KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ V PRAXI ŽÁDOST O KARIÉROVÉ KOUČOVÁNÍ A VYJASNĚNÍ ZAKÁZKY Dagmar Svobodová KRIZOVÁ SITUACE KLIENTA  V krizových situacích klienti používají své běžné chování  Každý klient reaguje individuálně  Nouzové reakce používá v první fázi krize  Zaberou-li nouzové reakce krize je zažehnána  V opačném případě nastává pocit beznaděje nemám žádné východisko VNÍMÁNÍ KRIZE KLIENTEM VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ POTŘEBY ZMĚNY  Negativní emoce klienta  Důležité je přijmout situaci, jaká je  Po uvědomění krize je možná změna ▪ ve firmě ▪ v osobním životě ▪ vyjasnění rolí DALŠÍ NASMĚROVÁNÍ KLIENTA  Kouč musí jednat citlivě a zodpovědně  Pokud klient nepřijme vývoj situace, není možné provádět další kroky  Každý klient zažehnává krizi jinak, proto má kouč kontrolovat správnost klientova jednání  Vyhodnocení krize s jejím přijetím a pak nové cíle a směry FORMULACE ŽÁDOSTI  Žádost - žádostní podnět klienta Otázky kouče pro formulování žádostí:  „Co je pro vás nyní nejdůležitější?“  „Co z toho slibuje nejrychlejší a nejsnadnější pokrok?“  „Kdyby se vám všechno podařilo, která z věcí by se podle vás změnila nejdříve?“  „Proč máte tyto potřeby?“ TVOŘENÍ CÍLŮ ZMĚN  Pragmatická kritéria pomáhají formulovat vlastní cíle vyplývající ze zkušeností, protože s dobře formulovanými cíli se dobře pracuje. 1. Cíl jako sled malých, postupných kroků 2. Cíl nemá být klientem vnímán jako jednoduchý 3. Cíl má mít důležitost a význam pro klienta 4. Cíl popisuje konkrétní chování, co je vidět, slyšet, cítit 5. Cíl je začátek a přítomnost chtěného 6. Cíl je realizovatelný a pro klienta respektující možnosti 7. Sociální a vztahové souvislosti (jak dosažení cíle pozná šéf, co se po dosažení cíle změní ve vztazích s vnějším prostředím) 8. Situační souvislosti (jak se dosažení cíle projeví v práci, co všechno pracovní posun ovlivní v soukromí) OBJEDNÁVKA KLIENTA  Předmětem dojednání jsou potřeby klienta a možnosti kouče  Klient podává žádost a kouč na žádost odpovídá objednávkou  Proces dojednání ZADÁNÍ ZAKÁZKY  Má inspirativní charakter  Kouč podporuje klientův zájem  Podmínky správného zadání:  Má být motivační  Má být o kontext výš než původní klientův záměr DOJEDNÁNÍ ZADÁNÍ ZAKÁZKY PRO DVOJSTRANNÝ KONTRAKT  Dojednání probíhá mezi koučem a klientem jako zadavatelem. Důležité atributy zadání zakázky: • měřitelnost, dostatečná motivace pro klienta  Kouč vystupuje jako expert na koučovací proces  Parametry zadání jsou vyjednány formou konkrétních měřitelných výstupů pro klienta  Není-li vyjednáno zadání, může kouč v úvodu používat obecnější formulace  Klient pak hledá obsah formulace zadání zakázky samostatně DOJEDNÁNÍ ZADÁNÍ  Zjistit od klienta, co po něm žádá jeho okolí pomocí otázek: • „Co od vás žádá váš šéf?“ • „Co po vás vyžaduje sociálka?“ • „Jakou změnu na vás by vaše okolí nejvíce ocenilo?“  Výhodou je jasnost zaujímaných postojů klienta k jednotlivým zadáním ZAKÁZKA – DOJEDNANÝ CÍL FORMULOVANÝ V POJETÍ METODY KARAT  Zakázka obsahuje formulovaný cíl dvojstranného kontraktu  Cíl podle metody KARAT je ▪ K - konkrétní ▪ A - akceptovatelný ▪ R - realizovatelný ▪ A - atraktivní ▪ T - termínovaný