Dagmar Svobodová  Domluvená schůzka jako „nulté“ koučovací sezení s klientem  Organizace koučovacího procesu – zvolený den a hodina  Řešení? ◦ Čas a den schůzky určují koučovaní! (po dohodě kouče s klientem) ◦ Kouč se přizpůsobuje ! Kdo nemá čas – nemá zájem ! ! Kdo zájem má – čas si najde !  Jak často dělat věci správě?  Jak dělat věci správně?  „Kytice“ dělí problém na zdroj a dílčí symptomy Rozezná a uvolní začarovaný kruh  Vrátí se k počátečním překážkám  Rozhodne, zda a jak dílčí symptomy ovlivňují dosažení cíle  Uspoří čas na řešení  Vede k samostatnému rozhodování  Co stojí na cestě k dosažení cíle?  Jaké nové překážky se vynořily při pozorování cíle?  Co vám brání k provedení prvního kroku?  Jak náročné jsou překážky ve skutečnosti?  Představte si stupnici 1 -10. Jak byly překážky náročné dnes ráno a jak náročné jsou nyní?  Vytvoření plánu provádí koučovaný  Kouč motivuje provokativními otázkami  1) Jaké možnosti si dovedete představit, aby…?  2) Co byste v rámci možností neměl dělat?  Hypotetické otázky zjišťují výhody a nevýhody  1) Předpokládejme tedy, že…  O úspěchu koučování rozhoduje jeho začátek  Jasně vyložit téma a cíl koučovacího rozhovoru  Chybná otázka kouče klientovi: „Co pro vás mohu udělat?“ Koučovací rozhovor nelze vést bez získání informovaného souhlasu motivovaného klienta  Získat jasný souhlas klienta s navrhovaným tématem  Zjistit důvody, které klientovi brání se tématem koučovacího procesu zabývat  Kouč nesmí propásnout příležitost udělat s koučovaným analýzu aktuálního stavu  Nestačí nechat klienta jen vypovídat a být přitom zticha  Důležité je naslouchat a pozorovat, soustředit se na osobnost klienta a na jeho téma, utlumit vlastní myšlenky  Dotýkají-li se odpovědi klienta nadřízeného osobně, není-li schopen pokračovat v koučování, pak je lepší o své dotčenosti a pocitech mluvit  Vzájemný vztah mezi aktéry koučovacího procesu se vyjasní a koučovací rozhovor může probíhat v dalším termínu  Jak vypadají moje vztahy s lidmi obecně?  Jak to klient dělá, že se mě jeho výroky osobně dotýkají?  Proč klientova slova vztahuji na sebe sama?  Jaký mám na tom osobní podíl?  Co mohlo klienta k jeho výrokům motivovat?  Rušivý vliv je všechno, co odvádí během koučovacího rozhovoru pozornost kouče od klienta  Bez plného soustředění nelze očekávat žádaný výsledek  Koučování předpokládá, že klienta bere kouč vážně a projevuje to tak, že mu neříká, co si myslí a cítí  Koučovaný klient uniká tématu  Kouč nebere klientův problém vážně  Kouč klienta přesvědčuje  Mezi koučem a koučovaným není jasný vztah  Kouč stanoví diagnózu problému  Kouč není odborník na koučovací proces  Kouč formuluje nevhodné otázky  Kouč klade nejrůznější otázky, ale klient odpovídá stále stejně  Kouč nevnímá sdělení, které klient považuje (nevědomě) za důležité Kouč má mluvit konstruktivně, naslouchat a vyslovit, co pozoruje  Nekonkrétní odpovědi na položené otázky  Svazující podněty klienta prolomí kouč  Zjišťuje, co odrazuje klienta od změn Má klient dostatečnou motivaci? Pracuje klient v optimálním prostředí ? Podporuje nadřízený aktivně koučovaného klienta?  Sebe-organizace  Sebe-řízení  Sebe-reflexe  Sebe-motivace  Autenticita  Odolnost proti stresu  Orientace na cíl a výsledek  Ochota k učení  Spojení myšlení a vědomí rizika  Odpovědnost