OSOBNOST KARIÉROVÉHO PORADCE JAKO KOUČE Dagmar Svobodová Osobní vlastnosti a pracovní role kouče • Autenticita – podstatný rys kouče • Autenticita jednání – nikdy nekončící proces • Práce každého kouče – vždy a všude zlepšovat vnímání reality a odpovědnosti koučovaného klienta • Transformace koučovaného klienta je výsledek odhodlání, závazku a vytrvalosti Pracovní role kouče • Nepoužívá pouze jednu pracovní roli • Musí znát svá omezení – do některých rolí nejít • Kladení otázek – hlavní a základní nástroj kouče, základní role, kouč podporuje samostatné uvažování koučovaného klienta, samostatné rozhodování a jednání koučovaného klienta • Vrba – kouč musí vystihnout, kdy koučovaný klient potřebuje pouze vyslechnout • Vypravěč příběhů – koučovaný klient vypráví svůj příběh, aniž by ho kouč k vypravování příběhu podněcoval • Oponent – koučovaný klient vyloží kouči svůj záměr nebo připravované rozhodnutí a chce slyšet koučův názor jako konstruktivní zpětnou vazbu, riziková situace pro kouče? Profily pracovních rolí kouče • Partner – k rozšíření úhlu pohledu, k lepšímu sebepoznání a k lepšímu porozumění situaci klienta • Trenér – k osvojení určité dovednosti, kterou koučovaný klient disponuje jako začátečník a chybí mu zautomatizování dovednosti • Průzkumník - k zjištění názorů na klientovo téma, které právě zajímá manažera • Inspirátor – k inspiraci koučovaného klienta • Moderátor – při skupinovém koučování diskuse • Mediátor – řízení jednání dvou stran v konfliktu • Kouč jako nepopsaný list – kouč může vstupovat do různých rolí Know-how kouče • Know-how = vědět, jak ovládat nástroje koučovacího procesu • Uspořádaný soubor zkušeností a dovedností, nikoliv jen naučených znalostí • Nabyté zkušenosti doplňovat aktuálními poznatky z odborné literatury, seminářů, konferencí a workshopů = formovat specifický koučovací styl, tj. osobní know-how Vnitřní dialog kouče • Základem úspěchu koučování • Ovlivnitelný faktor, který předurčuje kvalitu interpersonálního dialogu s koučovaným klientem • Nutné během dialogu řídit vnitřní dialog kouče = úspěch • Umět poznat vnitřní dialog koučovaného klienta – sledovat jeho verbální a neverbální komunikaci Kouč jako partner v kariérním rozhodovaní Princip rozcestí/křižovatky • Kterou cestou pokračovat? • Jaké každodenní činnosti realizovat? Princip účelu/záměru • Pozor na nevědomost účelu! Princip negace • Rozhodovací zdrženlivost • Výhody: možnost pozdějšího rozhodnutí, samostatné řešení, získání času Pomoc v přípravě rozhodování • Problém nedostatku času • Nemožnost se s nikým poradit • Kouč = ideální partner • Kouč – diskrétní partner • K dispozícii non-stop • Znížení psychického břemene Koučova práce s energií • Chování - kombinace vědomých a nevědomých činů • Mysl, city a tělo jsou vzájemně propojené • Práce s tělesnou, emocionální a mentální energií je pro každého kouče důležitá Tělesná energie • Otázky pro kouče: Je tělo připraveno na výzvy? Naslouchám svému tělu? Slouží mi tělo jako fyzický nástroj? • Manažeři jsou často zahlceni povinnostmi • Bývají pohlceni svým myšlením • Komunikují špatně se spolupracovníky Potřebují • odpočinek, relaxaci, spánek, energeticky vyváženou stravu Emocionální energie • Otázky pro kouče: Jaké jsou moje hloubkové motivace, touhy a emocionální energie? - Osobní energie, schopnost sebemotivace • Individuální a kolektivní motivace, přání a nadšení se nesetkávají • Koučování zahrnuje způsoby, jak přijmout a sdělovat emoce a tím připravit prostor pro upřímné vztahy Mentální energie • Mužeme rychle a komplexně vytvořit vizi potřebného vývoje nebo je třeba tuto schopnost vyvinout? • Dovednost kouče- jasnost záměru, jasný obraz o sobě sama,vnímání světa kolem sebe • Formování sebedůvěry- impulz k možným změnám • Stimulace citové a mentální energie • Technika dotazování - odpovědnost za rozhodování stojí na koučovaném klientovi Management pracovní motivace • Otázky týkající se propojení koučovaného pracovníka s firmou opocit sounáležitosti omotivace okolektivní výkon • Mihly Csikszentmihalyi oflow – kontrolovaná činnost, vlastní aktivita a kreativita • Martin Seligmann onaučená bezmoc – ztráta snahy o změnu v nevyhovující situaci Management pracovní motivace • Důležitost v uvědomění pracovního cíle • Potřeba ve vnímání pozitivních věcí pracovního procesu • Konfirmace znamená vnitřní stvrzení fungujícího • Umění radovat se z maličkostí Recept na štěstí? • Připomínat si příjemné události • Zapisovat věci, za které jsme vděční • Připomínat si, co pro nás znamenají ostatní • Výsledky: vyrovnaná zdravotní kondice, optimismus, štěstí