13. Kariérové poradenství konkrétní postup kariérového koučování Dagmar Svobodová Koučovací model GROW s operacionalizací motivačních cílů SMARTER Vychází ze systemického způsobu koučování (Parma, 2006) Model GROW (Whitmore, 1997) G (Goals) - znamená popis cíle R (Reality) - prozkoumání stávající reálné situace O (Options) - hledání možností řešení W (Will) - realizace podle vůle Proti Parmově metodě je GROW model analytický a klade důraz na realistické prozkoumání, jak situace klienta aktuálně vypadá. Až potom hledá Whitmore s klientem možnosti, jak se z bodu R dostat do bodu G. V systematickém postupu je Whitmorova fáze hledání příležitostí a možností řešení rozprostřená do fáze zákazky, kontraktu a realizace. Koučovací otázky jsou zaměřené na čtyři oblasti: CÍL (Goal Setting) jak na cíl daného setkání, tak na krátkodobé a dlouhodobé cíle REALITA (Reality) na zjištění skutečného stavu věci MOŽNOSTI (Options) na prověření a alternativy strategie nebo postupy činností (CO se udělá? KDY se to udělá? KDO to udělá?) VůLE a odhodlání to udělat (What, When, Will). Všechny otázky jsou důležité, když se začínáme zabývat novým problémem. Koučování slouží, abychom „postrčili dopředu úlohu nebo proces, o kterém jsme před tím nehovořili nebo které se realizují.“ Koučování může začít a končit kteroukoliv otázkou. VÝZNAM SLOVA GROW • je dán kontextem, v němž se používá • anglicky – růst, zvyšování • V případě GROW je dán kontextem VNÍMÁNÍ REALITY a ODPOVĚDNOSTI • Mnemotechnickou pomůckou slouží k zapamatování čtyři oblasti, na které bychom se zaměřujeme při koučování: • cíle (Goals), realitu (Reality), možnosti (Options), volby (co, kdy, kde má úmysl a vůli (will) dělat) POŘADÍ OTÁZEK GROW  Je důležité pro efektivní koučování a v potřebném kontextu přináší praktické pozitivní výsledky.  Proces není jednorázový – bez podrobnějšího prozkoumání REALITY se může ukázat nemožné stanovit CÍL, cíl musíme definovat přesněji.  Totéž platí pro MOŽNOSTI, které máme - opakovaně prověřovat a zjišťovat, zda skutečně vedou k požadovanému cíli.  Než se definitivně rozhodneme, CO a KDY uděláme, musíme se ujistit, že dosáhneme požadovaného cíle, včetně otázek, které nejlépe umožňují při realizaci každého z nich zlepšit VNÍMÁNÍ REALITY a posílit ODPOVĚDNOST.  Otázky: Cíl - Čeho chcete dosáhnout? Realita - Jaký je současný stav? Možnosti - Co byste mohl udělat? Volba a vůle - Co uděláme? Orientace a rozpracování klientovy situace, realizace osobních rozvojových programů jako akčních plánů k pozitívním změnám a práce na řešeních Jde zde o porozumění klientově záležitosti a o podporu při konkretizaci jeho nejasných cílů. „O co má přesně jít a co chcete dosáhnout?“ Když klienta kouč nezná, musí si nejprve udělat konkrétní představu o situaci a o významu klientova tématu. K tomu je vhodné si zjistit čísla, data, fakta a konkrétní příklady: Co bych měl vědět, abych vaší situaci rozuměl? Můžete mi trochu více povědět o vašem podniku? Třídění Klient je zmatený, zablokovaný, cíti se bezmocně a je zapletený do problémů. V této fázi rozhovoru je třeba mu pomoci tříděním jeho tématu. Když by klient rád hovořil o každém detailu a je při tom netrpělivý nebo zmatený, je přínosné si opatřit přehled vizualizací. Potom lze přemýšlet, který postup koučování je vhodný. Pro udržení přehledu se hodí následující tabulka. Formování kontaktu a tvorby orientace Rozpracování situace a cílů Práce na řešení Zajištění realizace „Jsme partneři za jasných a férových podmínek?“ „O co má přesně jít? Čeho chceme dosáhnout?“ „Co potřebujeme pro dosažení cíle?“ „Jak zajistit realizaci?“ Formování kontaktu Pochopení klientovy situace Využití zdrojů Shrnutí, přehled Vytvoření bezpečí a orientace Třídění priorit Shromažďování představ o řešení Prozkoumání výdajů a rizik Ujasnení rolí a rámcových podmínek Přehodnocení Přehrát varianty a řešení Konkretizace Prozkoumání shody Formulování cílů a tvorba kontaktů Vyhodnocení variant Ukončení spolupráce Životní koučování • Životní koučování pomáhá klientovi lépe zvládnout osobní život. Klient potřebuje osobní filozofii, která vnese do jeho osobního života řád. • Nejprve v myšlení, postupně i v jednání. Bez určitého řádu se potácí osobním životem od jedné nahodilosti ke druhé, nezlepšuje se a nedokáže se poučit. • Životní filozofie je osobitý a dobře promyšlený přístup k životu, za kterým si klient stojí. Jde o myšlení a konání a způsob, jak řešit záležitosti, které osobní život přináší. • Klient hledá odpověď na dvě klíčové otázky o profesní kariéře: Co od profesní kariéry očekávám a co profesní kariéra očekává ode mne? • Mezi další otázky které si klienti kladou patří: Jaké má být dobré pracovní klima? Žiji v minulostí nebo v budoucností? Jak reaguji na své vzestupy a pády? Jak se mám vyrovnat v pracovní kariéře s životními výkyvy? • Klient se musí naučit dvě základní dovednosti: • 1. Když se mu daří, investovat do prevence životních nezdarů a tvořit rezervy pro horší časy. Má pamatovat, že může být hůře, proto nemá ochabovat v učení a růstu. • 2. Když se mu nedaří, má se snažit získat odstup od bezprostřední situace, udržet dobrou náladu a věřit, že bude lépe. Nemá ztrácet aktivitu a stále něco pozitivního dělat, aby se cítil lépe. Uzavření kariérového koučování • Ukončení spolupráce kouče s klientem • Když je oběma stranám jasné, v jakém směru se mají rozejít, spolupráce kouče s klientem končí Vyhodnocení koučování • Průběžně po určité době koučování (po 4 - 5 sezeních) • Jde o prozkoumání tří aspektů: – Nakolik bylo cíle dosaženo? – Reflexní spolupráce (zpětná vazba) – Reflexe výsledků pro klientovu každodennost VYHODNOCENÍ KOUČOVÁNÍ JAKO INTERNÍHO FIREMNÍHO OPATŘENÍ • Obsahová užitečnost koučování (kterých cílů bylo dosaženo, objevení nových podnětů) • Spolupráce klient-kouč (odbornost kouče, navázání důvěry) • Zapojení v kontextu vedení (předběžné a závěrečné pohovory s nadřízeným, podpora koučování) • Přezkoumání nákladů • Podněty a doporučení pro kouče i klienta