stimulačního systému Celkem Peněžní hodnota, finanční zisk, návratnost investice do koučování ✓ Výpočet peněžní hodnoty ✓ peněžní hodnota se počítá jako za rok odhadovaná finanční hodnota zlepšení ve výkonu ✓ odhadované zlepšení na základě koučování v % ✓ sebejistota v tomto odhadu v % ✓ Výpočet finančního zisku – určení nákladů ✓ zúčtovatelné profesní poplatky ✓ příležitostné náklady klientova času ✓ náklady použitého materiálu ✓ cestovní a administrativní náklady ✓ Výpočet návratu investice koučování: ROI = ⦋(příjmy – výdaje) / náklady⦌ . 100 Faktory ovlivňující návratnost investic z koučování ✓ stanovit cíl a určit orientační body koučování ✓ cíle koučování vyplývají z cílů koučovaného projektu ✓ koučovací metodika k vyhodnocení finanční částky investované do koučovacího procesu ✓ ověření využití kritických hodnot a odhadů ✓ proti nehmotné hodnotě z koučování získat finanční hodnotu ✓ schválit kalkulace a finanční předpoklady ✓ sdělit výsledky koučování klíčovým akcionářům v organizaci Nástroje k hodnocení efektivity koučovacího procesu Měření reakce Měření vědomostí a postojů Měření chování Měření výsledků Spokojenost klienta s koučováním (happy sheet) Hodnocení vlivu koučování ředitelem úseku zákazníka Postoj zaměstnance/průzkum klimatu Výkon kouče hodnocený klienty Zaměstnanecké koeficienty obratu/zlepšení referenčních sazeb Zpětná vazba od kouče Dosažení cílů schválených na začátku koučování Srovnání před/po koučovacím měření o 360 stupňů Vliv na obchodní výkon (ROI) Zlepšení hodnocení/hodnoty výkonu Sebehodnocení psychometrických instrumentů aa - vysoké a- střední, x- nízké Měření reakce Měření vědomostí a postojů Měření chování Měření výsledků Spokojenost klienta s koučováním (happy sheet) a aa a X Hodnocení vlivu koučování ředitelem úseku zákazníka aa aa a a Postoj zaměstnance/průzkum klimatu X a a X Výkon kouče hodnocený klienty aa X X X Zaměstnanecké koeficienty obratu/zlepšení referenčních sazeb X X a a Zpětná vazba od kouče aa a a X Dosažení cílů schválených na začátku koučování a a a a Srovnání před/po koučovacím měření o 360 stupňů a aa aa X Vliv na obchodní výkon (ROI) X X X aa Zlepšení hodnocení/hodnoty výkonu X a a aa Sebehodnocení psychometrických instrumentů X aa aa X