Dagmar Svobodová Konceptualizace kariérních cílů Skutečné kariérní cíle jsou jednoznačně měřitelné a realizovatelné. Klienti zaměňují kariérní cíle za kariérní přání. Když uvažují o střednědobých a dlouhodobých kariérních cílech, nevědí, co konkrétně znamenají a co vyžaduje jejich realizace. Řekne-li klient: Chtěl bych zlepšit komunikaci v angličtině, jde o kariérní přání, nikoliv o kariérní cíl. Konceptualizovaný kariérní zní: Do konce kalendářního roku absolvuji zkoušku k získání certifikátu z angličtiny. Při rozhodování o pořadí nejaktuálnějších cílů k plnění lze doporučit aplikovat cílový management s Eisenhowerovými principy, který rozděluje cíle/úkoly na důležité a naléhavé. Důležitost předpokládá zaměření pozornosti na cíl a úspěch. Naléhavost předpokládá zaměření pozornosti na čas a termín. Naléhavé není vždy skutečně důležité a skutečně důležité není vždy naléhavé. Rozhodování  Pohled do budoucnosti s uvědoměním dopadů ovlivňujících nejen přítomnost, ale i budoucnost profesní kariéry.  Nehledět jen na náklady a finance s rozhodováním spojené, ale reflektovat také kvalitativní faktory.  Dlouhodobá vize s jasnými kariérními cíli byla dříve omezená a zaměřená určitým směrem bez ohledu, že zdrojem inovací a průlomových myšlenek je odlišný nebo obecnější pohled na konkrétní problém. Motivační faktory  peníze  prestiž  tělesná kondice a zdraví  reputace  akademický titul  nezávislost  volně rozložený čas  dobrý všeobecný rozhled  jistota  harmonie  služební auto, mobil, notebook  uznání formou pochvaly, nebo vyznemenání  zvýšení podílu na trhu  rodina  technický a technologický pokrok  vliv a moc  Výhodnou je, když uchazeče o zaměstnání v organizaci znají, protože v organizaci v průběhu vysokoškolského studia pracoval nebo úspěšně spolupracoval s konkurencí, která ho chce získat.  Čím nižší je pro zaměstnavatele riziko, že při obsazování volné pracovní pozice udělá chybu, tím vyšší plat je ochoten uchazeči o zaměstnání odsouhlasit.  Z uvedených důvodů je úkolem uchazeče o zaměstnání zbavit potenciálního zaměstnavatele pochyb.  Klient dospěje k poznání své konkrétní reálné hodnoty na trhu práce, bude-li vědět, jak získat informace pro reálný odhad vlastní hodnoty.  Nástrojem k získání informací pro hodnocení vlastní ceny uchazeče o zaměstnání na trhu práce může být osobní SWOT analýza jako osobní inventura. Mnoho lidí je frustrovaných, klesá jejich motivace, přesto zůstávají ve stejné práci, i když s prací nejsou spokojení. Důvodem jsou peníze a jistota. Kariérové sebekoučování jako vnitřní pozorování a vnitřní dialog Akční plán pro realizaci Otázky pro sebekoučování: Co dobrého dnes udělám? Co dobrého jsem dnes udělal/a ?  Klient obrací vlastní pozornost do nitra své mysli a sleduje, co se v jeho vnitřním prostoru odehrává. Pozorování je hledění dovnitř (introspekce), která znamená od intro uvnitř, nahlížení dovnitř a sledování vnitřních dějů a procesů prostřednictvím výpovědí. Pozorování: - volné - zaměřené Inner Game – vnitřní hra  Naznačuje orientaci na vnitřní stav klienta. V hlavě klienta se neustále odehrává vnitřní hra bez ohledu, jakou vnější hru právě hraje.  Míra sebeuvědomování vnitřní hry klientem poznamenává úspěch nebo klientovo selhání ve vnější hře.  Metodu vnitřní hry objevil a aplikoval v procesech učení v 70. letech 20. století Timothy Galwey.  sport => ideální pro výzkum procesu učení a změn  viditelná odlišnost ve stanovených cílech  vynucený versus přirozený spůsob učení Příklad  nespokojenost žáka  stížnost trénerovi (zlepšení podle vlastních představ)  kouč (zjišťuje rozdíly medzi tím „co je“ a tím „co by mělo být“)  změna = přechod od nevyhovujícího k přiměřenému  Jak se skutečně učíme?  Co se odehráva v mysli hráče tenisu, když hraje úder?  Vnitřní dialog se sebou sama.  Nejlepší výkon přichází při plném soustředění na hru.  Jedinec se ve vnitřním dialogu soustředí na osobní vnitřní prostor. Vztah Prvního Já a Druhého Já lze přirovnat k počítači. Počítač jako První Já uděluje pokyny centrálnímu počítači, který je Druhé Já a chce připsat zásluhy sobě a neúspěchy mají být přičteny centrálnímu počítači. Hlas udělující příkazy a kritizující podávaný výkon je méně inteligentní než jedinec, který pokyny přijímá. První Já není prozíravé a přirozeně inteligentní jako Druhé Já. Jedinec si uvědomuje, že je nepřítelem sobě sama. První Já tak neztrpčuje život jen začátečníkům, ale setkáváme se s ním na všech úrovních výkonnosti. Vysoce kvalifikovaní a odborně zdatní jedinci a manažeři, kteří dosáhli na nejvyšší příčky ve svém oboru, mohou prožívat krizi sebedůvěry. Profesionálové se mentorům/koučům svěřují, že často prohrávají svou vnitřní hru. Způsoby hledání osobního kouče  V ČR vzniklo Hogrefe-Testcentrum, které je společně s dalšími evropskými vydavateli psychodiagnostických metod členem skupiny HOGREFE.  Jednou z metod českého Hogrefe-Testcentra využívanou v kariérní poradenské práci s klienty je Test struktury zájmu AIST-R, jehož autory jsou Christian Bergmann a Ferdinand Eder (2006). Autorem české verze testu je Antonín Mezera a PC verze František Havlůj (2006).  Dalším diagnostickým nástrojem Hogrefe-Testcentra je Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry (DVP), jehož autory jsou Simone Jörinová, François Stoll, Christian Bergmann a Ferdinand Eder (2003). Autorkou české verze je Simona Hoskovcová. Dotazník volby povolání a plánování profesní kariéry (Self-Directed Search John Holland) je nástrojem pro plánování profesní kariéry.