Rozvoj koučova potenciálu Dagmar Svobodová Předpoklady rozvoje koučova potenciálu Znalostní management Praktické zkušenosti jako empirie Základní dovednosti a kompetence, rozvoj koučovacích kompetencí Vyhodnocování testů osobnosti Koučův potenciál v pojetí znalostního managementu I. Vznik nových oborů • interdisciplinární obory • nové obory s komplexitou II. Pojmy • šťastná civilizace • chaos • systemický přístup – uplatňuje se v oborech práce s lidmi • systemické pojetí koučování Systemika  Systemika je přístup, který bere v úvahu celý systém a všechny vztahy v daném systému zahrnuté. Systém je soustava jednotek nebo částí, které mezi sebou setrvávají v trvalém vztahu.  Systemický přístup se odklání od expertního postoje a tíhne k postoji partnerské spolupráce (dialog) a k podněcování systému.  Systemicky lze přistupovat i k jednomu klientovi.V takovém případě je třeba ho vnímat jako vysoce kompetentní individualitu, kterou není možné libovolně zvenčí měnit.Všechno potřebné má v sobě a je nejlepší expert na sebe sama.  Systemický přístup však může klienta podněcovat a inspirovat, umožní mu rozšířit oblasti vnímání, myšlení a jednání.Vytvořením ideálních podmínek pak klienta aktivuje své zdroje a v rámci sebeorganizace dospívá k cílům, které si stanovil. Systemické koučování  Citlivý přístup systemického koučování se snaží vhodně kombinovat klasické metody koučování a systemického přístupu, aby bylo možné co nejdříve dosahovat požadovaných výsledků.  Kouč bere koučovaného jako komplexní celek, proto sleduje všechny sociální a vztahové souvislosti nejen ve firemním sociálním systému, ale také doma v rodině. Praktické zkušenosti kouče jako empirie Klasické koučování aneb Táhnout, tlačit či mobilizovat? • Princip koučování vznikl ve sportu • Posiluje individualitu, samostatnost, sebe-expertství a nezávislost na sociální kontrole Oborové koučování aneb Každá moderní škola trochu koučuje • Pracuje s klientem v psychoterapeutických školách, psychologických postupech a vzdělávacích systémech • výhody (využívaní původní disciplíny) • nevýhody (dlouhodobá příprava) Systemické koučování aneb Všechno dohromady a něco navíc - Zjednodušující přístupy přestávají fungovat • Prvek-systém: sebe sama vytvářející, uzavřený systém • Příčina-následek: vzájemně prostoupená ovlivňování • Element-fakt: komplexnost, komplexita - Vznikají nové meziobory a modely pohledu na svět, člověka a na vztahy - Systemické koučování je reakcí na provokativní otázky moderní doby – nabízí nové pohledy a možnosti, jak s tím, co už vzniklo pracovat Systemické koučování aneb Všechno dohromady a něco navíc - Systemický kouč učí rozšiřovat myšlení, přemýšlet o sobě sama a reflektovat - Až se kouč naučí systemicky pracovat se sebou sama, může to umožňovat druhým – učí se o sobě přemýšlet jako o kompetentním plnohodnotném systému - Systemické koučování je pragmatický model - Funguje na základě principu nespravuj, co není pokažené, nedělej, co nefunguje, zjisti a dělej, co funguje Koučovský přístup kontra profesionální koučování • Koučovský přístup  Může využívat každý jedinec  Podobný jako v psychologii osobnosti • Profesionální koučování  Nový obor  Akreditační systém obsahuje přesně vydefinované akreditační stupně (akreditovaný kouč, akreditovaný profesionální kouč a akreditovaný kouč supervizor) Osm kompetencí kouče podle EMCC Czech Republic 1. Sebepoznání a sebeporozumění 2. Závazek k seberozvoji 3. Kontraktování 4. Vytváření vztahu s klientem 5. Rozvíjení nápadů a učení 6. Orientace na akci a výsledky 7. Využívání koučovacích modelů a technik 8. Vyhodnocování koučovacího procesu Kompetence týmového kouče podle ICF CR 1. Základy koučovací práce s koučovaným klientem 2. Vzájemný vztah s koučovaných klientem 3. Efektivní komunikace 4. Podpora učení a dosažení výsledků Osobnostní dotazník podle MBTI Dotazník se skládá ze 48 otázek, jeho vyhodnocením získáme odpovědi na otázky: Kde získáme energii? Extroverze (E) – Introverze (I) Jak získáváme informace? Smysly (S) – Intuice (I) Jak se rozhodujeme? Myšlení (T) – Cítění (F) Jak si organizujeme život? Rozhodování ( J) –Vnímání (P) Tabulka osobnostních typů podle MBTI  Kombinací písmen označujících psychické preference vzniká 16 různých osobnostních typů, klienta vyjádřených čtyřpísmenným kódem. ISTJ ISFJ INFJ INTJ ISTP ISFP INFP INTP ESTP ESFP ENFP ENTP ESTJ ESFJ ENFJ ENTJ